Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 18:49

Ok, dank je wel voor je verduidelijking. Omdat ik een paar keer tegen je in ben geweest, wist ik niet goed waar ik stond, maar ik denk aan de hand van je uitleg dat je dan niet op mij doelt. :)

janderegelaaJarig
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 18:52

Gini schreef:
Karl66 schreef:
Ik krijg in deze discussie soms het gevoel dat een aantal mensen maar vooral niet wil dat er meer aandacht voor het modden op racistische uitlatingen komt. Ik neem aan dat dat niet is omdat ze voor racisme zijn. En als je van jezelf niet vindt dat je een racist bent en als je zelf vindt dat je geen racistische uitlatingen doet, waarom zou je er dan moeite mee moeten hebben dat de mods met het meldpunt discriminatie daarover in gesprek gaan.


Wie zijn die aantal mensen? Ik twijfel of ik daarbij hoor.


Ik noem het "jullie", Karl noemt het een "aantal mensen". 1 ding is zeker. 2 verschillende groepen:-)

pien_2010

Berichten: 43213
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 19:30

janderegelaa schreef:
Ik noem het "jullie", Karl noemt het een "aantal mensen". 1 ding is zeker. 2 verschillende groepen:-)


OK, jij hebt het over 2 groepen. Volgens mij zijn het er meer. UItleg:

Askja stelt de vraag
Citaat:
Moet Bokt duidelijker en meer openlijk stelling nemen tegen racisme?
Ook zou ik weleens willen horen hoe het mod team hier zelf over denkt.


Dan heb je mensen die vinden dat er meer en openlijker stelling genomen moet worden tegen rascisme (groep 1)
Dan heb je mensen die het onzin vinden (groep 2)
Dan heb je mensen die vinden dat het nu wel goed gaan, maar het wel iets vinden om verder te onderzoeken (groep 3)
Dan heb je het moderator team die dit allemaal moeten lezen en die er wel of niet iets mee gaan doen (groep 4)

Enfin hoe het ook in elkaar steekt. Ik vond het interessant maar in mijn beleving is alles wel een beetje gezegd en zullen er niet veel nieuwe dingen meer op tafel gelegd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 05:52

Fitzroy schreef:
Omdat ik het veel te ver vind gaan voor een paardenforum 8)7 Kom op zeg, het is niet alsof Bokt miljoenen volgers heeft die op het verkeerde been worden gezet.

Inderdaad. Het is een discussieforum en geen social media waar je een enkele uitspraak, zonder nuance, met je volledige bereik kan delen door een druk op de knop. Er is zelfs geen "like" en geen "share" knop voor berichten, dus je kan hoogstens een vriend of familielid verwijzen naar een discussie van 37 pagina's waar beide kanten aan het woord komen.

Maar sommige mensen lijken het idee te hebben vanaf hier de wereld te veranderen. Die maken zich zorgen om de miljoenen mensen die mogelijk verkeerde informatie lezen zonder dat hun persoonlijke waarschuwing dat het misschien niet helemaal klopt erbij staat. Die zijn bang dat Amerikaanse kiezers hier op het Nederlandse forum informatie over hun presidentsverkiezing zullen vinden en dat blind voor waarheid aannemen waardoor wij hier direct de herverkiezing van Trump beïnvloeden. Of dat een miljard Afrikanen nu opeens geen vaccinatie meer willen omdat iemand op bokt vertelde dat er negatieve bijwerkingen kunnen zijn.

Soms is het goed alles wat te relativeren, inclusief jezelf.


pien_2010 schreef:
Dan heb je mensen die vinden dat er meer en openlijker stelling genomen moet worden tegen rascisme (groep 1)
Dan heb je mensen die het onzin vinden (groep 2)
Dan heb je mensen die vinden dat het nu wel goed gaan, maar het wel iets vinden om verder te onderzoeken (groep 3)
Dan heb je het moderator team die dit allemaal moeten lezen en die er wel of niet iets mee gaan doen (groep 4)

En dan heb je mensen die vinden dat het nu wel goed gaat en vinden dat het niet verder onderzocht moet worden (groep 5)
En je hebt mensen die vinden dat het nu slecht gaat, en het verder onderzocht moet worden (groep 6)
En je hebt mensen die vinden dat het nu slecht gaat en het niet verder onderzocht moet worden (groep 7)
En je hebt mensen die geen mening hebben maar het wel verder onderzocht willen zien (groep 8)
En je hebt mensen die geen mening hebben hoe het nu gaat en het niet verder onderzocht willen zien (groep 9)

Er zijn dus heel veel groepen mogelijk, je kan ze ook nog verder onder verdelen op basis van hoe sterk hun mening is.

Maar het punt van Jan was dat ze het duidelijk over 2 verschillende groepen hebben omdat ze tegenover elkaar staan en naar een groep met een mening anders dan die van zichzelf verwijzen.

Karl66

Berichten: 29742
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 07:14

De argumenten dat we denken dat Bokt miljoenen mensen bereikt of dat we de verkiezingen in de VS beïnvloeden, dat zijn stropopredeneringen. Waarom zouden mensen dat denken of waarom zouden mensen daarom tegen racistische uitlatingen op Bokt zijn? Er worden racistische opmerkingen op Bokt geplaatst en door de manier van modereren, die achter de schermen plaatsvindt, lijkt het of dat zonder enige sanctie kan. En er zijn gewoon mensen, die vinden dat dat anders en beter kan. Daar hebben ze helemaal geen stropopredenering als "Bokt bereikt miljoenen mensen" voor nodig, al zou Bokt maar één persoon bereiken, dan zou je dat nog niet moeten willen.

janderegelaaJarig
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 07:28

Karl66 schreef:
De argumenten dat we denken dat Bokt miljoenen mensen bereikt of dat we de verkiezingen in de VS beïnvloeden, dat zijn stropopredeneringen. Waarom zouden mensen dat denken of waarom zouden mensen daarom tegen racistische uitlatingen op Bokt zijn? Er worden racistische opmerkingen op Bokt geplaatst en door de manier van modereren, die achter de schermen plaatsvindt, lijkt het of dat zonder enige sanctie kan. En er zijn gewoon mensen, die vinden dat dat anders en beter kan. Daar hebben ze helemaal geen stropopredenering als "Bokt bereikt miljoenen mensen" voor nodig, al zou Bokt maar één persoon bereiken, dan zou je dat nog niet moeten willen.


Ik dacht dat je klaar was met dit topic. Maar nee daar is Karl weer. Word ondertussen niet ontzettend moe van je gedram over racisme op Bokt? Ik zit bijna 15 jaar op Bokt en ik lees zelden iets racistisch op Bokt. Weet je wanneer ik het wel lees? Als er weer één of andere droeftoeter er een topic over opent. Dan maak je het slechtste in de mensen los en krijg je 2 kampen die tegenover elkaar staan.

Wat mij betreft wordt Bokt gewoon weer een paardenforum en laten we al het andere lekker los.

Enne...als Bokt zo'n racistische site is, het moderatorteam zich niet wil aanpassen kun je zelf ook nog iets doen (naast aangifte). Namelijk opzeggen. Je hoeft hier niet te zijn als het ontzettend racistisch is en er niets aan gedaan wordt. Sterker nog, als ik dat zo zou ervaren dan had ik allang opgezegd.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 07:55

Doe je nu niet precies hetzelfde dan?

Er zijn meerdere reacties te vinden die tenenkrommend zijn. Die zeker een vlaag van racisme in zich hebben, een superioriteit van de westerse mensen. Daarnaast met een dosis informatie wat niet klopt.

Het blijft een lastige kwestie om daar op te modereren, maar een aantal reacties kan echt niet imo. Waarvan er laatst ook eentje is weg gehaald. Dus dat gebeurt blijkbaar toch ook wel? Ik snap het even niet meer geloof ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 08:00

Karl66 schreef:
Er worden racistische opmerkingen op Bokt geplaatst en door de manier van modereren, die achter de schermen plaatsvindt, lijkt het of dat zonder enige sanctie kan.

Nee, er worden opmerking geplaatst die jij als racistisch klassificeerd. Dat is heeeeeel wat anders.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 08:02

Karl66 schreef:
ik heb het over de mensen die aan de ene kant zeggen dat ze geen racistisch opmerkingen maken, maar aan de andere kant bang zijn dat ze bepaalde dingen op Bokt niet meer mogen zeggen. Maar als ze niet racistisch zijn, dan kan je ze dus gewoon blijven zeggen.

.

Dit klopt natuurlijk niet.
Daar gaat het al de hele discussie over, wat jij en enkele andere als racisme zien is dat vaak helemaal niet.
En dan kan ik me best voorstellen dat mensen zeggen, ik post niet meer, geen zin in dat gezeik.
Dus ze zeggen niet niets omdat ze racistisch zijn, maar omdat ze enkele bokkers kotsbeu zijn.
Als we het dan over strikter modereren hebben....dat is ook een kant die niet onderbelicht mag blijven.

Karl66

Berichten: 29742
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 08:13

Er zullen altijd berichten zijn, waarover je het oneens kan zijn of ze racistisch zijn. Maar voor een aantal berichten gaat dat echt niet op. Op het moment dat je een hele bevolkingsgroep aan een negatieve eigenschap koppelt, dan is dat gewoon een voorbeeld uit het schoolboekje van racisme. Ik snap werkelijk niet dat mensen dat soort berichten blijven goedpraten. Die voorbeelden, die Askja in het begin van dit topic aanhaalt, daar zit toch geen woord Spaans bij? Dat zijn gewoon racistische uitspraken.

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 08:13

_Penotti schreef:
Karl66 schreef:
ik heb het over de mensen die aan de ene kant zeggen dat ze geen racistisch opmerkingen maken, maar aan de andere kant bang zijn dat ze bepaalde dingen op Bokt niet meer mogen zeggen. Maar als ze niet racistisch zijn, dan kan je ze dus gewoon blijven zeggen.

.

Dit klopt natuurlijk niet.
Daar gaat het al de hele discussie over, wat jij en enkele andere als racisme zien is dat vaak helemaal niet.

En dan kan ik me best voorstellen dat mensen zeggen, ik post niet meer, geen zin in dat gezeik.
Dus ze zeggen niet niets omdat ze racistisch zijn, maar omdat ze enkele bokkers kotsbeu zijn.
Als we het dan over strikter modereren hebben....dat is ook een kant die niet onderbelicht mag blijven.


Wie ben jij om te bepalen of iets wel of niet racisme is?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 08:18

enzino schreef:
Karl66 schreef:
Er worden racistische opmerkingen op Bokt geplaatst en door de manier van modereren, die achter de schermen plaatsvindt, lijkt het of dat zonder enige sanctie kan.

Nee, er worden opmerking geplaatst die jij als racistisch klassificeert. Dat is heeeeeel wat anders.

Dit!

Heb er geen moeite mee als iemand iets wel racistisch noemt of vindt, maar wel met dat gejengel dat de mods dingen moeten gaan verwijderen of zelfs forummers moeten bannen. Dát is de cancelcultuur die we hier hopelijk buiten de deur kunnen houden; het cancelen van de mening die niet aan de wokehype voldoet.

janderegelaaJarig
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 08:20

Karl66 schreef:
Er zullen altijd berichten zijn, waarover je het oneens kan zijn of ze racistisch zijn. Maar voor een aantal berichten gaat dat echt niet op. Op het moment dat je een hele bevolkingsgroep aan een negatieve eigenschap koppelt, dan is dat gewoon een voorbeeld uit het schoolboekje van racisme. Ik snap werkelijk niet dat mensen dat soort berichten blijven goedpraten. Die voorbeelden, die Askja in het begin van dit topic aanhaalt, daar zit toch geen woord Spaans bij? Dat zijn gewoon racistische uitspraken.

Op het moment dat je een hele bevolkingsgroep aan een negatieve eigenschap koppelt is dat geen racisme. Dat is generaliseren.

Als ik zeg alle Marokkanen stelen dan is dat geen racisme. Dat is generaliseren. Als ik zeg alle Marokkanen stelen daarom neem ik geen Marokkaan aan dan is dat nog steeds geen racisme dan is het discriminatie.

Als ik zeg ik wil geen Marokkanen aannemen gewoon omdat het Marokkanen zijn dan is dat racisme.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 08:21

Karl66 schreef:
Er zullen altijd berichten zijn, waarover je het oneens kan zijn of ze racistisch zijn. Maar voor een aantal berichten gaat dat echt niet op. Op het moment dat je een hele bevolkingsgroep aan een negatieve eigenschap koppelt, dan is dat gewoon een voorbeeld uit het schoolboekje van racisme. Ik snap werkelijk niet dat mensen dat soort berichten blijven goedpraten. Die voorbeelden, die Askja in het begin van dit topic aanhaalt, daar zit toch geen woord Spaans bij? Dat zijn gewoon racistische uitspraken.

Nee, want daar werd al meteen duidelijk dat het uit zijn verband getrokken werd met halve quotes.
Precies dat maakte direct het punt duidelijk dat sommige alles als racisme zien.

Misschien eens beseffen dat de wereld minder rot is dat dat je denkt.

_Penotti schreef:
Citaat:
Sommige bevolkingsgroepen zijn van nature meer met oplichtingsprakijken bezig, dus is het logisch dat je daar, mocht je oplichters zoeken, meer naar kijkt. Het punt is alleen, en daar gaat het dan fout, als je er van uitgaat dat iedereen die tot die bevolkingsgroep behoort tot een oplichter bestempeld want dat is dus nooit zo.


Dat vind ik toch heel anders dan alleen die zin van jou: Sommige bevolkingsgroepen zijn van nature meer met oplichtingsprakijken bezig
En wie die bevolkingsgroepen dan zijn kan ik er niet aan uit opmaken.
Zelfs niet welk soort oplichtingspraktijken.
Dus hier kan Jan ook bedoeld worden.

Ik denk dat het daarom ook niet verwijderd is en persoonlijk vind ik dat dus terecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 08:23

Karl66 schreef:
Er zullen altijd berichten zijn, waarover je het oneens kan zijn of ze racistisch zijn. Maar voor een aantal berichten gaat dat echt niet op. Op het moment dat je een hele bevolkingsgroep aan een negatieve eigenschap koppelt, dan is dat gewoon een voorbeeld uit het schoolboekje van racisme. Ik snap werkelijk niet dat mensen dat soort berichten blijven goedpraten. Die voorbeelden, die Askja in het begin van dit topic aanhaalt, daar zit toch geen woord Spaans bij? Dat zijn gewoon racistische uitspraken.



al vaker gezegd: als je het uit de context haalt een regeltje er uithalen geeft meestal een vertekent beeld

Tieneke

Berichten: 21674
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 08:23

Ach, laatst gebruikte iemand het woord 'volk'. Die gebruiker heeft verschillende posts daarop geschreven om context te geven, dat het niet gebruikt werd om daadwerkelijk een volk te benoemen etc. Verschillende bokkers beaamden dat ze het woord 'volk' ook op die manier gebruiken. Maar o.a. jij, Karl, stonden op de achterste poten en bleven de uitspraak als racistisch benoemen.

Iets met een balk en een splinter. En op die manier ga je echt niet meer begrip krijgen voor wat er hier gevraagd wordt. Want die uitspraken in het begin van dit topic, daar hoeft voor mij persoonlijk weinig twijfel over te bestaan, kleine kanttekening dat ik de context niet ken. Maar je creëert zelf gewoon bijzonder veel weerstand door op alle slakken zout te leggen.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 08:25

Amandavd schreef:
Wie ben jij om te bepalen of iets wel of niet racisme is?

Daar ben ik net zoveel in als jij of andere. Niet minder, al wil men dat zo zo graag laten doorschijnen.
Dus kan dit topic dan op slot?
Mods hebben gesproken en klaar, niet jullie gehoopte antwoord, jammer dan.
Want dat is wat het nu is, door blijven stampen op de grond. Ik krijg mijn zin niet.
Met alles wat hier staat, 20 pagina's lang is er geen enkel ander inzicht gekomen bij wie dan ook.

pien_2010

Berichten: 43213
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 08:28


janderegelaaJarig
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 08:28

_Penotti schreef:
Amandavd schreef:
Wie ben jij om te bepalen of iets wel of niet racisme is?

Daar ben ik net zoveel in als jij of andere. Niet minder, al wil men dat zo zo graag laten doorschijnen.
Dus kan dit topic dan op slot?
Mods hebben gesproken en klaar, niet jullie gehoopte antwoord, jammer dan.
Want dat is wat het nu is, door blijven stampen op de grond. Ik krijg mijn zin niet.
Met alles wat hier staat, 20 pagina's lang is er geen enkel ander inzicht gekomen bij wie dan ook.

Nope, enige inzicht dat er gekomen is is dat het Modteam niet van zin is de regels aan te trekken.

Dus, trek je conclusie, lik je wonden en ga door. Of weg. Net wat je zelf wilt.

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 08:31

_Penotti schreef:
Amandavd schreef:
Wie ben jij om te bepalen of iets wel of niet racisme is?

Daar ben ik net zoveel in als jij of andere. Niet minder, al wil men dat zo zo graag laten doorschijnen.
Dus kan dit topic dan op slot?
Mods hebben gesproken en klaar, niet jullie gehoopte antwoord, jammer dan.
Want dat is wat het nu is, door blijven stampen op de grond. Ik krijg mijn zin niet.
Met alles wat hier staat, 20 pagina's lang is er geen enkel ander inzicht gekomen bij wie dan ook.


Jullie gehoopte antwoord? Hou daar eens mee op. Je hebt geen idee wie die jullie is en gooit er klakkeloos mee om je eigen standpunt te verdedigen? Of discussieer fatsoenlijk of stop ermee. Maar constant roepen jullie dit, jullie dat is zo kinderachtig.
Ook roepen dat mensen op moeten houden met discussieren want ze krijgen hun zin toch niet slaat nergens op.

De reden dat ik het vraag is omdat jij in je vorige post maar even bepaalt wat wel of geen racisme is maar dat kan jij inderdaad net zo evenmin als de rest.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 08:35

pien_2010 schreef:
https://www.reageer-op-racisme.brussels/racisme/

Dit vind ik zelf interessant want wat is nu precies rascisme want de betekenis van het woord nu is anders als 50 jaar geleden. Ik kan me aardig vinden in het artikel vanuit Brussel.


Maar een vooroordeel is meestal gestoeld op een kenmerk wat er uit springt voor de buitenstaander. Neem de Hollandse directheid bijvoorbeeld.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 08:36

Amanda, als ik namen noem is dat op de man en dat mag niet van het modteam, daarom maar de omschrijving jullie, waar ik zelf ook niet achter sta.

Ja op houden met steeds die riedel draaien, weer verwijzen naar halve quotes heeft echt geen zin. Dus lijkt stoppen me zelfs best wel een goede stap. :j

Ik kan precies even goed zeggen wat racisme is als jij, je, jullie een ander. Dat is geen alleen recht van die bepaalde "jullie" hier.
En daarom weer, wat heeft dit topic verder nog voor zin?
Mods hebben aangegeven het niet zo stellig te zien als sommige hier, wat valt er nog te zeggen?

Amandavd schreef:
Jullie gehoopte antwoord? Hou daar eens mee op. Je hebt geen idee wie die jullie is en gooit er klakkeloos mee om je eigen standpunt te verdedigen? Of discussieer fatsoenlijk of stop ermee. Maar constant roepen jullie dit, jullie dat is zo kinderachtig.
Ook roepen dat mensen op moeten houden met discussieren want ze krijgen hun zin toch niet slaat nergens op.

De reden dat ik het vraag is omdat jij in je vorige post maar even bepaalt wat wel of geen racisme is maar dat kan jij inderdaad net zo evenmin als de rest.

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 08:42

_Penotti schreef:
Amanda, als ik namen noem is dat op de man en dat mag niet van het modteam, daarom maar de omschrijving jullie, waar ik zelf ook niet achter sta.

Ja op houden met steeds die riedel draaien, weer verwijzen naar halve quotes heeft echt geen zin. Dus lijkt stoppen me zelfs best wel een goede stap. :j

Ik kan precies even goed zeggen wat racisme is als jij, je, jullie een ander. Dat is geen alleen recht van die bepaalde "jullie" hier.
En daarom weer, wat heeft dit topic verder nog voor zin?
Mods hebben aangegeven het niet zo stellig te zien als sommige hier, wat valt er nog te zeggen?

Amandavd schreef:
Jullie gehoopte antwoord? Hou daar eens mee op. Je hebt geen idee wie die jullie is en gooit er klakkeloos mee om je eigen standpunt te verdedigen? Of discussieer fatsoenlijk of stop ermee. Maar constant roepen jullie dit, jullie dat is zo kinderachtig.
Ook roepen dat mensen op moeten houden met discussieren want ze krijgen hun zin toch niet slaat nergens op.

De reden dat ik het vraag is omdat jij in je vorige post maar even bepaalt wat wel of geen racisme is maar dat kan jij inderdaad net zo evenmin als de rest.


En toch bepaal jij wat wel of geen racisme is door te zeggen in je vorige post:
Daar gaat het al de hele discussie over, wat jij en enkele andere als racisme zien is dat vaak helemaal niet.

Dat kun jij niet bepalen en dus is het geen argument. Voor de rest dragen jouw posts inhoudelijk net zo weinig bij als de posts die jij bestempelt als riedel draaien, naar halve quotes te verwijzen. Je doet nu datgeen waar je de rest van 'beschuldigt', doorzeiken, doordrammen, draaien, nutteloze kreten roepen als jullie dit, jullie dat.

janderegelaaJarig
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 08:46

Bijzondere is wel dat mensen die hier het hardst ageren tegen racisme geografisch vaak zo gepositioneerd zijn dat ze weinig tot niets met buitenlanders te maken hebben.

pien_2010

Berichten: 43213
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 09:01

elnienjo schreef:
pien_2010 schreef:
https://www.reageer-op-racisme.brussels/racisme/

Dit vind ik zelf interessant want wat is nu precies rascisme want de betekenis van het woord nu is anders als 50 jaar geleden. Ik kan me aardig vinden in het artikel vanuit Brussel.


Maar een vooroordeel is meestal gestoeld op een kenmerk wat er uit springt voor de buitenstaander. Neem de Hollandse directheid bijvoorbeeld.


Elnienjo ik heb deze post geplaatst naar aanleiding van paar posts van Jan die vrij stellig is over een definitie van racisme. Ik heb het vroeger op school ook zo geleerd, en toch versta ik nu iets anders on der racisme. Dus toen Jan weer met zijn definitie kwam, vond ik dat zo interessant dat ik dacht: "wat wordt er eigenlijk heden ten dage over racisme geschreven?
Ik kwam uit op een zeer interessant artikel, dat ik maar een stukje mocht lezen want moest lid worden, dus weg geklikt en verder gezocht.
De woordenboeken hanteren nog steeds de definitie van Jan.
En toen zag ik dit stuk, en daarin staan vanuit verschillende organisaties het onderwerp "wat is nu eigenlijk racisme" omgeschreven.
De conclusie die je hieruit kunt trekken is dat het nog niet zo heel gemakkelijk is om racisme nu precies in één zin samen te vatten, en dat dit woord (zoals zoveel woorden/ begrippen) aan ontwikkeling onderhevig is.
Ik vind het een interessant artikel en ik herken erin dat racisme van NU in ieder geval veel breder is als het racisme begrip van vroeger.

Zelfs als veel Nederlanders direct zouden zijn, is dat nog geen reden om die bevolkingsgroep als geheel maar te benadelen. Ik begrijp best dat in bepaalde culturen deze eigenschap een nadeel is want past niet in de cultuur. Aan de andere kant geeft het als we het bij dit vb houden ook voordelen. Ik weet dat onze vriend en buurman ooit aarzelend NEE zei bij een vraag van mij, waarop ik laconiek antwoordde: "dat dacht ik al, jammer dan→ dommage". Ik gaf hem een kus (voor covid kuste iedereen elkaar hier) en ging verder met de orde van de dag. Hij bleef sprakeloos achter en toen ik me omdraaide met de vraag wat er aan de hand was→ lachte hij opgelucht en zei: "die Nederlandse directheid, nuchterheid, heeft ook veel voordelen. Het gemak waarmee je ook mijn nee aanneemt, daar zou ik hier toch niet zo gemakkelijk mee weg komen en denk ik niet eens zo durven zeggen". "Het maakt de relaties wel minder complex en eerlijker".
Dus alle eigenschappen die als nadeel worden ervaren hebben ook een voordeel. Daarom vind ik zelf het leven in een multiculturele samenleving zo leuk en verrijkend. Ik mis al die letterlijk verschillende geuren en kleuren echt en ik vind het erg leuk dat er nu naast de gîte een creoolse familie is komen wonen uit Reünion. De familie is enorm trots (en terecht) op hun roots en cultuur en stelde zich ook zo voor dat zij horen bij de originele Creoolse families van Reünion. I weet het nog niet ;) , maar ze gaat mij in de toekomst de kneepjes van de Creoolse keuken bijbrengen, want er komen weer heerlijke geurtjes langs }>

Wat de opmerking van Jan betreft: "ik zie het vaak andersom, mensen die niets met een bevolkingsgroep te maken hebben (gehad) die groep vaak het hardste veroordelen". Ik zelf heb 10 jaar als alleenstaande ouder met mijn drie kinderen in een wijk gewoond waar de autochtone "koppies" verre in de minderheid waren, en ik heb er fantastisch gewoond. Ik vond het heerlijk en heb er nooit problemen ervaren integendeel.
Net zoals toen ik buren was van het woonwagenkamp, daar kennis ben gaan maken met mijn kindjes (doe ik altijd overal) daar een kopje koffie heb aangeboden gekregen en gedronken en er hele toffe buren aan heb gehad en onze kindertjes speelden over en weer.

Dus als de definitie al moeilijk is om te doen, dan is modereren op racistische uitlatingen ook nog niet zo gemakkelijk. Want wat de een als racistisch beschouwd vindt de ander normaal taalgebruik. Ook al denk ik dat er wel voorbeelden te noemen zijn die als racistisch duidelijk aangewezen kunnen worden.