Trailer kopen of opzoek naar een andere stal.. HELP

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Trailer kopen of opzoek naar een andere stal.. HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-20 09:51

Beste bokkers,

Sorry als dit verkeerd staat.

Ik zit met een dilemma wat te doen.
Mijn huidige stal is echt perfect. Super leuke stalgenootjes, fijne weides (incl. Zomer en winter onbeperkt ruwvoer op de weide als dit nodig is) waar paarden allemaal een eigen weide hebben naast elkaar. Dus altijd contact met andere paarden. We hebben sinds vorige jaar een splinternieuw stallencomplex met stallen van 3.5 x 3.5 heerlijk open en ligt. Eigenaren van stal checken de paarden meermaals per dag en met slecht weer opkomst halen ze de paarden binnen.

Nu het punt over de rijbak. Deze is in de droge periode aan de zware kant. Zeg maar gerust te zwaar. Nu wil ik mijn paard vaker iets langer gaan trainen. Normaal rijd ik een 20 minuutjes en dat is goed te doen.

Nu ben ik al naar een aantal stallen geweest om te kijken voor een andere stal maar nergens voel ik mij zo thuis als waar ik nu sta.

Waar ik nu sta had ik meteen het gevoel dat ik hier moest zijn en mijn paard vind het ook heerlijk hier.
Dus om nu [*]minimaal 50€ meer uit te gaan geven voor een stal waar ik mij niet zie staan maar wel een goede rijbak vind ik lastig.

Nu mijn twijfel.. een trailer..

Nu had ik zelf in gedachten om een trailer aan te schaffen en dan 1 a 2 x per maand mijn lessen te nemen in een andere rijbak (35€ per JAAR en onbeperkt gebruik incl. springmateriaal).

Wat zouden jullie doen?
Ik vind het zelf een lastige keuze.

Voordeel van een trailer is wel dat ik als hij straks goed verkeersmak is dan ook nog eens naar het bos kan met hem

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Trailer kopen of opzoek naar een andere stal.. HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 09:55

Ik zou een trailer kopen dan.

Anna_Dani

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 09:56

Een trailer aanschaffen is natuurlijk altijd een goed idee :D
Een stal waar je het naar je zin hebt is erg belangrijk. Dus een paar vragen:

Hoe lang is het rijden naar de andere bak? Is je paard makkelijk te laden? Vind je het niet teveel gedoe waardoor je op langere termijn niet meer gaat?

Kan je eventueel in overleg met de staleigenaar kijken of de bak gesproeid kan worden? Of zijn er andere mogelijkheden in de toekomst (nieuwe bodem ofzo)?

Kookaburra

Berichten: 5387
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 09:56

Heb je een rijbewijs om met een trailer te rijden? (Of een auto die een éénpaards kan trekken op B-rijbewijs)?

Dan zou ik persoonlijk voor de trailer gaan. Je bent flexibeler, maar hebt wel de stal waar jij en je paard zich fijn voelen.

Anoniem

Re: Trailer kopen of opzoek naar een andere stal.. HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 09:59

Trailer kopen :)
Of misschien is er een stalgenoot waarvan je de trailer mag huren?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 09:59

Een fijne stal is een speld in een hooiberg, dus dan zou ik zéker voor de optie 'trailer kopen' gaan!

DaisyDarling
Berichten: 4225
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 10:04

En heb je al eens met je stalgenoten en eigenaren over de bak vergaderd? Als iedereen wat in legt, heb je voor een redelijk bedrag zo een sproeisysteem wat de eigenaar bijv elke ochtend in de bak kunnen zetten om hem goed rijbaar te houden. Dat is voor iedereen fijn. En als er bijv. iedere week een sleepdienstje kan zijn, hou je de bak samen goed.

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Trailer kopen of opzoek naar een andere stal.. HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 10:09

Een bak met een te zware of ongelijke bodem zou ik ook echt een probleem vinden. Een goede rijbodem is het behoud van je paard. Daarbij is het ook belangrijk dat je je paard gelijkmatig traint. De ene keer trainen in een bak met een zware bodem en de andere keer in een bak met een "lichte" bodem is ook niet goed voor de belasting van je paard. Ik zou kijken of ik een stal zou kunnen vinden waarbij alle voorwaarden zo zijn als je die graag zou willen.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 10:10

Dan zou ik voor een trailer gaan. Is sowieso idd altijd handig om te hebben. Moet je bvb naar de kliniek met je paard heb je geen stress omdat je eerst een trailer moet zien te regelen.
Wil je een keer naar het bos; kun je ook je ding gewoon doen zonder allerlei geregel.

De kosten voor het rijden in die andere rijbak ( zo te lezen van een rijvereniging?) zijn met 35 euro per jaar goed te doen, dus voor die kosten hoef je het niet te laten.

En uiteindelijk staat je paard daar 24/7 en het rijden is maar zo'n klein stukje in dat geheel, dat een fijne plek voor je paard toch heel, heel zwaar meeweegt. Je paard zit goed op zn plek daar en jij ook.
Trailer lijkt mij dan de beste oplossing.

De tip of de bak misschien gesproeid kan worden is natuurlijk ook nog een goeie om op te gooien, zeker omdat je in principe nog wel gebruik blijft maken van de bak daar. Aangezien je het hebt over 1 a 2 keer per maand naar die andere bak.

Murphylover

Berichten: 294
Geregistreerd: 14-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 10:16

Ik zou de optie trailer kopen aanraden.
Hebben wij ook gedaan. Hier is de rijbak ook te zwaar/ te ongelijk om in te rijden, maar de stal, wei en eigenaren zijn super ! Een goede stal en wei is meer waard dan een goede bak en een slecht stal/wei.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Trailer kopen of opzoek naar een andere stal.. HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 10:21

Persoonlijk zou ik dan weer niet kiezen voor een stalling waar de paarden alleen staan, weliswaar naast elkaar, maar niet bij elkaar. Dat is in Limburg zeker wel te vinden, met ook een jaar rond veel buiten plus goede bak.

Maar jij vind het er erg fijn, dan zou ik ook kijken naar een trailer.
Maar heb je ook al de juiste auto?

Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-20 10:24

We hebben het er al meermaals met stalgenoten erover gehad en met de eigenaar maar het probleem is dat de bak nog geen 5 jaar ligt. Helaas is hier iets verkeerd gegaan en is hij te zwaar.

Als het goed is wordt er in de toekomst wel weer iets aan gedaan. Maar de vraag is wanneer.

Sproeien kunnen we idd eens navragen. Dat we daar zelf nog niet opgekomen zijn.

Ik heb mijn BE rijbewijs al een aantal jaar gelukkig en onze auto mag 1350 en de andere mag 1400 trekken. Heb een trailer gevonden wat max 1200 kg weegt (beladen). Ledig gewicht van 5xx weet ik even niet meer zeker dus dit moet makkelijk lukken.


De bak zal met de auto 10 minuten rijden zijn. En het laden.. geen idee.. de laatste keer liep hij er perfect op. Maar als ik een eigen trailer zou hebben kan ik dit ook wekelijks meepakken in de training. Een middagje rustig oefenen met laden is geen probleem.

Mocht mijn paard straks helemaal verkeersmak zijm zal ik op deze stal de bak gaan gebruiken voor het grondwerk en verder genieten van buitenritten en dan de lessen in de andere rijbak gaan nemen

Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-20 10:26

_Penotti schreef:
Persoonlijk zou ik dan weer niet kiezen voor een stalling waar de paarden alleen staan, weliswaar naast elkaar, maar niet bij elkaar. Dat is in Limburg zeker wel te vinden, met ook een jaar rond veel buiten plus goede bak.

Maar jij vind het er erg fijn, dan zou ik ook kijken naar een trailer.
Maar heb je ook al de juiste auto?


Zelf vind ik dit erg prettig.
Mijn paard is echt de grootste klier die er is en komt nooit zonder kleerscheuren uit een kudde. Hij heeft voorheen altijd in een kudde gestaan en paard was vaak gestressd etc. Nu is het een totaal ander paard geworden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 10:28

Je moet ook bedenken dat je straks in de stortregen je trailer moet aankoppelen, afkoppelen, schoonmaken etc.
Als het nu in de winter niet zo'n zware bak is, zou ik het aankijken en dan misschien volgend jaar alsnog verhuizen..

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Trailer kopen of opzoek naar een andere stal.. HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 10:30

Is het niet een optie om in de zomer een stuk wei af te zetten om in te rijden als de bak te zwaar is?
Is er geen bak in de buurt waar je (al dan niet tegen betaling) in kunt rijden?

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Trailer kopen of opzoek naar een andere stal.. HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 10:44

Jij bent blij met de stal en je paard ook, dan zou ik zeker de trailer aanschaffen en in een fijne bak gaan rijden/lessen, mits dit te doen is wat reisafstand betreft. Een trailer is altijd handig en je geeft zelf al aan dat een andere stal ook een stukje duurder is, dus in die zin kan je het hopelijk wat tegen elkaar wegstrepen.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 10:46

bobje26 schreef:
Je moet ook bedenken dat je straks in de stortregen je trailer moet aankoppelen, afkoppelen, schoonmaken etc.
Als het nu in de winter niet zo'n zware bak is, zou ik het aankijken en dan misschien volgend jaar alsnog verhuizen..

Och, daar wordt je handig in hoor. Das 5 minuten werk.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Trailer kopen of opzoek naar een andere stal.. HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 10:49

Ik lees dat je al E hebt, een goede auto hebt.
Dan zou ik zeker voor die trailer gaan.
Stel je komt er achter dat het niet fijn is kun je altijd nog van stal veranderen.
En koop je een nette tweedehandse, over een jaar is die zijn prijs ook nog waard mocht je hem dan willen verkopen.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 10:59

Ik heb thuis het zelfde probleem al 7 jaar (in de zomer) en los het inderdaad met een trailer op.
Nu woon ik wel pal naast het bos. En rij daar dus minimaal 1 keer in de week. Maar de rest van de week ga ik dus met de trailer naar een goede buitenbak hier in de buurt. Zo kan ik wel gewoon echt fatsoenlijk en voluit trainen. De rijbaan waar ik gebruik van maak is ook altijd vrij. En super groot, wat ik heel fijn vind. Dus dat zijn wel bonussen.
En dat gaat echt prima maar soms krijg ik er wel echt een sik van. Paard voor de 3e keer die week in de trailer...blegh en verlang ik naar een normale rijbaan thuis. Het scheelt dat ik maar een klein stukkie met de trailer hoef maar het is toch een beetje een extra belasting. In de winter hoef ik het overigens niet te doen. Dan is mijn rijbaan top. Anders zou ik er ook echt gek van worden. Na werktijd in het donker alwééér die trailer aankoppelen 2-3 keer per week........
Nu ben ik wel mega fanatiek en laat ik me zelden ergens door tegen houden. Als je wat minder fanatiek aangelegd bent kan ik me voorstellen dat het wel echt een bellemering word. Want het kost extra tijd en moeite en dat vormt echt wel een extra drempel.


Maar in jouw geval: dat je paard het goed heeft én jij het naar je zin hebt is goud waard. Dat zou voor mij de extra moeite van het traileren wel waard zijn.

En bijkomend voordeel. Je paard wordt vanzelf makkelijker op de trailer als je het zo vaak doet 8-)
(op voorwaarde dat je netjes en rustig blijft uiteraard)

Getup

Berichten: 8267
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Trailer kopen of opzoek naar een andere stal.. HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 11:04

Als je stal zo goed bevalt, zou il daar niets aan veranderen en n trailer kopen.

Mijn paard staat thuis, en we wonen naast het bos. 2 x per week pak ik de trailer en ga naar de bak. Ideaal!

JusticeJ

Berichten: 119
Geregistreerd: 14-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 11:13

Daihyo schreef:
Is het niet een optie om in de zomer een stuk wei af te zetten om in te rijden als de bak te zwaar is?
Is er geen bak in de buurt waar je (al dan niet tegen betaling) in kunt rijden?


Zo doen wij het bij ons ook als het erg droog is in de zomer! Werkt prima.

Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-20 11:18

JusticeJ schreef:
Daihyo schreef:
Is het niet een optie om in de zomer een stuk wei af te zetten om in te rijden als de bak te zwaar is?
Is er geen bak in de buurt waar je (al dan niet tegen betaling) in kunt rijden?


Zo doen wij het bij ons ook als het erg droog is in de zomer! Werkt prima.



Dit is helaas niet mogelijk. Alle weides lopen schuin. Ze hebben wel rechte stukken natuurlijk maar niet groot genoeg om te rijden (leuk dat heuvellandschap :') )

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 11:45

Getup schreef:
Als je stal zo goed bevalt, zou il daar niets aan veranderen en n trailer kopen.


Imo dit. Paard staat er goed, alleen de bak is niet zo geweldig. Dan zou ik zeker niet paard verplaatsen maar een trailer kopen.

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Trailer kopen of opzoek naar een andere stal.. HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 11:46

Een stal naar je zin vinden valt niet mee dus als je paard daar goed staat en jij het naar je zin hebt, zou ik dat niet op het spel zetten om naar een andere stal te gaan. Dan blijft de optie trailer over. Ik moet zeggen dat ik een eigen trailer wel echt vrijheid vind. Ik hoef niet weg maar kan dat wel en dat is prettig.

Emperor

Berichten: 196
Geregistreerd: 19-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 11:47

Ik heb thuis ook hetzelfde probleem. Onze bak bestaat uit omgekeerd zand en de bodem is hier helaas te mul geworden. Ik ga hierdoor vaak met de trailer op pad om bij de rijvereniging te trainen. Swinters wordt de bodem inderdaad beter door meer regen, maar wordt het weer te snel donker als ik overdag school of werk heb. Ik moet eerlijk zeggen dat het me soms wel tegen zit om weer de trailer aan te koppelen, de boel in te laden en er heen te rijden. Ik ga soms dan ook wel 4 keer in de week met paard heen. Je bent hier dan toch wat meer tijd aan kwijt dan dat je gewoon op thuis locatie kan trainen, daarnaast heb je je aan tijden te houden van de locatie waar je heen gaat om te rijden. Als ik heen ga om te trainen, moet ik er hier wel 2 uur voor uit trekken. Dit is inclusief het klaarzetten en het weer terugzetten.
Laatst bijgewerkt door Emperor op 24-09-20 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt