Testen of niet

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Identity
Berichten: 96
Geregistreerd: 02-07-16

Testen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-20 15:10

Hallo bokkers,

Ik ben sinds vorige week donderdag vrijwel zeker verkouden. Iets hees, kleine loopneus. Geen koorts of benauwdheid. Voel me ook niet ziek ofzo, alleen moe en m'n stem is gaar. De loopneus merk je niet omdat ik neusspray gebruik momenteel :p

Nu heb ik dit ieder jaar weer, de hele winter af en aan zo half verkouden en dat kan bij mij ook gerust 3 weken duren voor het klaar is.

Ik gebruik immunnosurpressors, dus allicht dat een simpele verkoudheid daarom altijd zo lang duurt bij mij.

Maar nu de vraag, ik moet morgen eigenlijk werken (alleen woensdag en donderdag, ben dus niet meer op werk geweest tussendoor)

Moet ik me laten testen? Moet ik gewoon gaan? Moet ik thuisblijven en het afwachten en hopen dat ik volgende week geen klachten meer heb en weer aan het werk kan?

Ik twijfel heel erg, ik ben voor 99.99999 % zeker dat ik gewoon verkouden ben en wil daarom niet de teststraten overbelasten voor een onzinnig verkoudheidje. Daarnaast ben ik toch wel huiverig voor de test eerlijk gezegd...... -O- .

Wat denken jullie hiervan?

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Testen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 15:12

De regel is:
Niet gaan werken met verkoudheid verschijnselen en laten testen.

Elitedeux

Berichten: 689
Geregistreerd: 25-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 15:15

Ik zou je laten testen.

Mijn vader had ook alleen iets last van zijn keel en een loopneus, maar was toch positief bevonden :)

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 15:16

Als je je eerder had laten testen, dan had je bij een negatieve test gewoon kunnen gaan werken.

Nu niet. Testen!

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 15:16

Idd en als de test negatief is, kun je daarna gewoon gaan werken. Wanneer de klachten daarna erger worden, moet je weer thuis blijven.
Overigens bijzonder hè...als je negatief test mag je gaan werken, als je het een paar dagen later oploopt en je merkt er weinig van, dan kun je mooi een hoop mensen besmetten onder het mom ‘ik heb me laten testen, was negatief, dus ik ben echt alleen verkouden’... zat daar zelf aan te denken toen ik me had laten testen en ik weer aan het werk mocht.

Jester_

Berichten: 12260
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Testen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 15:19

Wat voor werk doe je? Overleg anders eens met je baas.

Ik heb ook altijd snot en verkoudheid maar zo ben ik nou eenmaal, als je merkt het is anders dan anders zou je kunnen denken: testen

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 15:20

Ik heb ongeveer hetzelfde: snotneus, keelpijn en niet helemaal fit. Ik laat me wel testen (Kan vrijdag pas -O- ) ondanks dat ik voor 99% zeker weet dat het om een gewone verkoudheid gaat.

Ik doe het om aan mijn omgeving te kunnen zeggen: negatief (hopelijk)

En om gewoon weer zonder achterhoofd gevoel alles te kunnen doen.

Want negatief = geen isolatie en overal weer mogen komen.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 22-09-20 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Escamilla

Berichten: 680
Geregistreerd: 10-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 15:20

Ik zou even je huisarts bellen en daarmee overleggen. Denk dat zij jou hierop het beste antwoord kunnen geven

kiki1976

Berichten: 16850
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 15:27

GGD is hier heel duidelijk in
Citaat:
Klachten die veel voorkomen:

Verkoudheidsklachten zoals neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn
Hoesten
Benauwdheid
Verhoging of koorts
Plotseling verlies van reuk en/of smaak (zonder neusverstopping)
Heb je een of meer van deze klachten?

Laat je testen en blijf thuis tot de uitslag bekend is.

Dan is het afhankelijk van de uitslag (positief of negatief) of je weer naar buiten mag. En of ook je huisgenoten thuis blijven.

Als iemand in het huishouden of gezin koorts en/of benauwdheid heeft, dan moet iedereen thuisblijven totdat de testuitslag negatief is.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Testen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 15:31

Ik snap niet dat je het overweegt om maar gewoon naar je werk te gaan. Als werkgever zou ik trouwens echt niet blij zijn dat je nu pas overweegt om je te laten testen, je had inmiddels de uitslag al kunnen hebben.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 15:31

Ik snap de vraag denk ik niet. De regels zijn toch hartstikke duidelijk, en gelden voor iedereen?
Gewoon even doen, hoort er in deze tijd nou eenmaal bij.
En morgen kun je dus NIET (op locatie, met anderen) werken, dus meld je vast even af.

Beterschap, en een negatief testresultaat gewenst!

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Re: Testen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 15:43

Ik denk dat het al duidelijk is maar de regel is idd testen... Er zijn mensen met Corona die alleen een snotneus hadden en voor de rest gewoon fit...

Earth

Berichten: 7904
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 15:52

Eatshay schreef:
Ik snap de vraag denk ik niet. De regels zijn toch hartstikke duidelijk, en gelden voor iedereen?
Gewoon even doen, hoort er in deze tijd nou eenmaal bij.
En morgen kun je dus NIET (op locatie, met anderen) werken, dus meld je vast even af.

Beterschap, en een negatief testresultaat gewenst!


De regels zijn wel duidelijk lijkt me, maar het is gwoon gek dat je voor iets waarbij je normaal gewoon mee functioneert nu ineens moet thuis blijven :P Dat had ik vorige week ook, het is raar om ervoor thuis te blijven.

Maar toch doen ts, en laten testen inderdaad.

Supervixen

Berichten: 12828
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Testen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 16:00

Testen!
Ik heb het vorige week laten doen, was ook gewoon verkouden. Ook getwijfeld om te gaan, maar kon het niet verantwoorden als ik met een snotneus zou gaan werken (basisonderwijs).
Het was niet echt prettig, maar wel te doen hoor. En ik ben echt een bange poeperd. Het duurt maar een paar seconden, dan is het al klaar.

Jester_

Berichten: 12260
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 16:10

GDG schreef:
Ik snap niet dat je het overweegt om maar gewoon naar je werk te gaan. Als werkgever zou ik trouwens echt niet blij zijn dat je nu pas overweegt om je te laten testen, je had inmiddels de uitslag al kunnen hebben.


Op mijn werk moet ik gewoon komen hoor. Ik werk zelfs in de zorg, dus de regels zijn gewoon krom

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Testen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 16:26

Inderdaad toch gewoon eerst testen.
Ik heb mij maandag laten testen en wacht nu op de uitslag.
Ben er ook van overtuigd dat ik gewoon verkouden ben, maar regel is regel.
Ik zit al sinds vrijdag thuis, het is niet anders.

Je hebt tijd genoeg gehad om je te laten testen. Snap ook niet dat je zo lang geen actie hebt ondernomen en nu pas gaat bedenken wat te doen.

Dorus

Berichten: 13208
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 16:29

Ik werd gisteren wakker met echt een minimale verkoudheid. Ik heb even lopen twijfelen, omdat het normaal wel 100 keer erger is dan nu, maar uiteindelijk toch een afspraak gemaakt.
En op werk gemeld dat ik de hele week thuis werk. Sporten voor deze week afgemeld. Mijn handwerk avond, die net daags ervoor een week naar voren was geschoven naar deze week, weer terug gezet op de oorspronkelijke datum van volgende week.
En nu heb ik eigenlijk al de hele dag nergens last meer van. Waarschijnlijk was het gewoon een irritatie van de luchtwegen van de airco in de nieuwe auto waar we het weekend mee weg zijn geweest. Maar goed, in deze tijd kan je niet voorzichtig genoeg zijn. Je bent het verantwoordelijk aan je medemens.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 16:31

Jester_ schreef:
GDG schreef:
Ik snap niet dat je het overweegt om maar gewoon naar je werk te gaan. Als werkgever zou ik trouwens echt niet blij zijn dat je nu pas overweegt om je te laten testen, je had inmiddels de uitslag al kunnen hebben.


Op mijn werk moet ik gewoon komen hoor. Ik werk zelfs in de zorg, dus de regels zijn gewoon krom

Je moet komen wanneer je klachten hebt en de testuitslag nog niet bekend is? In welk onderdeel van de zorg werk jij? Hier is het nl thuis blijven totdat testuitslag bekend is, zo staat het ook in de richtlijnen: https://lci.rivm.nl/lci.rivm.nl/covid-1 ... testbeleid

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 16:31

Ik wou dat ik een keer thuis mocht blijven met een verkoudheid of wat gehoest.

Ik ben standaard verkouden aan 1 kant, en als ik net iets verkeerd heb gelegen in de airco (op de slaapkamer) ben ik helemaal verkouden.
Hoesten doe ik met regelmaat. Maar dat deed ik voor de corona ook al.

Wij mogen ons alleen maar ziek melden als we en koorts, en hoesten, en verkouden hebben/zijn.

BloemBloem

Berichten: 16580
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 16:35

Jester_ schreef:
GDG schreef:
Ik snap niet dat je het overweegt om maar gewoon naar je werk te gaan. Als werkgever zou ik trouwens echt niet blij zijn dat je nu pas overweegt om je te laten testen, je had inmiddels de uitslag al kunnen hebben.


Op mijn werk moet ik gewoon komen hoor. Ik werk zelfs in de zorg, dus de regels zijn gewoon krom


Ik ken mensen die alles behalve in de zorg werken, maar met een loop cq snotneus gewoon
naar werk moeten komen!

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 16:36

Ik snap de vraag opzich wel. Ik heb zelf hooikoorts en als ik last heb, heb ik van bovenstaand rijtje:

Verkoudheidsklachten zoals neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn
Hoesten
Benauwdheid
Verhoging (regelmatig) of koorts
Plotseling verlies van reuk en/of smaak (zonder neusverstopping)

Dat zijn mijn "standaard" klachten. Als TS vaker deze klachten heeft (ook buiten corona periodes) snap ik dat ze twijfelt. Ik zou haar wel aanraden toch te gaan testen, al is het maar voor de zekerheid.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 16:36

Ik was moe, niet fit, lichte verkoudheid die niet door heeft gezet en enorm aan mijn vakantie toe. Ik heb mij toen op mijn werk laten testen zodat ik tenminste op mijn vakantie kon zeggen dat mijn verkoudheid niet van de Corona is maar ik teste positief. Nu bijna twee weken verder. Klachten nauwelijks doorgezet. Alleen geïrriteerde holtes, erg moe en geen reuk meer maar die kwamen pas na de positieve test.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 16:37

Ik ben echt zo benieuwd naar het werkveld van de mensen die met klachten moeten werken. Bijzonder dat ze aan de ene kant blijkbaar onmisbaar zijn, maar dat de werkgever wel riskeert dat al die onmisbare mensen elkaar besmetten. Welke actie ondernemen ze dan?

Anoniem

Re: Testen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 16:39

Ik werk in de zorg en was pas weer welkom na de test. Gelukkig negatief.

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 16:40

Astorga schreef:
Ik ben echt zo benieuwd naar het werkveld van de mensen die met klachten moeten werken. Bijzonder dat ze aan de ene kant blijkbaar onmisbaar zijn, maar dat de werkgever wel riskeert dat al die onmisbare mensen elkaar besmetten. Welke actie ondernemen ze dan?


Beveiliger in de zorg.

Met rustige dagen alleen te maken met collega's. Met onrustige dagen ook te maken met cliënten. In het laatste geval heb ik een mondkapje en handschoenen in mijn broek zitten die ik dan ook wel gebruik.