Onterecht ontslagen in proeftijd, rechten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Mand

Berichten: 3157
Geregistreerd: 27-04-14
Woonplaats: Utrecht

Onterecht ontslagen in proeftijd, rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-20 15:21

Sinds jullie met zijn allen veel meer weten dan ik en mijn omgeving, maak ik dit topic aan.

Vandaag ben ik drie dagen voor mijn proeftijd af liep ontslagen. Reden; te vaak ziek. Een grote onzin reden als je het mij vraagt, ik heb me namelijk twee dagen ziek gemeld omdat ik zware corona klachten had (koorts, hoesten, snotteren, hoofdpijn). Verder ben ik altijd aanwezig geweest, was ik altijd flexibel inzetbaar als er iemand anders ziek was, was ik altijd op tijd en werkte ik hard. Ik denk dat ik niet de enige ben die dit raar vind, want wat moest ik anders. Iedereen besmetten als het corona was geweest? :+

Ondanks dat dit in mijn proeftijd was ben ik benieuwd of ik een poot heb om op te staan of ergens bezwaar kan maken. Ik vind het namelijk ontzettend heftig dat je je in deze tijd niet eens ziek kan melden i.v.m. corona of je word ontslagen. In mijn ogen zegt dat ook wel wat over de huidige verspreiding :o

Korter.


Brainless

Berichten: 29713
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Onterecht ontslagen in proeftijd, rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 15:22

Nee.. in de proeftijd mogen beide (zowel werknemer als werkgever) zonder toelichting het contract per direct ontbinden.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 15:24

Dom van ze om een/deze reden op te geven :=

Ja....

Ik heb een proeftijd

Tijdens uw proeftijd mag uw werkgever u zonder reden ontslaan. Het maakt niet uit of u op het moment dat u het ontslag krijgt, ziek bent of niet.

De werkgever mag niet discrimineren of de ziekte als reden opgeven voor het ontslag. Doet hij dit toch, dan kunt u daartegen protesteren.

Controleer wel of uw proeftijd klopt. Bent u ziek tijdens de proeftijd, dan kunt u een ziektewetuitkering krijgen.


Bron: https://www.juridischloket.nl/werk-en-i ... %20ontslag.

Heb je de ontslagreden op papier?
Laatst bijgewerkt door Boras op 22-09-20 15:30, in het totaal 7 keer bewerkt

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 15:25

Ik denk niet dat je een poot heb om op te staan want ze mogen je gewoon ontslaan in je proeftijd zonder reden. Maar eerlijk, vind je het nog wel fijn om bij een bedrijf te blijven werken die niet met jou verder wil ?

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 15:30

Mand schreef:
Vandaag ben ik drie dagen voor mijn proeftijd af liep ontslagen. Reden; te vaak ziek.

Staat dit ook zwart op wit?! Wat slecht van die WG zeg :') .


Citaat:
Ondanks dat dit in mijn proeftijd was ben ik benieuwd of ik een poot heb om op te staan of ergens bezwaar kan maken. Ik vind het namelijk ontzettend heftig dat je je in deze tijd niet eens ziek kan melden i.v.m. corona of je word ontslagen. In mijn ogen zegt dat ook wel wat over de huidige verspreiding :o

Een poot om op te staan qua baan terug niet gok ik, want elke andere reden is wel goed. Maar een klacht indienen zou je wel kunnen doen, gewoon om te laten weten dat het niet okee is. Je zult er verder niet/weinig mee winnen denk ik zelf.

koeien op de weg...

moonsparkle
Berichten: 21702
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 15:33

De vraag is ook of je beter wil bij zo'n werkgever? Want zelfs al zou je zeggen maar ziekte is geen geldige reden, zou de sfeer er denk ik ook niet beter op worden.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Mand

Berichten: 3157
Geregistreerd: 27-04-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Onterecht ontslagen in proeftijd, rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-20 15:37

Ik hoef mijn baan ook echt niet terug. Nooit dat ik nog voor die winkel wil gaan werken. Maar ik wil wel een klacht kunnen indienen ergens ofzo. Zoals ik al zei vind ik het schokerend dat er dus verwacht word dat je werkt met corona klachten. Deze winkel staat er ook om bekend dat er veel oudere mensen winkelen.

Korter.

Princesj

Berichten: 4545
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Onterecht ontslagen in proeftijd, rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 15:38

Ik heb dit topic verplaatst naar School, studie en werk, daar past hij beter.

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)

elinedeau95

Berichten: 1192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 15:39

Ik snap precies hoe je je voelt! ik ben er ook namelijk ooit uitgezet 1 dag voor het einde van mijn proeftijd maar dan zonder reden. Helaas kun je niks doen, je hebt geen poot om op te staan. Je zou een klacht kunnen sturen maar vraag me af of een bedrijf daar uberhaupt iets mee doet.

.

Annick75

Berichten: 1783
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 15:39

Als je zekerheid wil van wat wel en niet mag qua ontslag in je proeftijd en wat je eventueel kunt ondernemen, kun je denk ik het beste even contact opnemen met de juridisch loket. Heb je zwart op wit dat 'te vaak ziek' de reden was voor je ontslag, dat maakt het namelijk wel gemakkelijker om iets hard te maken, als er iets hard te maken valt.

'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan ~ Pippi Langkous

Mand

Berichten: 3157
Geregistreerd: 27-04-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Onterecht ontslagen in proeftijd, rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-20 15:55

Het staat niet in de ontslagbrief helaas.

Korter.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 16:36

Mand schreef:
Het staat niet in de ontslagbrief helaas.

Dan heb je er niks aan. Ze mogen je proeftijd gewoon beƫindigen zonder opgave van reden. Hoezo verdenk je ze van deze reden? Hebben ze dit off the record aan je gemeld?

Mand

Berichten: 3157
Geregistreerd: 27-04-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-20 16:56

Dat zei ze toen ze het aan me meldde. Dat ze niet verder willen omdat "ze niet op me kan rekenen". Inmiddels heb ik trouwens contact met het hoofdkantoor via Twitter. Ben benieuwd wat daar uit komt

Korter.

fohadie
Berichten: 4291
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 17:01

Mand, had je je ziekgemeld nadat je was wezen protesteren? Want dan kan ik de baas nog wel begrijpen.

Verder zoals hier eerder gezegd mag zowel jij als je werkgever na je proeftijd het contract beeindiggen.

Zou het kunnen dat er meer aan de hand is ipv "ziekmelden met Coronaklachten"?

Voor nu boeit dst niet echt meer. Opzoek naar wat nieuws en zie dit als een leermoment.

Eleeke

Berichten: 2026
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Onterecht ontslagen in proeftijd, rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 17:03

Goed dat je dit aankaart. Of je er nu zou willen werken of niet. Je wil toch niet dat dit anderen gebeurd/ de standaard wordt.

Mand

Berichten: 3157
Geregistreerd: 27-04-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-20 17:04

fohadie schreef:
Mand, had je je ziekgemeld nadat je was wezen protesteren? Want dan kan ik de baas nog wel begrijpen.

Verder zoals hier eerder gezegd mag zowel jij als je werkgever na je proeftijd het contract beeindiggen.

Zou het kunnen dat er meer aan de hand is ipv "ziekmelden met Coronaklachten"?

Voor nu boeit dst niet echt meer. Opzoek naar wat nieuws en zie dit als een leermoment.


Nee. Toen werkte ik nog niet bij dit bedrijf. Ziekmelden is afgelopen weekend gebeurd. Zoals in de OP te lezen is er verder niks aan de hand. Werkte hard, was altijd op tijd en altijd flexibel. Kreeg veel complimenten over mn klantvriendelijkheid en had al snel grotere taken gekregen dan alleen winkelmedewerker. Vandaar dat het ook zo plots kwam

Korter.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110629
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 17:05

Maar in de proeftijd kun je toch niet ontslagen worden? Dan bieden ze je toch gewoon verder geen contract?

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

RSDICBS

Berichten: 1004
Geregistreerd: 08-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 17:11

Dus is je contract niet verlengd. Ja jammer want jij had het naar je zin.
Maar blijkbaar zijn ze dan toch niet zo tevreden over je werkzaamheden of je flexibiliteit of hebben ze gewoon geen plaats meer voor je.

Onterecht ontslag is dit niet mijns inziens, je contract is gewoon niet verlengd.
Zet je er overheen, en succes met het vinden van een nieuwe job!


(edit typo)

Alleen foto's in topic bekijken: &if=1


Mand

Berichten: 3157
Geregistreerd: 27-04-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-20 17:17

Cayenne schreef:
Maar in de proeftijd kun je toch niet ontslagen worden? Dan bieden ze je toch gewoon verder geen contract?


Ik stond nog gewoon ingepland maar hoef niet meer te komen. Hoefde die dag ook niet af te maken.

RSDICBS schreef:
Dus is je contract niet verlengd. Ja jammer want jij had het naar je zin.
Maar blijkbaar zijn ze dan toch niet zo tevreden over je werkzaamheden of je flexibiliteit of hebben ze gewoon geen plaats meer voor je.

Onterecht ontslag is dit niet mijns inziens, je contract is gewoon niet verlengd.
Zet je er overheen, en succes met het vinden van een nieuwe job!


(edit typo)


Ik ben er overheen hoor, zoveel betekende het ook weer niet voor me. Zoals ik in de OP ook al aanhaalde vind ik de gang van zaken gewoon raar.

Korter.

Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 17:19

Eens met bovenstaande. Binnen proeftijd kun je wederzijds zomaar opzeggen. En hier hebben ze wel een reden genoemd. Dat hoeft niet.

Ook al zou je in je eerste maand zeggen dat je zwanger bent en als je proeftijd dan beeindigd wordt dan kan je gaan. Bewijs maar eens dat het discriminatie is. Bovendien... Weet je wat een zieke medewerker kost? Men denkt altijd 'maar loon wordt toch vergoed door uwv?' ja alleen als er verzuimverzekering is en pas na een periode eigen risico wat uit de portomonee van je baas gaat. Zieke medewerkers kosten echt bakken met geld.

Mand

Berichten: 3157
Geregistreerd: 27-04-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Onterecht ontslagen in proeftijd, rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-20 17:22

Dat snap ik, maar ik vind het in tijden van Corona gewoon gek. Overigens denk ik dat het topic een beetje een andere draai krijgt nu. Ik wil het bedrijf niet zomaar naar beneden trekken, dan had ik een naam genoemd. Ik wil gewoon weten wat mijn rechten zijn.

Korter.

fohadie
Berichten: 4291
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 17:29

Niet. Je hebt geen rechten.

En ik heb idd de op gelezen, volgens jou is er niets anders aan de hand maar daar kan je baas anders over denken. Er hoeft niet eens een reden opgegeven te worden.

Al was de reden dat de baas wilde dat je je haar blauw met roze liet verfen, dan nog heb je geen rechten.

Je bent ook niet ontslagen, je contract is niet verlengd na je proeftijd das wat anders. Dat gebeurt wel vaker. Erg jammer misschien maar weinig aan te doen.

RSDICBS

Berichten: 1004
Geregistreerd: 08-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 17:30

Hoezo wat je rechten zijn?
Je hebt geen contract verlenging gekregen.
Ga lekker een andere job zoeken en met veel enthousiaste daarmee bezig ipv op bokt je rechten uitzoeken en die negatieve energie vast te houden.

Alleen foto's in topic bekijken: &if=1

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110629
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 17:59

Mand schreef:
Dat snap ik, maar ik vind het in tijden van Corona gewoon gek. Overigens denk ik dat het topic een beetje een andere draai krijgt nu. Ik wil het bedrijf niet zomaar naar beneden trekken, dan had ik een naam genoemd. Ik wil gewoon weten wat mijn rechten zijn.


Die rechten heb je niet. Het mag van beide kanten nog opgezegd worden in je proeftijd.
Jammer maar helaas!

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Eleeke

Berichten: 2026
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Onterecht ontslagen in proeftijd, rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 18:06

He TS , besef dat die allemaal geen juristen zijn he :D ( ik ook niet )
En de reacties hier zijn ook niet allemaal een antwoord op je vraag ( want volgens mij ben je heel helder dat je niet je baan terug wil oid, maar dat je het hoe en wat geen stijl vind ( terecht naar mijn mening) )


Klopt je proeftijd trouwens wel . Bij een contract van 6 maanden is er bv geen proeftijd toegestaan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 bezoekers