ouder paard kudde of vriendje?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lindy21
Berichten: 76
Geregistreerd: 28-07-20

ouder paard kudde of vriendje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-20 07:41

voor mijn oudere ruin ben ik de afweging aan het maken tussen 2 stallen. Hij is ondertussen niet zo beweeglijk meer ivm artrose. Beide stallen zijn 24/7 buiten met schuilmogelijkheid.

Stal 1 staat hij met 1 vriendje van dezelfde leeftijd. Vriendje wordt wel nog gereden, dus paar keer per week een uurtje weg, zijn geen lange ritten meer. Ruime weidegang jaar rond overdag, s nachts in de paddock met schuilstal naast zijn vriendje dus in de nacht zijn rust en eten voor hemzelf wat ik maar wil geven, dus ook onbeperkt hooi uit slowfeeder.

Stal 2 kleine kudde van gemengde leeftijden, ook jonge paarden dag en nacht paddock, wel een ruinen groep. 5 min per dag eruit om te voeren. Verder 24/7 hooi (slowfeeder) op de paddock. Weide enkele uren per dag in de zomer.

Welke stalling zou mijn paard het gelukkigste van worden denken jullie?

RianneH

Berichten: 28235
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: ouder paard kudde of vriendje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 07:45

Op stal 1 staan er in totaal maar 2 paarden dan? Of meer?

lindy21
Berichten: 76
Geregistreerd: 28-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-20 07:46

RianneH schreef:
Op stal 1 staan er in totaal maar 2 paarden dan? Of meer?


Klopt op stal 1 staan maar 2 paarden

RianneH

Berichten: 28235
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: ouder paard kudde of vriendje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 07:48

Daar zou ik dan niet voor kiezen, ondanks dat ik merk bij mijn oudje dat het apart kunnen voeren wel prettig is.
De andere optie klinkt oké, maar dat hangt wel van de fitheid van jouw paard af. Kan je jonge paarden nog op hun plek zetten?

Lindsey_99
Berichten: 2485
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 07:50

Als je paard aangeeft liever rust te hebben door zich af te zonderen, en niet meer met de kudde mee te willen gaan zou ik stal 1 kiezen. Ook als de voerbehoefte veranderd is dat makkelijker dan in een kudde met gemengde leeftijden. Een uurtje of wat alleen overleven ze wel.
Is hij nog aardig fit en kan zich nog goed verdedigen dan is kudde 2 ook prima.

lindy21
Berichten: 76
Geregistreerd: 28-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-20 07:54

RianneH schreef:
Daar zou ik dan niet voor kiezen, ondanks dat ik merk bij mijn oudje dat het apart kunnen voeren wel prettig is.
De andere optie klinkt oké, maar dat hangt wel van de fitheid van jouw paard af. Kan je jonge paarden nog op hun plek zetten?


Hij wordt niet gepest ofzo door de andere, krijgt her en der weleens een hapje te verduren omdat hij niet op tijd weg is. Hij is de laagste in rang. Zijn beweeglijkheid is minder. Hij zondert zich weleens even af maar is ook regelmatig met de kudde mee.

pien_2010

Berichten: 43253
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 07:57

Onze Polie met artrose ging goed hier. Na overlijden vriendje staat ze nu id groep op groter terrein. Ze gaat nog beter nu. Ze bewegen meer, er is meer dynamiek, ze is een gelukkig paardje tussen de paarden en als ik kom,.kroelen we, ik poets soms terwijl we id kudde staan en dan is het goed .
Dus de groep in zou ik doen.
Polie staat met de leidster vrij hoog in de rangorde en ze is tante van het veulen vd leidster. Ze heeft een vol rijk leven.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 23-09-20 07:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 07:57

Mijn pony, ook heel laag in rang, is enorm opgeknapt sinds hij met 1 vast maatje staat dus ik zou voor stal 1 kiezen.

maras

Berichten: 2341
Geregistreerd: 04-06-06

Re: ouder paard kudde of vriendje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 08:17

Een paard laag in rang gedijt meestal beter bij 1 maatje dan in een kudde! Fijn dat je bekijkt wat het beste voor hem is, nog veel goede jaren gewenst met hem!

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 08:24

Ik heb mijn paard met 1 vast maatje zomers 24/7 op de wei en in de wintwr 12 paddock(met onbeperkt hooi) en 12 uur op de wei. De paarden hebben rust en er wordt niet gejaagd. Ik neem die van mij geregeld een uurtje mee. De ander vind dit in het begin wat moeilijk maar tegenwoordig maakt hij er geen probleem van. Voordeel van zo weinig paarden is dat je in overleg het voeren makkelijker kan reguleren en ze niet zomaar aan de kant gejaagd worden. Wat voor zijn actrose weer fijn is. Op stal 2 zeggen ze een paar uurtjes weidegang. Hoeveel is dat? Net als het jaar rond weidegang? En hoe goed kan je paard tegen gras.

pien_2010

Berichten: 43253
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 09:14

maras schreef:
Een paard laag in rang gedijt meestal beter bij 1 maatje dan in een kudde! Fijn dat je bekijkt wat het beste voor hem is, nog veel goede jaren gewenst met hem!

Het lastige is dat het zo moeilijk is om te voorspellen.

Kijk nu naar Polie→
Hercule en Polie hielden zoveel van elkaar en ze heeft 7 dagen en nachten lopen gillen hier toen hij overleden was.
Dus Chico voor haar gekocht die te plotseling ten gevolge van gaskoliek overleed. Ze had veel minder met Chico en ze had het gelijk geïntegreerd in haar leven. Die twee waren meer broer en zus en deden niet zoveel met elkaar.
Nu staat ze in de groep. ONze bangerik, altijd onderaan de ladder , een schuw bang paardje, en moet je haar nu zien. Ze is enorm geestelijk gegroeid, ze straalt, heeft heldere oogopslag, is zeer duidelijk in de groep met haar communicatie en gaat als een speer.
Ik heb haar wel goed voorbereid op de groep en ik denk dat dit kan helpen. Dus toen ze net in de groep stond en ze even steun kwam zoeken (daar sta je dan als eenling in de groep) zei ik alleen maar: "je kunt dit Pol, komt goed meisje, komt helemaal goed". Ze kwam een kroel halen, zuchtte diep en stuurde me met haar hoofd weg zo van→ ik moet dit dus echt alleen doen dan ga ook maar weg ". Wij zijn toen weg gegaan om alles op een afstand te volgen en toen ik na een half uur kwam kijken, kwam ze vrolijk aan gegaloppeerd en werd ze al gedoogd.

Dus je kunt het nooit voorspellen en een groep voor een paard met artrose is wel heel tof als het lukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 09:36

Ik zou kiezen voor stal 1, vooral als zo'n oudje als laagste in rang staat, al artrose heeft. Weg gejaagd worden, wil nog wel eens onhandige bewegingen met zich mee brengen, zou ik niet willen met een paard met artrose. Je zet hem al bijna met 1-0 achter.

Mijn paard vond juist weer rust, zonder al het gedoe van een kudde en jonkies. Ze wilde rustig kunnen liggen en rustig kunnen scharrelen, zonder al dat jonge grut, waar ze weer verplicht mee moest rennen, terwijl ze absoluut niet onderaan in de pikorde stond. TS je geeft trouwens ook al aan dat jepaard nu in een kudde ook al onderaan staat in de pikorde.

TS kijk naar je paard, waar denk je dat hij het happiest is, wat zegt je onderbuikgevoel. Luister daar naar, wij kennen je paard niet.

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: ouder paard kudde of vriendje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 09:41

Ik zou ook kiezen voor stal 1, mits je een paard hebt wat er tegen kan die paar uurtjes alleen te staan. Verder is in mijn inzien dat ideaal voor een oudje.

Als ik het vanuit mijn eigen oogpunt bekijk, mijn 20 jarige heeft ook artrose. Staat nu met een paar vriendjes, dat gaat heel goed. In de kudde zou hij denk ik nooit voldoende rust krijgen (hij wil zich nog wel graag laten gelden, zeker naar andere ruinen) en daarnaast merk ik bij kennissen dat het in kuddes soms qua voerbehoefte erg lastig is. Je weet zo natuurlijk niet hoe druk/dominant die kudde is, wie weet kan t juist wel heel goed gaan hoor. Maar 1 vriendje lijkt me meer ‘safe’.

RianneH

Berichten: 28235
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 09:42

Toch vind ik het wel wat makkelijk gedacht dat het enige andere paard op stal automatisch een vriendje zal worden. Als die twee elkaar niet mogen staat het paard iedere dag opgescheept met een ander. Natuurlijk is ie dan blij om in de nacht apart te staan, maar met een grotere groep is de kans wel groter dat het wel klikt.
Het kan ook wel goed gaan, maar ikzelf zou niet snel kiezen voor zo’n beperkte groep (of tweespan) ook omdat als het andere paard vertrekt of onverhoopt komt te overlijden je direct alleen komt te staan.

Ideale optie zou miz een combinatie van de twee, overdag in een groep en ‘s nachts met veel ruimte apart zodat je naar behoefte kan bijvoeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 09:43

RianneH schreef:
Toch vind ik het wel wat makkelijk gedacht dat het enige andere paard op stal automatisch een vriendje zal worden. Als die twee elkaar niet mogen staat het paard iedere dag opgescheept met een ander. Natuurlijk is ie dan blij om in de nacht apart te staan, maar met een grotere groep is de kans wel groter dat het wel klikt.
Het kan ook wel goed gaan, maar ikzelf zou niet snel kiezen voor zo’n beperkte groep (of tweespan) ook omdat als het andere paard vertrekt of onverhoopt komt te overlijden je direct alleen komt te staan.

Ideale optie zou miz een combinatie van de twee, overdag in een groep en ‘s nachts met veel ruimte apart zodat je naar behoefte kan bijvoeren.

Als het niet klikt, kan je natuurlijk verder zoeken even als na overlijden.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 09:44

Heel zeker 1. Meer weidegang dus meer in beweging. En nog belangrijker voor zo'n oudje : rustig kunnen eten zonder irritante jonkies die storen.

RianneH

Berichten: 28235
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 09:46

Mindim schreef:
RianneH schreef:
Toch vind ik het wel wat makkelijk gedacht dat het enige andere paard op stal automatisch een vriendje zal worden. Als die twee elkaar niet mogen staat het paard iedere dag opgescheept met een ander. Natuurlijk is ie dan blij om in de nacht apart te staan, maar met een grotere groep is de kans wel groter dat het wel klikt.
Het kan ook wel goed gaan, maar ikzelf zou niet snel kiezen voor zo’n beperkte groep (of tweespan) ook omdat als het andere paard vertrekt of onverhoopt komt te overlijden je direct alleen komt te staan.

Ideale optie zou miz een combinatie van de twee, overdag in een groep en ‘s nachts met veel ruimte apart zodat je naar behoefte kan bijvoeren.

Als het niet klikt, kan je natuurlijk verder zoeken even als na overlijden.


En dus je paard weer moeten verhuizen incl alle stress. Zeker niet onoverkoombaar, maar zou voor mij wel een reden zijn om verder te zoeken naar stal 3.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 09:48

1
Als hij nu al zo onder in rang staat gaat hij in een ruinen groep met jongere paarden zijn rust niet vinden.

Daarnaast ben ik voorstander van weidegang als dat kan. Ik begrijp dat het bij sommige paarden betreft gezondheid niet kan. Maar kan een paard dat wel zie ik zoveel rust met grazen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 09:55

Dag en nacht op een paddock is ook niks, vooral niet met een groep, dan zijn de paddocks hoe dan ook vaak te klein. Mijn paard stond ook in een gemengde kudde op een paddock en onderaan in de pikorde, hij is zo enorm opgejaagd en dan is het krap bochtjes maken hoor, zekers als zo een dier al oud is en artrose heeft.
Mijn paard kreeg een zak hooi toegeworpen, omdat hij niet bij de rest werd gelaten. Gelukkig stond hij in de nacht op stal. Maar goed, hij liep uit eindelijk kreupel, hij werd zo opgejaagd en dat constante gevlieg in een te kleine ruimte had een kreupelheid veroorzaakt, een ander paard is zo ernstig verwond geraakt, die is ingeslapen. Als die groep nu op een weide stond ala, maar enkel op een paddock :n

Vrije beweging is goed voor artose en de beweging op weide met 1 ander paard lijkt me beter dan gevlieg in een paddock met een kudde.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: ouder paard kudde of vriendje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 10:05

Dat is ook wat ik dacht, hoe groot is die paddock? Want ik ben het wel eens met Pien, dat een groep voor een paard met artrose heel goed kan zijn. Ook onze ervaring, maar dan wel in een groot weiland met ruimte voor iedereen. Ik vind paddocks voor groepen vaak te klein, zeker als ze daar dag en nacht in staan. Omdat er verder weinig te doen is, gaan ze toch klieren.

lindy21
Berichten: 76
Geregistreerd: 28-07-20

Re: ouder paard kudde of vriendje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-20 10:58

allereerst bedankt voor alle meningen en ideeën die kan ik goed meenemen in mijn besluit.

Even wat verduidelijking, stal 2 is de huidige stal, stal 1 betekent verhuizen.

Wat betreft gras, dat gaat meestal wel goed, zeker vanwege het minder rijke gras wat bij beide stallen op zandgrond is en niet of weinig bemest wordt. Bij beide stallen kan ik altijd kiezen voor minder gras. Echter bij stal 1 gaan ze overdag de hele dag de wei op zomer en winter (stuk land is groter), bij stal 2 is het in de zomer een uurtje of max 2 uur per dag, in de winter niet.

Wat betreft de paddock die is bij stal 1 wat kleiner, maar daar staat hij dan alleen op en alleen s nachts. Bij stal 2 is de paddock ruimer dan bij de meeste stallen in de randstad, maar het blijft randstad, hij had groter gemogen.

Verder zoeken naar een stal 3 gaat een hele lastige worden hier in de randstad, dat betekent dan waarschijnlijk blijven op stal 2.

Het alleen blijven vind ik een lastige, jaren geleden kon hij dat wel, maar aangezien het de laatste jaren niet meer voor is gekomen weet ik niet precies hoe hij dat oppakt.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 11:02

Dat alleen blijven zou ik dan bespreken.
Als de eigenaar van dat andere paard daar ook over mee wil denken ben je al een stuk geholpen.

Ik heb steeds meer paarden gehad, maar nu pas 2.
Eentje daarvan had daar ook moeite mee als de ander weg ging.
Maar op stal stond ze redelijk rustig met wat brokjes die ze anders niet krijgt door haar hooi gestrooid :D
In de wei ging ze gruwelijk rennen.

Mocht de andere eigenaar er wat moeite in willen stoppen door ook wat worteltjes in hooi te verstoppen oid, ban je er misschien al.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: ouder paard kudde of vriendje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 11:30

In de kudde proberen. Zeker een paard met artrose. Ze worden toch meer gemotiveerd om te bewegen en dat doet ze goed.
Als ze maar met 2 staan, zul je zien dat ze eigenlijk de hele dag amper van hun plek komen.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 11:38

Jasmijn159 schreef:
In de kudde proberen. Zeker een paard met artrose. Ze worden toch meer gemotiveerd om te bewegen en dat doet ze goed.
Als ze maar met 2 staan, zul je zien dat ze eigenlijk de hele dag amper van hun plek komen.

In een paddock niet nee.
Maar in wei blijven ze stappen om naar het volgende grasje te gaan.
En heb je een flink stuk verbaasd het me hoe vaak ze rond zijn en hoeveel meter ze dus gemaakt hebben.

En op een gegeven moment kan teveel bewegen ook een belasting zijn.
Voor opa is het ook goed om elke dag een rondje met zijn rollator te maken in zijn tempo. Stil op de stoel is zeker slecht.
Maar als hij dan opgejaagd word door spelende kleinkinderen en hij regelmatig een bal moet ontwijken en sneller bewegen dan goed voor hem is. Dan gaat hij dus juist last krijgen.

lindy21
Berichten: 76
Geregistreerd: 28-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-20 11:38

_Penotti schreef:
Dat alleen blijven zou ik dan bespreken.
Als de eigenaar van dat andere paard daar ook over mee wil denken ben je al een stuk geholpen.

Ik heb steeds meer paarden gehad, maar nu pas 2.
Eentje daarvan had daar ook moeite mee als de ander weg ging.
Maar op stal stond ze redelijk rustig met wat brokjes die ze anders niet krijgt door haar hooi gestrooid :D
In de wei ging ze gruwelijk rennen.

Mocht de andere eigenaar er wat moeite in willen stoppen door ook wat worteltjes in hooi te verstoppen oid, ban je er misschien al.


Dat is wel mogelijk en wil de andere eigenaar ook wel doen.