Boeddhisme in dagelijks leven

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Boeddhisme in dagelijks leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-20 09:24

Hi allemaal,

Sinds een paar maanden ben ik me aan het verdiepen in het boeddhisme. Ik heb het gevoel dat deze levenbeschouwing goed aansluit bij hoe ik in het leven (wil) sta(an). Nu ik steeds serieuzer probeer om de 3 hogere trainingen en de 5 voorschriften te volgen/toe te passen, komen er vanzelfsprekend vragen bij me op.

De twee voorschriften waar ik momenteel veel over nadenk en aan werk zijn het niet roddelen (incorrect spreken) en het niet tot je nemen van geestbedwelmende middelen.

Het niet roddelen vind ik lastig, omdat ik als ik er goed over nadenk vaak over andere mensen praat. Ik denk momenteel na over waar de grens met roddelen ligt en hoe vaak ik deze grens overschrijd. Het geeft me veel nieuwe inzichten en ook stof tot nadenken :) (waar de grens ligt voor mij, hoe vaak ik mezelf er op betrap die te naderen/overschrijden, waarom ik het eigenlijk doe etc. etc)

Geen alcohol drinken vind ik op zich niet echt een probleem. Ik ben geen typische "drinker", maar kan een glas goede rode wijn bij het diner op z'n tijd wel waarderen. Het doel van het niet drinken van alcohol is als ik het goed begrijp, dat de geest altijd helder is en niet bedwelmd raakt. Wat mij dan weer doet nadenken of dat ene glas rode wijn per 2 weken geestbedwelmend is. Schaad ik het voorschrift als ik dit glas nog neem? En in hoeverre wil ik dit voorschrift in zijn geheel naleven? Hoe doen/zien jullie dit?

Ik ben me er van bewust dat je diverse voorschriften op je eigen manier moet interpreteren (zoals het niet lijden/kwetsen van andere wezens en dat eventueel doortrekken naar vegetarisch eten), en dat het er om draait om vragen te stellen en na te denken over dingen. Ik vind het dan ook interessant om te weten hoe anderen de voorschriften interpreteren en toepassen. :j

Zijn er bokkers die boeddhistisch zijn en zo ja, welke stroming volgen jullie? Waar ik vooral erg benieuwd naar ben is hoe jullie dit in het dagelijks leven toepassen. En hoe verwerken jullie de 5 voorschriften in het dagelijks leven?


Palmera

Berichten: 9444
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:38

Net als met religies: je kunt het zo bont maken als je wilt.
Je maakt mij simpelweg niet wijs dat een boeddhist nooit eens een mug neermept.

In het boeddhisme zit vooral heel veel wijsheid. Maar wel wijssheid die veel te interpreteren overlaat. Niet voor niets dat de echte boeddhistische monniken levenslang studeren.

Dus wat wil jij? Het is een interessante leer, ik lees er graag over. Maar leven zoals een ander voorschrijft: nooit.
Haal eruit waar je mee kunt dealen en ik denk dat je het dan al goed doet.

Anoniem

Re: Boeddhisme in dagelijks leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:50

Mijn mening is dat je je prima door iets kunt laten leiden als jij dat wil, maar dat het geen absoluut voorschrift zou moeten zijn.
Als jij zo af en toe, of dagelijks, lekker een glas rode wijn wil, moet je dat lekker en vooral blijven doen.
Het is JOUW leven, jij leeft het voor jou.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Boeddhisme in dagelijks leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:08

Ik heb als tweede religie het Jainisme,wat enige gelijkenis toont met het Boeddhisme.Er zijn ook 5 voorschriften die ik in het dagelijks leven zo goed mogelijk toepas.De Jains zeggen dat we nu in Kali Yuga leven,dat is een tijdperk dat zo slecht en moeilijk is dat het onmogelijk is om altijd alles goed te doen. Vandaar dat je niet meer kunt doen dan je best. @Palmera: nee ik sla nooit een mug of ander insect dood. Ik jaag ze eventueel weg als ik er last van heb.@Frummels: in het Jainisme mag je ook geen alcohol,maar ik kan voor mijn geweten zeer goed verantwoorden om wel te drinken. Als ik daarmee geen anderen schaad door bijv.dronken aan het verkeer te gaan deelnemen. De situatie in nederland is ook heel anders dan in India waar deze religies vandaan komen.

mysa

Berichten: 10378
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Boeddhisme in dagelijks leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:28

Het belangrijkste is dat het boeddhisme een leer is en geen verboden of geboden kent. Er worden dingen aangeraden en afgeraden, maar het belangrijkste is bewustwording. Dus ook je bewust worden van negatieve processen. Ik weet niet wat je precies bedoelt met de vijf voorschriften? Ik ben mede-grootgebracht door een boeddhist, het achtvoudige pad was de leiddraad.


anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Boeddhisme in dagelijks leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:37

Ja ts,wat zijn dan de 5 voorschriften in het Boeddhisme? Overigens zijn er een heleboel verschillende stromingen in het Boeddhisme.Jij vraagt daar trouwens ook naar in je openingspost, welke stroming anderen dan zouden aanhangen.Bijv. heb je al Hinayana en Mahayana-Boeddhisme.

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:38

Voor mij als geheelonthouder is het echt onbegrijpelijk hoe moeilijk het is voor anderen om niet (dus ook niet 1x in de 2 weken) te drinken.
Daarnaast denk ik dat het heel erg moeilijk is om je aan alle voorschriften van een religie te houden, vaak omdat die al zo oud zijn dat ze niet meer aansluiten bij de huidige maatschappij. Het is denk ik meer een kwestie van, voor wie doe je het eigenlijk, voor wie drink je dat glas, maar wat ik er vooral mee bedoel: voor wie hou je je aan die regels?
Ik vind bijvoorbeeld de islam een machtig interessante religie, ik drink niet, ik bedek me (tegen de zon), ik eet geen (varkens)vlees, maar ik ben geen moslim. En waarom niet? Omdat ik niet geloof dat er een wezen waar en hoe groot dan ook bestaat dat invloed heeft op wat er met ons gebeurt, dat elke actie in de gaten houdt en je afrekent op één misstap, anders dan jijzelf, en daar heb ik geen religie maar een therapeut voor nodig ;).
Dus, als jij als boeddhist door het leven wilt, TS, houdt niemand je tegen, en aan welke regels je je wel en niet houdt, zal je denk ik met een beetje zelfreflectie best kunnen verantwoorden.

Anoniem

Re: Boeddhisme in dagelijks leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:42

Het is niet moeilijk om niet te drinken hoor, behalve voor mensen met een verslaving dan, maar als ik trek heb in een lekker glas wijn of whisky of een likeurtje, dan doe ik dat. Als ik er twee of drie wil, dan doe ik dat ook. Net zoals ik een snoepje, koekje, patatje of wat dan ook pak als ik daar toevallig trek in heb. Ik vind het een beetje gek, misplaatst en veroordelend om daar iets te hangen als "hoe moeilijk is het...."
Volgens mij is de basis van alle geloven dat je respect hebt voor elkaar, ondanks verschillen die je met elkaar hebt.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:51

nessinator schreef:
Voor mij als geheelonthouder is het echt onbegrijpelijk hoe moeilijk het is voor anderen om niet (dus ook niet 1x in de 2 weken) te drinken.
Daarnaast denk ik dat het heel erg moeilijk is om je aan alle voorschriften van een religie te houden, vaak omdat die al zo oud zijn dat ze niet meer aansluiten bij de huidige maatschappij. Het is denk ik meer een kwestie van, voor wie doe je het eigenlijk, voor wie drink je dat glas, maar wat ik er vooral mee bedoel: voor wie hou je je aan die regels?
Ik vind bijvoorbeeld de islam een machtig interessante religie, ik drink niet, ik bedek me (tegen de zon), ik eet geen (varkens)vlees, maar ik ben geen moslim. En waarom niet? Omdat ik niet geloof dat er een wezen waar en hoe groot dan ook bestaat dat invloed heeft op wat er met ons gebeurt, dat elke actie in de gaten houdt en je afrekent op één misstap, anders dan jijzelf, en daar heb ik geen religie maar een therapeut voor nodig ;).
Dus, als jij als boeddhist door het leven wilt, TS, houdt niemand je tegen, en aan welke regels je je wel en niet houdt, zal je denk ik met een beetje zelfreflectie best kunnen verantwoorden.

Het Boeddhisme is een religie,geen godsdienst.Ze vereren dus geen God. Boeddha was een mens die anderen wilde leren hoe zo goed mogelijk te leven en zodoende aan het rad van karma, dood en wedergeboorte, te ontkomen en de verlichting te bereiken.Het is dus een filosofie ,geen Godsdienst.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-20 11:38

Wow, wat veel reacties al. Dat had ik niet verwacht!

Palmera: Dat is ook zo hoor en ik probeer er inderdaad uit te halen wat voor mij werkt.

Tica: Daar heb je gelijk in denk ik. Dat is in elk geval wel hoe ik er nu in sta.
En wat je schrijft in je tweede reactie is inderdaad wat ik hieronder bedoel in mijn reactie aan nessinator.

anjali: wat interessant, die religie was mij nog niet bekend. Ik ben nu inderdaad tot de redenering gekomen dat als ik niemand schaad met mijn glaasje wijn, ik het voor mezelf kan verantwoorden. Ik word ook zeker niet dronken van een glas rode wijn, dus bedwelming van de geest vind ik het eigenlijk ook niet. Op die manier kan ik het voor mezelf wel verantwoorden :j Bedankt voor het delen van jouw inzicht!
Ik weet inderdaad welke andere stromingen er zijn, maar ik was benieuwd of er bokkers zijn die een bepaalde stroming aanhangen en waarom. Ik heb het misschien niet duidelijk geformuleerd.

mysa: dat klopt, ik denk dat ik het daarom ook zo een fijne religie vind. Haal eruit wat je nodig hebt.
De vijf voorschriften zijn (niet perse in deze volgorde of woordkeuze): Niet doden of kwetsen van andere wezens, geen geestbedwelmende middelen (drank/drugs) gebruiken, geen ongeoorloofd seksueel gedrag vertonen, niet liegen/roddelen en niet stelen/dingen tot je nemen die niet gegeven zijn.
De drie hogere trainingen waar ik in de OP over schrijf zijn inderdaad onderverdeeld in het achtvoudige pad.
Wat interessant dat je mede grootgebracht bent door een boeddhist! Hou je daar zelf nu nog aan vast?

nessinator: Als iemand mij zou vertellen dat ik nooit meer zou mogen/kunnen drinken zou ik dat niet erg vinden. Maar ik vind een glas wijn bij een goed diner wel erg lekker. Het is dus niet dat het moeilijk is voor mij om het niet te nemen, maar dat ik er van geniet om het wel te nemen. Net zoals ik bijvoorbeeld graag pasta of chocola eet.
De vraag/kwestie die je stelt is inderdaad hoe ik het nu probeer te bekijken: voor wie laat ik het staan/drink ik het en waarom. :j
Het is ook zeker niet dat iemand mij tegen houdt hoor. Dit topic is niet bedoeld als een "moet ik het wel of niet doen" vraag. Ik wil graag ervaringen van anderen horen omdat ik het heel interessant vind om ervaringen van anderen te horen en omdat ik benieuwd ben of ik daardoor tot andere inzichten kan komen.

Ir111

Berichten: 11925
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 11:48

Als ik de hoeveelheid drank zie die monniken in Aziatische landen tot zich nemen lijkt het alsof je dat voorschrift wel met een korreltje zout/glasje wijn mag nemen... :+

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 12:23

Ir111 schreef:
Als ik de hoeveelheid drank zie die monniken in Aziatische landen tot zich nemen lijkt het alsof je dat voorschrift wel met een korreltje zout/glasje wijn mag nemen... :+

Welk land specifiek?

De meeste monniken zitten in een tempel en leven van wat mensen ze geven (eten en drinken). Vaak hebben ze nauwelijks bezittingen en raken ze geen geld aan, dus weinig mogelijkheden om drank te kopen.

Ir111

Berichten: 11925
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Boeddhisme in dagelijks leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 12:32

Oa in Thailand.

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 12:37

Ir111 schreef:
Als ik de hoeveelheid drank zie die monniken in Aziatische landen tot zich nemen lijkt het alsof je dat voorschrift wel met een korreltje zout/glasje wijn mag nemen... :+

Theorie en praktijk liggen bij religieuze zaken wel vaker ver uit elkaar.
Het lijkt me niet nodig met voorbeelden te komen...?

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Boeddhisme in dagelijks leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-20 12:45

Mijn insteek m.b.t. het alcohol aspect was eigenlijk meer hoe anderen het interpreteren en wel of niet toepassen. Los van of je zelf moet weten of je het(niet) doet, een ander het ook (niet) doet etc. Dus niet: moet Frummels haar glaasje wijn op vrijdagavond wel of niet laten staan :D Eerder: Waarom zou je dat wel of niet doen als je naar de "voorschriften" kijkt. Ik ben benieuwd hoe anderen die boeddhistische leefregels volgen/boeddhist zijn dat doen. En met 'dat' bedoel ik niet alleen alcohol en liegen/roddelen, maar welke leefregels je wel en niet volgt en waarom (niet).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 12:45

Op basis van eigen ervaring zou ik zeggen dat alcoholgebruik onder monniken behoorlijk laag ligt in Thailand. Zeker in het openbaar. Hou er wel rekening mee dat een redelijk groot gedeelte van de mannelijke bevolking op enig moment monnik zal worden en niet iedereen neemt het even serieus.

On-topic: interpretaties van het buddhisme verschillen per land en regio. Je kan het zo streng maken als je zelf wilt, maar het idee blijft meestal vredelievend zijn, het loslaten van je "ego" en bewustwording. Soms wat alcohol lijkt me dan ook geen probleem zolang het met mate is en niet dagelijks (waardoor het je gaat beheersen).

Ir111

Berichten: 11925
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 12:46

Frummels schreef:
Mijn insteek m.b.t. het alcohol aspect was eigenlijk meer hoe anderen het interpreteren en wel of niet toepassen. Los van of je zelf moet weten of je het(niet) doet, een ander het ook (niet) doet etc. Dus niet: moet Frummels haar glaasje wijn op vrijdagavond wel of niet laten staan :D Eerder: Waarom zou je dat wel of niet doen als je naar de "voorschriften" kijkt. Ik ben benieuwd hoe anderen die boeddhistische leefregels volgen/boeddhist zijn dat doen. En met 'dat' bedoel ik niet alleen alcohol en liegen/roddelen, maar welke leefregels je wel en niet volgt en waarom (niet).

Ja ik snap het. Mijn opmerking voegt aan jouw topic niet zoveel toe. Sorry. :-)

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-20 12:52

enzino: juist omdat de interpretaties zo verschillen vind ik het ook zo interessant. Ik ben me ervan bewust dat het aantal mensen dat op dit forum volgens het boeddhisme leeft niet zo hoog zal zijn, maar ben toch wel benieuwd of ze er zijn en hoe ze dit doen.
Ik ben nu zelf van mening dat alcohol inderdaad met mate moet kunnen. Dat is op dit moment ook mijn interpretatie van het "voorkomen van geestbedwelming". Imo is daar geen sprake van bij gematigd alcohol gebruik dus zo wil ik het voorlopig zelf toepassen. Wat wel maakt dat ik er nu bewuster over nadenk: wil ik nu echt een glas wijn, waarom dan etc.


Ir111 schreef:
Frummels schreef:
Mijn insteek m.b.t. het alcohol aspect was eigenlijk meer hoe anderen het interpreteren en wel of niet toepassen. Los van of je zelf moet weten of je het(niet) doet, een ander het ook (niet) doet etc. Dus niet: moet Frummels haar glaasje wijn op vrijdagavond wel of niet laten staan :D Eerder: Waarom zou je dat wel of niet doen als je naar de "voorschriften" kijkt. Ik ben benieuwd hoe anderen die boeddhistische leefregels volgen/boeddhist zijn dat doen. En met 'dat' bedoel ik niet alleen alcohol en liegen/roddelen, maar welke leefregels je wel en niet volgt en waarom (niet).

Ja ik snap het. Mijn opmerking voegt aan jouw topic niet zoveel toe. Sorry. :-)


Dat geeft niets hoor. Ik plaatste de opmerking niet perse aan jou, maar alleen om te voorkomen dat het strakjes 3 pagina's lang gaat over dronken monniken :))

DieL_Zor

Berichten: 3881
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 13:01

Wat een interessant topic, ik volg graag mee :) Heb op school lang geleden me er een keer in verdiept omdat ik het toen al de interessantste levensbeschouwing vond. Vorig jaar ben ik naar Myanmar geweest waar het grootste deel van de bevolking Boeddhistisch is natuurlijk. Ik vind het zo mooi om te zien hoe iedereen inderdaad alles voor zichzelf interpreteert en respect heeft voor de ander (zijn interpretaties). En hoe het zich heeft vervlochten in hun levenswijze.

Ik vind het een hele mooie stroming waaruit iedereen wel iets van mee kan pikken of een les uit kan halen en die ook de mogelijkheid geeft dit te volgen, op ieder zijn eigen manier.

A snowflake is one of nature's most fragile things but look what they can do when they stick together

Gwahir

Berichten: 755
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: ʕ·ᴥ·ʔ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 13:09


Once you go vlek, you never go back!
[o]

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-20 13:12

DieL_Zor schreef:
Wat leuk! Zo is het bij mij ook begonnen inderdaad, vroeger op school. Maar het was een beetje op de achtergrond geraakt, tot ongeveer een jaar geleden.
Wat gaaf dat je nar Myanmar bent geweest. Het is inderdaad heel mooi om te zien hoe iedereen het boeddhisme interpreteert en toepast. Mede daarom vind ik het een hele mooie religie/levenswijze. Ik denk dat er inderdaad voor iedereen altijd wel iets uit te halen is, zonder dat je direct alle leefregels volgt. :j

Wat leuk! Zo is het bij mij ook begonnen inderdaad, vroeger op school. Maar het was een beetje op de achtergrond geraakt, tot ongeveer een jaar geleden.
Wat gaaf dat je nar Myanmar bent geweest. Het is inderdaad heel mooi om te zien hoe iedereen het boeddhisme interpreteert en toepast. Mede daarom vind ik het een hele mooie religie/levenswijze. Ik denk dat er inderdaad voor iedereen altijd wel iets uit te halen is, zonder dat je direct alle leefregels volgt. :j


Gwahir schreef:
Ik vond de serie "kijken in de ziel - religieuze leiders" heel interessant en boeiend. Er deed ook een boeddhistische vrouw aan mee. Maar voor alle religies leek te gelden dat er veel vrije interpretatie mogelijk is :)

https://www.npostart.nl/kijken-in-de-ziel/VPWON_1251931/episode

Oh dat is een goede tip, dankjewel. Die wil ik dit weekend wel eens gaan kijken!
Ik vond de serie met Morgan Freeman ook zo mooi: The story of God. Die staat op Netflix, voor de liefhebber.
Laatst bijgewerkt door Frummels op 17-09-20 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 13:12

Nou,best interessant. Het is zo dat Aziatische mensen een enzym dat alcohol afbreekt schijnen te missen. Dat enzym zouden de meeste Europeanen wel hebben. Maar hierdoor zouden Aziaten heel snel zwaar dronken worden.Dus helemaal niet tegen alcohol kunnen en vandaar ook heel snel onder invloed raken en wangedrag gaan vertonen,omdat alcohol remmingen wegneemt.Waardoor het moeilijker wordt zich te beheersen.Vandaar dat in Oosterse religies vaak alcoholgebruik verboden wordt.Als jij goed tegen drank kunt en er ook verantwoordelijk mee omgaat waardoor je er anderen geen schade mee toebrengt,dan zie ik niet in waarom je jezelf dit pleziertje zou moeten ontzeggen.Tenslotte is het nog een plantaardig product ook.Wat dat betreft vind ik het drinken van melk eigenlijk slechter.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-20 13:16

anjali schreef:
Nou,best interessant. Het is zo dat Aziatische mensen een enzym dat alcohol afbreekt schijnen te missen. Dat enzym zouden de meeste Europeanen wel hebben. Maar hierdoor zouden Aziaten heel snel zwaar dronken worden.Dus helemaal niet tegen alcohol kunnen en vandaar ook heel snel onder invloed raken en wangedrag gaan vertonen,omdat alcohol remmingen wegneemt.Waardoor het moeilijker wordt zich te beheersen.Vandaar dat in Oosterse religies vaak alcoholgebruik verboden wordt.Als jij goed tegen drank kunt en er ook verantwoordelijk mee omgaat waardoor je er anderen geen schade mee toebrengt,dan zie ik niet in waarom je jezelf dit pleziertje zou moeten ontzeggen.Tenslotte is het nog een plantaardig product ook.Wat dat betreft vind ik het drinken van melk eigenlijk slechter.


Ik denk dat je inderdaad naar het doel van het voorschrift moet kijken. Het doel van geen alcohol en drugs gebruiken is ervoor zorgen dat je geest altijd helder is. Dus als jouw geest na X glazen alcohol nog helder is, dan ga je het doel ook niet voorbij denk ik.
Dat van het missende enzym wist ik niet, interessant!

kwii
Berichten: 1745
Geregistreerd: 23-04-08

Re: Boeddhisme in dagelijks leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 13:21

Leuk interessant topic zeg, ben erg benieuwd wat er voorbij komt. Als puber dacht ik altijd dat ik boeddhistisch wilde worden, maar kon er mijn weg niet in vinden o.a doordat ik gewoon niet wist hoe/wat.
Nu ben ik langzaam in het Taoïsme gegroeid en probeer dit als leidraad te nemen, het heeft afgezien van de achterliggende filosofie ook wel wat raakvlakken. Ik denk dat ik ook wel wat nuttige tips en tricks uit je topic ga kunnen halen.

Nergens is het zo fijn, als op de rug van Willemijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 13:24

Bovendien zijn alcohol en drugs verslavend wat het risico met zich meebrengt dat het je leven gaat beheersen (waardoor je dus ook geen heldere geest "tussendoor" kan hebben omdat je bezig zal zijn met je volgende "fix"). Caffeine nemen ze vaak ook hier in mee.

Zelf ben ik overigens niet boedistisch: heb teveel van de negatieve kanten gezien. Wel vind ik het idee erachter mooi, maar de praktijk dus niet.

Het voordeel van boedisme is wel dat het een behoorlijke "individuele" religie is: je kan dit rustig jaren beoefenen zonder dat ook maar iemand in je omgeving erover hoeft te weten. Ook heb je geen bijeenkomsten nodig, "leiders" om te volgen, of spullen/cursussen/beelden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Noor, SemrushBot, zivazoef en 31 bezoekers