Relatie met de buren goed houden...

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Vjestagirl

Berichten: 26632
Geregistreerd: 11-08-06

Relatie met de buren goed houden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-20 14:13

Dus, deze vind ik even lastig.

TLDR: mijn buren willen dat ik een boom in mijn tuin omkap. Ik wil dat niet. Hoe voorkom ik dat dit een vervelend/terugkerend punt wordt?


Afgelopen maart heb ik mijn eerste eigen huis gekocht. Een van de belangrijkste redenen voor de koop was de grote, volwassen achtertuin op het zuiden. Er staan meerdere bomen in, de grootste daarvan helemaal achter in de tuin. Het ding is gemakkelijk groter dan het huis, dus ik gok op een meter of 16 hoog. Eerst stond hij op gemeentegrond, maar 15-16 jaar geleden heeft de gemeente een strook grond verkocht aan de vorige eigenaren van dit huis, en daarmee is de boom nèt binnen de tuin komen te staan. Ik vind die boom fantastisch: hij zorgt voor veel schaduw in mijn tuin, hij is mooi, hij is gezond, ik hou van het geluid van de wind door de blaadjes.

Naast mij woont een koppel van eind 40 begin 50. Ze hebben een samengesteld gezin met volwassen kinderen die niet meer thuis wonen, maar wel regelmatig langskomen. De buren hebben aangegeven dat ze binnen nu en 5 jaar graag willen verhuizen. Ik heb een goede burenrelatie met ze: toen ze op vakantie waren heb ik de plantjes water gegeven, we staan af en toe in de voortuin even te kletsen, pakken pakketjes voor elkaar aan. Dat wil ik graag zo houden.

Nu hebben zij achter in de tuin een moestuintje liggen, en deze krijgt nu volgens hen te weinig zon. Hun oplossing is simpel: ik moet mijn boom kappen. Hier zijn ze tijdens mijn verbouwing al over begonnen. Volgens hen hadden ze met de vorige eigenaren al besproken dat de boom gekapt zou worden. Ik wist van niets en was nogal overvallen door deze mededeling, dus ik heb aangegeven dat ik op z'n vroegst volgend jaar ga kijken naar wat ik met de boom ga doen.
Later sprak ik de vorige eigenaren, en die gaven aan dat ze die toezegging nooit gedaan hebben. Sterker nog, volgens hen hebben de buren al eens ongevraagd en ongewenst takken van de boom af gezaagd (aan de stam, niet op de erfgrens) omdat ze vonden dat hij ingekort moest.

Sinds ik hier ben komen wonen dringen de buren al aan op het doen van een wijntje, een koffie etc, "om elkaar beter te leren kennen". Sowieso heb ik hier weinig behoefte aan, maar ik kan me voorstellen dat het wel gezien wordt als sociaal. Waar ik tegenop zie is dat ik bang ben dat ze weer gaan beginnen over de boom.
Dit vermoeden wordt bevestigd door het feit dat de buurman laatst tijdens een praatje pot niet al te subtiel hintte dat de boom weg moet. Hij vindt de boom te hoog, hij hoort sowieso niet in een woonwijk, hij levert heb teveel schaduw op, ik kan er gemakkelijk een smaller exemplaar planten etc. Mijn argument dat een andere boom de eerst komende 10 jaar niet de schaduw oplevert die ik graag wil vindt hij maar onzin. Toen ik aangaf dat ik volgend jaar wil gaan denken over het laten snoeien door een professional, maar dat dat ontzettend duur is (€700 tot €800) zei hij dat hij geen verstand heeft van bomen of van snoeien, maar best een zaag kan hanteren.

Afbeelding
Situatieschets. Het groen omrandde perceel is van mij. Het rood omrandde perceel is van de buren in kwestie. Het rode kruisje is hun moestuin. Het groene kruisje is de boom. De blauwe kruisjes zijn de bomen van de gemeente.
De boom staat op 4,35m van de erfgrens af, en de gemeente waarin ik woon heeft niets opgenomen in de APV over bomen, wat de wettelijke minimale afstand dus 2m maakt.
De foto in kwestie is duidelijk gemaakt na 12 uur 's middags, waardoor je goed kunt zien hoeveel schaduw zij in de tuin hebben van de boom.

Ik wil de boom niet weg hebben. Hij is gezond, ik vind hem mooi, hij past perfect bij de 2 andere (nog grotere) bomen die op gemeente grond staan en de boom is een van de redenen dat ik het huis gekocht heb. Daarnaast draait de zon al om 12 uur langs de boom heen hen is de schaduw in hun moestuin dan van het schuurtje van de andere buren.

Ik vind het prima om de boom door een professional te laten snoeien, maar dan wel op kosten van de buren. Ze mogen van mij ook best alles wat over de erfgrens hangt eraf halen, maar dat hangt wel minimaal op 6 meter hoog, dus zonder professionele spullen kom je daar niet bij.

Hoe kan ik nou zorgen dat mijn relatie met de buren hier niet aan onderdoor gaat? Ik vind het super fijn dat we een goede, rustige verstandhouding met elkaar hebben, en dat wil ik niet verpesten.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.


Poosje81
Berichten: 21174
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: Relatie met de buren goed houden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 14:19

Heel eerlijk, denk dat het goedkoper voor de buren is om de groentetuin te verplaatsen, dit is een boom die geklommen moet worden om correct te kandelaberen of snoeien, je wil echt niet dat buurman dat met een laddertje gaat doen. Trek hem ook niet uit evenwicht door alles wat bij buren overheen hangt eruit te snoeien, de boom gaat dat ook niet waarderen.
Natuurlijk wil je de boom bewaren, zulke hoor je bijna te beschermen, oftewel, als buren er wat van zeggen; sorry maar ik heb advies ingewonnen, hij staat daar correct en legaal, hij wordt niet gekapt.
Biedt ze aan om de moestuin te verplaatsen en je bent meer dan correct.

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!

Poekkie

Berichten: 7289
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 14:19

Heel eerlijk is mijn ervaring dat je je niet steeds in alle bochten kan wringen voor de buren, want na de ene eis ingewilligd te hebben volgt de volgende alweer.

Als jij de boom geweldig vindt, houd je hem gewoon. Dat zou ik ook doen. Snoeien vind ik zo stom, dan krijg je zo’n lelijk stompje terug ipv je mooie imposante boom.

Wat over de erfgrens groeit weghalen zou best wel eens op jou kosten kunnen zijn, dat kan je beter eens navragen bij de gemeente.

Paardengek in hart en nieren!

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 14:21

Gewoon duidelijk je grens aangeven. Jij wil die boom niet kappen, klaar. De burenrelatie die dan verzuurt ligt aan hen, niet aan jou. Als zij zo graag een moestuintje willen doen ze dat maar op een andere plaats in hun tuin toch? En als dat niet gaat helaas pindakaas.

Birdie60

Berichten: 8392
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 14:21

Ik denk zowiezo dat die niet gekapt mag worden omdat die gezond is.( moet aangevraagd worden)
En het is handiger om moestuin te verplaatsen dan boom omdoen.

amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 14:23

Zelf zou ik de boom ook niet omdoen, jij hebt hier veel plezier van. Als hij over hun perceel heen hangt zou je hem misschien een stuk kunnen laten snoeien en de kosten delen.

Onze buren hadden een vergelijkbare boom in hun tuin op de perceelsgrens met ons. Deze is helaas vorig jaar gesneuveld tijdens de storm.
Nu hebben wij geen enkele schaduw meer in onze tuin en is het ontzettend droog en veel te warm.

Succes ermee!

__Sannne
Berichten: 5684
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 14:24

BaileyMix schreef:
Gewoon duidelijk je grens aangeven. Jij wil die boom niet kappen, klaar. De burenrelatie die dan verzuurt ligt aan hen, niet aan jou. Als zij zo graag een moestuintje willen doen ze dat maar op een andere plaats in hun tuin toch? En als dat niet gaat helaas pindakaas.


Dit inderdaad.

Ibbel

Berichten: 48959
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 14:27

Ik denk dat je prima tegen de buren kunt zeggen dat je voor een gezonde boom geen kapvergunning krijgt. Dan kap je (whahaha) alle verdere discussie gelijk af.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 23-09-20 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Berichten: 88502
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 14:27

Citaat:
De buren hebben aangegeven dat ze binnen nu en 5 jaar graag willen verhuizen.

Dan zingen ze het nog maar even uit met die boom :)

Zo te zien is er genoeg andere plek voor een moestuintje in hun tuin :)

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 14:27

Helemaal mee eens. Ik denk ook dat het het best is als je nu zo snel mogelijk een duidelijk antwoord geeft. Want nu lijk je geneigd te zijn mee te gaan in hun wens in je communicatie naar hen, terwijl je dat in het echt niet van plan bent. (En zo hoort het ook, die boom heeft alleen maar voordelen voor jou). Dan kunnen ze zich er misschien makkelijker bij neerleggen en stoppen ze misschien met je 'subtiel' te proberen overhalen.

I'm gonna wash that man right out of my hair
Take my hips to a man who cares
Sheela na gig - you exhibitionist

MarliesV

Berichten: 15152
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 14:28

Poekkie, snoeien door een prof geeft geen stompje hoor.

TS, ik snap de buren, die boom is een stoorzender voor hen. Maar als jij er blij mee bent en hem wilt houden moet je niet hun wensen voor die van jou stellen. Jouw woongenot laten aantasten omdat een ander zijn woongenot daardoor groter wordt gaat mij te ver.

Daarnaast willen ze er nog max 5 jaar wonen. Zit jij straks over 5 jaar zonder boom en met verminderd woongenot voor mensen die er niet eens meer wonen.

Snoeien van zo'n grote boom gaat niet het gewenste effect hebben ben ik bang voor. Voor een struik of kleine boom kan dit helpen maar bij dit formaat heeft dat nauwelijks effect op het licht.

Netjes aangeven bij de buren dat je de boom wilt laten staan, dat je de opties hebt bekeken maar niet wilt kappen. Niet meer niet minder. Standvastig en correct.
Als ze daar dan over vallen, tja dan maar een 'minder' leuke buuf. Het zij zo.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Vjestagirl

Berichten: 26632
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-20 14:28

Ik heb even gezocht op de site van de gemeente, maar er is geen kapvergunning nodig, dus helaas gaat die vlieger niet op.

Het verplaatsen van de moestuin had ik nog niet eens verzonnen, dat vind ik echt een goede tip! Ik kan ze wel aanbieden dat ik daar best mee wil helpen :D .

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Dee_EsJarig

Berichten: 3662
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 14:29

Ja kan een keer professioneel laten snoeien/aftoppen maar ik zou dit alleen doen als je het zelf ook echt wil en niet speciaal voor de buren. De kans is namelijk groot dat de buren echt pas tevreden zijn als die boom weg is en dat is voor jou duidelijk geen optie (Zou het voor mij ook niet zijn hoor, prachtig zo'n volwassen boom)

Blade B+13 [PR214,5] L1+12 [PR 216] L2 + 13 [PR 206] M1 + 19 [PR 220] M2 + 7 [PR 191]

Annick75

Berichten: 1780
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 14:31

Voordat je überhaupt met je buren in gesprek gaat over het wel of niet kappen van die boom, zou ik eens bij de gemeente informeren of je er een vergunning nodig hebt. Ik ben geen expert op dat gebiedt, maar een rondje google leert mij dat je in veel gemeentes wel zonder vergunning een boom mag plaatsen, maar niet zomaar mag kappen: https://www.bomenkappenwijzer.nl/kapvergunning/

Wat je kunt doen om de relatie met de buren goed te houden, weet ik niet. Je bent in elk geval verplicht de boom goed te onderhouden, maar daar ben je al naar aan het kijken. En verder hoef je je niet in allerlei bochten te wringen. Ze kunnen hun beklag doen bij gemeente als ze last hebben van de boom.

Er bestaat ook wel wet- & regelgeving over overlast van bomen, maar in hoeverre dat bij jou van toepassing is, is natuurlijk lastig te bepalen: https://www.wetrecht.nl/burenrecht-bome ... -en-hagen/

'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan ~ Pippi Langkous


Daihyo

Berichten: 88007
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 14:33

Vjestagirl schreef:
Ik heb even gezocht op de site van de gemeente, maar er is geen kapvergunning nodig, dus helaas gaat die vlieger niet op.

Het verplaatsen van de moestuin had ik nog niet eens verzonnen, dat vind ik echt een goede tip! Ik kan ze wel aanbieden dat ik daar best mee wil helpen :D .

Zou ik zeker doen. En al helemaal als ze toch van plan zijn om binnen 5 jaar te verhuizen. Dat is wel erg zonde van de boom.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Memories

Berichten: 2614
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 14:34

Ik lees even mee. Hier een heel vergelijkbaar probleem alleen grenst mijn tuin met boom niet eens direct aan die van de buren, zit nog openbare ruimte tussen. Is heel vervelend en bij ons is de relatie erdoor al aardig verstoord helaas. Ik hoop dat jij wel een oplossing kan vinden die alle partijen tevreden houdt!

Doubtless

Berichten: 8453
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 14:35

Er is iemand tegen jouw wensen en voorkeuren aan het duwen en jij bent aan het overwegen om een stap opzij te zetten daarvoor :D

Meid, laat die boom lekker staan en geniet ervan. Dat is je goed recht. Heb je zin om een koffietje/wijntje te drinken met de buren? Doen! Zit je daar eigenlijk niet zo op te wachten? Sla het lekker over! Ik vind het mooi dat je probeert de lieve vrede te bewaren, maar (uitgaande van een normale, gezonde situatie) daarvoor hoef jijzelf niet opzij te stappen/wensen van anderen in te willigen. Wees wel duidelijk in je communicatie naar je buren: "Ik heb er over nagedacht en heb besloten de boom te laten staan. Overhangende takken mogen jullie uiteraard zelf snoeien. Ik zorg dat de boom volgend jaar in zijn geheel gesnoeid wordt (als onderhoud)."

      Sometimes the things you cannot change end up changing you.

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 14:38

Ik vind het absoluut van de gekke dat een gezonde boom moet wijken voor een moestuin, die ze makkelijk elders in de tuin hadden kunnen aanleggen. Als daarvoor struiken moeten wijken, soit. Het is hún keuze om een moestuin te hebben.

En hoezo hebben ze takken aan de stam afgezaagd?!? Dan zijn ze dus in de tuin geweest, en wel zonder toestemming.

Dit en het liegen over een toezegging van de vorige bewoners zou het voor mij klip en klaar maken: er wordt niet over gediscussieerd, de boom blijft.

Vjestagirl

Berichten: 26632
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-20 14:40

Jacquel schreef:
Ik vind het absoluut van de gekke dat een gezonde boom moet wijken voor een moestuin, die ze makkelijk elders in de tuin hadden kunnen aanleggen. Als daarvoor struiken moeten wijken, soit. Het is hún keuze om een moestuin te hebben.

En hoezo hebben ze takken aan de stam afgezaagd?!? Dan zijn ze dus in de tuin geweest, en wel zonder toestemming.

Dit en het liegen over een toezegging van de vorige bewoners zou het voor mij klip en klaar maken: er wordt niet over gediscussieerd, de boom blijft.


Ze zijn niet in de tuin geweest, maar hebben over de erfafscheiding heen gehangen met een ladder en een zaag. Dit is al gebeurd bij de vorige eigenaar van het huis, die ze toen ook al duidelijk gemaakt heeft dat ze er niet van gediend was.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110494
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 14:45

Ik zou de eerstvolgende keer dat je de buren ziet (of bij hen thuis komt) zelf op vriendelijke wijze over de situatie beginnen en duidelijk maken dat de boom blijft staan.
"Ik wilde het nog even over de boom hebben. Ik heb er lang over nagedacht, maar de boom is zo mooi en ik heb er zelf geen last van. Hij is gezond en er zit een berg leven in zoals vogeltjes etc. Ik heb er plezier van en hij staat op mijn grond. Hij blijft daarom dus staan. Ik wil het er verder niet meer over hebben, want ik ben bang dat het een nare sfeer oplevert tussen ons en dat zou jammer zijn."

Ik weet niet precies hoe het zit, maar overhangende takken mogen dacht ik wel verwijderd worden. Tenminste, dat gebeurt vaak bij de Rijdende Rechter en dat mag dan blijkbaar.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 23-09-20 14:46, in het totaal 2 keer bewerkt

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

DubbelFun

Berichten: 88502
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 14:45

Mischien handig om deze even door te lezen.
Als eigenaar van een grote boom heb je dus wel degelijk verplichtingen...
https://www.rechtenvastgoed.nl/koop/sno ... de-takken/
De buurman mag dus niet zomaar zonder jouw (liefst schriftelijke) toestemming takken gaan wegzagen.
Beter is het om dit in eigen hand te houden en dus zelf het onderhoud te laten uitvoeren.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 23-09-20 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 14:46

Citaat:
Ze zijn niet in de tuin geweest, maar hebben over de erfafscheiding heen gehangen met een ladder en een zaag.


Dan nog zijn ze ver over de schreef gegaan. Ze mogen alleen overhangende takken verwijderen. Door aan de stam te zagen hebben ze de integriteit van de boom aangetast. Als ze nog eens zo'n geintje uithalen, zou ik een schadeclaim bij ze neerleggen. Dan maar geen goede relatie.

Ik zit me hier plaatsvervangend boos te maken, ze gaan echt mijlenver over de grenzen van jou en de vorige eigenaars heen. Ik zou elke discussie afkappen en niet met argumenten komen over het groeien van een nieuwe boom. Daarmee zet je alleen maar de deur open naar een nieuwe discussie.

meggiemeg

Berichten: 12186
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 14:46

Aan de hoogte van de boom te zien staat deze er al even, hoe lang hebben zij op die plek de moestuin?
Waarschijnlijk staat de boom er al langer dan dat de moestuin op die plek ligt.
Geef gewoon aan dat je niet van het over sociale gedoe bent, even een praatje, een pakje aannemen en klaar staan voor elkaar als het nodig is en dat is meer dan voldoende voor je.
Mochten ze dan weer over de boom beginnen tussen neus en lippen door melden of ze ook al aan de andere buren hebben gevraagd of ze de schuur plat gooien vanwege de ongewenste schaduw die deze geeft.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Vjestagirl

Berichten: 26632
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-20 14:46

Ik vind het trouwens heel fijn dat iedereen hier zegt dat ik niet gek ben. Ik weet van mezelf dat ik nogal de neiging heb om te star te zijn en niet genoeg mee te bewegen naar een ander toe, dus het feit dat jullie aangeven dat dit geen reëel verzoek van de buren is vind ik echt heel prettig :D

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Vjestagirl

Berichten: 26632
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-20 14:49

Jacquel schreef:
Citaat:
Ze zijn niet in de tuin geweest, maar hebben over de erfafscheiding heen gehangen met een ladder en een zaag.


Dan nog zijn ze ver over de schreef gegaan. Ze mogen alleen overhangende takken verwijderen. Door aan de stam te zagen hebben ze de integriteit van de boom aangetast. Als ze nog eens zo'n geintje uithalen, zou ik een schadeclaim bij ze neerleggen. Dan maar geen goede relatie.

Ik zit me hier plaatsvervangend boos te maken, ze gaan echt mijlenver over de grenzen van jou en de vorige eigenaars heen. Ik zou elke discussie afkappen en niet met argumenten komen over het groeien van een nieuwe boom. Daarmee zet je alleen maar de deur open naar een nieuwe discussie.


Zijn ze ook. Gelukkig heeft de vorige eigenaar ook heel duidelijk aangegeven dat dit absoluut niet de bedoeling was. Zij zat op de bank, ziet vanuit haar ooghoek iets bewegen en voor ze het weet ligt er een gigantisch dikke tak op de grond. Zonder overleg of iets...

meggiemeg schreef:
Aan de hoogte van de boom te zien staat deze er al even, hoe lang hebben zij op die plek de moestuin?
Waarschijnlijk staat de boom er al langer dan dat de moestuin op die plek ligt.
Geef gewoon aan dat je niet van het over sociale gedoe bent, even een praatje, een pakje aannemen en klaar staan voor elkaar als het nodig is en dat is meer dan voldoende voor je.
Mochten ze dan weer over de boom beginnen tussen neus en lippen door melden of ze ook al aan de andere buren hebben gevraagd of ze de schuur plat gooien vanwege de ongewenste schaduw die deze geeft.


De boom staat er al zeker 15 jaar jaar, hoewel ik vermoed dat het eerder 30 is. Ik ga er ook van uit dat hun moestuin er nog niet zo lang ligt.
En ik snap best dat als je tomaten wilt kweken, dat het dan irritant is als dat niet gaat, maar dat wisten ze toen ze die tuin daar neerlegden.

Die laatste vind ik erg leuk, ik zal er eens over denken of ik dat durf :D

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: elske_, IASCrawler, M_ontana en 6 bezoekers