[TEK][DIGI] Windhonden: anatomie en schetsen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kallipooh

Berichten: 1639
Geregistreerd: 25-03-08
Woonplaats: Cambridge, UK

[TEK][DIGI] Windhonden: anatomie en schetsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 22:34

Hallo allemaal!

Terug van weggeweest... Ik heb bijna 2 maanden niet getekend maar ben deze week erg ijverig geweest (al zeg ik het zelf). Ik voel me de laatste tijd niet zo goed over m'n tekenkunsten (vandaar de maandenlange pauze), en wil dus een stapje terug zetten door me te concentreren op de basics, waaronder ook anatomie. Hier volgen enkele schetsen die ik deze week heb gemaakt (op de iPad).

Eerst de anatomie, gebaseerd op de illustraties uit de Atlas of Animal Anatomy. En tja, het was best confronterend om te beseffen dat ik er zo weinig over weet :D

Afbeelding

Dan wat schetsen, met een focus op de anatomie en driedimensionale vormen. De rennende hond had geen achterpoten op de foto, dus dat was een heuse missie :')

Afbeelding

En tot slot wat schetsen op basis van (hele wazige!) YouTube-video's. Ik moest heel wat zelf verzinnen, maar dat was ook weer leerzaam.

Afbeelding

Ik geniet er wel van om zo te studeren, het is even wat minder creatief maar ik denk dat ik dat nu even nodig heb. :j Ik hoop dat jullie het toch leuk vinden om het proces te zien.

-Lore

_Denise_

Berichten: 5610
Geregistreerd: 05-02-06

Re: [TEK][DIGI] Windhonden: anatomie en schetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 22:39

Heel gaaf en heel leerzaam inderdaad. Van mij mag je nog honderd van dit soort werken maken. <3 Vind dat je vooral de tenen heel knap voor elkaar krijgt.

kallipooh

Berichten: 1639
Geregistreerd: 25-03-08
Woonplaats: Cambridge, UK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 22:42

_Denise_ schreef:
Heel gaaf en heel leerzaam inderdaad. Van mij mag je nog honderd van dit soort werken maken. <3 Vind dat je vooral de tenen heel knap voor elkaar krijgt.


Dank je wel <3
Dat van die tenen is het grootste compliment dat je me had kunnen geven, want jeetje wat heb ik daar mee geworsteld :')

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Re: [TEK][DIGI] Windhonden: anatomie en schetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 22:44

Ik volg je dus op insta en dacht daar al wow super goed! Er is een bokker die dit ook zo goed kan. Blijk jij die bokker :')

Nogmaals echt super knap gedaan <3

kallipooh

Berichten: 1639
Geregistreerd: 25-03-08
Woonplaats: Cambridge, UK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 22:49

Lau schreef:
Ik volg je dus op insta en dacht daar al wow super goed! Er is een bokker die dit ook zo goed kan. Blijk jij die bokker :')

Nogmaals echt super knap gedaan <3


Haha dat moet ook lukken :') dank je wel! <3

Anoniem

Re: [TEK][DIGI] Windhonden: anatomie en schetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 23:14

Heel leuk om te zien, zeg. Er zit echt beweging in, superknap met juist zulke 'schematische' tekeningen!

kallipooh

Berichten: 1639
Geregistreerd: 25-03-08
Woonplaats: Cambridge, UK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 23:34

culaccino schreef:
Heel leuk om te zien, zeg. Er zit echt beweging in, superknap met juist zulke 'schematische' tekeningen!


Bedankt, dat is echt heel leuk om te horen!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: [TEK][DIGI] Windhonden: anatomie en schetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 23:51

Back to basics is altijd een goed idee.
Mooie schetsen.

xoranlover

Berichten: 6588
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 23:54

Heel knap.

Als je ooit voorbeeld foto’s wilt van rennende afghanen, whippets of greys dan laat maar weten heb er nog wel een aantal van de renbaan.

Alleen die rennende hond iets met zijn rechterachterpoot klopt niet helemaal. Ik weet niet precies wat maar iets is er anders. (Niet dat ik het je nadoe)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 03:18

Ah, ik dacht linkerachterpoot. Volgens mij is de afstand vanaf de hiel naar zijn tenen daar iets korter dan bij de andere poot en/of zijn de eerste teenkootjes een tikkeltje te kort, en/of mag er een klein knikje tussen de metatarsal en zijn tenen. Ik weet ook niet wat het nou is. Als het de rechter is, dan is het 'probleem' dat de metatarsal misschien íeeets te lang is? Dat krijg je als je veel paarden tekent :D

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: [TEK][DIGI] Windhonden: anatomie en schetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 08:20

Anatomische schetsen en terug naar de basis zijn altijd een goede manier om een stapje terug en daarna een stapje vooruit te doen. Ze zijn goed gelukt! Ook als schets zijn ze heel sprekend :)

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [TEK][DIGI] Windhonden: anatomie en schetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 08:23

Mooi zeg! Je ziet gelijk dat het whippets zijn. Zeker het kopje is heel sprekend. Als je nog een keer een echte whippet wil tekenen heb ik een langsnuit in de aanbieding :D

kallipooh

Berichten: 1639
Geregistreerd: 25-03-08
Woonplaats: Cambridge, UK

Re: [TEK][DIGI] Windhonden: anatomie en schetsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-20 09:21

Bedankt allemaal!

@Kuggur: Soms is dat inderdaad de beste manier om de passie weer terug te krijgen :j Bedankt!

@Xoranlover: Als je foto's hebt (waar de voetjes duidelijk op staan :') ) mag je ze altijd sturen! Ik ben nog niet uitgeoefend :D Ik snap wat je bedoelt, er klopt iets net niet. Ik ga er nog wat aan sleutelen.

@mar_fay: Helemaal mee eens! Bedankt, ik ben blij dat ze in de smaak vallen.

@Isabel_K: Dank je wel! Je mag me altijd wat foto's sturen :)

@culaccino: Bedankt voor het meekijken/-denken! Ik ga er zo nog eens voor zitten, misschien krijg ik het nog wel opgelost. Ik denk dat een knikje al een verschil zou maken. Thanks!

Elanor

Berichten: 6777
Geregistreerd: 25-08-04

Re: [TEK][DIGI] Windhonden: anatomie en schetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 11:00

Heel erg fraai deze schetsen zeg. Je ziet echt dat ze met heel veel aandacht voor detail zijn gemaakt. Ik hoop dat het je helpt om het plezier weer terug te vinden (en dat er dan ook weer wat nieuwe fantasiedieren het daglicht mogen zien!). :)

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Re: [TEK][DIGI] Windhonden: anatomie en schetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 11:16

Gaaf zeg! Prachtige lijnen, wauw. <3
*Zoekt Warboel in dit topic*

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 11:40

Wat leuk zeg! Ik moest een keer de windhonden van mijn zwager schilderen en man wat was dat moeilijk.. Uiteindelijk heb ik het hele lijf maar weggelaten :') en toen is dit het geworden

Afbeelding

Ze hebben een bepaalde uitdrukking en spiermassa die lastig te vangen is vond ik.

Ik ga je volgen op insta wat maak jij leuke dingen!

kallipooh

Berichten: 1639
Geregistreerd: 25-03-08
Woonplaats: Cambridge, UK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-20 17:47

@Elanor: Dank je wel <3 Het is inderdaad wel de bedoeling dat er weer fantasiedieren verschijnen!

@Nayomie: Bedankt! :D :D

@WesternWay: Dank je wel! Jouw schilderij is ook erg mooi :j Leuk dat je me op Insta volgt!

Seven

Berichten: 21197
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [TEK][DIGI] Windhonden: anatomie en schetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 18:40

Prachtig, ik hou zo van jou stijl.
Ik zie er ook graag nog veel meer van

kallipooh

Berichten: 1639
Geregistreerd: 25-03-08
Woonplaats: Cambridge, UK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-20 20:38

@Seven: dank je wel, ik ben alweer met twee nieuwe bezig :D :D


Ik heb de achterpoten van de rennende hond trouwens wat aangepast [KLIK], maar ik krijg het maar niet goed. Volgens mij is het beter, maar nog niet 100%. Ik kan geen foto vinden met de poot in dezelfde houding/hoek, dus het is giswerk. Ik vind het niet heel storend dus laat het nu maar zo, volgende keer beter :j

Warboel
Berichten: 14682
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 21:05

Nayomie schreef:
Gaaf zeg! Prachtige lijnen, wauw. <3
*Zoekt Warboel in dit topic*


Haha hallo :wave:

Supertoffe schetsen!
De bovenste, die zittende met dat voetje, dat is zó windhonds :') de onderste vind ik iéts minder echt windhonden uitstralen, maar als of supertof!

Ik heb hier ook een windhond op de bank liggen dus mocht je een model nodig hebben voor een bepaalde pose.... laat maar weten! Misschien dat ik dan de prinses zo ver kan krijgen om die pose aan te nemen :+

kallipooh

Berichten: 1639
Geregistreerd: 25-03-08
Woonplaats: Cambridge, UK

Re: [TEK][DIGI] Windhonden: anatomie en schetsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-20 08:46

@Warboel: Dank je wel! Ik snap wat je bedoelt :j

Jullie mogen me naar hartenlust foto's pb'en, hoe meer hoe beter, liefst in gekke/dynamische poses :D

kallipooh

Berichten: 1639
Geregistreerd: 25-03-08
Woonplaats: Cambridge, UK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 15:55

Hier zijn de volgende twee :) Ik heb er nog een derde, maar daar was ik niet zo blij mee, dus die hou ik maar voor mezelf.


Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 16:01

Oooh goed zeg! Hoe bouw je dit nu op, nu je die spieren en botten weet te zitten? Ik zie hier en daar een botje doorschemeren, klopt dat? Je hebt de verhoudingen en alles goed in de vingers! *\o/*

kallipooh

Berichten: 1639
Geregistreerd: 25-03-08
Woonplaats: Cambridge, UK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 16:24

Bedankt! Ik begin met een snelle schets van de pose, dan teken ik een heel erg vereenvoudigd geraamte erbovenop zodat ik een idee heb van waar alles ongeveer zit. Dan probeer ik de spiergroepen op de foto te vergelijken met die in m'n anatomieboek (Science of Creature Design van Terryl Whitlatch). Vervolgens raak ik in de war omdat ze vaak niet overeenkomen :') En dan probeer ik maar de meest logische keuze te maken en teken ik wat er voor mij geloofwaardig uitziet. Het is dus absoluuuut niet helemaal correct. Dat komt nog wel, hoop ik :D
Edit: ik probeer inderdaad de prominente gewichten/beenderen te laten doorschemeren :j Dit is een tip die ik van Brynn Metheney heb gehoord ('make anatomical landmarks apparent')

Anoniem

Re: [TEK][DIGI] Windhonden: anatomie en schetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 17:01

Haha, dank voor je mooie uitleg :D Mooie manier van werken!