Leusdenaar (16) schiet met scherp

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
prugelpiet

Berichten: 12554
Geregistreerd: 20-01-12

Leusdenaar (16) schiet met scherp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-20 20:01

RTV Utrecht
Sport
Ingezonden door Nicje87

Afbeelding
Foto: Jim Hollander / FEI

LEUSDEN - Voor de meeste mensen is schieten met pijl en boog al lastig genoeg, maar voor de zestienjarige Siem uit Leusden is het een koud kunstje, vanaf een paard welteverstaan. En hij is zo goed, dat hij afgelopen weekend kampioen werd op het Franse Gauchoux Open 2020: een van de grootste toernooien binnen zijn tak van sport.

Het begon allemaal zeven jaar geleden, toen Siem op zijn negende een pijl en boog in handen nam. Traditionele sporten vond hij maar niks. "Nee, voetbal of hockey is niet echt mijn ding", vertelt hij. "Ik heb altijd iets met boogschieten gehad en met paarden eigenlijk ook wel. Toen kwam ik achter deze sport en dacht ik: ja, dat is hem!"

De beste zijn
En zo geschiedde. Op een vakantie in 2017 in Hongarije begint hij met het boogschieten te paard en kijkt hij de Grand Prix. "Vanaf het begin af aan bedacht ik dat ik er de beste in wilde zijn", stelt hij. "Iedereen zegt altijd maar dat teamsporten goed zijn voor een kind, maar alleen als het kind het leuk vindt", vindt zijn moeder Jouke. "Hij was vroeger bang voor de bal en een beetje onhandig, dus het verbaasde me dat hij hier zo goed in was", lacht ze.

Een jaar later doet hij voor het eerst mee aan de Gauchoux Open, waar hij zevende bij de junioren werd. Daarna gaat het hard. In 2019 werd hij derde op het EK en won hij één onderdeel op de Gauchoux Open. Afgelopen weekend werd hij daar allround kampioen bij de junioren en senioren.

Wereldkampioenschap
Hij traint er dan ook hard voor. "Ik rijd vijf à zes dagen per week twee à drie uur paard", vertelt Siem. "En dan schiet ik nog een paar honderd pijlen per dag."

Voor het talent lijkt niets in de weg te staan om dan ook snel de allerbeste te worden, maar dit jaar wordt het 'm niet meer. "Mijn doel is echt om wereldkampioen te worden. Nu ging het kampioenschap dit jaar helaas niet door de coronasituatie, maar waarschijnlijk wordt dat verplaatst naar volgend jaar. En anders eerst het EK en daarna het WK."

Ondertussen hoopt Siem dat de sport in Nederland verder groeit. Volgende week doet hij examen om paardrijd-instructeur te worden en hoopt zo meer mensen te enthousiasmeren. "Ik kom zelf uit het boogschieten, maar voor mensen die al heel lang paardrijden kan het iets heel anders leuks met je paard zijn."

I am because you were


Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Leusdenaar (16) schiet met scherp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 20:06

Ja echt top! *\o/*

Ik doe de sport zelf ook, ik vind het geweldig :D

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Leusdenaar (16) schiet met scherp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 20:42

Ben ik de enige die bij de titel dacht aan een soort van moord/aanslag/negatief iets? :+

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 20:44

ElSea schreef:
Ben ik de enige die bij de titel dacht aan een soort van moord/aanslag/negatief iets? :+

Nee ik ook. :=

Maar super knap zeg. :j

Olivia van 't Vöske, Matcho van de bosrand × Windspiel
On top fan it Resihof, Amazing star van Beauvoorde × Matcho van de Bosrand

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Leusdenaar (16) schiet met scherp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 20:47

De titel doet aan heel wat anders denken maar kei leuk dat het zo goed gaat met hem en die takt van sport.

2a3 uur per dag paardrijden bijna dagelijks. ?
Dan moet die wel een goede conditie hebben!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101660
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Leusdenaar (16) schiet met scherp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 20:55

Het is nog een super toffe gast ook!
Al twee meetings gedaan bij hem!

❤️ Elizabeth Olsen ❤️ Scarlet Witch ❤️
KLIK --> Volg mijn verhuizing naar een nieuwbouw woning!
Bestelpagina Equiday 13 april 2024 --> https://marliestrapfotografie.pixieset. ... april2024/

purny

Berichten: 27460
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Leusdenaar (16) schiet met scherp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 20:59

Ik dacht dat hij met een ander soort scherp schoot en vond het raar dat het bij sportnieuws stond

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt


HbarcherSiem

Berichten: 76
Geregistreerd: 20-11-17
Woonplaats: LEUSDEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 19:58

Dank voor jullie reacties. Het was super gaaf om deze wedstrijd te winnen. En ik weet nu ook waar ik verder op moet trainen.
Ik geef trainingen bij Ed Gosen op de Magnolia Ranch en op locatie. Als je het leuk vindt de sport een keer uit te proberen ben je van harte welkom.
[img]m/XomXaD.jpg[/im
Afbeelding
g]

Siem Horseback Archery


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 bezoekers