Seniores priores belangrijkste ingrediënt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Fly_Pegasus

Berichten: 38
Geregistreerd: 23-02-16
Woonplaats: België

Seniores priores belangrijkste ingrediënt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-20 14:17

hoi iedereen!
In België is seniores priores moeilijk te krijgen en vrij prijzig.
In de buurt woont iemand die zelf diereneten samenstelt en de meeste ingrediënten uit de seniores priores heeft.
Maar wat is nu het onmisbare ingrediënt uit de SP waarop paarden het zo goed doen en dus zo aankomen?
Kortom: welk ingrediënt(en) is naast de pulp en luzerne onmisbaar om de seniores wat na te maken? Of is echt alles belangrijk en kan ik enkel de SP kopen?

Hermès, my flying Pegasus



tamary

Berichten: 29164
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Seniores priores belangrijkste ingrediënt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 14:31

Seniores heeft als basis pulp, tarwezemelen (lucerne is nl net zo scheef in calcium en fosfor als pulp) en mineralenkorrel. Het aankomen ervan viel mij trouwens tegen. 50/50 pulp/grasbrok en vit/min korrel in verhouding 1 volle voerschep/100kg gewenst gewicht (+water) werkte stuk beter. Naast hooi trouwens.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 14:56


There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Fly_Pegasus

Berichten: 38
Geregistreerd: 23-02-16
Woonplaats: België

Re: Seniores priores belangrijkste ingrediënt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-20 15:37

We hebben al geprobeerd:
Bietenpulp, luzerne (brok), grasbrok, gras/luzerne stengels, all in soup aveve, lijnzaa, en ik vergeet er wellicht nog een paar..

Omdat SP overal als wondermiddel geschreven staat voor oude paarden zonder tanden is dit een beetje onze laatste hoop..

Alleen wilt de eigenaar niet echt meer moeite doen waardoor ik het dus nu zelf koop. Ik heb nog 3 eigen paarden dus ik zoek even de meest betaalbare oplossing zodat ik hem wel voldoende kan voederen. Seniores priores is hier een €14/zak van 20kg en die is op op minder dan een week
De man die zelf eten samenstelt vraagt €7 voor 40kg mengeling.

Voorbeeld van de mengeling die hij maakt:
Afbeelding

Hij verkoopt ook apart, bietenpulp 25 kg voor €8 etc.

Hermès, my flying Pegasus


Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 15:48

Het paard eet dus niet meer (volledig ) zijn ruwvoer ?
De samenstelling op de foto is vooral van granen. Je zoekt meer een ruwvoervervanger. Sp is fijn voer omdat het de verhouding tussen calcium en fosfor al heeft recht getrokken. Alleen bietenpulp en lucerne geven veroorzaakt een overschot aan calcium. Is sp is dat rechtgetrokken, waarschijnlijk door de tarwezemelen.

En waar is het paard mager ? op de ruggegraad b.v. duidt ovaak op eiwittekorten. Dus dan moet je eiwitten aanvullen. Op de ribben is vaak energietekort dus dat vul je aan door pulp,gras/hooi, suikers, vetten.

Sp mist wel voldoende vitaminen en mineralen en ook eiwitten. Dus naast pulp en b.v. zemelen in de juiste verhouding moet er ook een vit en min supplement/brokje bij en iets van eiwitten ( lucerne b.v. ).
Lees bovenstaand artikel en misschien ook deze : https://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren ... ikers.html
Maar zelf samenstellen is best moeilijk.
Laatst bijgewerkt door Maris op 29-08-20 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 15:48

De mengeling is ongeschikt, gezien het veel granen, dus zetmeel, bevat en onvoldoende ruwe celstof (minimaal 18%).

Als het om een paard van 500kg ideaalgewicht gaat, moet hij minimaal 6kg en bij voorkeur 7.5kg bijvoer per dag, dus 42-52kg per week, 2-2.5 zak.

Een eigen mengsel kan als volgt:

Op gewicht in delen verdeeld, dus niet op volume.
- 3 delen bietenpulp
- 2 delen tarwezemelen
- 1 deel luzerne (bij voorkeur gehakseld als hij het weg krijgt, maar luzernebrok mag ook)
- 150g pavo vital of marstall force (deze zit niet in de 6-7.5kg)
Eventueel aangevuld met grasbrok (en hooi als hij nog iets weg krijgt)

Dus bij 6kg voer:
3kg bietenpulp (2.5 schep vaak), 2kg tarwezemelen (7-8 scheppen vaak), 1kg luzerne (3-4 scheppen bij gehakseld, een krappe schep bij brok)
En bij 7.5kg voer zou ik eerst proberen de 1.5kg grasbrok te laten zijn. Maar anders: 3.75kg bietenpulp, 2.50kg tarwezemelen, 1.25kg luzerne.

Edit: wegen is weten! Dus niet van mijn scheppen uit gaan maar zelf 4 scheppen wegen als je het niet iedere keer wil wegen (1 scherp wegen vertekend, dus echt 4 scheppen scheppen zoals je dat normaal schept en dat wegen en delen door 4).
Laatst bijgewerkt door Mizora op 29-08-20 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 15:51

Nou Mizora, super weer !!! :j Gelijk al met de goede verhoudingen erbij. Echt fijn.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 15:54

Maris schreef:
Nou Mizora, super weer !!! :j Gelijk al met de goede verhoudingen erbij. Echt fijn.



+1

Goede vragen en goede antwoorden in dit topic, fijn. Kracht van Bokt: kennis delen.

Niet banketstaaf maar poetsen.

Fly_Pegasus

Berichten: 38
Geregistreerd: 23-02-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-20 16:01

Afbeelding

Afbeelding

Op deze foto's lijkt hij minder mager dan hij werkelijk is.

Ik kan niet heel uitgebreid antwoorden want ik heb nog 2 examens te gaan.


Leeftijd: 29
Gewicht: laatste keer was dat 380kg maar is ondertussen alweer heel wat magerder

4kg bietenpulp, luzerne, zemelen en grasbrok + pavo vital gedurende enkele maanden hielpen niet. Bleef zo mager.

Ondertussen zijn de tanden gedaan en is hij nog magerder geworden want :
- nog slechts enkele tanden
- eigenaar voedert te weinig bij

Op bokt, fb etc las ik dat seniores priores een soort wondereten voor zulke paarden zou zijn. Hij heeft niet veel tijd meer, de winter haalt hij zo mager als hij nu is niet denk ik. Hij is verder vol vreugde en zichzelf, maar graatmager.

Ik heb zoals ik zei nog 3 paarden, ik werk, studeer meerdere opleidingen en heb nog dieren. Ik zie mijn verzorgpaardje te graag om hem niet te helpen maar het moet financieel en qua samenstelling haalbaar blijven. Dus liefst gewoon 1 soort voer en geen 10 etc.. daarom koos ik de seniores.

Wat geef ik nu:
Ongeveer 2kg pulp, luzerne, zemelen
1 kg SP (aan het opbouwen)
Scheut maisolie

Kortom: ik zoek een betaalbaardere manier om de SP te vervangen/geven

Hermès, my flying Pegasus


Rainer
Berichten: 637
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 16:02

Ik heb geen oud paard, maar wel een paard dat moeilijk op gewicht blijft 's winters en wil nu ook zelf gaan mengen. Ik vroeg me af, als je bijv 3:2 bietenpulp:luzerne voert ipv 3:1, moet je dan ook meer zemelen voeren?

En hebben jullie tips om aan zemelen te komen? Kan het tot nu toe alleen online vinden maar dat vind ik met voer nooit zo handig...

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 16:07

Rainer schreef:
Ik heb geen oud paard, maar wel een paard dat moeilijk op gewicht blijft 's winters en wil nu ook zelf gaan mengen. Ik vroeg me af, als je bijv 3:2 bietenpulp:luzerne voert ipv 3:1, moet je dan ook meer zemelen voeren?

En hebben jullie tips om aan zemelen te komen? Kan het tot nu toe alleen online vinden maar dat vind ik met voer nooit zo handig...


Bietenpulp: luzerne: zemelen kan je ook in de verhouding 1;1:1 voeren. Dan voer je iets meer eiwit en iets minder energie. Zo uit mijn hoofd weet ik niet hoeveel zemelen er tegenover 3kg bietenpulp en 2kg luzerne moet staan.

Tarwezemelen is vaak wel te bestellen bij je voerleverancier.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Rainer
Berichten: 637
Geregistreerd: 13-02-13

Re: Seniores priores belangrijkste ingrediënt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 16:32

Ah top dankjewel, misschien dat ik die 1:1:1 dan wel ga proberen.

En dan een hele andere vraag haha, vinden paarden over het algemeen die tarwezemelen wel lekker? Ik heb nogal een moeilijke eter en het is toch wel een aanzienlijke hoeveelheid dat er doorheen moet.

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Seniores priores belangrijkste ingrediënt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 16:34

Ja, vaak wel. Het is het basisingredient van traditionele slobber.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Rainer
Berichten: 637
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 13:42

Ik haal dit topic weer even omhoog. Ik voer sinds zo’n 3 weken nu zelf gemengd bietenpulp, luzernebrok en tarwezemelen (2:2:1) en daar 3 kg van. Ik had dat toen berekend en dat leek prima qua calcium/fosfor verhouding. Ik heb het idee dat mijn paard al iets meer aanzet en het gaat met smaak naar binnen dus dat is fijn. Helaas heeft hij wel dunne mest gekregen... kan dit door de tarwezemelen komen? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Ik hoop heel erg dat het ergens anders van komt, dus ben nu ook maar aan een zandkuurtje begonnen, maar vrees het ergste. En wat dan? Waar kan ik het anders door vervangen?

En uit interesse, TS, hoe gaat het inmiddels? Heb je nog wat aan het voer aangepast?


Skessa_
Berichten: 10600
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 13:46


Lynn_Nikita

Berichten: 25452
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 13:49

Ik heb laatst de seniores gekocht en hij was in Belgie zelfs goedkoper dan hier in NL, 10,95 per zak en hier betaal ik 12,50

Ayasha
Blogger

Berichten: 57917
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 13:50

Wat hier wonderen doet en wat ik wonderen heb zien doen bij een erg mager paard was Linamix van Equifyt. De merrie die ik al zes jaar met pijn en moeite op gewicht houd. (ze kreeg hiervoor al slobberf met veel lijnzaad in en luzernebrok naast haar gewoon krachtvoer) krijgt nu 500gr linamix per dag er bij en merriebrok grotendeels in plaats van de draversbrok en nu zie ik haar bijna aankomen en mooi in de spieren komen. Het is een heel ander paard dan een maand geleden.

Voor een mager dier kan in de winter een deken ook wonderen doen. Zo verspelen ze al minder energie aan warm blijven. :) We hebben het in dit soort gevallen nl niet over gezonde fitte paarden. Maar over paarden die al hun energie nodig hebben.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

The_Cat

Berichten: 7284
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Seniores priores belangrijkste ingrediënt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 13:58

Aveve heeft ook wat leuk paardeneten voor een fijne prijs! De All-In soep wordt hier graag gegeten en lijkt me heel makkelijk voor een oudje!


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 14:21

Seniores priores is niet zo zeer een wondermiddel voor magere ouderen paarden. Het verhoudingsgewijs vrij laag in de suikers en zetmeel zitten (dacht 13% in totaal) en het een vervanger zijn voor ruwvoer , maakt dat je grotere hoeveelheden kan geven dan bv gewoon krachtvoer.

Dus als je echt een magere weer op gewicht wilt krijgen, zal je van sp ook echt wel aardige hoeveelheden moeten gaan voeren.
Zo heb ik dus een normaal formaat paard, wat ook gewoon goed hooi at, maar veel te mager in een paar maanden mooi terug op gewicht gekregen. Maar daar ging na opbouwen, rustig 5 tot 6 scheppen droge sp in de week voor op 1 dag + het hooi wat er nog gewoon goed inging ( paard was ook niet oud).

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Seniores priores belangrijkste ingrediënt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 15:00

Ik volg even. Eén van mijn oude merries (22) blijf ik momenteel ook wat minder goed op gewicht houden.
Sinds een halve week ben ik wel weer gestart met lijnzaadslobber tegen eventueel teveel zand. Blijft ze wat schraal dan ga ik toch het voer maar eens wat aanpassen.

Mizora bedankt voor je voer uitleg :)

Echte vrouwen rijden geen winkelwagentje, echte vrouwen rijden DODGE.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 15:18

Hannanas schreef:
Maris schreef:
Nou Mizora, super weer !!! :j Gelijk al met de goede verhoudingen erbij. Echt fijn.



+1

Goede vragen en goede antwoorden in dit topic, fijn. Kracht van Bokt: kennis delen.

nog een keer ++1

Heb niets toe te voegen, totaal offtopic, maar wil wel graag mijn waardering uitspreken :j

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 10:01

Ik weet wel dat heel soms paarden van sp dunne mest kunnen hebben. Misschien ook een kwestie van wennen voor de darmen ???

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

mvdbijl

Berichten: 3673
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 10:21

Maris schreef:
Ik weet wel dat heel soms paarden van sp dunne mest kunnen hebben. Misschien ook een kwestie van wennen voor de darmen ???


Mijn pony bleef hier aan de diarree van, en ik had het idee dat hij zich erdoor niet fitter voelde en stopte dan ook 2 tot 3 weken later met het eten van SP.

Veel paarden eten het jaren hartstikke goed maar we hebben er hier 1 die echt geen slobber eter is.

Gelukkig is hij na een flinke gebits renovatie weer in staat goed hooi te kunnen eten en zijn senioren voeding waar hij het goed op deed.

Wat fijn dat je hier zo geholpen wordt TS. Je geeft alleen aan weinig tijd te hebben, vergeet ook niet dat continue goed voeren van belang is, niet 1 maal daags er een flinke bak voor zetten. Als je dingen klaar zet kan niemand je daar bij helpen?

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Seniores priores belangrijkste ingrediënt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 10:29

Betreft de SP: de leverancier uit nederland levert ook in Belgë, en vanaf grotere hoeveelheden gaat de prijs fors naar beneden
De prijs is 9.53 euro per zak zit als je 1000 kilo (50 zakken )bestelt. Dat is ongeveer de prijs van bietenpulp.

In welke regio zit je?

https://www.paardenvoer.nl/subli-seniores-priores

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 10:35

Ik ben enorm tevreden over de combinatie bietenpulp, tarwezemelen, sojaschroot, olie en vitaminebrok. Ik heb al van meerdere mensen de vraag gekregen of ik de training weer opgepakt heb := Ik voer wel een stuk minder zemelen dan wat mizora aangeeft omdat ze nog wel (veel) hooi eten en ik dat dus ook heb meegenomen.

SP voerde ik op een gegeven moment zoveel dat het bleef staan en weggegooid kon worden. Dat geldt ook voor verschillende mengelingen van bietenpulp, luzerne(brok) en grasbrok.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kidde en 22 bezoekers