Wanneer ben je een starter op de woningmarkt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Wanneer ben je een starter op de woningmarkt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-20 11:08

Zoals sommigen wellicht gezien hebben hoeven starters op de woningmarkt in 2021 geen overdrachtsbelasting meer te betalen.

De voorwaarden zijn als volgt:

- Je bent tussen de 18 tot 35 jaar.
- Je koopt daadwerkelijk een woning.
- Je hebt de vrijstelling van overdrachtsbelasting niet eerder ontvangen en laat dit vastleggen in een verklaring.
- Je gaat zelf in de woning wonen (het zogenoemde hoofdverblijfcriterium) en laat dit vastleggen in een verklaring.

In de verplichte verklaring verklaar je als koper te voldoen aan de voorwaarden voor de vrijstelling van overdrachtsbelasting. De verklaring geef je vervolgens af aan de notaris. Is één van de kopers 35 jaar of ouder? Dan betaalt hij of zij wel 2% overdrachtsbelasting over het deel van de woning waar hij of zij eigenaar van is



Nu is onze situatie dat mijn partner en ik in 2021 een woning willen kopen. Wij voldoen aan de bovenstaande voorwaarden. Echter heb ik in het verleden als eens een woning gekocht met mijn ex partner. Mijn huidige partner heeft nog nooit een woning gekocht en voor ons is dit onze eerste woning samen.

We hebben maandag een gesprek met een adviseur die ons vast een antwoord kan geven maar wij zijn ongeduldig :+ en vragen ons af of we nu wel of niet beiden als starter worden gezien of enkel hij.

Uiteraard al flink gegoogeld, echt een duidelijk antwoord kan ik niet vinden. Ik heb ergens kunnen vinden dat een nieuw huishouden als starter wordt gezien dus dan zouden we beiden starters zijn. Maar ook ergens dat als 1 niet aan de voorwaarden voldoet diegene dus wel een stukje belasting betaald, maar of dat nu alleen geldt bij de leeftijd of ook wanneer je eerder een huis gekocht hebt wordt mij niet duidelijk..

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Wanneer ben je een starter op de woningmarkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:12

Eerder was er sprake van dat het bij de aanschaf van de eerste woning moet zijn. Dit is nu komen te vervallen, het gaat om de eerste keer de vrijstelling krijgen. Dus ja, je hebt in principe recht op de vrijstelling, tenzij er bijkomende voorwaarden gaan komen.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:19

De regel van dat het je 1e woning moet zijn, komt te vervallen. Dus als je onder de 35 bent kom je ervoor in aanmerking, ongeacht of je eerder een woning hebt gekocht en ongeacht de prijs van de woning.

Wij zijn bezig met een andere woning, maar ik ben dus 35 :+ Dus ik baal een beetje. Mijn man is 33 dus dan kunnen we er voor de helft gebruik van maken. Scheelt toch weer wat.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-20 11:28

Ooh dit zijn goede berichten!! we zouden nog tot de zomer moeten sparen maar dat betekent dat we nu al genoeg gespaard hebben om begin 2021 al te gaan kijken *\o/*

miccamaaike ah dat is net jammer ja.. wij hebben echt net mazzel dat dit zo uitkomt! Gelukkig kun je er wel de helft gebruik van maken, scheelt zeker!

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Wanneer ben je een starter op de woningmarkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:36

Ja t is al fijn dat t niet meer je 1e huis hoeft te zijn, want met die regel erbij hadden we niks :+ Nu toch iig een beetje.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: Wanneer ben je een starter op de woningmarkt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-20 12:14

Op veel sites staat wel echt "starters die voor de eerste keer een woning kopen".. Hoop dat dat dan inderdaad niet klopt

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:26

Hebben jullie een betrouwbare link waarin vermeldt is dat het niet alleen voor je eerste huis geldt?

Onze overdracht is in november. Onze adviseur zegt dat het voor ons niet geldt omdat het ons volgende huis is. Onze fiscalist zegt van wel omdat die regel van eerste huis is afgeschaft.

Op de site van de Rijksoverheid staat toch ook duidelijk bij eerste huis..


Afbeelding

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:31

miccamaaike schreef:
De regel van dat het je 1e woning moet zijn, komt te vervallen. Dus als je onder de 35 bent kom je ervoor in aanmerking, ongeacht of je eerder een woning hebt gekocht en ongeacht de prijs van de woning.

Wij zijn bezig met een andere woning, maar ik ben dus 35 :+ Dus ik baal een beetje. Mijn man is 33 dus dan kunnen we er voor de helft gebruik van maken. Scheelt toch weer wat.


Ohhh echt?! Dat zou voor mij ook zo goed uitkomen! *\o/*

Ik heb vorige week nog met mijn adviseur aan de telefoon gezeten en die zei dat ik dat niet kon krijgen omdat ik met mijn ex al een huis heb gehad en dus geen starter meer ben. Maar dit veranderd het, en maakt het natuurlijk interessanter om nog even te wachten tot begin 2021. *\%/*

Edit:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... sbelasting

In de volgende link kun je alles vinden, en daar staat inderdaad niets over voor het eerst een woning kopen. Je mag alleen nog nooit van die regeling gebruik hebben gemaakt en tussen de 18 en 35 zijn. :))

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:37

Uit het wetsvoorstel:
Citaat:
van een woning of rechten waaraan deze is onderworpen of van rechten van lidmaatschap als bedoeld in artikel 4, eerste lid, onderdeel b, voor zover deze laatste rechten betrekking hebben op een woning, en de gelijktijdige verkrijging van de tot die woning behorende aanhorigheden, indien
1°. de verkrijger een meerderjarig natuurlijk persoon jonger dan vijfendertig jaar is;
2°. de verkrijger deze vrijstelling niet eerder heeft toegepast en dit overeenkomstig artikel 15a, onmiddellijk voorafgaand aan de verkrijging duidelijk, stellig en zonder voorbehoud verklaart in een schriftelijke verklaring; en
3°. de verkrijger de verkregen woning of rechten waaraan deze is onderworpen na de verkrijging anders dan tijdelijk als hoofdverblijf gaat gebruiken en dit overeenkomstig artikel 15a, onmiddellijk voorafgaand aan de verkrijging duidelijk, stellig en zonder voorbehoud verklaart in een schriftelijke verklaring;

https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... sbelasting

En uit de Memorie van Toelichting:
Citaat:
Op korte termijn zullen ook verkrijgers die aan alle voorwaarden voldoen, maar al wel voor 1 januari 2021 eerder een woning hebben gekocht (jonge doorstromers), de vrijstelling kunnen toepassen voor de aankoop van een volgende woning. Echter, omdat de aanvullende voorwaarde is opgenomen dat de vrijstelling maar eenmalig kan worden toegepast, zal dit effect iedere jaar afnemen en na 2039 is het geheel verdwenen, mits de vrijstelling ook na 31 december 2025 wordt gecontinueerd. Op dat moment hebben alle verkrijgers die meerderjarig waren in 2020 en daarmee wettelijk bevoegd waren om een woning te bezitten de leeftijd van vijfendertig jaar bereikt. De vrijstelling zal dan alleen nog gebruikt worden door verkrijgers die voor de eerste keer een woning verkrijgen.

https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... sbelasting

Betrouwbaarder wordt het niet :+ . Maar, het is dus nog een wetsvoorstel he.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:49

Kaitlyn schreef:
miccamaaike schreef:
De regel van dat het je 1e woning moet zijn, komt te vervallen. Dus als je onder de 35 bent kom je ervoor in aanmerking, ongeacht of je eerder een woning hebt gekocht en ongeacht de prijs van de woning.

Wij zijn bezig met een andere woning, maar ik ben dus 35 :+ Dus ik baal een beetje. Mijn man is 33 dus dan kunnen we er voor de helft gebruik van maken. Scheelt toch weer wat.


Ohhh echt?! Dat zou voor mij ook zo goed uitkomen! *\o/*

Ik heb vorige week nog met mijn adviseur aan de telefoon gezeten en die zei dat ik dat niet kon krijgen omdat ik met mijn ex al een huis heb gehad en dus geen starter meer ben. Maar dit veranderd het, en maakt het natuurlijk interessanter om nog even te wachten tot begin 2021. *\%/*

Edit:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... sbelasting

In de volgende link kun je alles vinden, en daar staat inderdaad niets over voor het eerst een woning kopen. Je mag alleen nog nooit van die regeling gebruik hebben gemaakt en tussen de 18 en 35 zijn. :))


In de bovenste alinea van je link staat letterlijke eerste woning..

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: Wanneer ben je een starter op de woningmarkt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-20 12:51

Gelukkig niet alleen voor mij verwarrend dit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:51

Als het niet je eerste koopwoning is ben je toch ook geen starter?

Brainless

Berichten: 29736
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:54

Celiien schreef:
Eerder was er sprake van dat het bij de aanschaf van de eerste woning moet zijn. Dit is nu komen te vervallen, het gaat om de eerste keer de vrijstelling krijgen. Dus ja, je hebt in principe recht op de vrijstelling, tenzij er bijkomende voorwaarden gaan komen.

Nope:
Citaat:
Starters van 18 tot 35 jaar betalen geen overdrachtsbelasting bij aankoop van hun eerste woning

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... verbeteren.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: Wanneer ben je een starter op de woningmarkt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-20 13:03

En hoe zou dat dan zitten in mijn geval? Voor de helft geen belasting en de helft wel?

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Wanneer ben je een starter op de woningmarkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:05

Jullie krijgen beide de vrijstelling, lees de wet en de memorie van toelichting. Dat is echt de enige goede bron.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-20 13:09

veerledec schreef:
Jullie krijgen beide de vrijstelling, lees de wet en de memorie van toelichting. Dat is echt de enige goede bron.

Oké ik hoop dat dat klopt :)

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Wanneer ben je een starter op de woningmarkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:12

Dat klopt. Maar nogmaals, het is nog een voorstel.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:28

Uit de memorie:

2. Hoofdlijnen van het voorstel
Voor starters op de woningmarkt wordt voorgesteld om met ingang van 1 januari 2021 een
eenmalige vrijstelling van overdrachtsbelasting te introduceren. Om hiervoor in aanmerking te
komen, dient de verkrijger te voldoen aan een aantal voorwaarden. De vrijstelling geldt voor
verkrijgers die meerderjarig en jonger dan vijfendertig zijn, die een woning of een recht waaraan
een woning is onderworpen (hierna worden beide aangeduid met woning) verkrijgen, die deze
woning anders dan tijdelijk als hoofdverblijf gaan gebruiken en die de vrijstelling niet eerder
hebben gebruikt. Hierdoor worden – afhankelijk van de waardestijging van woningen als gevolg
van de maatregelen – de totale kosten die gemoeid zijn met het aankopen van een eerste woning
verminderd.
Andere natuurlijke personen – niet zijnde starters – die een woning verkrijgen, hebben recht op de
toepassing van het verlaagde tarief van 2%, mits zij de woning verkrijgen om deze anders dan
tijdelijk als hoofdverblijf te gaan gebruiken. Doorstromers op de woningmarkt kunnen derhalve
van het verlaagde tarief van 2% gebruik blijven maken.

Doorstromers kunnen dus geen gebruik maken van de regeling?

2.1 Startersvrijstelling
Met de invoering van een eenmalige vrijstelling in de overdrachtsbelasting, beoogt het kabinet de
woningmarktpositie van koopstarters op de woningmarkt te verbeteren. Om tot een uitvoerbare
regeling te komen, wordt deze vrijstelling van overdrachtsbelasting afhankelijk van drie
cumulatieve criteria, te weten:
1. De leeftijd van de verkrijger;
2. De verkrijger heeft deze vrijstelling niet eerder toegepast; en
3. Het gebruik van de woning anders dan tijdelijk als hoofdverblijf door de verkrijger (zie
paragraaf 2.2).

Criteria nooit eigen woning hebben gehad staat hier niet bij?

Hoe lezen jullie dit dan?

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:50

Ik heb net de belastingdienst gebeld, deze geven aan het ook niet te weten. Omdat het dus een voorstel is en er nog helemaal niks is besproken voor uitzonderingen etc.

Denk dat wij onze overdracht maar gewoon in november laten door gaan.

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:55

Het idee is dat het inderdaad alleen voor starters is. Alleen door de wijze van insteken van de wetgeving wordt bereikt dat in de beginjaren de 'semi-starters' hier ook éénmalig gebruik van kunnen maken. Zie mijn quote uit de MvT, dit is een bewuste keuze.

Van de Belastingtelefoon zou ik sowieso niet uitgaan als het gaat om inhoudelijke vragen, en in dit geval is er inderdaad alleen sprake van een wetsvoorstel, dus dat ligt nog niet bij de uitvoerende instantie (de Belastingdienst).

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:57

Dus bij deze woning lopen we het gewoon mis (ook al zetten we de overdracht naar 1 januari) omdat we al een huis hebben, maar bij een eventueel volgend huis en we nog steeds in die leeftijdscatogorie vallen kunnen we het toepassen?

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:59

Volgens mij als je overdracht na 1 januari dan zou je er wel gebruik van kunnen maken... maar de berichtgeving is wel behoorlijk dubbel.
Laatst bijgewerkt door miccamaaike op 16-09-20 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 14:00

___1 schreef:
Dus bij deze woning lopen we het gewoon mis (ook al zetten we de overdracht naar 1 januari) omdat we al een huis hebben, maar bij een eventueel volgend huis en we nog steeds in die leeftijdscatogorie vallen kunnen we het toepassen?

Het is nog een voorstel, het is er nog niet door, de details en precieze voorwaarden moeten dus ook nog besproken worden. Niemand kan je dus nog precies vertellen hoe en wat. Want het is er nog niet.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 14:35

Brainless schreef:
Celiien schreef:
Eerder was er sprake van dat het bij de aanschaf van de eerste woning moet zijn. Dit is nu komen te vervallen, het gaat om de eerste keer de vrijstelling krijgen. Dus ja, je hebt in principe recht op de vrijstelling, tenzij er bijkomende voorwaarden gaan komen.

Nope:
Citaat:
Starters van 18 tot 35 jaar betalen geen overdrachtsbelasting bij aankoop van hun eerste woning

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... verbeteren.


je moet dan ook kijken naar het wetsvoorstel.

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Wanneer ben je een starter op de woningmarkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 15:01

Bij de voorwaarden staat ook niks over 1e woning:
Afbeelding