Opmerking in veterinaire rapport

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
brittfloepie
Berichten: 4
Geregistreerd: 17-09-20

Opmerking in veterinaire rapport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-20 06:12

Hoi iedereen, ik zag net een veterinair rapport van een veulen waarin stond ‘front legs toes out slightly’. De voorbenen staan dus wijder uit elkaar dan normaal. Ik vraag mij af of een veulen over zoiets heen groeit als de borstkas breder wordt en of dit een ernstige bemerking is?


troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 06:38

Dat betekent dat de hoeven iets gedraaid zijn en naar buiten wijzen. Het ligt er vooral aan hoe ernstig het is. In extreme gevallen zorgt het voor blessure gevoeligheid. Maar hier staat slightly, daar zou ik me geen zorgen over maken. Het komt ook erg veel voor. Voor de zekerheid even de dierenarts bellen voor uitleg is natuurlijk nooit verkeerd als je overweegt om het dier te kopen.

Hier een voorbeeld, van internet geplukt:


Afbeelding

brittfloepie
Berichten: 4
Geregistreerd: 17-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-20 06:57

Troi dankjewel voor de reactie. Ik overweeg inderdaad om het veulen te kopen, zondag ga ik pas kijken maar had al wat research gedaan en kwam die opmerking dus tegen en was benieuwd naar ervaringen. Kan zeker wat met jouw reactie bedankt!

Zinzi_jewel

Berichten: 8695
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Opmerking in veterinaire rapport

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 07:03

Je wilt de paarden waarvan dit zichtbaar is de kost niet geven .
Iets naar buiten staan is geen enkel probleem .
Er is gewoon wel netjes een opmerking over gemaakt .

Zoals er bij merrie en hengsten keuringen ook een opmerking gemaakt wordt als er iets zichtbaar is wat net niet ideaal is .
T perfecte paard bestaat ook niet

Veel plezier met bezichtiging

Chasing Dreams ...

brittfloepie
Berichten: 4
Geregistreerd: 17-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-20 07:14

Dankjewel Zinzi jewel! Het perfecte paard is inderdaad een illusie.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Opmerking in veterinaire rapport

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 07:18

Het is ook nog maar een veulen, dus met goed bekappen kun je voorkomen dat het erger wordt. Zou me daar ook niet te druk om maken, om 'slightly' naar buiten staande tenen.

Suzanne F.

Berichten: 48952
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Opmerking in veterinaire rapport

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 07:47

Je kan ze beter iets frans hebben (naar buiten) dan toontredend (naar binnen).
Als het in lichte mate is kan het niet zoveel kwaad.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

ElCamino

Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Opmerking in veterinaire rapport

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 08:17

Bij een veulen kan een smid voorzichtig nog wel corrigeren, als je gaat kijken neem er foto's van en overleg met je smid.

brittfloepie
Berichten: 4
Geregistreerd: 17-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-20 08:41

Bedankt voor jullie reacties. Ik zal een foto maken en overleggen met mijn smid, goede tip

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:07

Suzanne F. schreef:
Je kan ze beter iets frans hebben (naar buiten) dan toontredend (naar binnen).
Als het in lichte mate is kan het niet zoveel kwaad.

Franse stand,dat is de officiele term ja. Ik denk niet dat het echt erg is. Met corrigeren van de natuurlijke aangeboren stand zou ik wel voorzichtig zijn. Bij een veulen kan het misschien nog maar bij een ouder paard zou ik dat niet doen.Het gaat er maar om dat hij rad is en zelf geen probleem ervaart ervan.

ElCamino

Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Opmerking in veterinaire rapport

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:38

anjali, het gaat hier toch ook om een veulen. We zien hier in de opfok ook veulens die met een rare of afwijkende stand na een paar weken / maanden al gecorrigeerd worden mbv de hoefsmid of op de kliniek.
Juist zo jong kan het nog prima.
Hij kan nu wel rad zijn en geen ellende hebben maar over een paar jaar wel, en dan artrose krijgen oid.


Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:42

ElCamino schreef:
anjali, het gaat hier toch ook om een veulen. We zien hier in de opfok ook veulens die met een rare of afwijkende stand na een paar weken / maanden al gecorrigeerd worden mbv de hoefsmid of op de kliniek.
Juist zo jong kan het nog prima.
Hij kan nu wel rad zijn en geen ellende hebben maar over een paar jaar wel, en dan artrose krijgen oid.


Precies ja. Advies is toch altijd zoveel mogelijk te corrigeren zolang de benen nog groeien, omdat de stand dan gecorrigeerd kan zonder nadelige effecten. Doen we bij kinderen met bijv heupafwijkingen en x-benen toch ook? Het gaat pas 'stuk' als je te snel teveel doet, of pas aanpassingen doet nadat de groei stagneert of stopt. Je corrigeert juist iets op jonge leeftijd als het lijf nog flexibel is, zodat het op latere leeftijd geen (of veel minder) problemen geeft.

Lolaliza

Berichten: 295
Geregistreerd: 04-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 19:02

Ik zou het wel heel goed laten bijhouden door de smid zeker nu het veulen nog in de groei is
Het beste is natuurlijk geen franse , noch toontredend maar gewoon recht om slijtage te voorkomen ...dus zoveel mogelijk bijschaven als het nog kan !

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 21:55

als het een jong veulen is wat ik begrijp kan een goede smid hier soms nog iets aan verbeteren.

je kunt de richting van de wind niet veranderen, wel de stand van je zeilen. Te huur 6 persoons vakantiehuisje aan visvijver en leuke omgeving zie: www.fanerberveld.webnode.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers