Carpoolkosten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Han21
Berichten: 445
Geregistreerd: 30-06-14

Carpoolkosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-20 09:07

Hoi allemaal,

Ik heb een vraag...
Ik rijd met mijn auto een aantal keer per week naar wageningen voor school. Mijn vriendin rijdt met mij mee.
Nu hadden mijn ouders en ik een discussie over de reiskosten voor haar. Mijn vader wil eigenlijk dat ze mee gaat betalen in brandstof (dus gewoon per kilometer) maar ook de wegenbelasting. Mijn moeder vindt daarintegen brandstof alleen voldoende.

De wegenbelasting zou dan zijn omdat ik een diesel rijd, waardoor ik meer wegenbelasting betaal en dus goedkoper tank. Ik persoonlijk voel me hier alleen niet zo goed bij.

Hoe staan jullie daarin?


Kairos
Berichten: 2707
Geregistreerd: 07-08-17

Re: Carpoolkosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:10

Ik zou dat denk ik vrij laten aan je vriendin, maar het wel zeggen dat jouw vader er zo over denkt en hoe jij erover denkt. Die wegenbelasting zou je ook hebben als je alleen rijdt denk ik dan zo. Zeker als het een goede vriendin is, dan zou ik zelf niet ervoor kiezen om alles door te verrekenen, maar alleen de brandstofkosten in dit geval.

~ The comeback is always stronger than the setback ~

ista
Berichten: 1130
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:11

Jouw auto, jouw belasting toch? Zou je anders met de fiets gaan bijvoorbeeld?

Bijdragen in de brandstofkosten vind ik normaal, ze spaart nu reiskosten uit.

Kookaburra

Berichten: 5380
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:12

Gezien je vriendin alleen meerijdt zou ik kiezen voor het deels meebetalen aan de diesel. Wel in overleg met haar ;)

Wegenbelasting is een vaste post die je ook hebt als je niet wekelijks naar Wageningen rijdt. Dus dat zou ik ook gewoon zo laten.

Imke95
Berichten: 322
Geregistreerd: 12-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:14

Ik rijd heel toevallig ook naar Wageningen & een vriendin van thuisthuis studeert daar ook en rijdt ook af en toe mee. Ik heb samen met haar een vast bedrag van €4,- afgesproken, dit ligt natuurlijk wel aan je aantal km's. Ik moet iets omrijden om haar op te halen & daarnaast is ze anders natuurlijk gewoon het geld kwijt aan ov-kosten.

B+12 pr 203 L1+14 pr 200 L2+5 pr 192.5

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Carpoolkosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:14

Eens met mijn voorgangers.
Alleen laten meebetalen aan brandstof.

Wegenbelasting en afschrijving van je auto heb je toch wel.
Als ze een keer extra koffie haalt naast het meebetalen van brandstof is dat mooi.

[o]

Han21
Berichten: 445
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-20 09:15

Ja zo denk ik er ook over, zeker omdat het een hele goede vriendin van me is en geen wildvreemde.

Maar mijn vader haalt dan weer aan dat mijn auto 1:20 loopt dus de kosten maar iets van 2.50 per keer zijn aan brandstof voor 45 kilometer, maar dat we daardoor wel meer wegenbelasting moeten betalen (diesel).


Han21
Berichten: 445
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-20 09:15

Imke95 schreef:
Ik rijd heel toevallig ook naar Wageningen & een vriendin van thuisthuis studeert daar ook en rijdt ook af en toe mee. Ik heb samen met haar een vast bedrag van €4,- afgesproken, dit ligt natuurlijk wel aan je aantal km's. Ik moet iets omrijden om haar op te halen & daarnaast is ze anders natuurlijk gewoon het geld kwijt aan ov-kosten.



Ah ja, en hoeveel kilometers rijd je dan? En wat is je verbruik ongeveer? Dan kan ik het een beetje vergelijken :)

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:16

De reële kost per km is ongeveer de brandstofkost x2. Dit is een heel ruwe berekening die ik gebruik om transportkosten voor een levering te berekenen (diesel, Belgie, recent voertuig).
Je vader heeft wel gelijk dat hij verder kijkt dan de brandstof alleen.
Anderzijds zou je waarschijnlijk anders alleen ook dezelfde rit maken.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:17

Wie betaalt nu de kosten voor de brandstof/wegenbelasting? Jij of je ouders?

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:18

Tja , ik vind dat je daarover geen geld kan vragen. Dan is het voor je vriendin straks nog een stuk goedkoper om met ov te gaan. Jij moet , ongeacht of ze meerijdt, die wegenbelasting toch betalen. Ook als je niet rijdt. Dat zijn gewoon je vaste lasten van je auto en jij hebt een auto. Ik zou dus alleen benzine kosten vragen.

Niet perfect is ook goed

Han21
Berichten: 445
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-20 09:23

Astorga schreef:
Wie betaalt nu de kosten voor de brandstof/wegenbelasting? Jij of je ouders?


Mijn ouders betalen de wegenbelasting, ik de brandstof.

Saul

Berichten: 9649
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:24

Han21 schreef:
Ja zo denk ik er ook over, zeker omdat het een hele goede vriendin van me is en geen wildvreemde.

Maar mijn vader haalt dan weer aan dat mijn auto 1:20 loopt dus de kosten maar iets van 2.50 per keer zijn aan brandstof voor 45 kilometer, maar dat we daardoor wel meer wegenbelasting moeten betalen (diesel).



Maar je hebt toch geen diesel omdat je haar ophaalt ?

Ik zou ook enkel de brandstof kosten (deels) berekenen.
Zeker omdat het een goede vriendin is.

Wat dat betreft ben ik te goed, want ik zou niets vragen.
Maargoed dat er iets gevraagd wordt snap ik heel goed :j

prugelpiet

Berichten: 12554
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:25

Ik zou het echt bizar vinden als iemand vroeg of ik wou mee betalen aan de wegenbelasting van een auto. Die wegenbelasting wordt niet meer omdat er iemand met je meerijd.

Juist fijn toch, goedkoper tanken? Wordt het voor jullie beide wat voordeliger.

Dat je meer wegenbelasting hebt omdat je diesel rijdt, is je eigen keus. Dan koop je een benzine.

I am because you were

Imke95
Berichten: 322
Geregistreerd: 12-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:25

Han21 schreef:
Ah ja, en hoeveel kilometers rijd je dan? En wat is je verbruik ongeveer? Dan kan ik het een beetje vergelijken :)


Van plaats - plaats 42,5 km, mijn vriendin ophalen kost me 5 km extra. Mijn auto rijdt ong. 1 op 17/18. Met het ov zou ze €11,34 kwijt zijn.

B+12 pr 203 L1+14 pr 200 L2+5 pr 192.5

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Carpoolkosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:28

Dan zou ik de brandstofkosten doorberekenen en aan je vader geven. Heeft hij zijn wegenbelasting terug en hoef jij je niet bezwaard te voelen. En is het jouw portemonnee waarvoor het gevolgen heeft.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Autumnn

Berichten: 8028
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:31

prugelpiet schreef:
Ik zou het echt bizar vinden als iemand vroeg of ik wou mee betalen aan de wegenbelasting van een auto. Die wegenbelasting wordt niet meer omdat er iemand met je meerijd.

Juist fijn toch, goedkoper tanken? Wordt het voor jullie beide wat voordeliger.

Dat je meer wegenbelasting hebt omdat je diesel rijdt, is je eigen keus. Dan koop je een benzine.


Ik ook := Zou dan echt denken of ze er geld aan willen verdienen

Anoniem

Re: Carpoolkosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:38

Ik had overlegd met desbetreffende vriendin of 19 cent de km /2 goed is. Dan haal je er je kosten echt wel uit.

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:40

Alleen brandstofkosten. Daar is niks mis mee. Maar als ze niet mee zou rijden zou je toch met de auto gaan en ook alles moeten betalen. Anders kun je ook zeggen, oh ook de verzekering en de onderhoudskosten.

verander wat je niet accepteren kan en accepteer wat je niet veranderen kan

Han21
Berichten: 445
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-20 09:48

Fitzroy schreef:
Dan zou ik de brandstofkosten doorberekenen en aan je vader geven. Heeft hij zijn wegenbelasting terug en hoef jij je niet bezwaard te voelen. En is het jouw portemonnee waarvoor het gevolgen heeft.


Dat is een goed idee, ik zal het voorstellen!

Maar ik vind het fijn om te horen dat ik niet de enige ben die er zo over denkt, ik begon al aan mezelf te twijfelen.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Carpoolkosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:53

Waarom willen je ouders een deel vd wegenbelasting terug wanneer je een vriendin mee laat rijden en eerder niet? Hoeveel wegenbelasting betaal je per maand? Ik zou de wegenbelasting per dag berekenen en de helf daarvan teruggeven aan je ouders voor iedere dag dat vriendin meerijdt. En dat dan zelf betalen/in mindering brengen aan de bijdrage van je vriendin. Zou een vriendin daar niet mee lastig willen vallen en het zo zelf oplossen.

Roodvos

Berichten: 6650
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:54

prugelpiet schreef:
Ik zou het echt bizar vinden als iemand vroeg of ik wou mee betalen aan de wegenbelasting van een auto. Die wegenbelasting wordt niet meer omdat er iemand met je meerijd.

Juist fijn toch, goedkoper tanken? Wordt het voor jullie beide wat voordeliger.

Dat je meer wegenbelasting hebt omdat je diesel rijdt, is je eigen keus. Dan koop je een benzine.

Nee, dat vind ik niet. Ja, de TS kiest ervoor om een diesel te rijden. Maar de vriendin kiest er voor om mee te rijden. De vriendin kan ook zelf een auto kopen, met het OV gaan, een scooter kopen, gaan fietsen of op kamers gaan.

Als het om een incidentele keer ging zou ik zeggen alleen de brandstof. Maar nu hebben TS en haar ouders alle kosten, en de vriendin komt wel heel goedkoop en makkelijk op school. Dus in die zin snap ik de vader van TS wel.

Ik wilde ook voorstellen wat Marije zegt. Dat is een hele gebruikelijke vergoeding, alsnog goedkoper voor de vriendin dan het OV en geen discussie over of het voor de brandstof is of wegenbelasting, verzekering of onderhoud.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: Carpoolkosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:59

Brandstof zou ik zelf al aanbieden denk ik, als ik meerij met iemand.
Maar als iemand begint over de wegenbelasting.. Ik weet het niet hoor maar je hebt de wagen toch, en jullie kozen zelf voor een diesel, daar heb je dan ongetwijfeld je redenen voor gehad.
Daar zou ik wel van opkijken.. is het volgende de verzekering?
Dat zou ik denken. Ik durf van mezelf te zeggen dat ik zeker niet gierig ben en zeker mee zou delen in de dieselkosten, maar een vaste last hierin meetellen zou ik te ver vinden gaan.

''There are no mistakes- Sigmund Freud''

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:04

Roodvos schreef:
prugelpiet schreef:
Ik zou het echt bizar vinden als iemand vroeg of ik wou mee betalen aan de wegenbelasting van een auto. Die wegenbelasting wordt niet meer omdat er iemand met je meerijd.

Juist fijn toch, goedkoper tanken? Wordt het voor jullie beide wat voordeliger.

Dat je meer wegenbelasting hebt omdat je diesel rijdt, is je eigen keus. Dan koop je een benzine.

Nee, dat vind ik niet. Ja, de TS kiest ervoor om een diesel te rijden. Maar de vriendin kiest er voor om mee te rijden. De vriendin kan ook zelf een auto kopen, met het OV gaan, een scooter kopen, gaan fietsen of op kamers gaan.

Als het om een incidentele keer ging zou ik zeggen alleen de brandstof. Maar nu hebben TS en haar ouders alle kosten, en de vriendin komt wel heel goedkoop en makkelijk op school. Dus in die zin snap ik de vader van TS wel.

Ik wilde ook voorstellen wat Marije zegt. Dat is een hele gebruikelijke vergoeding, alsnog goedkoper voor de vriendin dan het OV en geen discussie over of het voor de brandstof is of wegenbelasting, verzekering of onderhoud.

Je hebt alleen maar meer kans dat dan een vriendin op een gegeven moment wel zegt: prima ik koop wel een scooter of ov. En dan moet je alsnog alles zelf betalen.

Niet perfect is ook goed

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:04

Poeh, ik vind het eerljk gezegd behoorlijk zeikerig om dat soort zaken als wegenbelasting te gaan "doorberekenen" naar iemand die mee rijdt....

Wat ik voor alle partijen netjes zou vinden, is dat vriendin gewoon de helft van de benzine-kosten bijdraagt. Plus eventueel de benzinekosten van het omrijden om haar op te pikken, als dat van toepassing is.

Dus stel dat je uitrekent dat het 2 euro kost om dat stukje naar en van haar te rijden vanaf je route als je alleen rijdt, dan vraag je haar om die 2 euro betalen. En als jouw normale route je 10 euro aan brandstof kost, dan vraag je haar om daar 5 euro voor bij te dragen. Dan kom je dus uit op 7 euro en dat lijkt me niet meer dan heel fatsoenlijk om bij te dragen.

Dat jij dan nog kosten hebt (gehad) voor aankoop en onderhoud auto en weet ik wat, en dat jij de chauffeur bent....dat zijn zaken die er sowieso wel waren geweest, ook als zij niet mee zou rijden :)

Voor jou is er dan het voordeel dat jij de helft van je normale brandstofkosten bespaart, en dat je als het goed is, fijn gezelschap hebt en het leuk vindt om samen te rijden :)

Als het de auto van je vader is? Dan kan je zelf kijken wat je hem verder voor vergoeding geeft maar daar heeft je vriendin niks mee te maken vind ik :=


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Apacheshadow, DaphneR93, GrapeshotBot en 126 bezoekers