Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:32

de Pure Feed Balance schijnt echt lekker te zijn, kun je evt ook 'slobber' van maken, is wat zachtere brok schijnt.

de VS wordt hier goed gegeten ondanks dat ik het vind stinken :-) (en pony vindt niet alles lekker)

Jessix

Berichten: 16381
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:23

IngridM schreef:
VS200 krijgt mijne nu ook al een tijd inderdaad maar toch vind ik de Pure Feed Balancer completer.
Meer verschillende vitamines (B vitamines), meer vitamine E, meer magnesium, plus probiotica en prebiotica EN meer eiwitten. Wat ik anderen hier hoorde zeggen.

Ik zou moeten kijken of de eiwitten niet teveel gaan worden voor mijn pony maar ik vind hem wel zeer compleet.

Weet iemand overigens of pre- en probiotica kwaad kunnen als het paard ze an sich niet nodig heeft?

Ik voer het eigenlijk niet voor de eiwitten, dus dat maakt me niet zo veel uit. Daar heb ik mijn ruwvoer(mixen) wel voor. Pre-en probiotica voer ik ook liever niet preventief dus dat was de reden dat ik er toen voor de VS heb gekozen ipv Pure Feed. Maar het is zeker een mooi voer en mochten die van mij het niet meer goed doen op VS zal ik zeker de Pure Feed proberen.

Maartje_M

Berichten: 9300
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:40

IngridM schreef:
de Pure Feed Balance schijnt echt lekker te zijn, kun je evt ook 'slobber' van maken, is wat zachtere brok schijnt.

de VS wordt hier goed gegeten ondanks dat ik het vind stinken :-) (en pony vindt niet alles lekker)


Thanks! Misschien is VS hier een beter alternatief dan vitalbix, aangezien dat ook niet altijd goed gegeten wordt. En dan kan ik altijd nog de balance proberen

Jets

Berichten: 3543
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:13

plutolover schreef:
IngridM schreef:
Leuk jullie reacties te lezen over wisselen van vitaminebrokjes! Toch nog wel veel mensen die wisselen eens in de zoveel tijd.

Ik betrap mezelf er ook regelmatig op dat ik doorsla in kijken wat hij binnenkrijgt, alsof ik zelf elke dag al m'n vitamines binnenkrijg 8)7
Maar ja aan de andere kant wil ik wel weer dat hij voldoende van bepaalde dingen binnenkrijgt.

Lastig lastig soms :D


nou als ik naar mijn eigen eten kijk, kan 1 en ander ook wel veranderd in worden hahaha

bijv ipv wit brood vervangen voor bruin brood, hageslag is ook niet bepaald gezond te noemen :D

Ik ben nu vooral zoekend omdat ik nu 2 paarden heb 1 van 22 (positief getest op cushing) en 1 van 2.5. De ene heeft juist extra vitamine/miniralen enz nodig met voer met weinig suikers/zetmeel en liefst graanvrij

en mijn jonky wil ik ook op een vitamine korrel hebben met daarbij beetje meusli of brok... maar heeft wel last van overgang kwa voer.. en moet ook nog beetje betaalbaar zijn.

zo ga ik nu dan de oudere op pavo ishape zetten.. maar dan zal ik ongv 40.- kwijt zijn per maand maar hoef ik geen pavo vital bij te geven.

mijn jonky zal prima op alleen pavo vital kunnen maar geef graag wat extra (halve schep of minder) voor de lekkernij liefst ook graanvrij..

Hij krijg nu cavalor fiber force.. maar weet nog niet wat ik daar van vind. Ze verkopen het als graanvrij maar is blijkbaar niet zo.. En daar hou ik niet zo van... wees gewoon eerlijk. En vind dat daar vrij weinig vitamine/miniralen en magnesium in zit als ik vergelijk met andere merken met soort gelijk voer.

Ik kan natuurlijk ook mijn jonky op de pavo inshape zetten.

pavo gaf als advies: alleen pavo vital en zodra ik wat met hem ga doen overgaan of aanvullen met condition of nature best.



Ik voer ook Fiberforce en het wordt niet verkocht als graanvrij, maar vrij van volle granen. Dat betekent dat alleen de huls van de granen gebruikt wordt als ruwe celstof bron. Staat ook gewoon aangegeven bij de samenstelling, bijv speltdoppen :) Ik combineer het met de nutri support, voor een jonkie zou ik combineren met nutri grow voor koper, zink, mangaan etc.

Juniores
Berichten: 286
Geregistreerd: 18-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:28

Maartje_M schreef:
IngridM schreef:
de Pure Feed Balance schijnt echt lekker te zijn, kun je evt ook 'slobber' van maken, is wat zachtere brok schijnt.

de VS wordt hier goed gegeten ondanks dat ik het vind stinken :-) (en pony vindt niet alles lekker)


Thanks! Misschien is VS hier een beter alternatief dan vitalbix, aangezien dat ook niet altijd goed gegeten wordt. En dan kan ik altijd nog de balance proberen


Mijn paard stopte van de 1 op de andere dag met vitalbix eten en heb toen ook de VS besteld. Dat eet hij goed en lijkt tot nu toe ook goed te bevallen.

Tip: toen ik bij het bestellen aangaf dat mijn paard de vitalbix niet meer at kreeg ik ook een proefzakje van de Pure Feed Balancer. Ik weet niet of ze dit altijd doen maar het is het proberen waard. Overigens heb ik de Pure Feed nog niet geprobeerd aangezien hij de VS gewoon eet.

Maartje_M

Berichten: 9300
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:33

Ik heb niet zo heel veel aan proefzakjes, mijn ruin eet het meeste een dag of 3 prima en dan niet meer :+ Het Marstall proefzakje ging er keurig helemaal in en toen kocht ik een zak en liet hij alles staan, de boef :=

Slmt9

Berichten: 4729
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:44

Jessix schreef:
IngridM schreef:
VS200 krijgt mijne nu ook al een tijd inderdaad maar toch vind ik de Pure Feed Balancer completer.
Meer verschillende vitamines (B vitamines), meer vitamine E, meer magnesium, plus probiotica en prebiotica EN meer eiwitten. Wat ik anderen hier hoorde zeggen.

Ik zou moeten kijken of de eiwitten niet teveel gaan worden voor mijn pony maar ik vind hem wel zeer compleet.

Weet iemand overigens of pre- en probiotica kwaad kunnen als het paard ze an sich niet nodig heeft?

Ik voer het eigenlijk niet voor de eiwitten, dus dat maakt me niet zo veel uit. Daar heb ik mijn ruwvoer(mixen) wel voor. Pre-en probiotica voer ik ook liever niet preventief dus dat was de reden dat ik er toen voor de VS heb gekozen ipv Pure Feed. Maar het is zeker een mooi voer en mochten die van mij het niet meer goed doen op VS zal ik zeker de Pure Feed proberen.


+1

Iemand stuurde nog dat je van vitalbix minimaal 350gr voert. Geen idee. Maar je voert toch liever minder ipv meer lijkt me. Ik geef maar 50gr VS bij.

darkadia

Berichten: 5229
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:50

Vitalbix adviseert inderdaad bij geen arbeid 50gr per 100kg paard, dus 250 voor een paard van 500kg. En bij lichte arbeid al 300. Dus vind ook dat je daar best wel wat van moet voeren voor de juiste hoeveelheden.
Daarbij werd het hier niet goed gegeten en kan paardlief dus niet goed tegen luzerne, dus hier nu ook de vs200 en die wissel ik af met agrobs naturminer. Deze eten ze beiden graag, kan ik ook door wat nat gemaakt voer doen zonder problemen.

Muze
Berichten: 5241
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 17:08

Ja iets minder voeren kan ook voordelen hebben.
Vs spreekt mij ook echt nog aan maar als ik nu zie dat de batch tot november houdbaar is wacht ik wel..
Maar ook daar voerde ik rond de 160 gram van.
9 kilo is dus niet te voeren voor de houdbaarheid verstreken is en met 3 kilo blijf ik bezig

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 18:23

Tot november, nee dan kom je niet ver...
Staat dat op de site? Nog niet zo heel lang geleden had ze nieuwe voorraad meen ik me te herinneren.

Muze
Berichten: 5241
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 18:24

Van juni staat erbij/
Dus ik pas.

SuusEquus
(Sport)massage, lymfedrainage, acupressuur (io)

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 18:25

Jessix schreef:
Ik voer het eigenlijk niet voor de eiwitten, dus dat maakt me niet zo veel uit. Daar heb ik mijn ruwvoer(mixen) wel voor. Pre-en probiotica voer ik ook liever niet preventief dus dat was de reden dat ik er toen voor de VS heb gekozen ipv Pure Feed. Maar het is zeker een mooi voer en mochten die van mij het niet meer goed doen op VS zal ik zeker de Pure Feed proberen.


Ik weet even niet wie uit m'n hoofd maar er vroeg iemand naar vitaminebrok met meer eiwit.

Wij krijgen binnenkort nieuwe balen ruwvoer, misschien weer eens laten testen. En dan mogelijk vitamine brok op aanpassen.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 18:27

Muze schreef:
Van juni staat erbij/
Dus ik pas.


Ik zie het. Heb ook bijna nodig maar dit wil ik ook niet. Voer maar 50 gram per dag.

Slmt9

Berichten: 4729
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 19:00

Ik heb het wel gewoon gehaald, ik bewaar het dicht en op een donkere, koele plek. Ik kan me niet voorstellen dat het gaat schimmelen vanaf november.

Jessix

Berichten: 16381
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 19:38

IngridM schreef:
Jessix schreef:
Ik voer het eigenlijk niet voor de eiwitten, dus dat maakt me niet zo veel uit. Daar heb ik mijn ruwvoer(mixen) wel voor. Pre-en probiotica voer ik ook liever niet preventief dus dat was de reden dat ik er toen voor de VS heb gekozen ipv Pure Feed. Maar het is zeker een mooi voer en mochten die van mij het niet meer goed doen op VS zal ik zeker de Pure Feed proberen.


Ik weet even niet wie uit m'n hoofd maar er vroeg iemand naar vitaminebrok met meer eiwit.

Wij krijgen binnenkort nieuwe balen ruwvoer, misschien weer eens laten testen. En dan mogelijk vitamine brok op aanpassen.

Ja klopt, dat had ik ook gelezen. Weet ook niet meer wie...

Jessix

Berichten: 16381
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 19:40

Slmt9 schreef:
Ik heb het wel gewoon gehaald, ik bewaar het dicht en op een donkere, koele plek. Ik kan me niet voorstellen dat het gaat schimmelen vanaf november.

Het bederft ook niet, maar de gehalten van de vitamine en mineralen worden wel langzaam aan minder. Net als met medicijnen en menselijke supplementen. Kwaliteit loopt langzaam terug. (= niet meer gegarandeerd na die datum)

Slmt9

Berichten: 4729
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 21:40

Ah zo, maar blijf t raar vinden dat voor dit product dan maar 5 maanden gegarandeerd is.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 21:44

Slmt9 schreef:
Ah zo, maar blijf t raar vinden dat voor dit product dan maar 5 maanden gegarandeerd is.


Mwah: hoe minder toevoegingen om een product houdbaar te maken, hoe minder lang ze de houdbaarheid (en dan vooral de oorspronkelijke kwaliteit, het wordt niet ineens bezaaid met schimmel of rot gelukkig) kunnen garanderen. Dat is niet gek. Nadeel is in praktijk vooral dat 3kg vrij weinig is om dan af te nemen. 5 of 6 kg is eigenlijk een fijnere hoeveelheid. Want de grote zakken en maar één paard of pony, is óók niet handig ivm die houdbaarheid/ gegarandeerde kwaliteit.

Gechargeerd gezegd: hoe lang blijft een wortel goed als je die op tafel legt? En hoe lang bleef een McDonald's hamburger ook alweer goed (=vrij van schimmels, rot, etc)?


Jessix

Berichten: 16381
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 21:50

Eens met bovenstaande. Er zitten dus geen of minder toevoegingen in om het product langer houdbaar te maken. Ik vind dat een plus punt. Je kan 3kg afnemen en misschien anders even overleggen met de producent over een andere hoeveelheid.

maralyn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 22:04

Skippy01 schreef:
Slmt9 schreef:
Ah zo, maar blijf t raar vinden dat voor dit product dan maar 5 maanden gegarandeerd is.


Mwah: hoe minder toevoegingen om een product houdbaar te maken, hoe minder lang ze de houdbaarheid (en dan vooral de oorspronkelijke kwaliteit, het wordt niet ineens bezaaid met schimmel of rot gelukkig) kunnen garanderen. Dat is niet gek. Nadeel is in praktijk vooral dat 3kg vrij weinig is om dan af te nemen. 5 of 6 kg is eigenlijk een fijnere hoeveelheid. Want de grote zakken en maar één paard of pony, is óók niet handig ivm die houdbaarheid/ gegarandeerde kwaliteit.

Gechargeerd gezegd: hoe lang blijft een wortel goed als je die op tafel legt? En hoe lang bleef een McDonald's hamburger ook alweer goed (=vrij van schimmels, rot, etc)?


Er was een vrouw, die haar happy meal 20 jaar lang had opgeborgen, en dit er niet veel anders uit had gezien, dan toen ze het had verborgen?

Ik weet niet hoe "happy" een mens daar van moet worden. :')

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Slmt9

Berichten: 4729
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 23:10

Skippy01 schreef:
Slmt9 schreef:
Ah zo, maar blijf t raar vinden dat voor dit product dan maar 5 maanden gegarandeerd is.


Mwah: hoe minder toevoegingen om een product houdbaar te maken, hoe minder lang ze de houdbaarheid (en dan vooral de oorspronkelijke kwaliteit, het wordt niet ineens bezaaid met schimmel of rot gelukkig) kunnen garanderen. Dat is niet gek. Nadeel is in praktijk vooral dat 3kg vrij weinig is om dan af te nemen. 5 of 6 kg is eigenlijk een fijnere hoeveelheid. Want de grote zakken en maar één paard of pony, is óók niet handig ivm die houdbaarheid/ gegarandeerde kwaliteit.

Gechargeerd gezegd: hoe lang blijft een wortel goed als je die op tafel legt? En hoe lang bleef een McDonald's hamburger ook alweer goed (=vrij van schimmels, rot, etc)?


Ah dat is wel logica inderdaad!

Geef ik vanaf oktober 100gr, het dubbele, is t dit jaar op.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 06:49

maralyn schreef:
Er was een vrouw, die haar happy meal 20 jaar lang had opgeborgen, en dit er niet veel anders uit had gezien, dan toen ze het had verborgen?

Ik weet niet hoe "happy" een mens daar van moet worden. :')


Ja precies! Dus vanuit die logica is een kortere houdbaarheid niet zo gek voor een 'schoon' voer :j

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 06:53

Zo heb ik het nog nooit bekeken :-)

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 08:26

Skippy01 schreef:
maralyn schreef:
Er was een vrouw, die haar happy meal 20 jaar lang had opgeborgen, en dit er niet veel anders uit had gezien, dan toen ze het had verborgen?

Ik weet niet hoe "happy" een mens daar van moet worden. :')


Ja precies! Dus vanuit die logica is een kortere houdbaarheid niet zo gek voor een 'schoon' voer :j

Die Happy Meal bleek 'goed' te zijn gebleven omdat ze bij McDonalds erg goed zijn in vocht uit hun producten halen. Zonder vocht kunnen schimmels en bacteriën niet groeien. Daarom bleef de burger er hetzelfde uitzien, niet omdat ze er 'van alles' in getopt hadden.

Daarnaast is houdbaarheid een garantie dat de kwaliteit van een product tot die datum gegarandeerd goed is, iets dat verplicht is in de EU, zelfs voor dingen die niet over datum kunnen (zoals zout). Na de houdbaarheidsdatum (de tht, niet de tgt), zijn veel producten nog prima te gebruiken, maar misschien minder lekker of wat droger.

maralyn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 08:40

Maar na 20 jaar zou ik m echt niet meer eten hoor!!!

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Albertina71, Amandavd, GrapeshotBot, Loe_Loe, Selente en 14 bezoekers