Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 23:50

Ik hoorde laatst trouwens dat je Vlaamse friet ook niet meer mag zeggen omdat dit discriminerend zou zijn.


moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 01:29

Ik kan het wel met Penotti eens zijn...
Maar eerlijk, ik werd vanavond gebeld door een goed doel voor een collecte die ik ga lopen.
Of ik voorkeur had voor wijken.
Ik: ik loop niet in delen van het dorp die bekend staan om het tuig wat er woont.
Goede doel: meer dan begrijpelijk.

En helaas, het gaat hier om een deel van het dorp waar het gaat om mensen met een andere afkomst of kleur.
Waar de Nederlanders zich niet meer veilig voelen en vertrekken wegens de criminaliteit.
En dat zijn geen mensen die iets tegen een andere kleur of afkomst hebben, maar als de balen hasj achter je auto verstopt liggen, ben je gewoon echt niet blij.
In enkele jaren is het qua huurders van net name Nederlanders naar van alles en nog wat gegaan.
En 95% is nu dus niet Nederlands, en de criminaliteit en overlast rijst gewoon de pan uit.
Vrienden van ons gaan verhuizen om deze reden want ze voelen zich echt niet meer veilig.
Doodzonde want het is een prachtig appartement wat ze hebben.

Maar ik durf het niet aan hoor, met mijn collectebus langs bij die buurten.
En hoe hard ook in mijn omgeving is de criminaliteit niet aanwezig.
Maar je ziet hier ook zélden een vrouw met een hoofddoek of een persoon met andere huidskleur lopen op straat of in de winkels.
Met mijn vorige collecte heb ik dus bij veel huizen bewoners gezien in de wijk waar ik woon.
En dat is qua Marrokaanse afkomst etcetera nul, echt compleet nul.
Maar ik vraag me nu dus af, of ik op grond van discriminatie of racisme nu dan maar toch me in die delen moet gaan begeven?
Terwijl ik weet dat er in die wijken gebeurt?
Was het nou veilig, en geen ellende, liep ik het met liefde hoor, maar ik denk dat ook de politie me voor gek verklaart.

Dus ja, ik ben extra op mijn hoede.
En dat vind ik dus oprecht naar voor de mensen die geen vlieg kwaad doen en eerlijk hun geld verdienen.
Je kunt beter discrimineren en een racist zijn, dan overvallen worden met een trauma voor het leven erbij kado.
Omdat je niet racistisch mocht zijn of mocht discrimineren, terwijl de reden duidelijk is.
Criminaliteit.

Er schiet me nu ook te binnen dat ik bij de febo was laatst, in het deel waar ik dus niet wil lopen.
Hij stuurde een stel Marrokaanse jongeren die bekend staan de boel te verstieren weg.
Zegt een personeelslid tegen mij over de Marrokaanse jeugd, zelf Marrokaans:
Thuis mogen ze niks, Marrokaanse ouders zijn erg streng, en dus doen ze het buiten zicht.
Dan komen ze hier klieren en stuur ik ze weg met de boodschap dat ze beter wat van hun leven kunnen maken.
Moeten gaan studeren, dat ze een keus hebben.
Hij zegt het is simpel: het is een kwestie van welke kant ze kiezen.
Kiezen ze de goede wordt het wat, kiezen ze de slechte kant, wordt het nooit wat.
Zo hard is het, en ik ben zelf half Marrokaans.
Leuk vind ik het niet om dit te zeggen, maar zo gaat het helaas vaak wel.

Maar zo heb ik ook een Roemeens/Belgische ex.
Dubbele nationaliteit dus, emigratie.
We waren op een parkeerplaats in Frankrijk.
Stampvol Roemeense trucks en we kregen al telefoons aangeboden.
Zegt hij: we gaan weg hier, het staat hier vol Roemenen.
Ik wist dus even niet wat voor houding ik me geven moest, hij is zelf vol Roemeen.
In de auto vroeg ik hem of dit nou geen pijn deed, omdat hij zelf ook Roemeen is.
Vol overtuigd: ik ben geen Roemeen, ik ben Belg.
Zo van ik wil niet met dat soort mensen geassocieert worden.
Hij schaamt zich echt dood voor de gang van zaken in dat land, en de corruptie.
Ik vond dat oprecht héél moeilijk, en moest even slikken hoor.

Dus ja zwaar racistische zaken ben ik voor om daar wat van te zeggen.
Maar van dingen die helaas gebeuren en niet op kleine schaal, moet geuit kunnen worden.
En in topics hier zie ik dus dat dat absoluut een no-go is en die mensen afgemaakt worden.
Dus wat Penotti zegt: zolang het in hun straatje past, is het ok.
Maar zodra dat niet zo is zijn ze eigenlijk net zo erg als de mensen waarvan zij vinden dat het racisten zijn, ondanks uitleg.
Daar kan ik me wel in vinden in wat ik lees hier op bokt eerlijk gezegd.

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 06:54

Laten we vooropstellen dat dit topic vooral doelt op modereren en niet op een versie 2 van het topic dat besproken wordt. :)

Ik vind het alleen wel typisch dat 'wij' een straatje hebben, intolerant zijn etc. terwijl je juist achter je oren hoort te krabben als jouw reactie "ja, maar...." is op een simpel punt als "joh, wees geen racist."

Of je bent tegen racisme, of je bent gewoon (onbedoeld) een racist. Dit is geen zaak waar je half om half mee om kunt gaan.

og jeg håber du ved at du har startet i mig, en indvendig midsommer torden start
─ fugleflugten: morgenlysskær

Amber_anne

Berichten: 6903
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 06:59

Wat een pareltjes van reacties zitten hier weer tussen zeg. Chapeau. Precies de reden dat ik mij nooit begeef in topics waar ik weet dat racisme de kop op gaat steken.

Van mij mag er veel strenger gehandhaafd worden door de mods. Ik kan het dan ook niet meer eens zijn met de laatste alinea van hireath

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 07:11

Dit zal altijd een heikel punt blijven, niet alleen op Bokt maar zelfs tot het hoogste niveau. Is het rascisme of vrijheid van meningsuiting. Als ze daar zelfs tot de hoogste rechtbank met een politicus niet uitkomen dan kom je daar op Bokt helemaal niet uit.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 07:41

elnienjo schreef:
Op het immigratieformuliertje wat je in moet vullen als je per vliegtuig naar veel landen buiten Europa reist moet je dat ook invullen.

Als blanke moet je in Amerika 'caucasian' invullen. Althans dat was in 2017 nog 't geval. Misschien is dat ook verhard naar 'white' inmiddels?


Ik heb toch aardig wat van die formuliertjes ingevuld maar dit echt nog nooit. OOk niet in 2017 toen ik dus regelmatig in de states kwam.

Het enige wat je moest invullen is je nationaliteit.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 08:12

Racisme zal nooit over gaan. Iedereen vat het op een eigen manier op. Wij zijn vanwege criminaliteit verhuisd omdat het niet meer veilig was. En ja die waren geen Nederlanders maar Marokkanen. Ik mocht niet alleen spelen in bepaalde gebieden en mijn broer werd van de fiets afgesleept en moest lopend naar huis omdat ze op deze manier gewoon de fiets van je jatte. Altijd als ik een groep zie. Loop ik er of een boog er omheen of anders. Ben ik nu racistisch??? Op school werd ik ook meerdere malen respectloos behandeld door dit soort jongens. Ik had pfeiffer en had de liftsleutel en die jongens wilde ook met de lift. Maar ik wou dat niet en had de deur dicht gedaan. Boven stonden ze me op te wachten met pepperspray. Met dit soort jongeren ben ik gewoon klaar. Ik scheer niemand over 1 kam maar pas wel op wanneer ik een bepaald type zie..

Daarnaast ben ik zelf getint en indisch. Ook daar is veel gebeurd wat het daglicht niet kan zien. Maar ik heb me nooit gediscrimineerd gevoeld of racistische uitingen tegen me gehad. Ik vind het erg als mensen dat wel ervaren en dat is niet juist. Maar sommige draven er in door en misbruiken het.

Op bokt heb ik het niet gemerkt en door dit topic te openen weet je gewoon dat er meningen komen en uiteindelijk discussies zoals altijd.

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 08:40

elnienjo schreef:
Brabant is een Narcostaat, Friezen zijn stug, Zeeuwen zijn zuinig.
Ook allemaal generalisaties die we doorgaans gewoon normaal vinden en gebruiken, terwijl we heus wel weten dat er ook gezellige Friezen zijn en big spender Zeeuwen en veel Brabanders nog nooit drugs van dichtbij hebben gezien. .


Doe nou niet alsof een Fries stug noemen hetzelfde is al zeggen dat gekoloniseerde landen zonder witte leiders niet vrij kunnen zijn van (burger)oorlogen.

elnienjo schreef:
Ik heb geen cijfers ofzo, maar welk Afrikaans of Aziatisch land waar geen Europese kolonisten zijn geweest is op eigen kracht succesvol en vrij van (burger)oorlogen?

Elisa2

Berichten: 37050
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 08:49

Ik heb alleen de openingspost gelezen maar alstjeblieft niet zeg! zeker als andere bokkers gaan bepalen of jij racistisch bent of niet. Te vaak meegemaakt dat woorden verdraaid worden of bewust verkeerd geinterpreteerd zodat er maar met de vinger gewezen kan worden dat jij racistisch bent.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Sharel
Berichten: 246
Geregistreerd: 30-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 08:57

Racisme/discriminatie en dus ongelijkheid kan iedereen overkomen ongeacht je geslacht/huidskleur/religieuze overtuiging. Beweren dat dat niet kan als je bv blank bent, is zelf al ongelijkheid en als je dat niet erkent, kan je geen ongelijkheid als discriminatie en rascime uitbannen. Immers als je er van uit gaat dat blanken ongelijk zijn aan niet blanken op dit gebied, dan is er altijd een ongelijkheid en daar kom je met zo'n uitgangspunt nooit van af.

Ongewenst gedrag naar een ander toe mag van mij aangepakt worden door die persoon op zijn gedrag aan te spreken.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:00

Askja schreef:
Citaat:
Posts op Bokt mogen niet in strijd met de wet zijn en dan in het bijzonder met Artikel 137c van het strafrecht. Dit artikel luidt: Het is niet toegestaan materiaal te publiceren dat opzettelijk foutief en/of onnauwkeurig en/of krenkend en/of vulgair en/of tot haat aanzet en/of obsceen en/of beledigend is over een groep mensen wegens hun ras, godsdienst of levensovertuiging of hun hetero/homoseksuele geaardheid en/of bedreigend en/of anderszins in strijd met de wet is dan wel iemand anders eer en/of goede naam aantast.

Het zou eigenlijk heel eenvoudig moeten zijn, als er iets voorbijkomt wat niet aan bovenstaande beantwoordt zouden de mods moeten optreden.
Ik heb sterk de indruk dat modereren op bokt zich beperkt tot het blussen van brandjes maar dat er weinig visie achter zit. Wat dus weer als gevolg heeft dat degenen die het hardst roepen of het meest tijd hebben de mods voor hen aan het werk zetten.
Het kan best zijn dat dit te maken heeft met capaciteits problemen bij het modteam, het feit dat het vrijwilligers zijn en het ontbreken van een juridische achtergrond. Dus geen verwijt in de richting van de mods, maar wel iets om over na te denken.
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 17-09-20 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:00

Ik heb me gelukkig helemaal niet bezig gehouden met het bewuste topic, maar als ik hier dan lees dat Askja een zinnetje uit een reactie pakt, die in de volgende 2 regels al direct genuanceerd wordt (zie de reactie van Penotti), dan begrijp ik wel dat je het niet eens gaat worden hierover.
Ik vind dat net zoiets als losgaan over een actie van de politie zonder gezien te hebben wat eraan vooraf ging. Oftewel zaken uit de context halen.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:09

Hiraeth schreef:
Laten we vooropstellen dat dit topic vooral doelt op modereren en niet op een versie 2 van het topic dat besproken wordt. :)

Ik vind het alleen wel typisch dat 'wij' een straatje hebben, intolerant zijn etc. terwijl je juist achter je oren hoort te krabben als jouw reactie "ja, maar...." is op een simpel punt als "joh, wees geen racist."

Of je bent tegen racisme, of je bent gewoon (onbedoeld) een racist. Dit is geen zaak waar je half om half mee om kunt gaan.



Ik vind dit wel een van de beste reacties die er tussen zat. Ik lees ook dezelfde namen steeds die “ja maar jij... ja maar jullie....” heel vermoeiend en zolang ze niet direct iets heel fouts zeggen zullen moderators daar niet veel mee kunnen behalve eens een waarschuwing. En dan moet diegene er maar net voor open staan om er wat mee te doen.

Over de vraag die in de OP gesteld wordt denk ik dat het verstandig is om sowieso de regel ‘op de bal en niet op de man’ te hanteren, maar wanneer iemand in het grijze gebied zit, tja, lastig. Het blijft een eeuwige discussie.

Ik schrik de afgelopen maanden wel hoeveel gebruikers ik zie zeggen dat Bokt een vreselijk forum schijnt te zijn waarin dingen gebeuren die verboden zijn, corrupt, noem maar op.
Als je het niet leuk vindt kun je ook gewoon even uitloggen of weg gaan, het is niet (helemaal) het echte leven. Er is zo veel onvrede, zit ik dan in zoveel andere topics te lezen waar ik dit niet in terug lees? :?

Onderschrift


Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:12

Hiraeth schreef:
Of je bent tegen racisme, of je bent gewoon (onbedoeld) een racist. Dit is geen zaak waar je half om half mee om kunt gaan.


In iedere zaak is nuance mogelijk. In jouw mening kan dat niet, is je goed recht, maar zet het niet neer als feit.
Radicaliteit lokt radicaliteit uit. Houd dat ook goed voor ogen. Een discussie wordt gemaakt door de deelnemers aan de discussie. Wanneer een discussie dus uit de hand loopt, moet ieder naar zijn eigen inbreng kijken. Vuiligheid naar elkaar over en weer slingeren en dan boos zijn op de modjes omdat ze niet snel genoeg met de bezemwagen komen, daar vind ik dan weer iets van en dat is niet positief.
In FZ opent zich het ene topic na het andere waarin geroepen wordt dat Bokt geen kleuterklas is en dat modjes niet moeten betuttelen. Maar iedere keer als modjes een topic wat losser laten of niet overduidelijk aanwezig zijn, loopt het mis.
Een forum is meer dan alleen die groene naampjes, een forum is ook de meer dan 300.000 zwarte namen (no racism intended), tijd dat die laatste ook eens een flink deel verantwoordelijkheid nemen over hoe een discussie verloopt.

Telpeva

Berichten: 14692
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:16

Astorga heb je mijn post wel gelezen en die van Marije, of heb je na het lezen van die ene racistische voorbeeldzin meteen conclusies gehaald dat Marije en ik dan blijkbaar voor normalisatie van racisme zijn? Want ik snap je reactie niet. De clue van wat Marije zei, waar ik het mee eens ben, is dat mensen nu eenmaal een heel andere achtergrond kunnen hebben en in onwetendheid dingen doen die ze doen, omdat het ze met de paplepel is ingegoten. Het hele thema was: in gesprek komen met elkaar, erover praten, en van daaruit manieren vinden om op een fijnere manier met elkaar en anderen om te gaan.

Ik snap niet waar het in mijn post mis is gegaan, dat ik het idee heb gegeven dat ik voor normalisatie van racisme ben.

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-20 09:23

Suzanne F. schreef:
Dit zal altijd een heikel punt blijven, niet alleen op Bokt maar zelfs tot het hoogste niveau. Is het rascisme of vrijheid van meningsuiting. Als ze daar zelfs tot de hoogste rechtbank met een politicus niet uitkomen dan kom je daar op Bokt helemaal niet uit.

Racisme staat in de wet omschreven. Waar de grenzen van die wet liggen is deels een kwestie van (juridische) interpretatie.
Veel uitspraken, zowel hier als in de media en de politiek, zijn (vaak bewust) op het randje. Dan is het niet altijd gemakkelijk om te bepalen waar de vrijheid van meningsuiting stopt. Is een uitspraak alleen racistisch als er sprake is van een openlijk racistische woordkeuze, racistische scheldwoorden, bedreigingen vanwege ras of achtergrond etc? Of is een uitspraak ook racistisch als er qua woordkeuze binnen de lijntjes wordt gekleurd maar de strekking duidelijk racistisch is, in die zin dat er doelbewust een negatief beeld van een etnische bevolkingsgroep wordt neergezet, en een link wordt gelegd tussen afkomst en negatieve eigenschappen? Misschien is het voor de duidelijkheid overigens goed om hier ook het begrip discriminatie bij te betrekken, omdat het niet alleen om etnische afkomst gaat maar ook om cultuur.
Wat mij betreft valt het onder racisme en discriminatie als iemand herhaaldelijk uitspraken doet die inhoudelijk op het randje zijn, uitspraken dus met een impliciete maar duidelijk herkenbare racistische of discriminerende strekking.

Als een Bokker op die manier steeds de grenzen opzoekt, mag deze wat mij betreft teruggefloten worden door een mod. Daar moet geen TEM voor nodig zijn, dat is meer een middel om te wijzen op berichten die door de mod over het hoofd zijn gezien. Posts die qua racistische toon/strekking/woordkeuze over de grens gaan (en als je de eerder door mij aangehaalde citaten uit het racismetopic erbij pakt, daar staan er zeker twee tussen waar dat m.i. op van toepassing is), mogen wat mij betreft acuut verwijderd worden, en Bokkers die ondanks herhaalde waarschuwingen dubieuze posts blijven plaatsen mogen wat mij betreft een (tijdelijke) ban krijgen. Daar lijkt me weinig Chinees aan, en lijkt me ook geen onmogelijke opgave voor het mod team.
Sterker nog, ik ben van mening dat je als paardenforum met een behoorlijk omvangrijk onderdeel maatschappelijke onderwerpen de verantwoordelijkheid draagt hier adequaat op te modereren. Is dat niet wenselijk of mogelijk, dan kun je je afvragen of je dat maatschappelijke onderdeel niet beter kunt afstoten.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Telpeva

Berichten: 14692
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:30

Suggestie van mijn kant, als modereren op racisme en discriminatie te lastig blijkt voor het team, wellicht is het dan een idee om in plaats daarvan deze boktregel erbij te pakken:

https://www.bokt.nl/wiki/Bokt:Regels#art5
Citaat:
Hoe gedraag je je op Bokt
5 - Ook het hinderen van andere bezoekers van de site is niet toegestaan.
Uit ervaring blijkt dat een hele kleine groep gebruikers veel overlast voor anderen kan veroorzaken, zonder daarbij bovenstaande gedragsregels te overtreden. Maar ook zonder te schelden, grof of beledigend te reageren kan er voor gezorgd worden dat - kort gezegd - de sfeer op Bokt flink verziekt raakt. En dat is gewoon niet de bedoeling: het forum moet een plaats zijn waar mensen met verschillende meningen over zeer uiteenlopende zaken met plezier met elkaar discussiëren en ervaringen en informatie delen.
Het is op Bokt dan ook niet toegestaan om je zodanig te gedragen dat je het plezier van andere mensen verpest. Het hinderen van discussies, storend aanwezig zijn op het forum of andere bezoekers lastig vallen met overtuigingen of stokpaardjes kan uiteindelijk tot uitsluiting leiden. Wees niet die ruiter die de rijbaanregels negeert en zo de les voor alle anderen in de bak verstoort.

Voorbeelden van dit soort gedrag zijn:

Het blijven hameren op jouw mening, jouw overtuiging, jouw stokpaardje, zeker waar dit niet relevant is;
Discussiepartners uitlokken en uitdagen;
Onaangepast gedrag: continu zuigend, hautain, betweterig, arrogant, et cetera aanwezig zijn
De moderators kunnen gebruikers hierop aanspreken en bij herhaalde overtredingen kan een ban van Bokt volgen

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:39

Sclimpre schreef:
Citaat:
Posts op Bokt mogen niet in strijd met de wet zijn en dan in het bijzonder met Artikel 137c van het strafrecht. Dit artikel luidt: Het is niet toegestaan materiaal te publiceren dat opzettelijk foutief en/of onnauwkeurig en/of krenkend en/of vulgair en/of tot haat aanzet en/of obsceen en/of beledigend is over een groep mensen wegens hun ras, godsdienst of levensovertuiging of hun hetero/homoseksuele geaardheid en/of bedreigend en/of anderszins in strijd met de wet is dan wel iemand anders eer en/of goede naam aantast.
Het zou eigenlijk heel eenvoudig moeten zijn, als er iets voorbijkomt wat niet aan bovenstaande beantwoordt zouden de mods moeten optreden.

Eenvoudig?

Bepaal maar eens wanneer iets opzettelijk foutief en/of onnauwkeurig en/of krenkend en/of vulgair en/of tot haat aanzet en/of obsceen en/of beledigend is. Daarover hebben meerdere rechtbanken het laatste woord bijvoorbeeld nog niet gesproken.

Alleen al bij het ogenschijnlijk eenvoudige 'opzettelijk foutief', zal bijvoorbeeld zowel de fout als de opzet bewezen moeten worden.
Kwalificaties als 'vulgair' of 'beledigend' zijn al helemaal een grijs gebied.
Denk je oprecht dat die voor een moderatorteam dan wél helder zijn?

Schoentje, kerstmuts en [o]

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:43

Elisa2 schreef:
Ik heb alleen de openingspost gelezen maar alstjeblieft niet zeg! zeker als andere bokkers gaan bepalen of jij racistisch bent of niet. Te vaak meegemaakt dat woorden verdraaid worden of bewust verkeerd geinterpreteerd zodat er maar met de vinger gewezen kan worden dat jij racistisch bent.

Dat te pas en te onpas voor racist worden uitgemaakt slaat de hele discussie dood. Laat staan als er dan ook nog gesmeekt wordt bij de mods om alles wat niet in je straatje past te gaan wissen.

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:48

Elisa2 schreef:
Ik heb alleen de openingspost gelezen maar alstjeblieft niet zeg! zeker als andere bokkers gaan bepalen of jij racistisch bent of niet. Te vaak meegemaakt dat woorden verdraaid worden of bewust verkeerd geinterpreteerd zodat er maar met de vinger gewezen kan worden dat jij racistisch bent.

Dit zie ik ook te vaak, soms word iemand die zich écht van geen kwaad bewust is pats-boem neergezet als racist omdat een ander zich dan gediscrimineerd voelt over een zout op alle slakken puntje.


Gini schreef:
Hiraeth schreef:
Of je bent tegen racisme, of je bent gewoon (onbedoeld) een racist. Dit is geen zaak waar je half om half mee om kunt gaan.


In iedere zaak is nuance mogelijk. In jouw mening kan dat niet, is je goed recht, maar zet het niet neer als feit.
Radicaliteit lokt radicaliteit uit. Houd dat ook goed voor ogen. Een discussie wordt gemaakt door de deelnemers aan de discussie. Wanneer een discussie dus uit de hand loopt, moet ieder naar zijn eigen inbreng kijken. Vuiligheid naar elkaar over en weer slingeren en dan boos zijn op de modjes omdat ze niet snel genoeg met de bezemwagen komen, daar vind ik dan weer iets van en dat is niet positief.
In FZ opent zich het ene topic na het andere waarin geroepen wordt dat Bokt geen kleuterklas is en dat modjes niet moeten betuttelen. Maar iedere keer als modjes een topic wat losser laten of niet overduidelijk aanwezig zijn, loopt het mis.
Een forum is meer dan alleen die groene naampjes, een forum is ook de meer dan 300.000 zwarte namen (no racism intended), tijd dat die laatste ook eens een flink deel verantwoordelijkheid nemen over hoe een discussie verloopt.

Amen.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-20 09:52

En juist daarom zou erop gemodereerd moeten worden. Iemand ten onrechte uitmaken voor racist is evengoed kwalijk!
Je kunt iemand heel goed wijzen op racistische uitspraken/uitspraken met een racistische ondertoon zonder deze persoon als racist te betitelen. Ik heb hier even goed over nagedacht en racist ben je naar mijn idee pas als je een racistische ideologie aanhangt, zoals het (neo-)nazisme. Dat is dus een hele zware, kwetsende beschuldiging.
Mensen die hier op Bokt te gemakkelijk een ander racist noemen vanwege (vermeende) racistische uitspraken moeten dus net zo goed teruggefloten worden. Voorzover ik heb begrepen is dat overigens ook een paar keer gebeurd n.a.v. het racismetopic.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:55

Gini schreef:
Hiraeth schreef:
Of je bent tegen racisme, of je bent gewoon (onbedoeld) een racist. Dit is geen zaak waar je half om half mee om kunt gaan.


In iedere zaak is nuance mogelijk. In jouw mening kan dat niet, is je goed recht, maar zet het niet neer als feit.

Ik ben op maandag en woensdag racistisch, de rest van de week niet.

Je kunt niet een 'beetje' racist zijn. Het zijn namelijk de mensen die grijstinten willen maken in, in dit geval toch wel een zwart-wit kwestie (en dan heb ik 't puur over de term, niet over bepaalde huidskleuren), die het laten gebeuren als iets escaleert. Voor veel mensen is het 'not done' om WW II er in te betrekken, maar het is het meest recente voorbeeld van wat er gebeurt als mensen "ja, maar..." zeggen, een bevolking als een zondebok aanwijzen of ergens maar passief bij staan. Ingrijpende veranderingen gebeuren geleidelijk en ik vind het triest dat er in Nederland (en op Bokt) steeds meer ruimte komt voor het uiten van gevaarlijke meningen.

Het is je goed recht om zoals Popstra en elnienjo je haatdragende mening te uiten en regelmatig te provoceren en olie op het vuur te gooien in dit soort topics, maar geef dan ook Bokkers de kans om te zeggen dat hun opmerkingen druipen van ten minste een racistische ondertoon.

og jeg håber du ved at du har startet i mig, en indvendig midsommer torden start
─ fugleflugten: morgenlysskær

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:56

;(
Telpeva schreef:
Astorga heb je mijn post wel gelezen en die van Marije, of heb je na het lezen van die ene racistische voorbeeldzin meteen conclusies gehaald dat Marije en ik dan blijkbaar voor normalisatie van racisme zijn? Want ik snap je reactie niet. De clue van wat Marije zei, waar ik het mee eens ben, is dat mensen nu eenmaal een heel andere achtergrond kunnen hebben en in onwetendheid dingen doen die ze doen, omdat het ze met de paplepel is ingegoten. Het hele thema was: in gesprek komen met elkaar, erover praten, en van daaruit manieren vinden om op een fijnere manier met elkaar en anderen om te gaan.

Ik snap niet waar het in mijn post mis is gegaan, dat ik het idee heb gegeven dat ik voor normalisatie van racisme ben.

Ik verbaas me over het beleid in ZA, het is dus geen aanval op jou.

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:04

Hiraeth schreef:
Je kunt niet een 'beetje' racist zijn. Het zijn namelijk de mensen die grijstinten willen maken in, in dit geval toch wel een zwart-wit kwestie (en dan heb ik 't puur over de term, niet over bepaalde huidskleuren), die het laten gebeuren als iets escaleert.

Ben ik nu de enige die er vooral verdrietig van word dat bij het noemen van een doodnormale veel gebruikte nederlandse term, zwart-wit, er alvast bij voorbaat vermeld word dat het de term an sich betreft en geen huidskleur?

Zó word racisme óók gevoed!

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:05

Nouja, normaal gesproken gebruik ik gewoon zwart-wit zonder haakjes á la titel van het goede Frank Boeijen nummer. In dit topic verduidelijk ik het maar even verder. Better safe than sorry. :+

og jeg håber du ved at du har startet i mig, en indvendig midsommer torden start
─ fugleflugten: morgenlysskær


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers