Merrie 15 jaar Bloedei?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
fishstick

Berichten: 15
Geregistreerd: 02-03-09
Woonplaats: Ommerem

Merrie 15 jaar Bloedei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-20 21:07

Lieve bokkers,

Het volgende scenario:
Ik heb 3 maanden geleden een prachtige lieve Hackneymerrie gekocht als weidemaatje voor mijn mini hengst (welke ik helaas een week na aankomst merrie heb moeten laten inslapen... |(

Hackneymerrie stond nu alleen en ondanks het vele verdriet om mijn hengst, probeerde ik een positieve draai aan deze situatie te gaan geven. Het idee was de merrie te laten dekken door een mooie minipaarden hengst.
Na goed te hebben rond geïnformeerd een hengst gevonden. De veearts had mijn merrie gescand op wanneer zij hengstig zou gaan worden. Entingen daarvoor op orde gebracht enz. Ze was er klaar voor en naar de hengst gebracht waar zij zou gaan verblijven.
Bij de eerste hengstigheid, bleek ze na 18 dagen niet drachtig. De 2de hengstigheid wederom niet drachtig (ze laat ook zonder scan heel duidelijk haar hengstigheid zien).
De veearts ging verder kijken en zag een bloedei.

Nu is er erg weinig te vinden op internet over een Bloedei. En helaas was ik er niet bij toen ze gescand werd, dus ik kon er weinig over vragen.
Hebben jullie hier ervaring mee en is het mogelijk misschien doormiddel van voedingssuplementen zoals Fertile van Pavo of andere middelen (hormonen) enz het wel voorelkaar te krijgen?
Aan de hengst lag het sowieso niet, hij had alle andere merries op dat moment wel drachtig gekregen.
De merrie is wat ik na aankoop begreep in het verleden veel van huis gewisseld. Haar laatste veulen had ze in 2017.

Ik hoop dat jullie mij misschien verder van informatie kunnen voorzien of tips kunnen geven? Of gewoon heel eerlijk kunnen zijn en zeggen dat het misschien wel nooit meer lukt...

Mijn CREMELLO is een DREAM COME TRUE


RSDICBS

Berichten: 1003
Geregistreerd: 08-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 22:10

Geen ervaring hier :(:) sterkte met het verlies van je hengstje...

Ik volg hier wel even vanuit interesse

Alleen foto's in topic bekijken: &if=1

Mariposa11
Berichten: 2862
Geregistreerd: 22-12-09

Re: Merrie 15 jaar Bloedei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 22:25

De dierenarts bellen en vragen..?
Maar blijft ze nu alleen staan tot ze een veulen heeft?

sennanina
Berichten: 39
Geregistreerd: 17-05-20

Re: Merrie 15 jaar Bloedei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 22:27

je zou er ook nog een bij kunnen zetten'


vilheide

Berichten: 1473
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Re: Merrie 15 jaar Bloedei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 22:45

Waarom de keuze om je Hackney merrie te laten dekken door een mini hengst?

Groetjes Jolanda

Ibbel

Berichten: 48930
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 06:57

Bloedei lost in principe vanzelf op, en aangezien het nu toch najaar is kan je daar rustig op wachten.
Vol in het dekseizoen is het makkelijker om het ei af te spuiten anders verlies je zoveel tijd.

Je kunt dus best wachten tot volgend voorjaar en dan weer laten checken door de DA. Zit het er dan nog, dan kan het alsnog afgespoten worden.

Ik zou wel voor gezelschap voor je merrie zorgen, anders staat ze de hele winter alleen (en dat is voor de voortplanting ook niet gunstig, een paard dat eenzaam is kan hormonaal ook aardig in de knoop raken)

fishstick

Berichten: 15
Geregistreerd: 02-03-09
Woonplaats: Ommerem

Re: Merrie 15 jaar Bloedei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-20 09:29

Hartelijk dank allemaal voor jullie reactie!
Allereerst ik ben druk bezig een goede minipaarden merrie te zoeken. Dus een maatje krijgt ze hopelijk binnen nu en een maand. Ik wil namelijk niet zomaar even een paardje bij kopen. Ik wil namelijk weer een paardje kopen waar ik jarenlang plezier van ga hebben.

De vraag over waarom dekken met een minipaard: zoals ze bij het ASPC ook hebben gedaan. Een Hackney heeft extreme bewegingen en een luxe uiterlijk, en relatief gezien staan zij hoger op de benen (langere benen) ik zou dat graag terug zien in een kleiner paardje :D vandaar de keuze ;)

Ik laat volgend voorjaar de veearts haar onderzoeken. Hopelijk is het bloedei dan weg en zit er een goed eitje!
Afspuiten klinkt wel heftig? Hoe gaat dat in zn werk?

Kan ik verder qua voeding haar nog iets geven waardoor haar lichaam extra word ondersteund in het ontwikkelen van een goed ei?

Mijn CREMELLO is een DREAM COME TRUE

Jasmijn159

Berichten: 4427
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Merrie 15 jaar Bloedei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 12:26

Een bloedei kan een keer gebeuren en lost zichzelf op. Hoeft geen probleem te zijn voor een volgende dracht. Misschien vind je meer als je zoekt op corpus hemorrhagicum.

Hoe oud is je merrie? Zit er vocht in de baarmoeder met scannen?
Als het volgend jaar weer niet pakt zou ik overwegen een kweek van de baarmoeder te doen. Soms zit daar een bacterie/schimmel/gist in die innnesteling van het vruchtje voorkomt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Capriootje en 36 bezoekers