Paard lastig bij hoefsmid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sassyh82
Berichten: 26
Geregistreerd: 23-09-20

Paard lastig bij hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-20 17:32

Ik heb een 2,5 jarige merrie die lastig voetjes geeft, wat ik wel elke dag oefen met haar.
Vandaag is ze bij de hoefsmid geweest en is ze op haar knieen gaan zitten, omdat ze het er niet mee eens was??
de hoefsmid deed niks raars, is heel geduldig, schreeuwt niet of doet niet lelijk tegen haar.
Het enige wat hij deed was haar voorbeen vast houden. Ze gaat dan eerst een beetje huppelen op 3 benen, hij bleef vasthouden en zakte toen door haar voorbenen.
We hebben er niet op gereageerd, niet gestraft of aandacht aan gegeven en toen stond ze maar weer op.
Ze is van nature een merrie die niet snel onder de indruk is en wat drammerig en brutaal.
Ik vraag me af, is dit gedrag iets wat vaker voorkomt?

Ibbel

Berichten: 49112
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Paard lastig bij hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 17:34

Ik zou bijna denken dat ze in haar jeugd (veel) met hengsten heeft gespeeld? Op je knieën vallen als je in je benen wordt gepakt ("gebeten") is typisch hengstenspeelgedrag.
Geen gek gedrag dus, wel gedrag dat meer bij hengsten past dan bij merries.

Yvette81

Berichten: 462
Geregistreerd: 29-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 17:35

Mijn merrie doet dit ook. Rustig blijven, goed gedrag belonen en blijven oefenen.

Sassyh82
Berichten: 26
Geregistreerd: 23-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-20 17:38

Ibbel schreef:
Ik zou bijna denken dat ze in haar jeugd (veel) met hengsten heeft gespeeld? Op je knieën vallen als je in je benen wordt gepakt ("gebeten") is typisch hengstenspeelgedrag.
Geen gek gedrag dus, wel gedrag dat meer bij hengsten past dan bij merries.


Ik heb haar nu 2 maanden uit de opfok en daar stond ze met alleen merries. Dus dat kan het niet zijn..

Sassyh82
Berichten: 26
Geregistreerd: 23-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-20 17:40

Yvette81 schreef:
Mijn merrie doet dit ook. Rustig blijven, goed gedrag belonen en blijven oefenen.

Hoe oud is jouw merrie? Ik vond het vandaag wel lastig om rustig te blijven, schrok van haar actie! Maar het leek wel alsof ze het deed , zo van als ik dit doet dan ben ik er misschien vanaf.. Daarna stond ze trouwens wel netjes stil en heeft de smid nog alle 4 dr benen op de bok gehad.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 17:46

Mijn merrie deed dit ook.
Maar dat is een bang paard van zichzelf. Ik zag dat als een soort faint actie. (http://www.paardenbegrijpen.nl/paarden- ... nstincten/)
Bij mij deed ze dat niet, want ik was bekend.
Bij de smid wel. Ondanks dat deze ook alle rust heeft, pakt die toch wat steviger vast, is natuurlijk een vreemd persoon.
Het is bij haar over gegaan. Zelf uiteraard blijven oefenen, maar het was enkel bij de smid.
Dus nooit boos geworden, gewoon weer opnieuw.

LexLester

Berichten: 315
Geregistreerd: 27-05-10

Re: Paard lastig bij hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 18:09

Bij jonge paarden kan dit ook heel goed met de balans te maken hebben. Als de smid het linkervoorbeen optilt dan kan jij het hoofd wat naar rechts zetten, vaak kan je dan prima het been optillen als het een balans kwestie is. Op deze manier help je namelijk het paard zijn/haar gewicht op het andere been te houden.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 09:33

Ik vind het gek om te rijmen dat ze lastig is met voetjes geven, maar dat je wel elke dag oefent. Wat oefen je dan? En als de hoefsmid de vier hoeven heeft kunnen doen, op de bok zelfs, terwijl ze netjes stil stond, dan classificeer ik haar ook niet meteen als 'lastig bij de hoefsmid' enkel en alleen omdat er op het begin even een onhandige actie was.

Je hebt een jong paard, het is aan de mens om een dier vaardigheden en manieren aan te leren die de samenwerking tussen mens-paard mogelijk maken. Een paard wordt niet met die skillset geboren. In een leerproces kan er altijd een oeps-momentje zitten, een onhandige actie of een dingetje wat het paard moeilijker of enger vindt, zeker bij jonge paarden die recht uit de opfok komen. Dat betekent niet meteen dat het paard een stempel opgeplakt moet krijgen als 'lastig met...' of 'moeilijk te...', dat betekent alleen dat jij je taak als opvoeder in dit stukje nog verder moet oppakken.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Paard lastig bij hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 09:34

Ik denk dat jullie het goed aanpakken. Rustig blijven en gewoon blijven doen, gaat wel over eens ze doorheeft hoe die benen werken als er eentje in de lucht hangt :)

Sassyh82
Berichten: 26
Geregistreerd: 23-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-20 09:40

Gini schreef:
Ik vind het gek om te rijmen dat ze lastig is met voetjes geven, maar dat je wel elke dag oefent. Wat oefen je dan? En als de hoefsmid de vier hoeven heeft kunnen doen, op de bok zelfs, terwijl ze netjes stil stond, dan classificeer ik haar ook niet meteen als 'lastig bij de hoefsmid' enkel en alleen omdat er op het begin even een onhandige actie was.

Je hebt een jong paard, het is aan de mens om een dier vaardigheden en manieren aan te leren die de samenwerking tussen mens-paard mogelijk maken. Een paard wordt niet met die skillset geboren. In een leerproces kan er altijd een oeps-momentje zitten, een onhandige actie of een dingetje wat het paard moeilijker of enger vindt, zeker bij jonge paarden die recht uit de opfok komen. Dat betekent niet meteen dat het paard een stempel opgeplakt moet krijgen als 'lastig met...' of 'moeilijk te...', dat betekent alleen dat jij je taak als opvoeder in dit stukje nog verder moet oppakken.


Ik snap wat je bedoelt.
Ik zal het wat beter uitleggen.
Ik oefen elke dag, ik beloon haar als ze al maar even haar voetje op tilt.
Hoeven uitkrabben is gewoon nog erg lastig, zeker omdat ze nog niet vast kan staan. Maar goed dat ben ik allemaal aan het oefenen.

De reden dat ik het even als lastig bestempel, is omdat ze wilt uithalen, niet stil kan staan en gisteren dan deze actie had.
Daarna stond ze stil, omdat ze denk ik onder de indruk was van wat ze had gedaan.
Ik ben mij er zeker bewust van dat ze jong is.. het enige wat ik hier vraag of er meerdere mensen zijn die dit gedrag herkennen..

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 09:44

Niet stilstaan kun je oefenen, net zoals drammen. Lijkt me overigens les nr. 1 bij een paard uit de opfok. Laten vallen lijkt me een balansprobleem, ze is nog maar 2,5. Je kan zelf ook nog niet haar hoeven uitkrabben begrijp ik? Leer haar eerst eens vast staan, netjes stil te staan bij het poetsen en een aantal keren per week hoefjes op te tillen en het omhoog te houden. Uitkrabben hoeft nogniet direct. Steeds net ietsje langer. Laat ze eerst 5 sec, 10 sec, halve minuut en dat uitbouwen. Dan leert ze haar balans te houden op 3 benen.

Sassyh82
Berichten: 26
Geregistreerd: 23-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-20 09:48

__elise__ schreef:
Niet stilstaan kun je oefenen, net zoals drammen. Lijkt me overigens les nr. 1 bij een paard uit de opfok. Laten vallen lijkt me een balansprobleem, ze is nog maar 2,5. Je kan zelf ook nog niet haar hoeven uitkrabben begrijp ik? Leer haar eerst eens vast staan, netjes stil te staan bij het poetsen en een aantal keren per week hoefjes uit te krabben. STeeds net ietsje langer. Laat ze eerst 5 sec, 10 sec, halve minuut en dat uitbouwen. Dan leert ze haar balans te houden op 3 benen.


Ben ik allemaal mee bezig.. heb grondwerk les, stil staan oefenen etc etc..
Ik ga er mee aan de slag!

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Paard lastig bij hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 09:50

Komt goed, niet te druk over maken.
Ze zijn jong en dan gebeuren er van die dingentjes. Gewoon verder oefenen en ineens denk je terug, hey dat is lang geleden, dat doet ze nooit meer.
Zoals ik dat nu ook had bij het lezen van je berichtje hier :D

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 09:52

Sassyh82 schreef:
Ik snap wat je bedoelt.
Ik zal het wat beter uitleggen.
Ik oefen elke dag, ik beloon haar als ze al maar even haar voetje op tilt.
Hoeven uitkrabben is gewoon nog erg lastig, zeker omdat ze nog niet vast kan staan. Maar goed dat ben ik allemaal aan het oefenen.

De reden dat ik het even als lastig bestempel, is omdat ze wilt uithalen, niet stil kan staan en gisteren dan deze actie had.
Daarna stond ze stil, omdat ze denk ik onder de indruk was van wat ze had gedaan.
Ik ben mij er zeker bewust van dat ze jong is.. het enige wat ik hier vraag of er meerdere mensen zijn die dit gedrag herkennen..


Lijkt me gewoon een jong paard te zijn dat nog veel moet leren en ja, dan is alles wat je beschrijft heel normaal gedrag. Menig jong paard heeft al wel eens op zijn knieën gelegen bij hoefsmid of voetje geven. :) Oefen rustig verder, laat je niet uit het veld slaan door oeps-momentjes en het komt allemaal goed! :)

Sassyh82
Berichten: 26
Geregistreerd: 23-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-20 09:56

Gini schreef:
Sassyh82 schreef:
Ik snap wat je bedoelt.
Ik zal het wat beter uitleggen.
Ik oefen elke dag, ik beloon haar als ze al maar even haar voetje op tilt.
Hoeven uitkrabben is gewoon nog erg lastig, zeker omdat ze nog niet vast kan staan. Maar goed dat ben ik allemaal aan het oefenen.

De reden dat ik het even als lastig bestempel, is omdat ze wilt uithalen, niet stil kan staan en gisteren dan deze actie had.
Daarna stond ze stil, omdat ze denk ik onder de indruk was van wat ze had gedaan.
Ik ben mij er zeker bewust van dat ze jong is.. het enige wat ik hier vraag of er meerdere mensen zijn die dit gedrag herkennen..


Lijkt me gewoon een jong paard te zijn dat nog veel moet leren en ja, dan is alles wat je beschrijft heel normaal gedrag. Menig jong paard heeft al wel eens op zijn knieën gelegen bij hoefsmid of voetje geven. :) Oefen rustig verder, laat je niet uit het veld slaan door oeps-momentjes en het komt allemaal goed! :)


Dank je wel! Fijn om te lezen dat het normaal gedrag is! Ik ben weer gerustgesteld en we gaan lekker verder met trainen, opvoeden en spelen!! :-)

BigOne
Berichten: 38221
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard lastig bij hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 10:03

Ze probeerde er onder uit te komen, niet gelukt en toen was het klaar. Daar zal je met alle zaken die madam niet leuk vind tegenaan lopen dus niet toegeven en ze snapt het. Succes.

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Paard lastig bij hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 10:11

Geduld en oefenen inderdaad! En als het wat beter gaat, vraag ook eens je instructeur of een stalgenoot om haar voet te vragen. Zo went zo ook aan dat het bij anderen ook okee is. Ik denk dat het een combo is tussen angst en balans. En dan willen ze zich inderdaad nog weleens laten vallen.

Sassyh82
Berichten: 26
Geregistreerd: 23-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-20 10:47

darkadia schreef:
Geduld en oefenen inderdaad! En als het wat beter gaat, vraag ook eens je instructeur of een stalgenoot om haar voet te vragen. Zo went zo ook aan dat het bij anderen ook okee is. Ik denk dat het een combo is tussen angst en balans. En dan willen ze zich inderdaad nog weleens laten vallen.


Het is voornamelijk bij 1 voorbeen wat ze erg lastig vind en waar ze zich ook liet vallen.
Als ik dat been zelf optie staat ze ook te huppelen op 3 benen.. maar doe ik en de smid er dan goed aan om het been vast te houden vraag ik me af.
De 1 zegt ja, want anders heeft ze gewonnen.. maar als het echt een balans kwestie is dan is het toch zielig om het been vast te houden?

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 11:06

Sassyh82 schreef:
darkadia schreef:
Geduld en oefenen inderdaad! En als het wat beter gaat, vraag ook eens je instructeur of een stalgenoot om haar voet te vragen. Zo went zo ook aan dat het bij anderen ook okee is. Ik denk dat het een combo is tussen angst en balans. En dan willen ze zich inderdaad nog weleens laten vallen.


Het is voornamelijk bij 1 voorbeen wat ze erg lastig vind en waar ze zich ook liet vallen.
Als ik dat been zelf optie staat ze ook te huppelen op 3 benen.. maar doe ik en de smid er dan goed aan om het been vast te houden vraag ik me af.
De 1 zegt ja, want anders heeft ze gewonnen.. maar als het echt een balans kwestie is dan is het toch zielig om het been vast te houden?


Ik vind dat lastig te bepalen zonder het gedrag daadwerkelijk fysiek gezien te hebben en wat voor signalen ze nog meer geeft. Als er vertrouwen mist, zou ik ervoor kiezen korter op te tillen, en neer te laten zetten Voordat zij los trekt/gaat hupsen). Dat steeds iets verder uitbouwen. Hier 2 maanden geleden gestart met een trekpaard wat geen voeten kan geven. Had ook weinig balans, maar ook super onzeker, maar gaf minimale signalen. Inmiddels kunnen we 3 van de 4 hoeven optillen en uitkrabben.
Bij een onzeker paard kan blijven vasthouden ze juist nog onzekerder maken en het slechter maken ipv beter...

Sintara

Berichten: 7393
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 11:10

Misschien eerst proberen om het voetje wat lager bij de grond vast te houden. En wat ook soms helpt is om aan de andere kant een muur/hek/stalwand te hebben. Maar soms vinden ze dat ook weer wat claustrofobisch dus je moet altijd even kijken naar wat voor jouw paard op dit moment werkt

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 11:56

Oefenen, oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Ik heb mijn hengst uit de opfok gehaald met 3 jaar. Hij kon nog niks en was ontzettend bang voor de hoefsmid. Ik heb een heel erg fijne hoefsmid met alle geduld van de wereld. Ik ga elke dag naar mijn pony en ben begonnen met poetsen in de stal. Uiteindelijk ben ik naar buiten gegaan en heb hem neer gezet op de poetsplaats. Ik heb hem vastgehouden en gepoetst. Op een gegeven moment heb ik hem met een losse knoop vast gezet zodat hij gewoon los kon wanneer hij dat wou. Op een gegeven moment ben ik alleen met 1 voetje gaan oefenen. Uiteindelijk met de twee voorste en daarna de achterste. Ik heb er geen haast achter gezet en ben er een maand mee bezig geweest. Ik ben wel heel strikt geweest dat hij netjes blijft staan. Soms moest ik hem 10 keer op dezelfde plek zetten. Bij elk dingetje wat hij goed deed kreeg hij een snoepje. De hoefsmid heeft de eerste keer alleen de voorste beentjes gedaan en nu kan hij alle 4. Ik doe het wel in zijn vertrouwde stal en laat hem leunen tegen de muur zodat hij zijn evenwicht kan bewaren. Het is gewoon heel veel geduld hebben en heel veel belonen en oefenen.

Hopelijk heb je hier wat aan.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard lastig bij hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 12:18

In principe hoort voetjes geven en vasthouden bij het veulen abc. Dan bouw je dat met kleine stapjes op en wordt het "gewoon".
2,5 is soms een leeftijd dat het meer tijd en geduld kost om dingen aan te leren. Daarvoor moet je eigenlijk echt veel ervaring en kennis hebben. Je moet echt weten wanneer je moet vasthouden, loslaten, hoe je eigen houding moet zijn. Het is echt timing, timing en nog een timing.

Het is een kleuter. Die kan je geen moeilijke breuken laten uitrekenen. Die moet eerst leren 1+1=2 .

Vastzetten net zo. Als je dat niet goed aanpakt, kunnen ze echt flinke schade oploppen aan nek, hals etc als ze flink gaan hangen en de boel lostrekken etc.

De harde aanpak werkt nooit. Simpel weg, omdat je paard geen idee heeft wat je bedoeld en boos worden geen enkel nut gaat hebben. Een paard denkt ook niet in; geen zin, in de maling nemen etc etc. Ze snappen het gewoon niet of ze kunnen het nog niet. 2,5 is echt heel jong, zeker voor een wat onervaren iemand.

Ik zou er begeleiding bij gaan zoeken, want al die stappen die je moet gaan zetten op weg naar rijpaard zijn echt heel belangrijk als je een leuk gebruikspaard wil.