Partner met pensioen, zelf nog fulltime aan het werk

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
moonsparkle
Berichten: 21698
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 08:25

Ik zou met vier weken nog niet gaan werken met briefjes ofzo, ik zou dat persoonlijk sowieso erg vinden als dat zou moeten :o hij is toch een volwassenen man, zijn daar echt schema's bij nodig? Kan het ook zijn dat hij echt een beetje overwerkt was? Ik heb een burn out gehad en daarin was iets moeten doen ook echt een no go. Maak het bespreekbaar en kom samen met een oplossing. Misschien vind hij briefjes juist wel prettig omdat hij er anders niet bij stil staat? Misschien heeft hij echt even rust nodig?

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling


MissNienke1

Berichten: 151
Geregistreerd: 18-06-10
Woonplaats: Maartensdijk

Re: Partner met pensioen, zelf nog fulltime aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:22

Hij is pas vier weken met pensioen. Ik kan me voorstellen dat het voor hem nog even voelt als vakantie, en dat alles voor hem ook nog wennen is. Jullie moeten samen een nieuwe balans vinden in het verdelen van de werkzaamheden.
Ik snap dat het voor jou vervelend voelt als jij thuis komt, en ziet dat er nog veel huishoudelijk werk ligt. Praat met hem, maar geef hem ook even de tijd om aan een nieuw ritme te wennen.

Majabeestje
Berichten: 3803
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:24

Hij kan niet ruiken wat jij vindt. En jij weet niet wat er in zijn hoofd omgaat. Als mensen met pensioen gaan voelen ze zich soms nutteloos, alsof ze 'niet meer mee tellen'. Jij ziet vooral wat hij niet doet (maar al die jaren niet gedaan heeft..). Je hebt dus een bepaalde verwachting van hem waar hij geen weet van heeft.
Dat moet je dus bespreekbaar maken. Maar ook vanuit interesse naar hem, hoe het met hem gaat nu hij thuis is zonder werk. Zo kan je het gesprek aangaan en je verwachtingen met elkaar bespreken.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Partner met pensioen, zelf nog fulltime aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:47

Ik denkndat er maar 1 advies is: communiceer.

Spreek je verwachtingen en gevoelens uit. Luister naar wat hij aangeeft. Wie weet heeft hij er niet over nagedacht, is het pensioen heel erg wennen oid.

En vindt dan iets wat voor jullie samen werkt. Mijn vriend vindt het fijn als ik s ochtends aangeef wat er gedaan kan worden als hij vrij is. Maar ik zelf zou dat weer niet prettig vinden. Allebei prima, als het samen maar werkt

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Partner met pensioen, zelf nog fulltime aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:02

Jullie zijn op latere leeftijd bij elkaar gekomen, zijn manier van doen heb je nooit een issue gevonden en nu erger je je aan een lege toiletrol. Dat had je 18 jaar geleden moeten zeggen maar niet mee op de proppen komen wanneer hij zeeën van tijd heeft. Ik krijg een beetje de indruk dat je nu vind dat hij maar meer oog moet hebben voor het werk terwijl hij zijn hele leven die toiletrol niet heeft vervangen.
Maak een plank achteraan de muur en plemp daar dertig rollen op, hoef je je maar een keer in de zoveel tijd te ergeren . Ik denk dat er veel meer speelt, je opmerking dat hij 500 minder verdient en toch zijn auto niet verkocht heeft bvb.
Ga eerst eens bij jezelf te rade waar je onvrede wegkomt en dan het gesprek aangaan, zonder verwijten maar hoe jij de eerste weken van zijn pensioen ervaart. Hij heeft waarschijnlijk niet door dat jij je ergert maar enkele zaken kun je ook simpel zelf oplossen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

scrabbel

Berichten: 943
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 18:30

Wat ik lees in de openingspost is dat de communicatie het probleem is. Ts probeert te communiceren en de partner lacht het weg. Dan kan iedereen wel roepen communiceren, maar als de partner dat niet aan mee doet wordt het lastig. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dat heel frustrerend is. Ik kan je daarover geen advies geven. Ik ben gestopt met energie in de relatie te stoppen.

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 23:02

quickie schreef:
Wat ik lees in de openingspost is dat de communicatie het probleem is. Ts probeert te communiceren en de partner lacht het weg. Dan kan iedereen wel roepen communiceren, maar als de partner dat niet aan mee doet wordt het lastig. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dat heel frustrerend is. Ik kan je daarover geen advies geven. Ik ben gestopt met energie in de relatie te stoppen.

En nu geen relatie meer ? Of je accepteert het gewoon?

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Tiggs

Berichten: 7521
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 15:20

BaileyMix schreef:
Wat erg om te lezen zeg, lijkt me echt een nachtmerrie zo'n man constant thuis.

Overigens ook heel storend dat 'helpen in het huishouden', net zoiets als dat mannen 'oppassen' op hun kinderen. Het is hun huishouden!!


Zo mee eens! Net als vrouwen die 'niet hoeven te werken'. Mannen hoor je dat vreemd genoeg zeer zelden zeggen :+

Welkom in het Dunning-Krugerpark!

scrabbel

Berichten: 943
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 13:03

bigone schreef:
quickie schreef:
Wat ik lees in de openingspost is dat de communicatie het probleem is. Ts probeert te communiceren en de partner lacht het weg. Dan kan iedereen wel roepen communiceren, maar als de partner dat niet aan mee doet wordt het lastig. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dat heel frustrerend is. Ik kan je daarover geen advies geven. Ik ben gestopt met energie in de relatie te stoppen.

En nu geen relatie meer ? Of je accepteert het gewoon?


Ik heb de relatie beëindigd. Zonder communicatie kun je elkaar niet begrijpen en aanvullen

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

anjali
Berichten: 15015
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 13:41

bigone schreef:
Jullie zijn op latere leeftijd bij elkaar gekomen, zijn manier van doen heb je nooit een issue gevonden en nu erger je je aan een lege toiletrol. Dat had je 18 jaar geleden moeten zeggen maar niet mee op de proppen komen wanneer hij zeeën van tijd heeft. Ik krijg een beetje de indruk dat je nu vind dat hij maar meer oog moet hebben voor het werk terwijl hij zijn hele leven die toiletrol niet heeft vervangen.
Maak een plank achteraan de muur en plemp daar dertig rollen op, hoef je je maar een keer in de zoveel tijd te ergeren . Ik denk dat er veel meer speelt, je opmerking dat hij 500 minder verdient en toch zijn auto niet verkocht heeft bvb.
Ga eerst eens bij jezelf te rade waar je onvrede wegkomt en dan het gesprek aangaan, zonder verwijten maar hoe jij de eerste weken van zijn pensioen ervaart. Hij heeft waarschijnlijk niet door dat jij je ergert maar enkele zaken kun je ook simpel zelf oplossen.

Dat van die plank in het toilet met daarop pakken w.c.rollen dacht ik de hele tijd al,dat is toch een goed advies!Mensen hebben nu eenmaal allemaal andere ideeen over hoe een huishouden hoort te lopen.Jammer om onenigheid over simpele praktische dingen te krijgen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57903
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Partner met pensioen, zelf nog fulltime aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 13:57

Oei, ik geloof toch dat mijn man het niet zo onder de markt heeft als ik dit topic lees.
Ik ben invalide en thuis. Mijn man werkt (al is hij momenteel helaas ook thuis door medische problemen maar hij is niet afgekeurd. Normaal werkt hij dus gewoon.)

Ik ben niet thuis omdat ik lui ben of niet wil werken. Ik ben thuis omdat ik medisch afgekeurd ben. Ik doe meer in het huishouden maar zeker niet alles. Mijn man is niet te beroerd om te koken in het weekend of tijdens zijn verlof. Was doe ik omdat ik dat gewoon leuke taken vind. :+ Stofzuigen en poetsen wisselen we af, maar net wie zich het beste voelt en er zin in heeft. Afwas hebben we een machine voor, in en uitladen doe ik meestal maar regelmatig doet hij het ook gewoon spontaan. Door verbouwingen is de afwas naar beneden doen soms best een klus en dan doet hij hem naar beneden omdat het met mijn lijf niet altijd een goed idé is om met ballast de trap te doen.

Zou mijn kerel zijn zoals velen hier omschrijven dan zouden we of niet lang samen geweest zijn, of hij zou regelmatig een schop onder zijn kont krijgen. Manlief heeft gelukkig wat meer respect voor zijn vrouw dan gemiddeld blijkbaar. :\ Die voelt zich niet te veel vent om te helpen in het huishouden.

Mannen hebben niet perse andere ideën over hoe het huishouden gedaan moet worden. Niet anders dan vrouwen onderling alleszins. Ze zijn veelal gewoon gepamperd doordat veel vrouwen nog steeds denken dat het "een mannending" is. Nee, het is een opvoedingsding en gemakszucht.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

anjali
Berichten: 15015
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Partner met pensioen, zelf nog fulltime aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 14:31

Mijn ervaring is dat mannen die in het leger zijn geweest of bij de padvinderij, heel goed huishoudelijke klusjes kunnen. Terwijl mensen,zowel mannen als vrouwen,die student zijn geweest en in studenten huizen gewoond hebben,er een enorm zootje van maken omdat het hen eenvoudigweg niet interesseert.Die laatste categorie hoor ik ook bij en ik vind het heel irritant als mensen steeds aan het poetsen en doen zijn in het huishouden. Rommelig vind ik juist gezellig.Maar goed,zoals met alles,smaken verschillen en ik zou er geen issue van maken. Laat degene die zich ergert aan een rommeltje dat gewoon zelf even doen,wat geeft dat nou.Dat is toch niet belangrijk in een verder goede relatie lijkt me.

Brainless

Berichten: 29702
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 14:42

anjali schreef:
Mijn ervaring is dat mannen die in het leger zijn geweest of bij de padvinderij, heel goed huishoudelijke klusjes kunnen. T

Mijn vader:
Leger..check
Hopman..check
Politie..check

Huishouden..fail

Mijn man.
Leger.. check

Huishouden..fail

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 14:54

Het is inderdaad een kwestie van opvoeding maar niet altijd, mannen hebben vaak de eigenschap dat ze het gevraagde wel willen doen maar op hun moment. En dat is vaak niet het moment dat vrouwen het willen en het met zwaar verongelijkt gezucht het toch zelf doen . Wat betreft dat toiletpapier, kon mijn man ook doen vroeger . Oplossing, ik nam mijn eigen schijtpapier mee en nadat hij een aantal keren zonder papier zat waarbij hij één keer giga diarree had en er niemand thuis was en er zelfs geen papier was te vinden voor hem, ik heb nog nooit weer zonder papier gezeten. Dat bedoel ik dus met opvoeden. Net als de kleding laten liggen op de plek waar ze uitgaan. Even over heen kijken, niet uitwassen en geen schone onderbroek meer in de kast? Of jeans? Jammer dan, ik waste alleen wat er in de mand lag. En het is geen onwil van ze, ze moeten het gewoon even snappen. En vrouwen moeten eens afstappen dat alles meteen moet en dat ze het beter kunnen. Word het leven een stuk gemakkelijker van.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Partner met pensioen, zelf nog fulltime aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 15:02

Mannen hebben over het algemeen andere prioriteiten denk ik. Denken anders over wat: goed is. Wat voor de een opruimen is, is voor de ander nog steeds een bende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 15:36

De meeste mannen van bokkers moeten wel 'n beetje slordig zijn, want jij loopt zo binnen met een baal hooi of maar niet te spreken over hoe je auto eruit ziet na een modderig paardendagje :+

Een Rob geuze houdt het geen dag uit met ons _O-

Maar eerlijk er zijn toch ook echt wel mannen die vragen of je, je paardrijlaarzen even buiten wilt zetten omdat ze net het huis helemaal gedaan hebben.


Brainless

Berichten: 29702
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Partner met pensioen, zelf nog fulltime aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 15:45

Mijn auto is helemaal schoon.. maar die van mijn man is echt drama :+

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57903
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 15:54

anjali schreef:
Mijn ervaring is dat mannen die in het leger zijn geweest of bij de padvinderij, heel goed huishoudelijke klusjes kunnen. Terwijl mensen,zowel mannen als vrouwen,die student zijn geweest en in studenten huizen gewoond hebben,er een enorm zootje van maken omdat het hen eenvoudigweg niet interesseert.Die laatste categorie hoor ik ook bij en ik vind het heel irritant als mensen steeds aan het poetsen en doen zijn in het huishouden. Rommelig vind ik juist gezellig.Maar goed,zoals met alles,smaken verschillen en ik zou er geen issue van maken. Laat degene die zich ergert aan een rommeltje dat gewoon zelf even doen,wat geeft dat nou.Dat is toch niet belangrijk in een verder goede relatie lijkt me.

Als je samen woont is het toch wel fijn als beide zich ietwat comfortabel voelen lijkt me. Wat rommel hebben liggen is ook iets anders dan een huis dat gewoon niet gepoetst wordt en geen wc papier. Samen wonen = compromissen sluiten en dat mankeert in de situatie die TS omschrijft.


bigone schreef:
Het is inderdaad een kwestie van opvoeding maar niet altijd, mannen hebben vaak de eigenschap dat ze het gevraagde wel willen doen maar op hun moment. En dat is vaak niet het moment dat vrouwen het willen en het met zwaar verongelijkt gezucht het toch zelf doen . Wat betreft dat toiletpapier, kon mijn man ook doen vroeger . Oplossing, ik nam mijn eigen schijtpapier mee en nadat hij een aantal keren zonder papier zat waarbij hij één keer giga diarree had en er niemand thuis was en er zelfs geen papier was te vinden voor hem, ik heb nog nooit weer zonder papier gezeten. Dat bedoel ik dus met opvoeden. Net als de kleding laten liggen op de plek waar ze uitgaan. Even over heen kijken, niet uitwassen en geen schone onderbroek meer in de kast? Of jeans? Jammer dan, ik waste alleen wat er in de mand lag. En het is geen onwil van ze, ze moeten het gewoon even snappen. En vrouwen moeten eens afstappen dat alles meteen moet en dat ze het beter kunnen. Word het leven een stuk gemakkelijker van.


Ook dat is niet perse mannelijk maar individu-afhankelijk. Ik heb die eigenschap nl. heel sterk en ik ben toch echt vrouw. :') Ik ben hier ook de rommelige van de twee trouwens waar mijn man meer van orde houdt. Dus we hebben inmiddels een middenweg gevonden. Hij doet niet moeilijk als mijn bureau een tijdje een rommeltje is omdat ik gewoon even de fut en het overzicht niet heb. En ik doe mijn best om te voorkomen dat dat te vaak gebeurt. Verder helpen we elkaar in het huishouden in die zin dat we elkaars "zwaktes" kennen en proberen om elkaar daar in te helpen. Ik ben vergeetachtig met het licht uit doen buiten bv. dus we gaan dan samen op zoek naar manieren die mij helpen om daar aan te denken. Mijn man heeft de neiging om zijn sokken aan de zetel te laten liggen en een speelse mechelse herder heeft snel korte metten gemaakt met die gewoonte. __O-

Kleding die hier niet in de wasmand ligt wordt idd ook niet gewassen. Behalve als ik merk dat hij een mindere periode heeft en er niet zo goed bij is. Dan zal ik wel eens vragen of het één of ander gewassen moet zijn. Net zoals hij mij iets meer helpt en dingen maar gewoon even negeert wanneer ik een periode heb dat het me allemaal niet zo goed af gaat.

Mensen moeten eens stoppen met doen alsof mannen en vrouwen van compleet andere planeten komen. Ja, de hersenen werken anders. Maar als het onmogelijk was om aangenaam samen te leven zouden we het al lang niet meer doen.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Partner met pensioen, zelf nog fulltime aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 17:34

We hebben het over huishouden hé , ik kan me totaal niet druk maken om een rommelige werkplek. Die zit mij niet in de weg en hem ook niet. Wel het niet aanvullen van toiletpapier , dat treft namelijk de ander erger dan jezelf.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Tiggs

Berichten: 7521
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 18:45

Ayasha schreef:
Mensen moeten eens stoppen met doen alsof mannen en vrouwen van compleet andere planeten komen. Ja, de hersenen werken anders. Maar als het onmogelijk was om aangenaam samen te leven zouden we het al lang niet meer doen.


Zó mee eens. 'Mannen hebben gewoon andere prioriteiten.' Dat is bullsh*t, maar als hun partner dat gelooft, dan snap ik wel dat ze het blijven beweren. Lekker makkelijk.

En geen nieuwe wc-rol ophangen is gewoon lui en asociaal.

Welkom in het Dunning-Krugerpark!

Majabeestje
Berichten: 3803
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 21:20

Het is ook hoe je er zelf mee omgaat. Ik vind het ook vaak wel het 'type man' waar je blijkbaar op valt. Ik moet er niet aan denken om zo'n luie man te hebben die niks doet in het huishouden. Die van de traditionele rolverdeling is. Brr. Val ik ook gewoon niet op dus ook nooit gedoe mee gehad.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2446
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 21:26

MarlindeRooz schreef:
Zeker wel. Jij linkt bepaalt gedrag aan geslacht. Klopt gewoon niet.

"als ze dat nooit hebben hoeven doen". dat is ook opvoeding en gewenning, toch?
ik denk best dat je het als een verschil tussen mannen en vrouwen kan zien - juist door de verschillende opvoeding en gewenning die ze in sommige huishoudens gekregen hebben. niet zozeer van nature. ik heb niemand dit ook zien posten.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57903
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 00:40

bigone schreef:
We hebben het over huishouden hé , ik kan me totaal niet druk maken om een rommelige werkplek. Die zit mij niet in de weg en hem ook niet. Wel het niet aanvullen van toiletpapier , dat treft namelijk de ander erger dan jezelf.

Ja mijn man dus wel, dus ik houd daar rekening mee omdat we samen wonen en we ons allebei comfortabel moeten voelen in dit huis. (Momenteel is het ook zo dat als hij in de woonkamer zit hij ook zicht heeft op mijn bureau dus ‘gewoon niet binnen gaan’ is niet van toepassing. Dat speelt ook mee.) tenzij ik echt beroerd ben. Maar dan heeft hij natuurlijk ook zijn prioriteiten wel op orde en boeit mijn welzijn hem meer dan de onordelijke bureau. :D

Maar dat is imo samen wonen. Van twee kanten. Niks ‘ik ben man dus...’
nee. Je bent mens en je woont samen met iemand van wie je houdt veronderstel ik en die je gelukkig wil zien. Dus hop, laat die kerel weten dat je wat hulp nodig hebt en zou waarderen.

Alles valt en staat met communicatie.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 98xsophiex98, AngeliqueB, ellen05, gigil, KleinBoefje, love_mandy, SayaJones, Selina en 158 bezoekers