Ongelukje gehad op Texel bij manege.

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
noukie12
Berichten: 355
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Zwolle

Ongelukje gehad op Texel bij manege.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-20 12:04

Hallo iedereen,

Ik zit met het volgende.
Afgelopen juni heb ik met een vriendin op Texel een strandrit gemaakt.

Op het strand ging mijn paard in de zee plots liggen en begon te rollen.
Hierbij is het dier op mijn voet gaan liggen en daarbij is mijn voet zwaar gekneusd.
Ik heb na het stranf gedeelte de rit afgebroken vanwege de pijn.

Omdat de kans erg groot was dat er een breuk aanwezig was ben ik naar Denhelder vervoerd door mijn ouders en zijn daar foto's gemaakt.

Gelukkig niks gebroken maar wel 3 weken op krukken gelopen.

Nu heb een rekening ontvangen voor het te betalen eigen risico.

Zal ik hierover contact openemn met de manege voor een eventuele vergoeding?

Ik kan mezelf toch een zeer ervaren ruiter noemen en ik had niet voorzien dat het paard in het zeewater zou gaan rollen en daarbij bijna mijn voet breekt.

Wat vind Bokt hiervan?


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Dani op 24-12-20 21:01, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Op verzoek aangepast ivm privacy.


Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Ongelukje gehad op Texel bij manege.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:07

Je voet is niet verbrijzeld maar gekneusd.

Tja paarden zijn dieren en dat er wat gebeurd is pech. Je kan een nette mail naar de manege sturen en vragen of ze er voor verzekerd zijn maar bij de meeste stallen/ maneges teken je een rij contract dat alles voor eigen risico is.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

purny

Berichten: 27407
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:07

Die 200 euro is Eigen risico omdat je naar het ziekenhuis geweest bent. Maar zijn buitenritten niet op eigen risico?

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Onali

Berichten: 18392
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:07

Jij voelt niet wanneer een paard wilt gaan rollen?

Je bent, zoals je zelf zegt, ervaren.
Eigen schuld, zeker als je ook nog eens zonder begeleiding bent gegaan.

Black is the colour of my true love's hair

Suzanne F.

Berichten: 49001
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:08

Eh wat ik daar van vind? Nou gewoon, dat het voor eigen risico is.
Je neemt deel op eigen risico. Als het goed is staat dat ook in de reglementen of voorwaarden of zoiets. Omgaan met dieren heeft altijd een risico. Dat weet je van tevoren. Paard had ook ineens kunnen steigeren en achterover op jou kunnen vallen.
Dus vragen om een vergoeding vind ik echt belachelijk. Ga je ook nooit krijgen trouwens.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Snippergroen

Berichten: 6663
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:08

Vaak moet je ook iets ondertekenen voor je op buitenrit gaat. Staat daar niet iets in over dat de manege zich vrijwaart van risico's als deze?

Regenboog, oh Regenboog, gelukkig ben je krom.

Anders heette je Regenstreep, en dat klinkt zo stom. :)


Voorheen bekend als Negerzoen, maar anno 2021 mocht dat niet meer dus dan maar iets dat rijmt.

Ir111

Berichten: 11931
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:09

Het gaat er niet om wat er bijna gebeurde (verbrijzelen) maar wat er gebeurde (kneuzen).

Volgens mij is de manege juridisch gezien (deels?) aansprakelijk.

Wat ik er van vindt? Risico van het vak en niet zeuren.

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

xPabloBokt

Berichten: 9310
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:11

De woorden "eigen risico" zeggen i.m.o. al genoeg. Manege is mijns inziens niet verantwoordelijk. Stel je voor dat elke manege met vaste lesklanten alle ongelukken zou moeten gaan betalen van mensen die vallen en wat breken? Dat is een gebed zonder eind.

Het is even zuur, maar manege heeft hier geen schuld. Paarden blijven onvoorspelbaar.

You got your passion, you got your pride
But don't you know that only fools are satisfied?
Dream on, but don't imagine they'll all come true
When will you realize, Vienna waits for you?

secricible

Berichten: 25686
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:11

Je hebt je voet gekneusd, niet “bijna verbrijzeld”. Ze hebben je daarnaast een vergoeding gegeven dmv een voucher.

In theorie zou je wellicht recht hebben op een gedeeltelijke vergoeding. In beginsel is de eigenaar van het paard verantwoordelijk. Ook als ze je hebben laten tekenen voor eigen verantwoordelijkheid, dat is niet rechtsgeldig.
Echter, het is niet zo heel zwart wit, je hebt zelf een een gedeeltelijke verantwoordelijkheid.

Bereid je dus voor dat als je hier werk van gaat maken je maandenlang getouwtrek en mogelijk zelfs een rechtzaak nodig hebt om je vergoeding te krijgen. Dat kost je meer dan 200euro.

Persoonlijke mening? Daar zal ik niet teveel over zeggen :x

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

santie

Berichten: 1387
Geregistreerd: 27-03-05
Woonplaats: Hippolytushoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:12

Gewoon even contact opnemen met de manege, deze zijn verzekerd. En misschien is er dan helemaal geen probleem...

noukie12
Berichten: 355
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-20 12:13

Nee, ik heb niks ondertekend voor de rit.
En het was onder begeleiding.
Ik had door dat ze ging liggen maar kon niet snelgenoeg opzij of afstappen omdat mijn voet in de beugel bleef zitten en er golven aankwamen.
(Het was in de zee.)

Ik had zelf het idee om even te bellen met de vraag. Nee heb ik ja kan ik krijgen. 50%van het eigen risico is geen onredelijke vraag lijkt mij?

Mogelijk getouwtrek ga ik niet aan beginnen. Dan neem ik het zoals het is.

mvdbijl

Berichten: 3664
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:16

Waarschijnlijk hangt er ergens wel een bord op eigen risico en, helemaal gezien je zonder begeleiding bent gegaan en aangegeven hebt een ervaren ruiter te zijn zou ik het laten bij wat het is.

Risico van het vak als je op een paard gaat zitten, wat had de manege hier aan moeten doen?

noukie12
Berichten: 355
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-20 12:21

mvdbijl schreef:
Waarschijnlijk hangt er ergens wel een bord op eigen risico en, helemaal gezien je zonder begeleiding bent gegaan en aangegeven hebt een ervaren ruiter te zijn zou ik het laten bij wat het is.

Risico van het vak als je op een paard gaat zitten, wat had de manege hier aan moeten doen?


Het was onder begeleiding. Even goed lezen.

oji

Berichten: 4215
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:25

Ik kots echt van die claimcultuur die aan het onstaan is. Jij gaat op een paard zitten daar zit een risico aan dat weet je. Je zegt ervaren te zijn maar hebt nu een inschattingsfout gemaakt door te laat te reageren dat je paard gaat rollen. Ga op de blaren zitten, leer ervan en probeer niet de schuld bij een ander te leggen.

De voucher die je hebt gekregen vind ik bijzonder netjes, wees daar blij mee.
Laatst bijgewerkt door oji op 21-09-20 12:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Alvaron

Berichten: 1763
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:26

Als ik het goed begrijp zijn jullie dus op eigen houtje in Den Helder naar de spoedeisende hulp gegaan? Of zijn jullie doorverwezen door een huisarts?
Bezoek aan de SEH op eigen initiatief kost je inderdaad je eigen risico. Dat is dus een keuze die jullie gemaakt hebben. Jullie keuze daarvoor kun je mijns inziens niet verhalen op de manege.

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...

Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Ongelukje gehad op Texel bij manege.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:28

De rekening van je eigen risico heeft te maken met de behandeling in het ziekenhuis en niets met het hoe en waarom je in dat ziekenhuis was. De manege is je al tegemoet gekomen met een kortingsbon voor een volgende rit. Ik zou het hierbij laten.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Urona447
Berichten: 2783
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Ongelukje gehad op Texel bij manege.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:32

Volgens mij is het wel zo dat als de huisarts je doorstuurt je het geen eigen risico kost. Ga je op eigen houtje naar de eerste hulp dan kost het je eigen risico.

Dus is dat geval had het helemaal geen eigen risico hoeven te kosten.

MarliesV

Berichten: 15153
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:32

Iedereen zegt: eigen risico en dan heb jij het idee om te gaan bellen om het 50/50 te doen.
Tja je moet doen wat je niet laten kan natuurlijk.

Maar dit is echt je eigen risico. De kans dat paarden dit doen is aanwezig, en als hij al ligt dan heb je toch echt wel wat signalen gemist van het dier. Helaas, uithuilen en door.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

f4bjheu
Berichten: 987
Geregistreerd: 09-03-13
Woonplaats: op de aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:36

6:162 Jo. 6:163 Bw Jo 6:179 Bw kan wss wel maar vraag is of je dat moet willen + verwacht niet volle mep. Wat onrechtmatig is veranderd in sport- en spel situaties nml. Ik denk dat je wel mag verwachten dat je er af valt als een paard schrikt oid maar gaan rollen is wel zeldzamer.
Desalniettemin zou ik het voor lief nemen

Janneke2

Berichten: 22669
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:39

Juridisch gaat het denk ik om 'redelijkheid en billijkheid'.

Ik ken iemand die in de binnenbak van manege X viel, en met haar dijbeen op een steen landde.
Dat werd een stevige blauw zwarte plek en een afscheid.
Zou die steen een bot hebben gebroken, kan een claim zin hebben. (Vallen is 'risico van het vak', maar op een steen landen niet.)

Een vriendelijk telefoontje kan weinig kwaad, maar ik vind het niet klinken naar grove nalatigheid.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


AmyJamess

Berichten: 2107
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:47

Ik ga met de rest mee, heel zuur maar ik zal het zo laten.
Bij de meeste manege's is alles op eigen risico.
Het had iedereen kunnen gebeuren, maar helaas had jij die pech.

Sterkte met je herstel

Diverse boeken en leuke kleding.

https://www.vinted.nl/member/67934478-amyjames28

oji

Berichten: 4215
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:48

Een grove nalatigheid van de manege zou zijn als het materiaal ondeugdelijk is, dus als een teugel, een singel, een stijgbeugelriem zou breken tijdens de rit. Ook een veel gevaarlijker als je van een manege paard zou mogen verwachten kan gezien worden als nalatigheid van de manege. Een steen op X zou je ook niet direct verwachten dus als die niet heel goed zichtbaar was, zou dat als nalatigheid gezien kunnen worden.

Van iemand die zegt 20 jaar rijervaring te hebben mag je verwachten dat die het herkent als een paard gaat rollen en op een vreemd paard gewoon zijn been eraan houdt om het voorwaarts te kunnen houden ipv de kans geven om te gaan rollen. In zo'n geval zou je als ruiter in mijn ogen gewoon het fatsoen moeten hebben om onder ogen te zien dat je zelf tekort bent geschoten en niet proberen de kosten die je door je eigen fout bent opgelopen, bij een ander te verhalen. Eigen verantwoordelijkheid nemen heet dat.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57846
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:51

oji schreef:
Ik kots echt van die claimcultuur die aan het onstaan is. Jij gaat op een paard zitten daar zit een risico aan dat weet je. Je zegt ervaren te zijn maar hebt nu een inschattingsfout gemaakt door te laat te reageren dat je paard gaat rollen. Ga op de blaren zitten, leer ervan en probeer niet de schuld bij een ander te leggen.

De voucher die je hebt gekregen vind ik bijzonder netjes, wees daar blij mee.

Eens. Jij hebt te laat gereageerd. Mogelijk dus je eigen kunnen overschat. Daar kan noch de manege, noch de begeleider wat aan doen.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:52

Urona447 schreef:
Volgens mij is het wel zo dat als de huisarts je doorstuurt je het geen eigen risico kost. Ga je op eigen houtje naar de eerste hulp dan kost het je eigen risico.

Dus is dat geval had het helemaal geen eigen risico hoeven te kosten.
SEH gaat altijd van je eigen risico af. Huisarts niet.
Dus als je eerst naar de huisarts gaat en die kan het oplossen dan heb je geen kosten maar zodra je doorverwezen wordt om foto's te maken gaat het gewoon van je eigen risico af.

In dit geval denk ik niet dat je recht hebt op een schadeloosstelling. Juist omdat je veel ervaring hebt zou je mogen verwachten dat het rollen van een paard en het oplossen daarvan geen probleem is en dat je de risico's kent van het paardrijden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34498
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:54

Maar of het op eigen risico is weet ik dus niet. Ja, als je rijdt weet je dat er altijd een risico is op vallen. Maar volgens mij kan een manege het niet zo makkelijk zomaar afschuiven. Ze hadden bijvoorbeeld kunnen wijzen op het risico van rollen als je met je paard de zee in rijdt. Ik zou een telefoontje plegen met een juridisch loket. Dan heb je een antwoord waar je verder mee kan. Op basis daarvan zou ik dan al dan niet contact opnemen met de manege.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: fetisje, marlouhusson, nijnthju en 35 bezoekers