nieuw paard

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liekemo
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 22:44

jpawillems schreef:
Liekemo schreef:
Hey jpawillems!

Een eigen paard is ook zeker mijn grootste droom en ik denk dat we die nog met heel veel andere mensen delen!

Ik denk dat veel mensen zullen zeggen dat je wel echt goed moet weten wat je doet op meerdere vlakken, geld en tijd besef. En zoals je zelf al goed zegt wat lever je er voor in. Bijvoorbeeld minder schoppen.

Je zegt dat je al best ver bent, mag ik vragen hoe ver?

Ik ben hier zeker niet om je droom te verdrijven en heb een aantal tips! Ik zal niet offtopic gaan door uitgebrijd te vertellen wat je voor een paard allemaal nodig hebt ;)

Om geld te verdienen raad ik een goeie vasten oppas aderes aan, een kranten wijk levert vaak voor een paard (te) weinig op. Als je een vast oppas aderes kan vinden waar je 2x per week kan oppassen levert dat vaak best goeie centjes op!

Je ouders “over halen”, als je al het andere in orden hebt (al is dat nu of over 20 jaar) gaat dat uiteindelijk wel goed komen. Als je echt gedreven bent en erg je best doet zonder te zeuren “mag ik alsjeblieft een paard” dan komt het wel op je pat.

Je moeder over haar angst heen helpen, helaas is dit iets wat ze echt zelf moet doen en willen. Als iemand een angst ergens voor heeft, en (nog) geen behoeften om er over heen te komen is dit iets wat je met rust moet laten. Natuurlijk kan je haar mee nemen en laten zien dat ze mier zoet zijn, uit eindelijk moet ze het als ze er echt angst voor heeft zelf doen!


Ik hoop dat je je droom ooit in je leven zult berijken. En ik denk dat als je het maar graag genoeg wil dat het er ooit gaat komen. Ikzelf ben nu 16, ik verdien rond de 300 euro per maand, en nu (ik ben dol gelukkig) zijn ik en mijn moeder het samen serieus aan het overwegen.

hey! als ik goed spaar heb ik over een jaar ongeveer 1500 euro zonder baantje. Ik ga natuurlijk opzoek wat ik kan doen als 13 jarige voor een extra zak centje en ik zou het niet heel erg vinden als ik nog wat meer jaartjes door moet sparen. Dankjewel voor de tips!

Over het angst heen komen zal ze inderdaad zelf moeten doen en haar angst begon op haar 14e toen ze op vakantie een ezel tocht ging maken maar toen op een groot paard werd gezeten, de paarden gingen bijten en uiteindelijk hebben de 2 begeleiders die erbij waren dat door in galop te gaan te paarden 'rustig' te krijgen mijn moeder moest in volle galop zonder instructies en sinds dien maakt ze een grote bocht om paarden heen.
Wat ik wil proberen is om als zij dit oké vind haar vaker naar de paardjes mee te nemen en haar laten zijn dat ze ook schatjes zijn. Maar dit laat ik ook aan haar over.

Verder zou mijn moeder de maandelijkse kosten uiteindelijk wel willen betalen en als ik bijvoorbeeld 16 ben en goed verdien in ook zelf een stukje moet mee betalen.

Nogmaals bedankt voor je antwoord


Klinkt goed! Het belangrijkste is dat je blijft dromen! Ik
Zocht vroeger in mijn vrijetijd (en nu nog steeds) veel informatie op over het houden van een paard, zo bleef de droom altijd een beetje mij me ook al wist ik stiekem wel dat het op dat moment nooit zou lukken. Maar dat verschilt per mens!!

Ik snap dat iedereen zegt dat je moet nadenken over alle gevolgen en ik met het met iedereen eens, ik hoop jij ook! Maar kijk er vooral niet negatief naar want het zijn allemaal goed bedoelde tips :D daar kan je veel mee!

Suc6 met het sparen!

sennanina
Berichten: 39
Geregistreerd: 17-05-20

Re: nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 23:21

je zou ook eens kunnen beginnen met een shetlandertje van 100 euro te kopen om te kijken of je het lukt met school enzo

Lynnepinny

Berichten: 2700
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 23:32

sennanina schreef:
je zou ook eens kunnen beginnen met een shetlandertje van 100 euro te kopen om te kijken of je het lukt met school enzo


Een shetlander kan ook flink duur worden in kosten :o Waar ga je die stallen? En de hoefsmid, dierenarts, dat soort kosten? Een shetlander is dan misschien heel goedkoop in aanschaf, maar uiteindelijk ben je nog steeds veel geld kwijt. Zeker als er opeens iets fout gaat.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 06:50

En waar laat je die dan weer als je een grote wil etc

_Julie
Berichten: 47
Geregistreerd: 08-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 06:56

opisop_shop schreef:
Per week leek mij maar moet inderdaad wel per dag zijn. Jeetje


nee hoor

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 07:01

Ik vind het wel te bizar voor woorden dat Bokkers nu gaan oordelen over dat TS teveel zakgeld krijgt of niet.

Lekker een aantal jaar gaan sparen en een verzorgpaard zoeken TS! :)

Kairos
Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 07:54

Ik zou gewoon doorgaan hoe je al bezig bent. Je kunt wel werk zoeken voor als je 13 wordt(vakkenvullen), maar op schooldagen mag je eigenlijk al niet werken in een supermarkt, dus dan blijft alleen het weekend al over.

Lynnepinny

Berichten: 2700
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 08:35

Change3x schreef:
Ik vind het wel te bizar voor woorden dat Bokkers nu gaan oordelen over dat TS teveel zakgeld krijgt of niet.

Lekker een aantal jaar gaan sparen en een verzorgpaard zoeken TS! :)


Precies, dat zijn hun zaken toch niet. Maar ik ga mee met dit advies :)

AlwaysH

Berichten: 11268
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 20:31

Hi TS!

Ik rijd sinds ik 14 ben op verzorgpaardjes (en dat zullen de meeste bokkers nog wel weten _O- ) en heb nu pas nét, zes jaar later, de knoop doorgehakt om samen met mams eens voor een paard te oriënteren. Voor mijn 14e reed ik oa nog paard via school, manege, vrienden, maar niet zo serieus als een bijrijdpaardje.
Ik ben dus zeven jaar ouder dan jij (nogsteeds piepjong) en kan het echt nog steeds niet zelf betalen. Ik krijg het al benauwd als ik er aan denk! Kom dan wel omdat ik zelf al een andere hobby betaal, maar toch; anders kan ik niet eens normaal kleding voor mezelf kopen als ik dat nodig heb.
Doen we dus ook echt samen en moederlief betaalt voornamelijk stallingskosten, ik vul vooral aan.

Ik raad jou nu aan om eens te kijken of jij in de buurt een paardje kan bij gaan rijden en verzorgen. Na die meer dan tien jaar paardrijden had ik verwacht toch wel meer kennis te hebben, maar op gebied van 'eigen paard' weet ik eigenlijk niet zoveel... Verzekeringen en preventieve, medische, belangrijke behandelingen zoals inentingen, wormenkuren en de hoefsmid. Allemaal heel belangrijk en iets waar je als manegeruiter of bijrijdster nog niet zoveel mee in aanraking komt!
Als je nu eerst één of meerdere verzorgpaardjes gaat bijrijden en verzorgen zal je nog veel meer leren dan op de manege. Zo kom je er ook achter of een paardje wel echt iets voor jou is.

Op mijn 13e liep ik een folderwijkje trouwens! En vanaf 15 ging ik de supermarkt in (wat ook niet eerder mocht). Nu loop ik stage bij Penny ( *D ) en verdien ik daarmee natuurlijk niet zoveel als een normale baan.

Succes nog! En geniet vooral nog van de manege en de bijrijdpaardjes.

xTinkertje

Berichten: 167
Geregistreerd: 07-08-14
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 20:35

je kan zeker alvast gaan sparen, maar een gezond paard in de aanschaf is niet goedkoop, verder zit je met maandelijkse en onverwachte kosten, dus een spaarpotje van 5000 zal niet verkeerd zijn. denk er wel aan dat je over 4/5 jaar gaat studeren en wat je dan met je paard wilt, klinkt lang maar geloof me de tijd vliegt voorbij.