Overdekte hooiplaats vergunningvrij?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Overdekte hooiplaats vergunningvrij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-20 23:28

Ik kwam deze hooibak met dak tegen. Ik zou ‘m wel dubbel willen hebben, dus 2x zo breed.
Kan iemand mij vertellen of dit vergunningsplichtig is of waar ik dit kan vinden?
(Foto van internet)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 25-09-20 00:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Inwonderland
Berichten: 1254
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Overdekte hooiplaats vergunningvrij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 23:47

Dat verschilt overal in Nederland, e.e.a. afhankelijk van het geldende bestemmingsplan.

Meest eenvoudige eerste check kun je doen via het omgevingsloket online. Maar dan nog is een check op het bestemmingsplan aan te raden.

Anoniem

Re: Overdekte hooiplaats vergunningvrij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 23:57

Dat zal van de gemeente en bijbehorend bestemmingsplan afhangen. Zoek de regels op via ruimtelijkeplannen.nl of stuur je vraag met afbeelding gewoon eens naar je gemeente toe.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Overdekte hooiplaats vergunningvrij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-20 00:11

Omgevingsvergunning hoeft niet, die had ik gecheckt. Dus dan zou het bestemmingsplan leidend zijn. Waar moet ik dan op letten?
Ik vind ze echt heel handig. Droog eten en meteen een optie om te schuilen.

Baloedebeer
Berichten: 228
Geregistreerd: 09-02-14

Re: Overdekte hooiplaats vergunningvrij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 07:33

Ik denk dat je het zelf al verwoord in je laatste post, je wil er twee zodat ze droog kunnen eten en een optie hebben om te schuilen. Schuilstallen zijn vrijwel nergens vergunningvrij te zetten het wordt gezien als bebouwing..

Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Overdekte hooiplaats vergunningvrij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 07:41

Zijn ook hele dunne pootjes o op het plaatje, zou ik ze niet onder durven zetten als schuilstal

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Overdekte hooiplaats vergunningvrij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 07:49

Ik denk dat je moet kijken of je een bouwblok hebt op je weide.

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: Overdekte hooiplaats vergunningvrij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 08:03

Wat je misschien zou kunnen doen is het op grote stalen zwenkwielen zetten. Dan staat het los van de grond en verijdbaar, vaak mag dat wel. Op het moment dat bij mij de stal instort, mag ik helaas niks meer terug bouwen(bestemmingsplan) maar verplaatsbaar mag dan weer wel omdat het niet vast staat in/met de grond. Dus mocht het van mij ook instorten ga ik grote weidetenten op grote stalen zwenkwielen neer zetten.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 08:26

Bij dingen die je bouwt, ga je pas over vergunningen praten als je een bouwblok hebt waar in principe op gebouwd mag worden.

Op weilanden rust zelden een bouwblok (want dan stond er wel een boerderij met stallen). Je mag er wel verplaatsbare hooiruiven ed neerzetten, maar verplaatsbare stallen over het algemeen ook echt niet, domweg omdat die dingen er gewoon permanent staan. Stacaravans mag je ook nergens zomaar neerzetten ondanks dat er soms nog rudimentaire wielen onder zitten.

Kortom: bouwblok eerst, dan komen er eventueel pas vergunningen om de hoek kijken.
Onder 60 m2 is vergunningsvrij op een bouwblok tót die 60 m2 uiteraard gevuld is.

Dus als er een bouwblok is dat al maximaal bebouwd is (bij agrarische bouwblokken is dat meestal 60%) dan mag je er nog niet 1 vierkante meter bijzetten, ook al zou dat normaalgesproken vergunningsvrij mogen.

Zo'n bekende metalen "rondebalenhooiruif" mag je dus wel achter je tractor de wei inrijden (en weghalen als het vee weg is) maar iets bouwen mag niet als er geen bouwblok is.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Overdekte hooiplaats vergunningvrij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-20 09:00

Bedankt voor de uitgebreide info Ibbel! Dan gaan we dat eens even allemaal uitzoeken.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Overdekte hooiplaats vergunningvrij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 09:09

En iets van die omvang zal ook weinig beschutting geven zolang de regen niet vertikaal valt, bij een beetje wind wordt het er onder ook nat. Verder wordt het dan ook nog een vieze modderige bende door de regen die van het dak afkomt, zeker als er niet bestraat is.

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 09:31

En een mobiele hooiruif met dak, en dan uitbreiden met een schaduwdoek?
Mijn paarden trekken zich van de regen niets aan, maar met warm zonnig weer zoeken ze de stal op.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-20 09:42

Schaduw hebben ze genoeg. De wei is omgeven door bomen. We hebben ook een hoek met bomen/haag. Dus het idee was om op de track daar zo’n voerplaats neer te zetten. Dan is er aan de zijkanten beschutting van de haag en boven van het dakje. De plek is er heel geschikt voor door bodem, afwatering en beschutting. Alleen die vergunning dus. De andere voerplaatsen worden op een ander punt op de track, gewoon zonder dak.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Overdekte hooiplaats vergunningvrij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 10:06

Dat is simpelweg een bouwwerk en dat mag zelden in een weide. Dus kijk je bestemmingsplan na of bouwwerken toegestaan zijn op jouw stuk grond.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Overdekte hooiplaats vergunningvrij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 10:16

@Daihyo: een bekend gezegde is 'de soep wordt zelden zo heet gegeten als opgediend...' dus kijk eens rond in je omgeving om je meer van dit soort dingen ziet staan én de ligging is ook heel belangrijk (direkt in het zicht of niet).
Grote kans dat het ding járen staat voor er iemand iets van gaat zeggen...if ever :)
In het ergste geval gaat er een procedure gestart worden dat je hem weg moet halen voor ... datum (met vaak een dwangsom achter de hand) óf dat je alsnog de kans krijgt een vergunning aan te vragen.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 10:24

DubbelDun schreef:
@Daihyo: een bekend gezegde is 'de soep wordt zelden zo heet gegeten als opgediend...' dus kijk eens rond in je omgeving om je meer van dit soort dingen ziet staan én de ligging is ook heel belangrijk (direkt in het zicht of niet).
Grote kans dat het ding járen staat voor er iemand iets van gaat zeggen...if ever :)
In het ergste geval gaat er een procedure gestart worden dat je hem weg moet halen voor ... datum (met vaak een dwangsom achter de hand) óf dat je alsnog de kans krijgt een vergunning aan te vragen.

Dit...

Hier staat ook een legale, maar ook een niet legale schuilstal.
Buren vonden de plek van plaatsen prima, dan ben je al het verste, vaak gaat het daar op mis en melden ze het.
Ding staat er nu 15 jaar. Mocht de gemeente komen gaat hij weg. Dat is wat je wel moet incalculeren, neem ik dat verlies dan.
Want dat kan natuurlijk al vrij snel zijn, maar misschien ook al pas na jaren als je voor dat geld al veel plezier hebt gehad.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Overdekte hooiplaats vergunningvrij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 09:31


veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Overdekte hooiplaats vergunningvrij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:37

Ik zou het goed checken bij jouw gemeente. Verplaatsbaar of niet maakt niet uit. Een stal gebouwd van hooibalen mag ook niet. Mijn achterbuurvrouw moet van de gemeente haar rollen hooi uit de wei halen omdat ze er al te lang liggen.
https://www.schuilstal.nl/vergunning-schuilstal

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Overdekte hooiplaats vergunningvrij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 09:41

Aah helder. Ik dacht dat dat wel verschil maakte. Helaas dus. We gaan het verder uitzoeken. Bedankt!