[VOLG] Dressuur fjord

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Equinssa

Berichten: 106
Geregistreerd: 22-04-16

[VOLG] Dressuur fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 21:43

Ik open dit topic, omdat ik Arthur dressuurmatig ga trainen vanaf de grond en dit wil vastleggen.

Een soort (week)dagboek voor mijzelf. Ik ga proberen de positieve punten er uit te halen, zodat het een goede motivatie geeft om door te gaan.
Iedereen die het leuk vind om mee te lezen, kan dat zeker doen.

Om te beginnen. Wie ben ik en wie is Arthur?
Arthur is een Fjord, 7 jaar oud. Ik heb hem gekocht als 13 jarig meisje.
Een droom die uitkwam. Ik zag mijzelf al gaan. Eerst leren longeren, dan een dekje er op en hup.. gaan met die banaan. Ach ja, ik was nog jong. Al zullen oudere mensen zeggen dat ik nog steeds een jonge spriet ben, met een leeftijd van 17 jaar.
Van fouten leer je, niet waar? We zijn begonnen met rijden, maar dit gaat niet vlekkeloos.
Uiteraard krijgen we hier lessen in. Vanaf oktober pakken we de draad met rijden weer op.

Grondwerk doen we inmiddels al jaren. Ook dit gaat niet vlekkeloos. Ik leer steeds een beetje meer.
Maar de weg er naar toe (waarnaar toe?) is prachtig.
Ik ga deze maand beginnen met Arthur fysiek fit maken. Zo is hij straks goed voorbereid op het rijden.
De oefeningen die ik van mijn instructeur heb opgekregen zijn schouderbinnenwaarts, wijken op de voorhand en achterhand, travers, piaffe en de gelopswissel. Een mondvol.

Uiteraard is dat niet iets wat je in één maand bereikt, maar het is leuk om ergens naar toe te werken.
We doen dit in kleine stapjes. Eerst wennen aan figuren lopen door de bak terwijl ik naast hem loop (ter hoogte van het zadel). Dan het volgende stapje.
Met longeren oefenen we met voorwaarts neerwaarts, respons en conditie.

Wellicht zal ik dit topic een a twee keer per week updaten, met een foto erbij.
Wil je beelden zien hoe ik met Arthur train? Kijk dan mijn YouTube filmpjes! Hierin laat ik verschillende oefeningen zien en Vlog ik regelmatig ons dagelijkse leven.
https://www.youtube.com/channel/UCyNPY7 ... subscriber

Ook heb ik een Instagram account, waar ik regelmatig updates op zal plaatsen. @Equinssa.


Afbeelding
Afbeelding

Bedankt voor het lezen,
Tot gauw!

-Je bent goed zoals je bent

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: [VOLG] Dressuur fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 23:42

Wat leuk zeg, ik volg!

Jodhi

Berichten: 329
Geregistreerd: 17-01-16

Re: [VOLG] Dressuur fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 11:54

Leuk, ik volg ook mee!
Mooi paardje, nog een Fjord met lange manen <3

Anomien

Berichten: 7385
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: [VOLG] Dressuur fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 12:50

Leuk!!! Mooie manen ook.
Ze zal qua dressuur wel een uitdaging worden, gezien haar bouw. Maar des te leuker als het dan toch lukt!!

vladimir1979
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-08-12

Re: [VOLG] Dressuur fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 15:52

hi, ik heb zelf ook een Fjord die ik dressuurmatig train.Met het gevaar dat ik als een bok-zeur overkom, maar als jouw instructeur je nu opdrachten meegeeft als "schouderbinnenwaarts, wijken op de voorhand en achterhand, travers, piaffe en de gelopswissel", weet ik niet of jij nou een grapje maakt of je instructeur. Afgaande op de foto's en de filmpjes die jij plaats is/moet je vooral bezig met de basis: voorwaarts, aannemen van bit/teugel en nageeflijkheid. De oefeningen die je benoemt zijn voor volgende (verre) fases die gaan over rechtrichten en verzamelen. Vanaf de grond kun je al wel aan zijgangen werken, met name in stap, om daarna verder uit te werken onder het zadel. Dus ik hoop van harte dat je het als een meerjaren project ziet met goede begeleiding.

Equinssa

Berichten: 106
Geregistreerd: 22-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 20:42

vladimir1979 schreef:
hi, ik heb zelf ook een Fjord die ik dressuurmatig train.Met het gevaar dat ik als een bok-zeur overkom, maar als jouw instructeur je nu opdrachten meegeeft als "schouderbinnenwaarts, wijken op de voorhand en achterhand, travers, piaffe en de gelopswissel", weet ik niet of jij nou een grapje maakt of je instructeur. Afgaande op de foto's en de filmpjes die jij plaats is/moet je vooral bezig met de basis: voorwaarts, aannemen van bit/teugel en nageeflijkheid. De oefeningen die je benoemt zijn voor volgende (verre) fases die gaan over rechtrichten en verzamelen. Vanaf de grond kun je al wel aan zijgangen werken, met name in stap, om daarna verder uit te werken onder het zadel. Dus ik hoop van harte dat je het als een meerjaren project ziet met goede begeleiding.


Uiteraard is dit niet iets wat ik in een paar maanden hoop te bereiken. Het doel van mijn instructeur is dat ik stappen ga zetten en uitdagingen aan ga. Hiervoor geeft zij mij een groot doel zoals de galopwissel. De weg er naar toe gaat in kleine stapjes, eerst de 25 andere letters voordat je bij z belandt :)
Maar feedback waardeer ik altijd, want we kunnen er allemaal van leren! Voor nu gaan Arthur en ik aan de slag met deze (dressuur)oefeningen en onze weg volgen.

Equinssa

Berichten: 106
Geregistreerd: 22-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-20 10:07

Update 12-9-2020

Een korte update voor deze week.
We hebben een paar rommelige dagen gehad, mijn fout. Wel ja, niet -mijn- mijn fout, maar de connectie liep even zo. Een verkeerde mindset levert 'verkeerde' momenten, een positieve mindset levert meer positieve momenten!
Gelukkig komt alles altijd weer goed. We hebben een paar mooie, kleine stapjes gezet.
We zijn gaan oefenen met het sturen door de bak. Hierbij sta ik aan zijn schouder, met 2 teugels in de hand.
Arthur pakte het snel op. Gisteren hebben we stukjes gedraafd op deze manier. We gaan dit uitbreiden naar 'echte' figuren.

Ik ben benieuwd wat we volgende week gaan meemaken.

Afbeelding

Equinssa

Berichten: 106
Geregistreerd: 22-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-20 19:51

Update 21-9-2020

Wat gaat de tijd snel. Wanneer ik dit schrijf ben ik alweer bijna 2 weken verder.
Om eerlijk te zijn had ik niet veel verwachtingen over hoe het zou gaan lopen. Welja, ik had wel verwachtingen. Hele hoge. Maar die pakken al jaren niet uit. Ondanks dat hebben we toch stappen gezet. Stappen (stapjes) waar ik trots op ben.

We hebben geoefend met lange lijnen. De week hiervoor hadden we geoefend op kleine afstand, maar we gingen een stapje verder. Deze week gaan we dit uitbreiden naar de draf en het sturen verfijnen. Hierna kunnen we meer met échte oefeningen beginnen. Zoals buiging en verzameling.
Afbeelding

Deze foto kan ik niet laten. We hebben een stukje gewandeld. Iets wat nooit kon. Meneer rende altijd weg. Al was het een klein stukje, ik ben trots!
Afbeelding

Vandaag hebben we gestapt door de bak. Na 2 maanden niet gereden te hebben, door angst, ben ik er weer opgestapt. Vanaf oktober beginnen de rijlessen (had ik dat al vermeld? Volgens mij wel).
Afbeelding


Verder merk ik aan mijzelf dat ik best de focus heb gelegd op het maken van stappen. Hierdoor raakte ik gefrustreerd en verloor ik het grote plaatje. Dus deze week gaan we weer proberen stappen te zetten, maar zonder het woordje moeten. Die gooien we in de prullenbak. Ik ga me proberen niet te laten leiden door mijn wensen. We zijn nou eenmaal zo!

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: [VOLG] Dressuur fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 10:04

Leuk dat je zo met je pony aan de slag gaat!

Vooral uit nieuwsgierigheid, waarom kies je er voor dit met een touwhalster te doen? Kun je met een kaptoom/goed sidepull hoofdstel oid niet veel duidelijkere hulpen geven?

Equinssa

Berichten: 106
Geregistreerd: 22-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-20 11:34

Renee_S schreef:
Leuk dat je zo met je pony aan de slag gaat!

Vooral uit nieuwsgierigheid, waarom kies je er voor dit met een touwhalster te doen? Kun je met een kaptoom/goed sidepull hoofdstel oid niet veel duidelijkere hulpen geven?


Eerlijk gezegt, nooit over nagedacht. Ik heb nog geen kaptoom/sidepull, maar wil hier zeker voor kijken. Wel een die op wedstrijd is toegestaan.

Update 5-10-2020

We gaan binnenkort naar een binnenbak, om hier te oefenen. Dit wordt de eerste keer dat we met de trailer gaan.

Afgelopen week hebben we een beetje stilgestaan. We pakken de draad weer op en gaan weer aan de slag. Het belangrijkste is dat ik heb genoten de laatste paar dagen. Plezier hebben is waar het om draait!

Afbeelding