Bitten, ik zie door de bomen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Bitten, ik zie door de bomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-20 18:58

Het bos niet meer :+


Goed, ik heb een super leuk en lief bijrijdpaard. We zijn nu sinds een aantal maanden een combinatie en dit gaat eigenlijk best fijn.

Ze is 5 jaar en nu rond B niveau. Ik ben begonnen met haar rijden toen ze een gas, rem en een soort van stuur had.

Ik reed haar altijd met een ongebroken kneveltrens. Dit was echt heel fijn, sturen ging super fijn, en ze klooide totaal niet met het bit.

Maar nu zitten we op het punt dat ik vermoed dat we naar een ander bit moeten. Ze volgt de hand niet fijn met dit bit en laat wat lastig los in de bochten waardoor we niet echt een correcte lengtebuiging hebben.

Ze heeft op dit bit echter wel een goede rem en reageert duidelijk op mijn simpele ho als het moet.

Maar goed, mijn instructrice kwam met het idee om een dubbelgebroken bustrens te proberen. Omdat ze het gevoel had dat ze vasthield op het ongebroken bit.

Dus die ingehangen, en verrek! Ze volgt de hand fijn en ik krijg de lengtebuiging goed voor elkaar. Maar er is natuurlijk altijd een maar :+

De remweg van ons is meteen 3x zo lang geworden. Een simpele ophouding drukt ze doorheen en heb het gevoel dat als ze wat wakkerder wordt met rijden, dat ik minder fijn in kan werken en dat ze door het bit dendert.

Ik weet niet echt wat handig is allemaal nu.

Voorkeur voor of een bustrens of een D trens is wel aanwezig. Budget voor een trust, winderen etc heb ik niet :+

Ik kan haar wel eens met een enkelgebroken rijden, kijken wat ze daarmee doet.

Wat denken jullie dat eventueel een optie is?

Ik heb uiteraard wekelijks les, alleen toevallig met de dubbelgebroken nog geen les gehad.

Ik ben benieuwd naar jullie input, maar blijf lief!


Afbeelding


Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Bitten, ik zie door de bomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 19:16

Is ze wel eens bij de tandarts geweest?

Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 19:33

Idd tandarts het eerste.
Verder heb ik een mylerbit op marktplaats gekocht, is ook de hoofdprijs niet. Mischien idee voor bit naar jouw keuze daar te zoeken?

Met mijn haf ben ik jaren geleden van liverpoolstang 3e gat onderin langzaam gaan werken naar bovenste gat, en vervolgens overgestapt naar springstang uiteindelijk bovenste gat. Ieder gat met lichter hefboom ging gepaard met een periode van opnieuw de afspraken zetten rond ophouding en halt houden. Ieder nieuw bit is ook weer wennen. Je zou een bitfitter langs kunnen laten komen: voordeel is dat zij je de mogelijkheid kunnen bieden verschillende bitten eens uit te proberen.

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: Bitten, ik zie door de bomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-20 19:39

Tandarts is ze recent nog geweest. Geen gekke dingen gezien.

Ja ik wil met dit bit ook dressuur wedstrijden rijden. En het liefst ook springen, hoef ik niet te wisselen als t kan haha.

Myler bitten, ja ook wel goede verhalen gehoord, maar weet echt niet welke ik er dan in moet gooien.

Zijn er ook bitjes die van een gebroken naar een ongebroken gaan als er veel druk op komt?
Zit maar wat te bedenken hoor.

Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Bitten, ik zie door de bomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 19:46

Myler blokkeerd idd wanneer je echt een ophouding moet maken. Als in scharniert niet verder. Ik maak hierin idd de vergelijking met een stang. Er zit echter geen hefboomwerking op.
Er zijn verschillende versies binnen dit merk, ik zelf ben voor mijn huidige pony maar gewoon met level 1 begonnen. Ook met het idee 'is het niks, zet ik het weer op marktplaats terug'.

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 19:54

Hoe lang gebruik je dit bit al? Een kneveltrens werkt natuurlijk anders in dan een normale trens (en al helemaal als je van ongebroken naar dubbelgebroken gaat), gezien haar leeftijd kan het zijn dat ze ook wat moet wennen. Een bus/d-trens zou misschien een optie zijn om een beetje het effect van een kneveltrens te krijgen. Anderzijds zou ik wel proberen te onderzoeken hoe het komt dat ze ineens minder goed reageert, want dat kan natuurlijk zeker aan de ruiter liggen. Dan kun je blijven wisselen maar ontstaat het probleem uiteindelijk weer opnieuw. Overigens niet naar bedoeld hoor, maar meer om te voorkomen dat het symptoombestrijding is aangezien je dan bezig blijft :))

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: Bitten, ik zie door de bomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-20 20:11

Werk nu een paar weekjes met dit bit, maar ik merk zo snel verschil met haar. Ik ben trouwens de enige die erop zit, dus als het goed is zijn we verder niet veel veranderd.

Merk dat doorduwen vooral in draf en galop en als er een hindernis voor haar staat.

JusticeJ

Berichten: 119
Geregistreerd: 14-12-13

Re: Bitten, ik zie door de bomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 20:15

Wellicht een bevel bit? Het kleine beetje hefboom kan dan net helpen!

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-20 20:18

JusticeJ schreef:
Wellicht een bevel bit? Het kleine beetje hefboom kan dan net helpen!


Mag je daar dan dressuur mee starten vanaf b?
Dacht van niet namelijk :+

hesterve

Berichten: 1924
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 20:27

Sterre98 schreef:
Tandarts is ze recent nog geweest. Geen gekke dingen gezien.

Ja ik wil met dit bit ook dressuur wedstrijden rijden. En het liefst ook springen, hoef ik niet te wisselen als t kan haha.

Myler bitten, ja ook wel goede verhalen gehoord, maar weet echt niet welke ik er dan in moet gooien.

Zijn er ook bitjes die van een gebroken naar een ongebroken gaan als er veel druk op komt?
Zit maar wat te bedenken hoor.



Dat soort bitten bestaan inderdaad . Ik rijd er zelf mee. Ik heb ze van t merk Sprenger en t type is Danger. Als je hierop zoekt dan vindt je ze wel. Zijn nieuw rond de €60 maar misschien ook wel tweedehands te vinden. Ik vind t hele fijne bitten om de jonge paarden mee te rijden

Kato Z2 + 11 pr229,5 pnt, Top Tuiger!
Veron Z2
Melody M2

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Re: Bitten, ik zie door de bomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 22:01

Is een bitfitter langs laten komen geen optie?

_Jerry
Berichten: 33
Geregistreerd: 11-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 22:07

Bij een bustrens heb je vaak dat ze wat hangerig/duwerig worden. Met een watertrens komt je halve ophouding duidelijker door waardoor je ze vlotter duidelijk kan maken wat de bedoeling is, en dat komt je aanleuning weer ten goede. Ik merkte positief verschil daarin.

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 22:11


parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 22:13

_Jerry schreef:
Bij een bustrens heb je vaak dat ze wat hangerig/duwerig worden. Met een watertrens komt je halve ophouding duidelijker door waardoor je ze vlotter duidelijk kan maken wat de bedoeling is, en dat komt je aanleuning weer ten goede. Ik merkte positief verschil daarin.


Voor een gevoelig paard wat "rust" fijn vind, gauw iets te los/rommelig is raad ik een bustrens aan. Een paard wat juist wat doods is in de mond kan een watertrens fijner zijn

kimmetje26

Berichten: 479
Geregistreerd: 15-05-09

Re: Bitten, ik zie door de bomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 22:33

Bitfitter laten komen
Het kost even wat geld, maar daarna is het genieten.

Zo blij dat ik het heb laten doen

Sinds 4 september 2014 eigenaar van mijn eigen vriendje! Helemaal happy met amethist. Helaas veel te kort van hem mogen genieten rip 12-8-2018

Sinds 4 november 2018 is hamilton m alias Harry van mij. Lekker genieten van elkaar.
Ondertussen stiekem Z1+1

sennanina
Berichten: 39
Geregistreerd: 17-05-20

Re: Bitten, ik zie door de bomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 23:24

stop er gewoon een pelham in :D doe ik zelf niet maar bij een vriendin werkte het heel goed ;D

Hartje
Berichten: 1939
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Re: Bitten, ik zie door de bomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 23:49

Ik zou ook adviseren om een bitfitter te laten komen. Het is het echt waard !
Ze komen met een wagen vol verschillende bitten en als je een goede bitfitter kiest dan kijken ze goed naar de mond (de lagen, de tong, formaat kiezen enz) op basis van die info gaan ze passen en proberen.

Gragor van Ravensbos Dressuur Z2 startgerechtigd
Hearty dressuur M2, Springen B+2, SGW oefen
Lancelot van het Rozenhek M1+11 M2+5

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-20 23:54

Ik wil opzich wel een bitfitter laten komen, maar pas als we iets verder zijn denk ik :o

Pelham kan niet met dressuur dus die valt sowieso af.

Ik moet met dressuur het bit ook mogen gebruiken, dus mag geen hefboomwerking. Rijd nog B :)

Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 12:09

Je loopt nu tegen een bit-probleem aan: hoe wil je verder gaan komen dan? ;)
Voor mijn nieuwe jonge pony heb ik op gevoel en met haar oude bit in achterhoofd voor myler gekozen, dat pakt vooralsnog goed uit. Maar ga ik hierin vast lopen, dan ga ik ook een bitfitter laten komen. Het blijft anders gokken wat dan het juiste bit is...

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd


Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 12:16

Ik zou ook zeggen: bitfitter.
Wil je dit niet, kun je ook eens kijken naar een Billy Allen bit. Beetje vergelijkbaar met een Myler. Het is recht, dus voelt als een ongebroken trens in stabiliteit. Maar door het rolletje in het midden, kun je wel links en rechts apart bedienen en komt de hulp dus ook apart door. Dit kan je zeker helpen in de buiging. In tegenstelling tot een ongebroken trens, dat daardoor toch wat stug en ruis op de lijn kan geven.
Het is een westernbit, maar met D-ringen. Je mag 'm dan ook met de dressuur gewoon starten.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Sintara

Berichten: 7380
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Bitten, ik zie door de bomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 12:20

Of de harrys horse r, lijkt ook op myler level 1

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Bitten, ik zie door de bomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 12:51

Enige wat ik denk is...

Leer remmen op zit, dan zijn je handen alleen maar aanvulling.

Leer dat aan op de bak rand en consequent.
Steeds verder van de bak rand af, tot je halt houdt wanneer en waar jij wilt.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

kevinsky

Berichten: 1976
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Re: Bitten, ik zie door de bomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 12:59

Wellicht idd z'n danger bitje. Maar paard is 5.. Ik zou er persoonlijk eerst rijtechnisch aan werken, op je zit terug rijden, misschien een gebrek aan kracht vanuit je paard gezien om gesloten terug te komen? Er kunnen zo veel dingen de oorzaak zijn.

Zelf zou ik dat eerst goed uitvogelen, voordat je verder rommelt met bitten. Hier word alles gewoon op een dubbel gebroken water of bustrens gereden. Tot z dressuur en springen.

Celina v. Osmium <3
5/5/20 Philaina (Fontaine tn) D-OC, Ster, Ibob <3

MyWishMax

Berichten: 25244
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 13:03

maralyn schreef:
Enige wat ik denk is...

Leer remmen op zit, dan zijn je handen alleen maar aanvulling.

Leer dat aan op de bak rand en consequent.
Steeds verder van de bak rand af, tot je halt houdt wanneer en waar jij wilt.


Dat was ook mijn idee. Je hebt er een nieuw bit on, daar moeten jullie aan wennen. Juist een mooi moment om te gaan leren dat remmen niet met het niet gebeurd maar voornamelijk op zit.

En ja, ik moet af en toe even herhalen dat remmen echt remmen is op zit, maar daarvoor ga ik er geen ander bit inhangen als de aanleuning enzovoorts júist beter is.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

kiki1976

Berichten: 16846
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 13:06

Ik heb nu eens soort van nep Myler en die bevalt echt super.
Ligt stil in de mond, ongebroken maar toch kunnen beide onafhankelijk van elkaar roteren.
https://dcruitersport.nl/Hipponeiro/Hip ... mline_12mm

Bij haar verschillende bitten geprobeerd. Merk aan haar dat ze dubbel gebroken fijner vind, maar het scharen niet. Ook een hele tijd fijn gereden met een soort van danger bit (van Magic) welke dubbel gebroken is maar niet door kan scharen.
Voor haar is een combinatie erg fijn.


Daarnaast idd remmen, sturen op zit!

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 bezoekers