PMS. Wie heeft het en wat is er aan te doen.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

PMS. Wie heeft het en wat is er aan te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 16:05

Lieve Bokkers

Eerst even een stukje info over mezelf.

Ik ben 31 jaar. Heb 4 kindjes en ben getrouwd.
Na de zwangerschap van mijn 3e kindje voelde ik me top. Heel energiek en blij zag ontzettend goed in me vel. Na 7 maand werd ik weer ongesteld en begon de drama.
Hoofdpijnen, rugpijn, labiel, depressief/down gevoel, energieloos. En dat was met ups en downs.
Vooral de eerste maanden dat ik weer ongesteld was waren drama. Tot me dochtertje 15/16 maanden was toen werdt het stabieler.

Ik ben daarna nog een keer zwanger geworden. En ook dit keer weer ik voelde me na de zwangerschap zo goed. Tot ik weer begon met menstrueren. Ik kreeg weer die klachten. Hoofdpijn, rugpijn (heel erg de week voor ik menstrueer soms zo erg dat ik echt bed gebonden ben dan kan ik me praktisch niet bewegen, ook de hoofdpijn is zo erg dat ik moet spugen en aan de diarree ben). Down gevoel, moedeloos, onzeker, angstig. Ik weet dat ik de week voor ik ongesteld ben enorm labiel ben. En al deze klachten heb. En als ik eenmaal menstrueer wordt het langzaam weer beter om na een maand weer opnieuw te beginnen.
Als ik menstrueer heb ik tegenwoordig ook enorm buikpijn ook dat herken ik niet van voor de 3e zwangerschap. Vroeger had ik echt niet zoveel last.

Het wordt alleen steeds erger. Ik kan amper mijn kinderen verdragen schaam me dood maar hun aanwezigheid in de kamer is me eigenlijk al te veel. Me man krijgt de wind van voren en kan weinig goed doen. Ik weet dat het aan mij ligt (en dat weet hij ook )

Nu dacht ik ik raadpleeg google eens. En kwam al snel op PMS.
Ik ben dus NIET hij een huisarts geweest dat ga ik zeker doen (nadeel is dat als ik me goed voel ik geen zin heb om de huisarts te bezoeken).

Ik vroeg me af of er vrouwen zijn die PMS hebben en hoe gaan jullie er mee om. Herkennen jullie de klachten die ik ervaar?

Ik gebruik geen anticonceptie (tenminste heen hormonale anticonceptie).

Ik hoop echt dat er iets aan te doen is want dit is niets aan voor mij en mijn gezin.

Poosje81
Berichten: 21194
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: PMS. Wie heeft het en wat is er aan te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 16:17

Zelf niet heel veel last van, gelukkig, maar mijn dochter wel (puber, nu 15). Dusdanig heftig dat we elke cyclus tijdens PMS haar wel paar keer op konden halen op school.
we hebben haar toen in overleg met dokter wel op hormonale anticonceptie gezet (de pil), maar ze was erg slordig. Inmiddels heeft ze ruim een jaar een implanon en we hebben een compleet ander kind!

dus zou zeker een bezoekje huisarts inplannen en iets dergelijks overwegen, sterkte want leuk is het niet! (ik heb het de 1e 3 tot 4 maanden van een zwangerschap, niet toerekeningsvatbaar zijn)

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: PMS. Wie heeft het en wat is er aan te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 17:17

Toch ff bezoekje aan de huisarts Blokje! Ik herken het erg.

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Re: PMS. Wie heeft het en wat is er aan te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 17:24

Bleu, wat gebruik jij er nu tegen?

Poosje, sjonge wat heftig zeg!!

Ik ga morgen meteen de huisarts bellen. Vannacht hebben mijn man en ik ruzie gehad nou ja. Voor mij voelde het als ruzie en ik ben dan compleet van slag en angstig. Mijn man zegt al langer dat mijn hormonen monsters zijn :')

Hij was een soort opgelucht dat het blijkbaar vaker voor komt.
Zou fijn zijn als er iets aan gedaan kan worden. Ben natuurlijk veel liever de geduldige, lieve, spontane, stabiele vrouw en moeder. Deze dagen/week is voor de kinderen onbegrijpelijk.

topsylover

Berichten: 5639
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: PMS. Wie heeft het en wat is er aan te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 17:36

Ik kan niet veel nuttigs bijdragen, maar in mijn behandelgroep bij het GGZ zit ook een vrouw met PMS-klachten. Wanneer de huisarts geen uitkomst kan bieden, zou je daar ook nog aan kunnen denken.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 17:43

Ik heb dit juist als ik de pil gebruik, dan verander ik in een heks -:(- echt niet leuk meer. Ik gebruik dan ook geen hormonale anticonceptie want dan was mijn huwelijk nu al over geweest := Hormonen zijn rare dingen, het zou best kunnen dat jouw hormonen behoorlijk uit balans zijn. Ik zou eens naar de huisarts gaan.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 18:08

Ik heb pms. De pil werkte niet werdt het alleen maar erger

Mijn uitkomst was een mirena spiraal. Duurde wel even voordat het minder werdt. Naast dat ik niet meer ongesteld wordt heb ik bijna gaan pms klachten meer.

Zo blij mee! Heel soms een dagje maar stuk minder heftig.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 18:22

Progesteron laten prikken!
Of vragen of je utrogestan mag proberen gelijk.
Dat zijn vaginale capsules maar het werkt als een speer.
Ik heb dus dat ik vanaf mijn eisprong tot mijn menstruatie eruit lag, doodmoe o.a. en niet te genieten.
Gewoon alles ontwrichtend, en slecht slapen.
Nu op recept utrogestan, en wat een verademing is dat, er zijn ook crémes te koop trouwens.
Zoek maar eens op progesterontekort.
Maar tijdens de zwangerschap piekt progesteron heel erg, en eerste deel van je cyclus niet, na je eisprong gaat dat normaal stijgen.
Maar als je lichaam dat niet doet kun je je daar echt doodmoe en verrot van voelen.
Mijn waarde was wel net groen, maar functioneren kon ik niet.
Er schijnen trouwens ook speciale vrouwenpoliklinieken voor dit soort klachten te zijn.
Misschien daar eens op zoeken, en vragen of je huisarts daar in mee wil gaan..?
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 20-09-20 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Re: PMS. Wie heeft het en wat is er aan te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 18:43

Pluto, wat fijn dat jij een oplossing gevonden hebt! Ik zou ook liever een spiraal nemen dan de pil. Omdat de spiraal alleen in je baarmoeder het hormoon afgeeft.

Moonfish bedankt voor je tip!

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 18:54

Ik heb nog een kleine edit gedaan!
Wbt vrouwenpoli’s, die bestaan voor hormonale klachten.
Ik wil trouwens geen pil of spiraal, ik ben hier erg blij mee.

Zebrastreep

Berichten: 9753
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 19:22

Bij mij is geen PMS vastgesteld , maar ik kom er wel mee overheen. De klachten beginnen bij mij al een week van te voren. Ik heb last van angstgevoelens voor ziekten. In de week voordat ik ongesteld wordt , worden de angst klachten erger. Ook krijg ik meer last van mijn hyperventilatie. Soms neerslachtige gevoelens en kan ik echt wel huilen als ik iets laat vallen.

Lichamelijke klachten zijn wel heel vervelend! Week van te voren heb ik heel erg last van een opgeblazen gevoel. Dit geeft onder mijn borst druk en soms ook pijn. Af en toe ook al een flinke steek in mijn onderbuik. Ongeveer 3 dagen van te voren krijg ik soms hartkloppingen en wat steken op de borst. Vaak weet ik het binnen 1 tot 3 dagen wordt. En de pijnlijke benen en borsten zijn ook vrij vervelend maar daar kan ik wel mee leven.

Zodra ik ongesteld ben zijn al die klachten weg. De druk is dan van de ketel. Dan beginnen de normale klachten zoals krampen in mijn buik en wat misselijk en soms hoofdpijn.

Ik ben gestopt met de pil omdat teveel hormonen geen goede werking hadden op mijn hoofd. Ik werd er aardig neerslachtig van. Dat was voor mij ook de reden om te stoppen. De klachten zijn vervelend , maar ongesteld worden is voor mij beter dan dat alles opgepropt blijft. Ik ben nooit zo erg ongesteld dus dat zie ik maar als een soort beloning voor de 3de week.

Ik slik magnesium zodra de klachten beginnen. Vaak wordt dat wel aangeraden zodra je ongesteld moet worden en bent. Het zorgt bij mij voor meer rust en mijn spieren ontspannen veel beter. De hartkloppingen blijven er van weg. Anticonceptie begin ik in ieder geval niet weer aan. Dat heb ik ook al lang geaccepteerd. Het is nu helaas eenmaal zo...

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Re: PMS. Wie heeft het en wat is er aan te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 19:46

Tjonge wat heftig zeg.

Ik heb heel bewust nooit de pil geslikt maar over de mirenaspiraal hoor ik vaak alleen positieve verhalen.
Maar eerst maar eens langs de huisarts. Met dat vrouwenpoli dinges in me achterhoofd.

Mijn lichamelijke klachten zijn soms zo erg dat mijn man een week ziekte verlof op neemt. En ik dus echt een dikke week niets kan. Week erna komen dan soms me ouders want dan lukt de helft nog niet. Afgelopen week was me rugpijn niet zo erg dat ik op bed lag maar ik moest heel rustig aan doen zodat ik hem niet verdraaide ofzo. Ik kan dan slecht me huishouding doen en voor mijn 1 jarige zorgen. De andere kinderen kunnen veel zelf. Maar het voelt als moeder totaal niet fijn dat je een week lang een minder fijne moeder ben.

Ga morgen bellen zodat ik in iedergeval langs de huisarts kan. Kijken wat het is eventueel bloedprikken etc. En dan zien we verder.

Ben 31 die overgang duurt denk ik nog wel even. Lijkt me vreselijk om nog 10/20 jaar elke maand zo slecht te zijn.

JoltsjeJarig

Berichten: 9027
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 19:47

Hey ladies. Wat vervelend zeg.

Ik sluit me bij jullie aan.

Vroeger altijd veel last. Overgeven en een paar uren plat. Dan ongesteld klaar.

Toen aan de pil en roen was het over. Nu, 2 kinderen later gehele andere klachten, maar wat een ellende.

Minimaal 2 dagen dikke koppijn van het ene oog naar het andere en dan gaat t weg. Eerst nog geen anticonceptie, dan was het over zodra ik ongesteld wordt. Maar door de pijnstillers kwam het maar niet los.

Inmiddels aan de mirena spiraal. Maar dit helpt helaas niets. Nog steeds even veel hoofdpijn, slecht libido en innd moodswings. Omdat ik nu niet meer ongesteld wordt door de spiraal heb ik het idee dat t veel langer blijft hangen.

Dus ja, ook ik moet naar de huisarts. Maar kijk er wst tegenop. Bang dat hij me niet serieus neemt. En spiraaltje wil ik er graag weer uit ook geen pretje.

Maar pfff wat wil ik graag van sie pijn af. Laatste keer kon ik helaas nier thuis blijven / rusrig aan doen. Dus bleef het 4 dsgen doorgaan en doodmoe op t einde.

Dan maar ongesteld en een bloedbad :+

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 19:50

Dan werkt het bij jou gewoon invaliderend Blokje, goed dat je er werk van maakt , succes.

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Re: PMS. Wie heeft het en wat is er aan te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 19:56

Jolts, pff.... Heftig zeg... Ik hoopte op wat positieve verhalen... Maar wel'fijn' dat ik niet de enige ben

JoltsjeJarig

Berichten: 9027
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: PMS. Wie heeft het en wat is er aan te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:09

haha, je hebt gelijk.. nu wachten op iemand die de oplossing heeft :)

al vind ik dat van jou ook erg heftig ts. als je echt niet meer kunt.
ik kan meestal met wat rust (lees 8 uur op bed) en pijnstillers de dag prima doorkomen en ook gewoon werken etc. alleen moet wel gewoon goed mijn rust nemen

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:17

Lotgenoot hier. Klachten worden steeds erger en nog steeds geen oplossing voor gevonden helaas. Ook niet in overleg met de gynaecoloog. Zelfs anti depressiva geslikt. Niks helpt.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:26

Hier wel vastgestelde PMS en daarvoor heb ik nu alweer jaren en jaren de Mirena spiraal. Het duurde bij mij bijna een jaar voordat de Mirena helemaal goed werkte, maar merkte na 4-6 maand al wel verbetering met de heftigheid van de PMS. Ik heb mijn Mirena ook redelijk jong al laten plaatsen, maar nooit kinderen gehad, wel al vanaf mijn tiener tijd PMS gecombineerd met heel heftig bloeden tijdens de menstruatie.

Nu nog enkel eens in de 3-4 maand een dagje wat spotting en wat pijnlijke borsten, voor de rest geen klachten meer. Wel vond ik het plaatsen van de Mirena elke keer een ramp en daarna had ik vreselijk lang buikkramp, maar de laatste keer is het onder narcose gedaan en echt nergens last van gehad na die tijd.

Het schijnt wel makkelijker te zijn als je al kinderen hebt gehad.

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Re: PMS. Wie heeft het en wat is er aan te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 20:33

Joltsje, mijn rug is vanaf mijn 10e al een drama ding. Soms gaat het een periode goed. Het is zelfs een periode weg geweest tot ik een auto ongeluk kreeg. Maar het speelt standaard op 5 a 6 dagen voor ik menstrueer.

Majabeest, := dat klinkt alles behalve positief... Tjonge...

Daphara, gelukkig ook een positief verhaal... Hopelijk werkt dat bij mij ook. Vervelend dat het plaatsen zo'n drama is...

Ik heb 5 zwangerschappen gehad waarvan 1 maar 3 maand. Mijn baarmoeder is al wat 'uitgelubberd' hopelijk werkt dat mee als zo'n spiraal er in moet :))


Waarom moeten vrouwen elke maand ongesteld zijn, een eisprong hebben (die merk ik meestal ook door hoofdpijn) en de overgang doormaken. Die mannen brengen het er maar makkelijk vanaf :roll:

JoltsjeJarig

Berichten: 9027
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: PMS. Wie heeft het en wat is er aan te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 21:01

Hier ook de spiraal laten zetten. Nergens last van. Toen hij de baarmoeder aantrok om m vast te zetten of zo dacht ik. Ooh ja die kramp wlke maand komt daar vandaan.

Je moet het tijdens de menstruatie laten zetten is het advies. En innd n kinderen schijnt het makkelijker te zijn.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 21:47

Ik heb als boffer zijnde een jaar of drie PMS gehad.
Er is veel tegen te doen.
(Inmiddels door de overgang heen en ik mis mijn cyclus.)

Het enige normale van 'pms' is dat je een beetje anders dan anders in je vel zit, de een is wat dromerig, de ander creatiever en ik had altijd een opruimbui.

Het verstandigste kan zijn om een orthomoleculaire arts te raadplegen. Nog al wat mensen hebben minder zink, omega 3, magnesium en calcium 'aan boord' dan goed is, en pms kan het gevolg zijn. (Antidepressiva of anticonceptie vullen deze tekorten niet aan en als dat de oorzaak is, gebeurt er teleurstellend weinig.) :(:)
Dat valt gewoon uit te zoeken.

De rugpijn zou samen kunnen hangen met je ongeluk. Denkbaar zijn er een paar wervels verschoven, een goede fysiotherapeut of orthomanuele arts kan dit vaststellen en verhelpen. Al dan niet in combinatie met verstrakte fascia (fysiotherapeut die bindweefsel massage doet).
En er bestaat het gezegde van 'een belast segment': als een segment bijvoorbeeld in je onderrug 'belast' is door bijvoorbeeld een verschoven wervel, reageert dit segment 'mega' op alles wat er gebeurt.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 20-09-20 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Cissi_D

Berichten: 1549
Geregistreerd: 10-01-01

Re: PMS. Wie heeft het en wat is er aan te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 21:54

Ik volg graag. Ben niet te genieten in de week voordat ik ongesteld word. Hormonale anticonceptie maakt het bij mij nog erger.

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Re: PMS. Wie heeft het en wat is er aan te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 22:38

Janneke voor mijn rug heb ik na het ongeluk natuurlijk fysio gehad en ben ik gekraakt (idd een scheve rugwervel) ik loop al jaren bij fysio's, chiropractor s etc.
Mijn onderrug is een zwakke plek. Maar die speelt dus extra op de week voor ik ongesteld wordt dat herken ik nu echt. Zoals vandaag (2e dag van mijn menstruatie) de rugpijn is inmiddels weg. Terwijl ik donderdag amper kon functioneren. Na het ongeluk ben ik lichamelijk na gekeken. Maar voor het ongeluk was mijn onderrug al een probleem al vanaf me 10e. Maar de laatste maanden is het extremer. Maar los van me rug passen de andere klachten er ook bij.


Vind je tip voor die speciale arts wel heel goed. Ik heb idd wel eens gehoord dat een tekort aan bepaalde stoffen/vitamine menstruatie klachten kan veroorzaken. Ga morgens eens verder googlen naar zo'n arts.

Ik slik dus al bewust niets met hormonen omdat ik liever geen troep of extra hormonen etc in me lijf stop. We gebruiken al 10 jaar hormoonloze anticonceptie. Maar als een spiraal dit zou oplossen zou ik het zeker doen.

Maar vind je tip heel fijn! Nemen we zeker mee!

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Re: PMS. Wie heeft het en wat is er aan te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-20 10:43

Huisarts gebeld. (Werken er meerdere in een praktijk).
Vanwegen corona doen ze liever telefonisch zulke afspraken als deze. Dus word eind van de ochtend terug gebeld door een vrouwelijke huisarts (vind dat wel fijn. Hopelijk kan zij zich meer in de situatie verplaatsen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 10:58

Hier ook altijd veel last.
Ik laat altijd mirena plaatsten tegen de klachten. Laatste keer nog even met de gynaecoloog over gehad, hij vertelde dat deze spiraal steeds vaker specifiek voor deze klachten geplaatst wordt en dat het ook steeds meer erkend wordt dat hij hiertegen helpt.
Advies is wel om hem niet om de 5 maar om de 3 jaar te laten vervangen als je hem hiervoor wilt.
Plaatsen valt me altijd alles mee (2 kinderen gehad), laatste keer eigenlijk niet eens echt gevoeld. Je kan ook van tevoren pijnstillers nemen als je bang bent pijn te krijgen.

Voor mij is het verschil vooral dat mijn cyclus wat gelijkmatiger verloopt, zonder die extreme pieken en dalen. Helemaal weg gaan doet het bij mij dus niet maar scheelt echt al enorm veel!