Paarden eten geen hooi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zuidpool
Berichten: 176
Geregistreerd: 12-08-18

Paarden eten geen hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 11:36

Ik heb een gekmakend probleem.
Mijn paarden eten sinds ik bij een vaste leverancier weg ben gegaan wegens schimmel, geen hooi meer. Ik ben inmiddels bij 4 verschillende fouragebedrijven goede kwaliteir hooi gaan halen en ze eten niks. Soms 1 baal wel en dan eenzelfde van hetzelfde stuk land en van dezelfde snede weer niet. Ik word er he-le-maal gek van. En dan is het ook zo dat alle 4 mijn paarden het niet eten; zelfs de shetlander!!

Moet ik gewoon 1 doorzetten en het dan maar laten liggen tot ze wel gaan eten, met dus de kans dat ze 3 dagen niet eten?
Ik heb dit probleem echt nog nooit gehad. Ik snap er niets van.

Wie o wie heeft een tip?

marleen_usar

Berichten: 24657
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 11:41

En als je het in een hooinet doet met wat lekkers er tussen.

Zuidpool
Berichten: 176
Geregistreerd: 12-08-18

Re: Paarden eten geen hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 11:42

Ze krijgen het in een grote bak, weg van de grond. Hooinet krijgen ze niet wegens stoffen en nek. Lekkers vissen ze er tussen uit. Hooi smijten ze uit de bak vertrappen het.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Paarden eten geen hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 11:54

Uiteindelijk gaan ze het vanzelf eten. Staan ze overdag op het gras. Bij minder lekker hooi staan die van mij ook te miezeren en als ik aankom zielig hinnikend hopen op een pluk lekker hooi. Ze krijgen niks en gaan vanzelf wel eten. Maar als ze bij mij in de weide staan eten ze echt minder als ze het hooi niet zo lekker vinden. Mn as het stengeliger is.

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 11:56

Even een paar vragen...
Hoelang ben je al weg bij je oude levenancier?

Heb je alleen droog hooi of verpakt hooi?
De mijne eet verpakt hooi beter maar krijgt eigenlijk altijd droog hooi, zo droog eet ze het niet goed als ik het natmaak eet ze het wel goed. Maar ze heeft duidelijke voorkeur voor verpakt dat voer ik in de winter bij en dan laat ze haar droge hooi liggen.

Wat doen ze als je weer hooi gaat halen bij de oude vaste leverancier?

Hoelang laat je ze nu met het nieuwe hooi staan? En staan ze op alleen hooi of ook op het gras?
Ik laat het als ze op de wei komen gerust een dag of 2 liggen maar als ze niet op de wei komen ga ik gelijk mixen of nat maken of iets anders proberen uit de trukken doos om ze aan het eten te krijgen.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 11:58

Als je zeker weet dat er geen andere problemen zijn is het echt niet erg als ze een paar dagen wat minder eten omdat ze iets niet lekker vinden. Hier krijgen ze idd gewoon niets anders, geef ze hoogstens een beetje van hetzelfde hooi erbij :+

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:06

Of ze hebben daadwerkelijk ergens last van (=dierenarts bellen) of ze zijn gewoon verwend :j

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:08

Ik zou in ieder geval in de bak een hooinet doen. En dan krap voeren als je overtuigd ben van de kwaliteit. Een paar uur zonder staan krijgen ze niets van als ze opeens besluiten goed te gaan eten krijgen ze niets van.

De houding van de bak, de netheid van een net.
Afbeelding

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:13

maak eens een foto van je hooi?

ruikt het wel lekker,is het niet muf en oud?

Hof_Arcadia
Berichten: 99
Geregistreerd: 15-12-12

Re: Paarden eten geen hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:44

Het eerste wat ik me afvroeg bij het zien van het hooi is of het wel goed is. Het ziet er niet groenig uit, kan me niet voorstellen dat het lekker ruikt, weet niet of mijn paarden het lekker zouden vinden.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Paarden eten geen hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:47

Er staat nog geen foto van TS haar hooi, dus hoe zie jij dat het er niet goed uit ziet?

Zuidpool
Berichten: 176
Geregistreerd: 12-08-18

Re: Paarden eten geen hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 13:20

Het is groen en het ruikt prima. Ik heb dus al van 4 verschillende fouragehandelAren hooi gebrobeert. Niks muf. Droog hooi maat moet het natmaken ivm luchtwegen. Verpakt krijg ik niet snel genoeg op.
Staan halve dagen op de weide
Maar het gelke is het ene pak van dezelfde handelaar en zelfde stuk grond en zelfde snede eten ze wel, het andere niet

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Paarden eten geen hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 13:25

Eten ze het binnen of op de paddock ook niet?

pillow
Berichten: 7804
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Paarden eten geen hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 13:29

Gewoon laten liggen, als ze niks anders krijgen eten ze het vanzelf wel. Niet te moeilijk doen, daar worden ze nog kieskeuriger van.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Paarden eten geen hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 13:33

Heb je kennissen met paarden?
Wat doen die op je hooi als je dat eens aan die paarden geeft?

Nu merk ik ook wel dat de paarden hier liever iets groener (natter) hooi eten dan kurkdroog hooi wat al flink in de aar op het land stond en daardoor van zichzelf al wat bruinig is gekleurd. En vooral ook harder is.
Maar helemaal niet eten doen ze toch eigenlijk nooit.
Maar ze zijn er dan wel minder schrokkerig op en laten het sneller liggen, maar uiteindelijk gaat het wel op.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 13:53

Ook ooit gehad. Weet nog steeds niet waardoor het kwam :+
Was prima hooi, echt niks mis mee. Maar mijn 3 lieten het gewoon liggen terwijl 2 van de 3 eigenlijk gewoon geweldige vreetzakken zijn en alles eten wat los en vast zit }>

De paarden van de hooiboer zelf aten het wel gewoon op. Dat was nog het strafste van al :')

Het land was wel geïnjecteerd in het voorjaar. Dus we denken dat het hiermee toch te maken had.

octavodia
Berichten: 303
Geregistreerd: 12-04-05

Re: Paarden eten geen hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 14:33

het kan heel erg goed zijn dat het suikergehalte in je hooi heel erg laag is, en de stengels wat verhout..dan smaakt het naar soort van karton..en eten ze het niet graag...even een pavo quickscan laten doen en je weet het

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Re: Paarden eten geen hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 18:54

Wat ik merk is dat er vanwege de droogte van afgelopen jaren erg veel stof in het meeste hooi zit, zou het daar door kunnen komen?

xxxphoebe

Berichten: 98
Geregistreerd: 08-02-09
Woonplaats: regio randstad

Re: Paarden eten geen hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 19:12

Als het echt niet aan het hooi ligt, wat is dan de wel constant hetzelfde... je voer bak. Kijk ofdat ze het wel vanuit een hooinet of een andere voerbak eten. Misschien zit de "vieze"lucht van het slechte hooi nog in/aan de bak. Zou ook verklaren waarom ze het soms wel op eten. Als het geregend heeft is de lucht in die bak waarschijnlijk ook anders, of soms heb je misschien net een wat sterkere ruikende baal die de vieze lucht dan overheerst

pillow
Berichten: 7804
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 19:35

AnnedB schreef:
Wat ik merk is dat er vanwege de droogte van afgelopen jaren erg veel stof in het meeste hooi zit, zou het daar door kunnen komen?

TS zegt dat het groen is en goed ruikt en dat ze het nat maakt.

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Paarden eten geen hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 19:45

Je hebt 4 paarden, dan kun je prima midibalen voordroog voeren. Nog beter voor je stof/schimmel gevoelige pony ook.
Als je het een beetje slim wegzet kun je de schimmel voorblijven.

SARINO

Berichten: 469
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 19:54

Als het gras van (on)kruidenrijk weiland komt en arm of onbemest is vinden paarden dat vaker niet smakelijk.

pillow
Berichten: 7804
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 19:55

Wildgirl schreef:
Je hebt 4 paarden, dan kun je prima midibalen voordroog voeren. Nog beter voor je stof/schimmel gevoelige pony ook.
Als je het een beetje slim wegzet kun je de schimmel voorblijven.

Midibalen kunnen met 4 paarden inderdaad prima. Maar niet ieder paard kan tegen voordroog, er zijn zat die er poep met water van krijgen. Die van mijn kan er ook niet tegen, hoe droog het ook is.

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Paarden eten geen hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:39

Als ze honger krijgen beginnen ze wel.

judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 12:21

Ik heb vorig jaar hooi laten testen bij een boer, eerst door de heren laten proeven uiteraard :D
Was goed bevonden, laten testen, suiker was acceptabel dus 150 balen betaald. Mag het daar laten liggen omdat mijn opslag niet zo groot is.

Nou geweldig...alle balen van een partij, maar sommige balen hoeven ze gewoon niet. Zien er hetzelfde uit, geen stof, geen schimmel etc. Echt balen hoor. Ze staan op zand dus moeten echt eten en kan niet zeggen eet maar drie dagen geen hooi. Ze eten het echt niet! Gelukkig wil de buurman het wel hebben voor de geiten, die eten het wel _-:(