Blaaskatheterperikelen

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
_Karlijn
Berichten: 6430
Geregistreerd: 05-01-06

Blaaskatheterperikelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-20 19:41

Hoi :)

Ik heb al jarenlang lichamelijke klachten. Ik heb reuma, allergieën die niet herleidbaar zijn, ik heb mijn rug gebroken in 2018, ik ben in februari aan een aangeboren hartafwijking geopereerd en sinds juni 2019 heb ik met steeds grotere regelmaat urineretentie. Ik heb sinds die tijd denk ik 13x een verblijfskatheter gehad en sinds een tijdje kan ik zelf katheteriseren. Dat ging "soepel".

Tot gistermiddag. Het plassen lukte niet. Dus ik probeerde het te katheteriseren, katheter inbrengen ging goed, maar er kwam geen urine.... Katheter eruit gehaald, liter thee gedronken, na 2 uur nog eens geprobeerd (en toen moest ik echt wel heel nodig) maar weer geen urine.. Dus ik heb de HAP gebeld. Mocht langskomen, de huisarts had weinig kaas gegeten van katheteriseren had ik het idee en kwam verbaasd tot de conclusie dat er geen urine uit kwam. Joh. Hij zei: ik denk dat er niks in je blaas zit. Ik zei: ik heb een liter thee gedronken ná dat ik al aandrang voelde, ik wil dat je een bladderscan maakt. Nou dat apparaat had hij nog nooit gebruikt, maar met mijn instructies ( :') ) kwam hij op 800 cc uit. Goh, er zit toch wel wat in de blaas... Hij heeft het nog 3x (onsteriel) geprobeerd, heeft zelfs de (eenmalige, stugge) katheter zo ver ingebracht dat hij de bovenkant van mn blaas raakte (auw) en een katheter inbracht zonder gel want hij dacht dat dat de katheter verstopte (auw2) en me toen doorgestuurd naar de verpleegafdeling Urologie.

Daar kwam een verpleegkundige die wel wat meer ervaring had met katheteriseren, godzijdank. Zij heeft ook een bladderscan gemaakt en kwam op 1300 cc uit. Maar ook bij haar: geen urine. Ze heeft het 4x geprobeerd en op een gegeven moment kwam de katheter er met de punt weer uit? Dus maakte een bocht in mn urinebuis... en toen heeft ze me plat gelegd, nogmaals geprobeerd en toen ein-de-lijk liep hij af. Pfff. Ik was echt bang dat ik ter plekke een suprapubische katheter ging krijgen.

Vanochtend heb ik de poli urologie gebeld en ik moet nu minimaal 2 weken deze katheter houden, en dan verder kijken met de uroloog. Ik had eerst een katheter met flipflo gekregen maar ik krijg enorme kramp in mijn blaas als de katheter leeg is gelopen, echt alsof mn blaas vacuüm trekt, weet iemand waardoor? Dus ik heb er maar een zak aangehangen, ik had er nog genoeg thuis.

Maar het is me echt een raadsel waarom er in eerste instantie (ik 3x, de huisarts een keer of 5 en de urologieverpleegkundige een keer of 6) géén urine afliep. Ik heb dat nog nooit gehad of überhaupt van gehoord. Ik heb zelf de katheters zo ver mogelijk ingebracht, de huisarts zat tegen de bovenkant van mn blaas, dus hij zat echt wel hoog genoeg en ook zéker weten niet vaginaal, dat voel ik meteen, en dan bij de urologieverpleegkundige krulde hij terug :?

Overigens is niet helemaal duidelijk waardoor mijn retentieklachten komen. Mogelijk door de medicatie die ik slik, maar zonder die medicatie kan ik niet. Mogelijk Fowler syndroom. Mogelijk psychisch.

Ik ben zó 'puzzled' en voel me ellendig om weer aan die stomme verblijfskatheter vast te zitten, dat ik het even van me af wilde schrijven :')


Boterbloem90

Berichten: 558
Geregistreerd: 28-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 20:20

Auw.. lijkt mij erg pijnlijk om zo vaak gekatheteriseerd te worden in korte tijd.

Natuurlijk is het vervelend om met een verblijfskatheter te zitten. Helaas is het hebben van een volle blaas ook niks. :(

Ik moest wel denken aan een kantelblaas. Zo was ik bij iemand die een katheter kreeg om de retentie te bepalen. Na een kwartier liggen was er een beetje afgelopen. Na een andere houding aan genomen te hebben liep er haast een liter af. Hebben ze daar naar gekeken?

Als je neus 180 graden gedraaid zat zou je bij regen verdrinken.

_Karlijn
Berichten: 6430
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-20 20:26

Boterbloem90 schreef:
Auw.. lijkt mij erg pijnlijk om zo vaak gekatheteriseerd te worden in korte tijd.

Natuurlijk is het vervelend om met een verblijfskatheter te zitten. Helaas is het hebben van een volle blaas ook niks. :(

Ik moest wel denken aan een kantelblaas. Zo was ik bij iemand die een katheter kreeg om de retentie te bepalen. Na een kwartier liggen was er een beetje afgelopen. Na een andere houding aan genomen te hebben liep er haast een liter af. Hebben ze daar naar gekeken?


Nee volgens mij niet, hebben ze niet genoemd in ieder geval. Hoe "bekijk" je dat?

justdiesel
Berichten: 4939
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 20:36


/)./)
(' ; ')
(") (") Dag lieve mam, ik zal je nooit vergeten.......25-10-2010

twinducklin
Berichten: 2338
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 20:38

Ik zat ook aan zoiets te denken. Dat je blaas op een andere manier ligt. Heb er zelf geen ervaring mee. Alleen bij mannen, dan krult hij rond de prostaat op. Ergens zal dat bij jou nu ook gebeuren. Bij mannen wordt bij probleem het vaak met een echo gedaan, weet niet of ze dat bij vrouwen ook kunnen? Dan kun je zien wat er precies gebeurt.

Op je vraag van kramp, hoeveel urine loopt er dan uit? Laat je dat in een keer aflopen?
In principe mag je max 500cc in een keer laten aflopen en dan moet je minimaal 30min wachten voordat je meer laat aflopen. Ivm te snelle drukverandering kan je een blaascollaps krijgen.

09.07.'16 is ons wondertje geboren <3

_Karlijn
Berichten: 6430
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-20 20:43

twinducklin schreef:
Ik zat ook aan zoiets te denken. Dat je blaas op een andere manier ligt. Heb er zelf geen ervaring mee. Alleen bij mannen, dan krult hij rond de prostaat op. Ergens zal dat bij jou nu ook gebeuren. Bij mannen wordt bij probleem het vaak met een echo gedaan, weet niet of ze dat bij vrouwen ook kunnen? Dan kun je zien wat er precies gebeurt.

Op je vraag van kramp, hoeveel urine loopt er dan uit? Laat je dat in een keer aflopen?
In principe mag je max 500cc in een keer laten aflopen en dan moet je minimaal 30min wachten voordat je meer laat aflopen. Ivm te snelle drukverandering kan je een blaascollaps krijgen.

Ik heb het ook als ik een douchestopje in de katheter heb gedaan voor tijdens het douchen, en die eruit haal na het douchen. Dat zal echt niet veel zijn nooit genoeg om een blaascollaps van te krijgen. En ook tijdens het legen van de katheter bij 200 cc, ook zo'n kramp. Gek.

@ jusdiesel: met haar heb ik al een tijdje geleden contact opgenomen ;) maar bedankt voor de tip.

twinducklin
Berichten: 2338
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: Blaaskatheterperikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 20:46

En dat heb je eerder nooit gehad? Hebben ze nu een dikkere maat genomen?

09.07.'16 is ons wondertje geboren <3

_Karlijn
Berichten: 6430
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-20 20:47

twinducklin schreef:
En dat heb je eerder nooit gehad? Hebben ze nu een dikkere maat genomen?

Nee, ze hebben maar 1 maat en dit is de eerste keer dat ik een flipflo kreeg, en tijd geleden voor het eerst met douchestopje gedoucht en dat was meteen de laatste keer :P

twinducklin
Berichten: 2338
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: Blaaskatheterperikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 20:51

Dan weet ik het helaas niet. Hopelijk vind je de oorzaak! Bij ons is het protocol om een kleinere ch (maat) te proberen als iemand klachten heeft van kramp/lekkage ed.

09.07.'16 is ons wondertje geboren <3

_Karlijn
Berichten: 6430
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-20 20:53

twinducklin schreef:
Dan weet ik het helaas niet. Hopelijk vind je de oorzaak! Bij ons is het protocol om een kleinere ch (maat) te proberen als iemand klachten heeft van kramp/lekkage ed.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval :)

Barbabientje

Berichten: 8203
Geregistreerd: 12-09-08

Re: Blaaskatheterperikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 21:31

Als hij terugkrult heeft de vpk toch echt vaginaal gezeten. Kan nl fysiek niet als hij goed zat bij een flexibele, die zijn te kort om bovenin je blaas te keren :’)

Kantelblaas zou in principe kunnen.

Blaaskrampen zou je evt iets van medicatie voor kunnen krijgen van de uroloog.

Nymphadora Ria <3 *22-06-2018*
Cadilac <3 *24-05-2007* B+8


Boterbloem90

Berichten: 558
Geregistreerd: 28-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 21:37

Ik durf niet te zeggen hoe een kantelblaas vast gesteld word. Met een echo lijkt mij aannemelijk. Er naar vragen bij de arts kan nooit kwaad.

Wat had je voor de flipflo?

Wat ik geleerd heb is dat blaaskrampen kunnen komen door te veel urine in 1 keer te verliezen of de reactie van de blaas op lichaamsvreemde voorwerp (katheter). Wellicht het materiaal waarvan het gemaakt is?

Als je neus 180 graden gedraaid zat zou je bij regen verdrinken.

Anoniem

Re: Blaaskatheterperikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 21:41

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar meid, wat vervelend voor je allemaal :(:) ik hoop dat er snel meer duidelijkheid komt.

_Karlijn
Berichten: 6430
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-20 22:31

Boterbloem90 schreef:
Ik durf niet te zeggen hoe een kantelblaas vast gesteld word. Met een echo lijkt mij aannemelijk. Er naar vragen bij de arts kan nooit kwaad.

Wat had je voor de flipflo?

Wat ik geleerd heb is dat blaaskrampen kunnen komen door te veel urine in 1 keer te verliezen of de reactie van de blaas op lichaamsvreemde voorwerp (katheter). Wellicht het materiaal waarvan het gemaakt is?

Voor de flipflow gewoon een zak eraan. Maar dezelfde katheter. Dus het legen van de blaas via de zak geeft geen kramp, het legen van de blaas via de flipflo geeft een kramp (of iig dar vacuüm gevoel). Met dezelfde katheter.. dus ook het materiaal is het niet.

Hannanas
Berichten: 12994
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Blaaskatheterperikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 23:14

Is het niet gewoon het verschil tussen continue urine weglopen ( Continue druppeltjes naar de zak) of druk opbouwen en lozen door de flipflow (te groot verschil tussen vol en leeg of een te vlugge snelheid?)

Ik vind katheter verhalen echt wel in de top 5 gruwel dingen horen. Zou bijna zelf een blaasontsteking krijgen van je verhaal lezen over al die keren proberen. Heel veel beterschap.

Niet banketstaaf maar poetsen.

moonfish13
Berichten: 18218
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 05:24

Dubbelpost.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 24-09-20 05:29, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13
Berichten: 18218
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 05:29

Jemig wat een ellende dit zeg voor je. :(:)
Hier in huis ook ervaring met verblijfscatheters, en het is gewoon ellende.
Dat idee van flipflo heeft mijn vader volgens mij ook gehad, en hij had telkens hetzelfde.
Hij had een catheter na een uroscopie meermaals.
Dat je die zak zo zat bent snap ik helemaal, maar dat opkrullen lijkt mij ook onmogelijk in je blaas?!
Maar anderzijds denk ik: vaginaal en de urinebuis lijkt me toch best makkelijk te zien dat verschil. :=
Heb je verder geen blaaskramp?
Dat is hier dus vreselijk veel ellende geweest, niks mocht baten.
1300cc, jemig trekt een blaas dat?
Ik had na een narcose 800 cc en geen aandrang.
Voelde ook niks, bladderscan zei 800 cc en toen moest ik al verplicht moéten kunnen plassen.
Anders werd het catheteriseren.
Dat lukte uiteindelijk met de kraan bij de wc vol open, ik blij want ik ben nooit gecatheteriseert en ik voelde me strontberoerd en stoned. :=
Wel raar dat een arts het fenomeen bladderscan niet kent zeg, hoe kan dat in hemelsnaam?

_Karlijn
Berichten: 6430
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Blaaskatheterperikelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-20 08:26

1300 is pas bijna de helft van mijn 'record' retentie... 2300 |o Toen had ik écht pijn en liep ik echt krom. Toen werd ik niet geloofd dat ik niet kon plassen en mocht ik niet naar een arts.

@ Hannanas: zou kunnen, maar als ik heel langzaam de flipflo laat aflopen doet ie het ook en dus ook bij het douchestopje, terwijl er dan nauwelijks urine uitkomt.

_Karlijn
Berichten: 6430
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Blaaskatheterperikelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-20 11:39

Ik werd net gebeld, kan volgende week bij de continentieverpleegkundige terecht en dan kijken ze of de katheter er uit kan. Over 3 maanden bij de uroloog voor iets dat ik vergeten ben en een mictiedagboek.

Ik heb ondertussen wel ondervonden dat als ik de flipflo heeeeel langzaam laat leeglopen (echt op standje druppelen) dat de kramp dan minder is. Dus kan gelukkig op die manier wel de flipflo eraan hebben ipv een zak, maar sta dan wel 5 minuten te legen :')

moonfish13
Berichten: 18218
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 13:59

Beter 5 minuten legen dan zo’n zak de hele dag.
Wel een goede trouwens om het zo te doen die ga ik onthouden voor mijn vader.
Hij zegt het trekt een soort vacuüm en dat doet zó zeer, dat voel ik tot in mijn nieren.

Mijn god 2300 cc, maar dan ploft je buik toch zowat..?
Wij hebben gelukkig altijd superfijne artsen gehad, alleen een keer een kreng van een verpleegkundige met het verwijderen van de dubbel J catheter.
Dat is een catheter tussen nier en blaas, er zit een kronkel in in sivonvorm en bij de scopie maken ze dus wonden.
Dat gaat dichtgroeien dus plaatsen ze een siliconen slangetje met gaatjes zodat de urineleider goed heelt.
Maar dat ding moest er dus uit en mijn vader verging van de pijn, maar hij moest niet zo piepen vond ze.
Later die dag is hij midden in de nacht afgevoerd per ambulance met bloedvergiftiging door het weer open trekken van de urineleider met verwijderen van de catheter.
Toen pas werd gemeld dat er een kronkel in zat dus dat het wel kon kloppen dat dat zeer deed.
Gelukkig daarna overgeplaatst naar een ziekenhuis waar de werksfeer beter was. :)
Echt daar waren ze allemaal zo grumpy viel ons op itt het huidige ziekenhuis.
Ik heb er ook slechte ervaringen mee, ze maken ook veel medicijnfouten en klein ziekenhuis.
Nu een grote universitaire en een superleuke lieve urologe die apetrots is op haar team.
Echt zo leuk om te zien, ze komt ook altijd in haar normale kleding nog ff langshoppen.

Maar dat schijnt dus niet zo fijn te zijn, zo’n dubbel j eruit halen, dat doen ze met een scopie als je wakker bent even tussendoor.
Schijnt nogal een rotgevoel te zijn als ze dat ding eruit trekken. :=

_Karlijn
Berichten: 6430
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-20 15:21

Dubbel post
Laatst bijgewerkt door _Karlijn op 25-09-20 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

_Karlijn
Berichten: 6430
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-20 15:25

2300 cc is inderdaad heel veel. Voor mijn gevoel stond hij ook echt idd op knappen |( maar ik heb gisteren op YouTube filmpjes van het plaatsen van een suprapubische katheter en dat moet allen niet heel ook doen volgens mij maar desbetreffende man had 4000cc+een beetje in zn blaas #) :op .

Wat mij vooral opvalt dat huisarts en op de HAP niet echt bekwaam zijn in het katheteriseren en soms wel 3 kwartier aan het prusten zijn om de katheter te plaatsen, én dat álles onsteriel gaat. Ik heb zelfs een keer een huisarts gehad die met zijn ongewassen blote handen mij ging katheteriseren... Hallo blaasontsteking :wave: . Ik durfde daar op dat moment niks van te zeggen maar later wel op terug gekomen.

_Karlijn
Berichten: 6430
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-20 06:04

Ik heb morgen een afspraak van een uur lang bij de continentieverpleegkundige om het intermitterend katheteriseren nog eens door te nemen. Ze hadden er eigenlijk voor vanochtend om half 9 een afspraak voor gemaakt maar ik werd gebeld dat ze er een voor uur nodig had, dus het werd woensdag. En ze zou nog een onderzoek doen maar wat voor onderzoek kon de telefoniste niet vertellen..

Overigens had ik sinds vrijdagavond ontzettende blaaskrampen, en een aandrang, níet normaal, alsof ik in mn broek zou gaan plassen, zo nodig. Ik voelde ook mn hele plasbuis/blaas gonzen. Toen heb ik zondagavond de verblijfsafdeling Urologie gebeld, ik kon even langskomen. Ze heeft de katheter iets verder naar binnen geschoven.... that's it. Dat had ik zelf ook al geprobeerd thuis. Toen weer naar huis, weer geprobeerd te slapen maar het ging echt niet, heb nog een keer gebeld en kreeg het advies om dan maar de HAP te bellen... Maar dat zag ik niet zitten, toen heb ik zelf de katheter eruit gehaald (heb vorig jaar instructies gekregen daarvoor). Gelukkig kon ik toen wel weer zelf plassen, hoewel de urine erg bloederig was. Maar dat, inclusief het aandranggevoel, was maandagochtend gelukkig verdwenen. Ik heb wel klachten van blaasontsteking maar dat kijk ik even aan.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, nicolailover en 48 bezoekers