dilemma, wel of niet nu een paard kopen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
E_C
Berichten: 292
Geregistreerd: 20-01-12

dilemma, wel of niet nu een paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-20 17:29

Lieve bokkers,

ik zit met een dilemma en hoor graag andere meningen wat jullie in dit geval zouden doen.

situatieschets: ruim 2,5 jaar geleden heb ik mijn toenmalige paard verkocht. Ik was geen match meer met haar ivm mijn gewicht. Ik heb er over nagedacht om over te schakelen naar het mennen met haar, maar uiteindelijk heb ik besloten om te verkopen omdat zij wel heel blij werd van het rijden en ik haar dit niet wilde ontnemen.

Nu zijn we 2,5 jaar later en ben ik inmiddels afgevallen naar een voor mij acceptabel gewicht om mee op een paard te klimmen. (110+ kg naar 80 kg). Ik heb tot april dit jaar bij een manege gereden om het rijden weer op te pakken en toen dit vertrouwd genoeg voelde begon de zoektocht naar een nieuw paard. Dat ik een nieuw paard wilde is altijd duidelijk geweest voor mij, alleen het juiste moment was er nog niet omdat ik nog geen acceptabel gewicht bereikt had. Tot ik in april rond ging kijken omdat het goed voelde. Helaas heb ik bij het 3e paard wat ik bekeken heb een dom ongeluk gehad. Het leek alsof het na een aantal maanden revalideren weer goed zou komen, tot vorige week bleek dat er toch iets niet goed zit in mijn rug. De artsen weten (nog) niet wat, maar adviseerden om voor nu niet meer op een paard te klimmen vanwege het risico om te vallen. Zelf heb ik ook wel een beetje angst ontwikkeld om nog om te stappen na de val, dus op zich kan ik me bij het niet rijden de komende tijd neerleggen. Ik heb besloten om mij om te laten scholen naar het aangespannen rijden omdat ik niet nog jaren zonder paard wil zitten. Ik mis het hebben van een eigen paard te erg net als de ontspanning die het elke avond brengt.

Nu het dilemma: Ik heb in mijn hele leven 3 keer op een kar gezeten, laat staan de leidsels vasthouden en het paard daadwerkelijk besturen. Mijn men cursus enkelspan staat gepland voor november. Nu heb ik een ontzettend gaaf paard op internet gezien, belletje gewaagd, verhaal gedaan en waar ik naar opzoek ben en het klinkt als een paard die perfect bij mij past. De afspraak om het paard te gaan bekijken staat voor volgend weekend. Alleen nu slaat te twijfel toe... Ik kan nog niet mennen en ik kan niet rijden. Wat heb ik dit paard nu eigenlijk te bieden om spieren te onderhouden, te trainen en de conditie te behouden?. Het enige wat ik momenteel kan is wandelen, longeren en grondwerk. Een toekomstig paard komt hier 24/7 buiten te staan met vriendjes, onbeperkt hooi en een schuilstal, maar is dit genoeg in combinatie met longeren/grondwerk/wandelen? Is het de beste beslissing om, mocht alles goed klikken, nu dit paard te kopen ondanks dat mijn men cursus pas in november van start gaat, of is het beste om te wachten met daadwerkelijk een paard kopen nadat ik de men cursus heb doorlopen en het paard meer kan bieden?

Help, wat zouden jullie doen?

rien10
Berichten: 14665
Geregistreerd: 01-06-10

Re: dilemma, wel of niet nu een paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 17:31

Ik kan niet in jouw hoofd, jouw leven kijken. Als ik voor mijzelf deze keuze zou moeten maken, zou ik eerst alle paard-gerelateerde randvoorwaarden in orde willen hebben. Mijn gezondheid optimaal hebben. Men cursus afgerond hebben. Men uren gemaakt hebben. Dan zou ik pas naar een paard gaan kijken.
Succes met je beslissing, het lijkt me verdomd lastig.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 17:33

Als het paard goed is en jou bevalt kun je het toch kopen.
Je kan iemand zoeken die jou een paar keer in de week helpt bij het mennen.
Dan heb je het paard toch genoeg te bieden.
En in de loop van de tijd zal je steeds meer zelfstandig kunnen.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 17:33

Wat een nare situatie met je val en wat fijn dat je de draad weer op weet te pakken met een volledig nieuwe discipline!

Als het een echte buitenkans is zou ik er voor gaan! Voor je het weet is het november. Geen enkel paard wordt slechter van een wat rustigere periode. Daarnaast kan je inderdaad grondwerk doen om elkaar wat te leren kennen. Wellicht kunnen de oude eigenaren je al wat op weg helpen met het mennen.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: dilemma, wel of niet nu een paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 17:36

Ik zou eerst 'n mencursus volgen om te kijken of die discipline je wel echt ligt.
En proberen goed te revalideren.
En dan volgend jaar 'ns kijken voor een paard wat op dat moment aansluit bij je wensen.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 17:44

ik zou ervoor gaan als het goed voelt... ik neem aan dat het dier al bekend is met voor de kar te lopen? eer je het dan hebt ben je zo weer een week verder en laat je het dier lekker wennen aan jouw en zijn nieuwe omgeving de eerste weken. lekker wandelen poetsen longeren lange lijnen etc... en dan als jouw training start gewoon met hem aan de gang gaan....

laura1987

Berichten: 7130
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 17:46

elnienjo schreef:
Ik zou eerst 'n mencursus volgen om te kijken of die discipline je wel echt ligt.
En proberen goed te revalideren.
En dan volgend jaar 'ns kijken voor een paard wat op dat moment aansluit bij je wensen.



Hier sluit ik mij bij aan en ook zou ik het paard proef willen rijden ( wat jij nu niet kunt) om te zien of jullie onder het zadel ook een leuke combinatie kunnen vormen.

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 17:47

Ik zou het paard gaan testen en een ervaren menner meenemen die kan inschatten of het paard voldoet voor een groene menner. Is dat zo en bevalt het paard je , zou ik het durven kopen. Conditie en soepel houden kan je ook door longeren en een geroutineerd paard (daar ga ik dan vanuit) verleert het mennen niet.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: dilemma, wel of niet nu een paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 17:50

Natuurlijk is wandelen en grondwerk genoeg. En het belangrijkste zijn vriendjes maar die krijgt hij.
Precies wat Lukasje aangeeft zou ik ook doen.

En als je hem gezien hebt, dan nog eens overdenken of hij echt wel gaat passen.

rien10
Berichten: 14665
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 17:52

_Penotti schreef:
Natuurlijk is wandelen en grondwerk genoeg. En het belangrijkste zijn vriendjes maar die krijgt hij.
Precies wat Lukasje aangeeft zou ik ook doen.

En als je hem gezien hebt, dan nog eens overdenken of hij echt wel gaat passen.

Persoonlijk vind ik dat je dan een dure hond hebt.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 18:05

Ik heb ook altijd dure honden paarden omdat mijn gezondheid niet wil wat ik wel wil :+
Toch haal ik wel mijn ontspanning er uit.
Maar het klopt, dat is niet goedkoop.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: dilemma, wel of niet nu een paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 18:10

Wandelen, longeren en grondwerk is genoeg hoor om een paard te bieden, ik zou er gewoon voor gaan en stap voor stap verder oppakken.

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Re: dilemma, wel of niet nu een paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 18:57

Ten eerste wat naar! Gelukkig is het aangespannen rijden ook een enorm leuk onderdeel van de paardenwereld.
Zit je te kijken naar een (kleine) pony, of een echt paard?

Mijn meepony train ik op dagen waarop ze niet voor de kar loopt op verschillende manieren.
Soms moet ze balkjes lopen aan de normale longe. Dit kunnen ook lage sprongetjes zijn. Werkt geweldig voor de buikspieren.

Andere dagen train ik haar aan de dubbele longe. Je kan op die manier heel mooi een juiste loop vinden, tevens ben je bezig met het correct laten lopen van je paard.

Ook loopt ze in tuig zonder sulky. Als we lange lijnen zonder kar kan ik haar dingen tonen hoe ik ze wil, zonder dat de sulky in de weg zit. Denk aan het correct maken van een draai, tevens kan je mooi dressuurmatig trainen op deze manier.

Tot slot veel blijven wandelen buiten! Ik raad aan om het al met oogkleppen en in mentuig te doen zodra je hier klaar voor bent en het aandurft. Zo train je je paard vast calm te blijven voor de kar als jullie samen naar buiten gaan.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: dilemma, wel of niet nu een paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 19:02

Ik zou persoonlijk eerst kijken of mennen echt iets voor jou is, aangezien je anders met een dure grasmaaier eindigt.

Voor het paard zelf is er geen probleem, grondwerk, lange lijnen, longeren, een bijrijder zoeken... het kan allemaal.

orion456
Berichten: 571
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Apeldoorn

Re: dilemma, wel of niet nu een paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 19:18

ik zou zeggen...als het goed voelt...paard kopen. Heb je eerst tijd om te revalideren en om band pp te bouwen met het paard, zonder dat je er echt nog veel van moet....en tegen de tijd dat je kan gaan mennen...heb je een goeie band en kun je ws zo wegrijden. Maar das mijn plan :D

Lolly5
Berichten: 11
Geregistreerd: 18-08-19

Re: dilemma, wel of niet nu een paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 19:43

Oh jouw plan klinkt een beetje als mijn plan. Met uitzondering dat ik het gewoon doe....
En fout doe. En nog meer fout doe. Maar niet opgeven, kin omhoog en door gaan..

Mijn plan was koop jong paard.
Leer eerst dan zelf maar eens mennen.
Koop een trailer.
Haal de E achter b rijbewijs...
Koop een recreatie wagen.
Knap die op...
En een sulky...
En een tuig.

Nu is paard bijna 3. Volgend jaar gaan we dan echt beginnen.
En nee is niet de juiste volgorde.
Lekker boeiend.
Ik vermaak me. Paard groeit rustig door.
Is al super verkeers mak met al mijn wandelen en fietsen.

Dus ik zeg doen! Als het teminste je droom paard is dan

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 19:48

Ik zou even wachten, aankijken hoe het mennen bevalt en eventueel meerdere paarden voor de kar aanvoelen. Ook bij mennen heb je verschillende karakters van de paarden die je daar ook moeten aanspreken, en je voorkeur daarin weet je nog niet. Als je sensibele rijpaarden fijn vond vind je misschien voor de kar hele brave, slomere paarden fijn. Hierom zou ik eerst wat ervaring willen opdoen en gevoel krijgen bij wat jou ligt. Daarnaast heb je ook binnen het mennen weer verschillende disciplines en kanten die je op kunt, ik zou eerst lekker proeven aan al die opties voor je je op 1 paard vastlegt.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: dilemma, wel of niet nu een paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 20:11

Je cursus is in november.. stel volgende week komt je nieuwe paard dan heeft het 1 maand om te wennen aan jou, zijn nieuwe thuis, nieuwe gewoontes etc. Das niet extreem veel vind ik,na een verhuizing geef ik de paarden 6 maand om echt te wennen,in die tijd doe ik meer poetsen, grondwerk, elkaar leren kennen.

Stel je zou alles klaar hebben dit jaar nog (me cursus,tuig,kar) dan zit je ook in de winterperiode.

Veel menners zie ik dan niet rondrijden.

Kortom,klikt het,ervaren persoon mee om het paard uit te proberen, desnoods nog een 2e bezichtiging en als het allemaal positief is ga er lekker voor.

En gun jezelf en het paard de tijd om te wennen aan elkaar en de nieuwe situatie.

Spieren komen wel weer.

CharlieVM
Berichten: 883
Geregistreerd: 18-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 20:22

Als het je droompaard blijkt te zijn gewoon doen. Zeker als het paard betuigd is. Van 24-7 buiten met vriendjes, grondwerk, wandelen en longeren wordt het paard niet slechter. Zo heb je alle tijd om een goede band op te bouwen, op jouw tempo. En als het een ervaren paard is, is hij echt niet ineens alles vergeten na een paar maanden. In jouw situatie zou ik het wel spannend vinden om nu een groentje te kopen die nog nooit een kar van dichtbij heeft gezien. Maar mijn ervaring is dat je meer spijt krijgt van dingen die je niet hebt gedaan dan dingen die je wel hebt gedaan.

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 20:25

Mocht het echt het paard zijn waar je naar opzoek bent, zou ik ervoor gaan!

In de tussentijd kun je gerust grondwerk met hem doen.
Je kunt je cursus mennen volgen in November, in de tussentijd kan je een ervaren menner zoeken die je wilt begeleiden bij het mennen van je eigen paard.

De eerste periode zul je met deze dingen echt wel naar mekaar toe groeien, en vooral voor jou belangrijk is om het vertrouwen terug te winnen.

Je kunt wel weer gaan lessen op manegepaarden, maar uiteindelijk moet je het zelf gaan doen met een eigen paard (deze) of een andere in de toekomst.

E_C
Berichten: 292
Geregistreerd: 20-01-12

Re: dilemma, wel of niet nu een paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-20 20:45

Nog even wat extra info: het paard in kwestie is 7 jaar, dus nog wel redelijk jong. Maar hij is goed beleerd in zowel enkel als dubbelspan en ook netjes gereden onder het zadel. En ook prima verkeersmak gelukkig.

Mijn doel is niet een specifieke tak van mennen, maar lekker met een paard de bossen in met de kar. Dat ik ook mijn ouders op den duur mee kan nemen voor een ritje. Misschien dat ik later nog een meer specifieke kant op wil maar dat zien we dan wel weer. Als ik nu zou kunnen rijden zou ik ook een paard zoeken voor recreatief rijden in de bak maar vooral om lekker mee naar buiten erop uit te gaan. Ik heb een proefles mennen gehad om te zien of het wat voor mij is en daar zit ik verder niet over in. Dat zit wel goed. Ik heb alleen nog achterop gezeten maar die vond ik echt al mega leuk.

Ik heb inmiddels voor na het weekend 2 men lessen gepland om alvast iets basis dingen te proeven zoals hoe de leidsels vasthouden, inspannen e.d. Ik ben me ervan bewust dat ik niet zomaar kan aankloten ondanks dat een paard al ervaring heeft en dit wil ik ook helemaal niet. Ik ben van plan om ook na de men cursus 1 x in de week minimaal privé les te nemen en eigenlijk wil ik ook niet zonder begeleiding de kar op. Ik zou natuurlijk ook gewoon vanaf nu privé les kunnen nemen en zo de basis leren maar een cursus leek me wel makkelijk en handig om mee te beginnen.

Bedankt voor de verschillende inzichten tot nu toe. Ik kan in ieder geval gaan kijken hoe de klik met het paard is en uiteraard mee op de kar met de huidige eigenaar. Een ervaren menner meenemen is ook een goed idee, helaas ken ik niemand in de buurt die ment. Laat staan iemand die 3 uren zou willen rijden met mij naar de andere kant van het land.

CharlieVM
Berichten: 883
Geregistreerd: 18-09-04

Re: dilemma, wel of niet nu een paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 20:56

Gezien je laatste post: echt, als het je droompaard is gewoon doen! Die is echt niet na een aantal weken vergeten wat hij heeft geleerd. En je denkt er goed over na, complimenten! Als je gevoel zegt dat je het moet doen, ga er dan voor.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: dilemma, wel of niet nu een paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 21:04

Een paard wil gewoon eten en vriendjes hebben. Dat kun jij bieden.

Dus het gaat er meer om wat jij acceptabel vind om te doen. Zou je het erg vinden om een dure “hond” te hebben? Zo niet, Go for it!

Tenno7

Berichten: 2245
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: dilemma, wel of niet nu een paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 01:30

Gewoon gaan kijken!! 1 maand grondwerk etc is juist heel goed om rustig aan je paard te wennen.

Plus als je al kan rijden dan is het omscholen naar het mennen niet perse moeilijk. Zeker niet als je gewoon recreatief wilt gaan mennen. Je zal vooral moeten leren hoe je moet optuigen/inspannen en wanneer dit goed zit. Maar dit ga je allemaal wel leren in je cursus en tijdens je lessen.
Je zou zelfs in het grondwerk al een stukje dubbele lijnen en erachter lopen kunnen leren, zodat je al een beetje de smaak te pakken krijgt voor je mencurses.

Ik zeg doen. Als de klik met de pony er is natuurlijk haha.

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: dilemma, wel of niet nu een paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 05:35

Ik zou gaan kijken bij het paard. Is het echt alles wat je wil, koop m dan nadat hij grondig is gekeurd.
Mocht het niet je droompaard zijn, ga dan eerst je menlessen afmaken, goed nadenken wat je wil, en pas daarna op zoek naar een paard. Kies een paard waar je alle kanten mee op kunt gaan, onder de man en ingespannen. Hou er rekening mee dat je weer wat in gewicht aan kunt komen dus neem een paard die ook stevig genoeg is en daarop aansluit.