GEZOCHT! Informatie voor proefielwerkstuk over Cushing

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shakirap
Berichten: 23
Geregistreerd: 31-08-20

GEZOCHT! Informatie voor proefielwerkstuk over Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-20 11:18

Hoi,

Momenteel zit ik in 6 vwo en doe mijn profielwerkstuk over de ziekte van Cushing.
Ik ben natuurlijk opzoek naar heel veel informatie, bijvoorbeeld over:

-Homeopathische medicatie
-Wat verandert er in het lichaam van een paard met Cushing (echt per orgaan zo'n beetje: hersenen, lijf, bloed, stofwisseling, spieren, hoeven (moet het bekappen ook anders?) en noem maar op)
-

-Ook moet ik natuurlijk zelf nog een onderzoek doen. Ik zit te denken om een dag bij een dierenarts mee te lopen om daar het hele proces van het onderzoek te filmen en precies iedere stap op te schrijven, maar zou dit goed genoeg zijn?

Iemand die zelf ook een profielwerkstuk hierover gedaan heeft? of iemand die nog tips of meer ideeën heeft?

Ik hoop op jullie reacties! :)

Anoniem

Re: GEZOCHT! Informatie voor proefielwerkstuk over Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 11:21


Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: GEZOCHT! Informatie voor proefielwerkstuk over Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 11:32

Je 2e vraag, wat er verandert in het lichaam, is natuurlijk precies waar jouw profielwerkstuk over gaat. Ik zou dat dus vooral zelf gaan opzoeken ;)

Pak dat vooral aan door bij het begin te beginnen. De oorzaak van Cushing (wat tegenwoordig PPID heet) zit in de hypofyse. Probeer van daar eens te beredeneren wat de gevolgen daarvan zijn, en wat weer de gevolgen daar van zijn etc.
Vanaf daar kun je ook de behandelingen proberen te snappen. Hoe eerder in die keten je het ziekteproces weet te onderbreken, hoe effectiever.

Als je de theorie duidelijk hebt, is meelopen met een dierenarts waarschijnlijk wel interessant. Dan kun je je overgebleven vragen aan de dierenarts stellen. En probeer voor jezelf even duidelijk te krijgen wat "het hele proces" is, want ik denk dat "het hele proces" niet iets is wat je op 1 dag bij 1 patiënt gaat mee maken ;)

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Re: GEZOCHT! Informatie voor proefielwerkstuk over Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 11:54

Je kan ook via den Hoek informatie vragen over homeopatische middelen tegen PPID

__Maartje
Berichten: 425
Geregistreerd: 30-06-13

Re: GEZOCHT! Informatie voor proefielwerkstuk over Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 12:04

Ik zou ook even overleggen met je PWS begeleider of een dag met een dierenarts meelopen en alles documenteren voldoende is als onderzoek. Toen ik nog op de middelbare school zat, moest het onderzoeksgedeelte alle aspecten (hypothese/methode/resultaten/etc). bevatten, dus ik moest echte experimenten uitvoeren waar data uit kwam.

mavantos

Berichten: 3592
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 12:22

Ik zou je indeling van de pws heel logisch maken en beginnen met een goede hoofdvraag en deelvragen. Cushing is een heel breed onderwerp en daar kunnen professoren jaren onderzoek naar doen, maar je bent natuurlijk (nog) geen professor en je hebt ook geen jaren de tijd.

Je hoofdvraag moet je niet te breed maken. Het maken van je hoofdvraag is misschien wel het lastigste van het hele onderzoek, maar een goede hoofdvraag zorgt er wel voor dat je een doel hebt om te onderzoeken en niet gewoon random informatie aan het verzamelen bent. Een hoofdvraag kan je niet beantwoorden als je geen verstand hebt van andere zaken, waardoor je deelvragen maakt die je helpen met het beantwoorden van je hoofdvraag.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: GEZOCHT! Informatie voor proefielwerkstuk over Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 12:54

Als je op zoek bent naar de meest recente ontwikkelingen, zou je proberen contact op te kunnen nemen met Ellen Roelfsema. Zij werkt bij diergeneeskunde in Utrecht en doet onderzoek naar PPID.

Voor homeopathie en ondersteunende / alternatieve therapieën kun je bij Den Hoek terecht.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Re: GEZOCHT! Informatie voor proefielwerkstuk over Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 13:18

Aangezien huiswerktopics niet zijn toegestaan op bokt plaats ik hier een slotje.