Hoe kunnen we dit het beste aanpakken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Petrichor

Berichten: 10527
Geregistreerd: 14-04-06

Hoe kunnen we dit het beste aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-20 07:56

Hoi bokkers,

Mijn paard heeft de afgelopen 2 jaar nog al veel veranderingen door gemaakt. In het begin reden we wedstrijden werd het paard geschoren in oktober en om een gigantische vacht tegen te gaan zou ze nu al onder een 100 grams deken staan. Vorig jaar heb ik haar niet meer geschoren ivm stoppen met wedstrijden, maar ik was nog wel druk in de weer met dekens.

Inmiddels staan we op een andere stal waar mijn paard veel meer buiten komt en waar ik zelf alles in de hand heb. Nu zit ik continu in de twijfel, wil ik wel aan het kloten blijven met de dekens elke keer en is het überhaupt wel nodig? Ik bedacht mij in eerste instantie dat ze pas een deken om krijgt wanneer het weer zo danig om slaat dat het echt koud is en dan direct een 200 grams en verder geen irritant gedoe met elke keer andere diktes. Echter vraag ik mij af als ik dat doe is haar wintervacht dan al niet zo toegenomen dat 200 grams dan veel te warm is?

Kort om ik twijfel gigantisch, wel deken of geen deken? Wil ik wel een deken om doen maar minder grams dan voorheen? En moet ik dan nu al beginnen met een dun dekentje? Doe ik alleen een deken om als het straks niet boven de 5 graden uit komt? Maar wat voor soort deken heb ik dan nodig? Of doe ik gewoon helemaal niks en laat ik haar een teddybeer worden? Of kies er ik voor om haar alleen een waterdichte deken om te doen mocht het guur en regenachtig zijn?

Misschien is het trouwens handig om te weten dat het paard overdag op de wei staat snachts op stal. We maken overigens lange buiten ritten en dat was het. :)

The smell of earth after rain!


capopjekop

Berichten: 30645
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Hoe kunnen we dit het beste aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 08:06

Als je alleen buiten rijdt zou ik het gewoon eens zonder dekens proberen. Mocht je het idee krijgen dat zonder toch te koud is kun je altijd er nog aan beginnen.

Als je goed de tijd neemt met uitstappen dan kan paardlief zo de wei weer op na de buitenrit.

Ik heb nooit dekens gebruikt, afgezien van een zweetdeken. Met lessen in de binnenbak zweette mijn pony wel flink. Maar ik stapte lang uit en paste de training aan. Op de trailer kreeg ze een zweetdeken op en thuis was haar huid droog maar de haren nog wel vochtig maar dan ging ze gewoon de wei weer op. Alleen als het waaide legde ik haar hooi in de schuilstal. Ze is nooit verkouden geweest.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 08:12

Scheren kan natuurlijk ook later nog.
Bij een paard dat ik wedstrijd reed schoor ik oktober en november.
Maar toen ik geen wedstrijd meer reed maar paard wel zeiknat stond (en ziek werd ondanks op adem enz)
ben ik ook gestopt met dekens klooien, wan dan is het in september 15 graden en ineens ook weer 25. Zo onhandig.
Dan schoor ik mijn paard halverwege november en dan dekens op zoals ik gewend was.
Maar dan is het nooit ineens zo warm dat ze zonder moeten oid. Dat werkte vond ik prima.

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 08:14

het paard staat 's nachts binnen!!

rijd je nog wel?

als je de teddybeer nu geen probleem vind zou ik er alleen 0 grams regendeken op doen als het regent - dat is meer voor mijn gemak omdat ik dan geen nat paard heb als ik wil gaan rijden - wind en regen tegenhouden is vaak genoeg om de paarden op temperatuur te houden

als de temperatuur onder de 5 graden komt doe ik een ademende /waterdichte deken 50 grams, die laat ik dan 24 uur op
als het onder de 0 graden gaat pas dezelfde deken maar dan 100 grams
daarbij houd ik de lichaamstemperatuur in de gaten - lekker warm aanvoelen onder de deken - en bepaal ik of er een dikkere op moet,

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe kunnen we dit het beste aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 08:44

Ik hanteer hier circa 14 graden voor wel of geen deken op, jouw paard maar als het 15 graden is met regen en een gure wind dan doe ik ook minimaal een regendeken op. (wel een goed gevoerde) Voor de rest niet zo moeilijk, als het standaard kouder dan 14 graden is dan gewoon een lichte winterdeken op. (150/ 200 gram)

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Fortitude

Berichten: 3085
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 08:50

Ik had precies ditzelfde dilemma, alleen rijd ik wel ook nog in de bak en mijn paard wordt echt een pluiskuiken zonder jas. Uiteindelijk zijn wij hier volledig over op Bucas dekens met een temperatuur range. Ik gooi de Bucas Power Turnhout Light erop en als het sneeuwt de Smartex Extra. Dat is het. Ik heb nog maar 2 dekens.

Paard wordt geen teddy en deken regelt gewoon de warmte. Ik geloofde er geen reet van, maar voor onze beide (totaal verschillende!) paarden is dit echt perfect.

Het was even een investering, maar ze zijn super sterk en het gemak is me ook wat waard. Ik denk dat ik nu zelfs goedkoper uit ben aangezien mijn paard zo'n drie a 4 dekens per jaar compleet beyond repair sloopte.

[o]

Slmt9

Berichten: 4783
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 08:51

Heeerlijk, bespaar jezelf de moeite en stress en doe je paard lekker geen deken op. Ik vond het een ontlasting voor mezelf, maar ook gewoon fijn om mijn paard in zn blootje te zien staan.
Lekker kriebelen en rollen zonder deken vond ik voor hem vooral fijn.

Kijk gewoon rustig aan hoe het gaat. Je mag er vanuit dat gaan dat de vacht dat prima zelf kan regelen. Mocht je, om welke reden dan ook, toch het idee hebben dat je paard het koud heeft. Dan kan je altijd nog een deken op doen.
Zo heb ik bij doe van mij dat ook gedaan en dat ging in 1x goed.

Er is 1 week geweest dat we geen beschikking hadden over schuilstal (staat 24/7 buiten), toen heb ik hem zn ongevoerde Rambo regendeken met hals opgedaan. Dat was niet te warm of te koud.
Laatst bijgewerkt door Slmt9 op 23-09-20 08:55, in het totaal 3 keer bewerkt


Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 08:53

Fortitude schreef:
Ik had precies ditzelfde dilemma, alleen rijd ik wel ook nog in de bak en mijn paard wordt echt een pluiskuiken zonder jas. Uiteindelijk zijn wij hier volledig over op Bucas dekens met een temperatuur range. Ik gooi de Bucas Power Turnhout Light erop en als het sneeuwt de Smartex Extra. Dat is het. Ik heb nog maar 2 dekens.

Paard wordt geen teddy en deken regelt gewoon de warmte. Ik geloofde er geen reet van, maar voor onze beide (totaal verschillende!) paarden is dit echt perfect.

Het was even een investering, maar ze zijn super sterk en het gemak is me ook wat waard. Ik denk dat ik nu zelfs goedkoper uit ben aangezien mijn paard zo'n drie a 4 dekens per jaar compleet beyond repair sloopte.


Hier ook altijd Bucas of Amigo dekens, de eerste zijn inderdaad het beste qua sterkte en temperatuur regeling. En waterdicht.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Fortitude

Berichten: 3085
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 08:56

Amigo gaat hier met een week stuk helaas -O-

[o]

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: Hoe kunnen we dit het beste aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 09:18

Je kan ook altijd nog de hals/borst, evt stuk buik scheren. Geeft toch wat lucht, maar geen dekens nodig.

Of was je juist bang dat ze het uberhaupt zonder dekens koud krijgt?

Ijslanders gewend, dus bij mij altijd de vraag 'hebben ze het niet te warm?' :')

Groetjes Karen, Funi, Blíðfari en Sigþór

Hutcherson

Berichten: 7331
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Hoe kunnen we dit het beste aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 09:24

Ik persoonlijk zou het niet doen. Maar ik vind het gemier met dekens echt een groot drama.
Zeker als het daaaagen achter elkaar regent... Stel je eens voor dat je dag in dag uit met een goede regenjas buiten staat. Dat ding begeeft het ook een keer en dan is alles zijknat. Ik hou zelf ook al niet van natte boorden aan de mouwen of nek bv. Dat wordt ook koud!
En inderdaad als je begint met dekens om een wintervacht te voorkomen ben je nu al aan de late kant. Eenmaal een wintervacht en dan een dek erop (bv bij temperaturen onder nul) heeft denk ik niet veel zin omdat de wintervacht daar prima in voorziet.
Ik zou zelf het gehannis besparen en lekker een vacht laten groeien.

Petrichor

Berichten: 10527
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Hoe kunnen we dit het beste aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-20 18:50

Ik denk dat ik dit jaar gewoon eens ga aankijken hoe het gaat zonder dekens. Ik vind dekens zelf inderdaad ook maar een gedoe en ze hoeft geen wedstrijden te lopen dus een dikke vacht is niet erg. Wat ik niet wil is dat ze het koud krijgt dus dat moet ik per dag aanvoelen. We krijgen nu natuurlijk ook natte dagen en ik twijfel nog wel of ik voor de natte dagen een regendeken ga aanschaffen, wat zouden jullie doen?

The smell of earth after rain!

capopjekop

Berichten: 30645
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Hoe kunnen we dit het beste aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 18:50

Heb je een schuilstal op de wei?

Petrichor

Berichten: 10527
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-20 18:52

Nee op de wei is geen schuilstal, dus als het hard regent word ze gewoon zeiknat. Ze gaat smorgens tegen 8 uur de wei op en in de avond gaat ze tegen een uur of 5 weer naar binnen.

The smell of earth after rain!

Rubs

Berichten: 506
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Hoe kunnen we dit het beste aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 19:51

Niet alle paarden kunnen zonder deken hoor. Die van mij kan tegen kou, wind en regen, maar niet tegelijk! Dan staat hij te schokken op zn benen. Ik scheer niet, hij heeft zo'n dun vachtje. Ik heb me er maar bij neergelegd. Nu staat hij nog onder een 0 grams regendeken, als het 24/7 onder de 10 graden is een 100 grams, soms 2 als ik wil wisselen met veel regen. ls het onder de 5 graden is eerst een oude 200 grams, en halverwege de winter de lekkere bucas. Mijn paard is zo vreselijk smerig, echt erg, ik kan niet de hele winter met 1 bucas doen. En idd als het dagen achter elkaar regent wil ik kunnen wisselen. Snachts staat hij binnen, overdag buiten. Dus 4 a 5 dekens elk jaar, die ook weer gereinigd moeten worden, haha. Zucht..

Cioccolato

Berichten: 6598
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Hoe kunnen we dit het beste aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 19:55

Licht is veel belangrijker in het proces voor een vacht.
Ik zou in jou situatie het even aankijken.

Staat die met regen hele dagen buiten? Of dan bijvoorbeeld korter? Dat zou ik ook meenemen in je overweging. Regen en wind is bijvoorbeeld ook erg naar..


smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Hoe kunnen we dit het beste aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 20:18

Ik probeer mijn 2 paardjes al 2 jaar zonder deken te krijgen := . Maar als ik ze na een dag in de regen schokkend en pijnlijk op de rug binnen haal omdat ze zelf niet naar binnen komen gaat de deken er toch weer op.
Deze zomer hebben ze uit zichzelf extreem veel binnen gestaan ( vliegen.. en niet 1 maar 10000000) en ik hoop dat ze dat nu doorzetten.

Zo niet gaan de bucas dekens er weer op. Daar doen ze het erg goed onder. In het voorjaar soms nog met een licht regendekentje maar de hele winter onder de bucas smartex extra


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers