Bevangen of toch iets anders?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Bevangen of toch iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-20 20:59

Hoi allemaal,

Gezien de dierenarts morgen komt, vond ik het wel handig om even wat sparringspartners te hebben qua wat er met mijn paard kan zijn.

Ze zou vandaag naar de tandarts gaan, en voor het verdoven vond hij haar niet zo lekker lopen. Vond haar een beetje bevangen eruit zien, en had het idee dat het de digitale pols kon voelen. Echter niet altijd, maar de manenkam was ook een beetje hard, dus al met al geen verdoving, en niet naar de tandarts.

Ik was daar zelf niet bij ivm werk helaas, dus kan verder niet aan hem vragen welk been wel of niet. Zelf naar stal gegaan na werk, en ondertussen wat filmpjes gekregen van hoe ze loopt. Ze loopt niet kreupel, en eigenlijk ook niet stijver dan normaal op het harde. Op het zachte in alle gangen net zo stijf/soepel als normaal. Misschien goed om erbij te vertellen dat ze eind maart vast is komen te zitten onder de stang van de trailer met haar rug, en dat ze sindsdien revaliderende is. Maar ze is al 24, en met zo'n klap op je rug gehad te hebben, snap ik het wel dat ze nog niet zo goed is al vorig jaar bijvoorbeeld. Anyway, ik voel linksvoor af en toe een puls, maar niet een écht kloppende pols. Alleen de manenkam is wel opeens hard geworden. Dit was gisteren zeker weten niet.

Ze is in ieder geval nu van het land af (stond 24/7), met enkel hooi op stal en overdag zandpaddock met hooi. Ook geen muesli/biks etc, en morgenmiddag komt de dierenarts. Nu wilde ik sowieso gaan vragen of ze een bloedonderzoek willen doen voor PPID. Ze is daar 4 jaar terug ook op getest, en negatief, maar er kan een hoop gebeuren in 4 jaar tijd.

Zijn er bokkers met meer suggesties qua bloedtest of bepaalde testen die ik kan pitchen aan de DA?

Groetjes

Nikita :knuffel:


ellepel

Berichten: 47325
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 21:05

oei,niemand gereageerd zie ik.
hoe is het gegaan met de veearts?

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Bevangen of toch iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 21:20

Misschien testen op Cushing? Anders zal je het gewoon moeten afwachten ben ik bang.

Sidenote, ik ben Autistisch dus alvast mijn excuus als ik tekst ietwat te letterlijk neem.


loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 21:54

Bij mijn pony is de bevangenheid ook zo begonnen, alleen ik heb het niet meteen herkend. Het zou dus best bevangenheid kunnen zijn

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Re: Bevangen of toch iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-20 09:06

Dank voor de reacties nog :)

De DA vond haar licht bevangen / tegen bevangen aan. Ik heb inderdaad gevraagd voor een ppid test en daar krijg ik de resultaten van na het weekend. Dus dat is even afwachten.

Ze loopt enkel een beetje gevoelig voor nu, maar de harde manenkam is gelukkig al weg. De DA voelde de digitale pols ook maar een beetje. Dus hopelijk zijn we er op tijd bij, en nu is het aan mij vooral op het (voer)management te regelen :+ . Merk nu duidelijk dat ik met een hoop kwalen wel ervaring heb, maar met hb nooit gehad, dus dat wordt even puzzelen.

Nikita :knuffel:

ellepel

Berichten: 47325
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 09:20

hier op bokt is ook wel een topic met veel tips over hoefbevangenheid.
hoop dat het goed komt

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Bevangen of toch iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 09:38

Wat vervelend zeg! Zo royaal van omvang is ze toch niet om voor HB te zorgen?

Ik zag laatst een video van haflingers king en beau. Ze namen je in de vlog mee met hun acties enz bij Beau die ook ineens bevangen stond. Wellicht interessant om eens te kijken?

Laerkens Beauty

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Re: Bevangen of toch iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-20 12:10

@ellepel daar heb ik me inderdaad al gemeld :)
@Saaams Ja ik weet het ook niet zo goed, het zou natuurlijk een gevalletje pech kunnen zijn met najaarsgras en minder dan gewoonlijk bewegen. Of wellicht toch PPID als veroorzaker.. Ze is een aantal jaar geleden daar wel voor getest, maar er kan natuurlijk genoeg veranderen. Gelukkig staat ze ook niet zo duidelijk bevangen dat je direct zegt deze is hoefbevangen, het schuurt er een beetje tegenaan. Helpt natuurlijk ook niet dat ze in het bekken nog steeds niet helemaal 100% is van het vastzitten in de trailer in maart :(:)

Nikita :knuffel:

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: Bevangen of toch iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 12:19

Onze shet heeft ook elk jaar in deze periode dit beeld. Heel licht bevangen, minimaal stijf en nauwelijks een puls. Bij haar is de oorzaak idd PPID. Met de medicatie gaat dat nu goed. Ook zij is niet te dik, eerder schraal. Zelfs geen harde manenkam.
Qua voer krijgt zij een combinatie van hooi, graszaadhooi en gerstestro. Daarnaast 2 x daags een handje luzerne als de rest ook krijgt. 1 x daags equilin balancer voor de vitamines. In de zomer gaat zij 2 x daags een paar uur op het gras wat al volledig is uitgebloeid. In deze periode alleen in de middag 2 uurtjes.
Naast het voer is de verzorging van de voet en een correcte stand (ontlasten van de toon) heel belangrijk.

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 12:19

FelineNanet schreef:
Dank voor de reacties nog :)

De DA vond haar licht bevangen / tegen bevangen aan. Ik heb inderdaad gevraagd voor een ppid test en daar krijg ik de resultaten van na het weekend. Dus dat is even afwachten.

Ze loopt enkel een beetje gevoelig voor nu, maar de harde manenkam is gelukkig al weg. De DA voelde de digitale pols ook maar een beetje. Dus hopelijk zijn we er op tijd bij, en nu is het aan mij vooral op het (voer)management te regelen :+ . Merk nu duidelijk dat ik met een hoop kwalen wel ervaring heb, maar met hb nooit gehad, dus dat wordt even puzzelen.

Fijn dat je er op tijd bij bent. Dan is het vaak nog wel terug te draaien.Met dieet en wel voldoende beweging.Bute erbij hielp bij mij ook.

sarablack

Berichten: 97
Geregistreerd: 19-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 12:25

FelineNanet schreef:
. De DA voelde de digitale pols ook maar een beetje. .

Mag ik eens vragen wat een digitale pols is? Ik heb daar nog niet van gehoord?

Midnight summer of wel janus mijn eigen droom

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 22:14

sarablack schreef:
Mag ik eens vragen wat een digitale pols is? Ik heb daar nog niet van gehoord?

Digitale pols is de polsslag die je voelt in de kootholte van een bevangen paard. Daar loopt een slagader die normaal niet echt voelbaar is. Bij een bevangen paard voel je hem heel duidelijk kloppen onder je vingertoppen.

Alles wat je aandacht geeft groeit..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 53 bezoekers