Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-20 11:34

Naar aanleiding van het lopende topic over racisme vraag ik me af hoe het eigenlijk zit met het Boktbeleid inzake uitingen van racisme en discriminatie. In dit topic zijn meerdere malen posts geplaatst die naar mijn idee duidelijk racistisch zijn. Toch wordt er niet, of althans niet zichtbaar (?), op gemodereerd.
Ik ben benieuwd wat andere Bokkers hiervan vinden. Moet er naar jullie idee strenger gemodereerd worden op dit punt? En waar moet daarbij de grens liggen, bij openlijk racisme, of bij uitingen met een racistische ondertoon? Of nog ergens anders?
Moet Bokt duidelijker en meer openlijk stelling nemen tegen racisme?
Ook zou ik weleens willen horen hoe het mod team hier zelf over denkt.

Hieronder voor de duidelijkheid wat de Boktregels hierover zeggen:
Citaat:
Posts op Bokt mogen niet in strijd met de wet zijn en dan in het bijzonder met Artikel 137c van het strafrecht. Dit artikel luidt: Het is niet toegestaan materiaal te publiceren dat opzettelijk foutief en/of onnauwkeurig en/of krenkend en/of vulgair en/of tot haat aanzet en/of obsceen en/of beledigend is over een groep mensen wegens hun ras, godsdienst of levensovertuiging of hun hetero/homoseksuele geaardheid en/of bedreigend en/of anderszins in strijd met de wet is dan wel iemand anders eer en/of goede naam aantast.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer


purny

Berichten: 27392
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:35

Ik merk echt niks van racisme...

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:37

Ik ken het genoemde topic niet maar denk vooral dat het een lastige kwestie is. Want wat is racistisch? Mag je zeggen dat Wilders groot gelijk had met zijn minder-minder-minder uitspraak? Dat het toch ook zo is dat Marokkanen oververtegenwoordigd zijn in opsporing verzocht? Of zou je de grens willen trekken bij 'zwarten zijn dom en lui'? Dat laatste lijkt me vrij helder niet ok, de eerste twee zijn een heel stuk grijzer.

Overigens vind ik het wel heel goed dat je dit onderwerp hebt geopend. Zeer relevante kwestie!

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:39

Er is inderdaad veel racisme op Bokt :j

Het mag duidelijk wezen dat een grote groep bokkers voorkeur heeft voor bepaalde rassen, en dat ook hier op bokt uit..

Charlie_P

Berichten: 3043
Geregistreerd: 08-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:44

Peerke_ schreef:
Er is inderdaad veel racisme op Bokt :j

Het mag duidelijk wezen dat een grote groep bokkers voorkeur heeft voor bepaalde rassen, en dat ook hier op bokt uit..



_/-\o_ moest hier zo om lachen :D

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:45

In het topic "demonstratie op de dam." word ook behoorlijk gediscrimineerd.
Ik ben benieuwd hoe deze discussie verder gaat.

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:46

En eerlijk is eerlijk de paardenwereld is knap wit. Paardrijden blijft een elitaire hobby. Ik denk dat als je gaat turven er maar klein percentage is van fototopics waarbij de ruiter niet wit is.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:56

Absoluut niet eens.
Juist in die topics zie je hoe mensen, die notabene een opmerking maken die gewoon uitgelegd wordt en absoluut niet racistisch is door een paar moraalridders om de oren geslagen worden dat ze het toch echt racistisch bedoeld zullen hebben want...(en dan komen alle meningen!! wat die ander wel niet zou bedoelen en eerder getypt zou hebben)

Duidelijk racisme: lijkt mij dikke prima dat daar op gemodereerd wordt en dat gebeurd al.

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:00

Peerke_ schreef:
Er is inderdaad veel racisme op Bokt :j

Het mag duidelijk wezen dat een grote groep bokkers voorkeur heeft voor bepaalde rassen, en dat ook hier op bokt uit..


_O-
Raap mij op :')

KimD

Berichten: 20361
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:01

Peerke_ schreef:
Er is inderdaad veel racisme op Bokt :j

Het mag duidelijk wezen dat een grote groep bokkers voorkeur heeft voor bepaalde rassen, en dat ook hier op bokt uit..


_O_ _O_ Made my day my friend!


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-20 12:04

Peerke_ schreef:
Er is inderdaad veel racisme op Bokt :j

Het mag duidelijk wezen dat een grote groep bokkers voorkeur heeft voor bepaalde rassen, en dat ook hier op bokt uit..

:D
O absoluut!
En mijn paarden discrimineren ook, een niet-IJslander komt er niet tussen }>

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:10

Niet mee eens.
De zogenaamd tolerante die zeggen toch zo netjes te zijn zijn grover in hun uitlatingen dan de mensen die ze regelmatig onterecht racist noemen. En zo tolerant helemaal niet. Aleen tegenover die waar ze het mee eens zijn.
Maar als niet iedereen in hun straatje praat gaan ze schermen met racisme, zelfs na uitleg.
Zie dus ook dit topic daaruit.

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-20 12:13

Sunnda schreef:
Absoluut niet eens.
Juist in die topics zie je hoe mensen, die notabene een opmerking maken die gewoon uitgelegd wordt en absoluut niet racistisch is door een paar moraalridders om de oren geslagen worden dat ze het toch echt racistisch bedoeld zullen hebben want...(en dan komen alle meningen!! wat die ander wel niet zou bedoelen en eerder getypt zou hebben)

Duidelijk racisme: lijkt mij dikke prima dat daar op gemodereerd wordt en dat gebeurd al.

Dat is dus wat steeds als verdediging wordt aangevoerd. Als je mensen aanspreekt op racisme, of een racistische ondertoon, dan ben je een moraalridder. Of men wordt verkeerd begrepen. En natúúrlijk is het goed dat er gemodereerd wordt op 'echt racisme, blabla. Zo kletst men zich er weer uit.
Mijn vraag daarbij: wat is dan 'echt' racisme? Die vraag heb ik in het betreffende topic ook al gesteld, maar daar kwam geen antwoord op. Terwijl het daar juist om gaat.

'Dikke prima' lees ik trouwens meestal als een onverschillig 'doe wat je niet laten kunt', en soms ook wel als 'ik zeg het wel, maar eigenlijk vind ik het helemaal niet prima', maar dat terzijde.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:27

Askja schreef:
Dat is dus wat steeds als verdediging wordt aangevoerd. Als je mensen aanspreekt op racisme, of een racistische ondertoon, dan ben je een moraalridder. Of men wordt verkeerd begrepen. En natúúrlijk is het goed dat er gemodereerd wordt op 'echt racisme, blabla. Zo kletst men zich er weer uit.
Mijn vraag daarbij: wat is dan 'echt' racisme? Die vraag heb ik in het betreffende topic ook al gesteld, maar daar kwam geen antwoord op. Terwijl het daar juist om gaat.

'Dikke prima' lees ik trouwens meestal als een onverschillig 'doe wat je niet laten kunt', en soms ook wel als 'ik zeg het wel, maar eigenlijk vind ik het helemaal niet prima', maar dat terzijde.


Kijk en dat is het precies, jij vind sommige dingen racisme en een ander ziet dat niet zo, daarom noem jij het je eruit kletsen en de ander noemt het uitlg of verduidelijking, alleen wordt dat niet geaccepteerd.

Iedereen dringt hier elkaar normen en waarden op, die men zelf aanhangt, misschien moeten we daar eens mee ophouden en gewoon accepteren dat sommige mensen minder moeite met dingen hebben dan de ander.

Echt racisme, daarvoor moet je in de buitenwereld wezen, ik denk dat hier te weinig gezegd kan worden, aangezien je de personen in kwestie niet kent en geen idee hebt hoe ze gewoonin het dagelijks leven met mensen omgaan.

Er is een groot grijs gebied, waar heel veel mensen in zitten, maar klaarblijkelijk moet er altijd een kant gekozen worden.

Hiraeth

Berichten: 3220
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:31

Er is wel gemodereerd in dat topic. Ik mocht namelijk niet iemand een racist noemen voor z'n uitingen, want dat ging te ver. :+ Ja, ik ben daar nog steeds een beetje zout over. Ik vind 't oprecht bijzonder dat je wel racistische uitingen mag plaatsen zonder consequenties, maar dat 't te ver gaat om iemand gekscherend toch op zijn of haar gedrag te wijzen.

Achja.

:Y)

og jeg håber du ved at du har startet i mig, en indvendig midsommer torden start
─ fugleflugten: morgenlysskær

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:32

Hiraeth
En jij weet wat voor groene pb's andere krijgen?
Bijzonder, bij mij delen de mods dat nooit mee.

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:33

Hiraeth schreef:
Er is wel gemodereerd in dat topic. Ik mocht namelijk niet iemand een racist noemen voor z'n uitingen, want dat ging te ver. :+ Ja, ik ben daar nog steeds een beetje zout over. Ik vind 't oprecht bijzonder dat je wel racistische uitingen mag plaatsen zonder consequenties, maar dat 't te ver gaat om iemand gekscherend toch op zijn of haar gedrag te wijzen.

Achja.

:Y)

Dat iemand volgens jou een racistische uitspraak doet, maakt een persoon niet gelijk een racist. En eh dan stuur je diegene toch een pb, als je daar nog steeds zo zout over bent, vind ze vast niet erg ;)


Marije112

Berichten: 3383
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:34

Moeilijk punt! Ik heb tot nu toe nog niks gezien waar ik mij aan stoor, maar als je zulke berichten voorbij ziet komen kun je toch gewoon TEMmen?

Ailill

Berichten: 11665
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:36

Hiraeth schreef:
Er is wel gemodereerd in dat topic. Ik mocht namelijk niet iemand een racist noemen voor z'n uitingen, want dat ging te ver. :+ Ja, ik ben daar nog steeds een beetje zout over. Ik vind 't oprecht bijzonder dat je wel racistische uitingen mag plaatsen zonder consequenties, maar dat 't te ver gaat om iemand gekscherend toch op zijn of haar gedrag te wijzen.

Achja.

:Y)
Precies dit. Ze lezen echt wel mee daar, maar bepaalde mensen kunnen heel netjes binnen de lijntjes typen, de inhoud gaat vele fatsoensnormen over. Blijkbaar mag dit op Bokt. Maar mensen daar dan op aanspreken, omdat het gewoon echt niet juist is, dat mag dan weer niet. Want dan speel je niet op de bal.

Je zou er bijna een externe partij bijhalen om eens mee te kijken hier op Bokt, want er gebeure gewoon keihard dingen die wettelijk verboden zijn. En dat valt dan allemaal onder jeugdjournaal-proof?

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

Hiraeth

Berichten: 3220
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:37

Nee, ik bied alleen mijn perspectief. Ik merk op dat mijn reactie een knip heeft gehad, maar dat veel comments die ik ook niet lekker vind gewoon blijven staan. Het is aan die posters om aan te geven of ze daar een hulk voor hebben gehad, dat boeit me verder niet zo erg. Het is niet aan mij om hoor en wederhoor toe te passen - daar is dit topic voor als geheel. Ik vind het alleen bijzonder typisch.

@ Mindim: Ik ga niet via PB spelen. Als ik iemands gedrag poedersuiker of racistisch vind zeg ik dat wel gewoon in een topic. :j

og jeg håber du ved at du har startet i mig, en indvendig midsommer torden start
─ fugleflugten: morgenlysskær

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:38

Ailill schreef:
Je zou er bijna een externe partij bijhalen om eens mee te kijken hier op Bokt, want er gebeure gewoon keihard dingen die wettelijk verboden zijn. En dat valt dan allemaal onder jeugdjournaal-proof?


Dit lijkt mij een top idee.

Your stairway lies on the whispering wind

Ailill

Berichten: 11665
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:38

Marije112 schreef:
Moeilijk punt! Ik heb tot nu toe nog niks gezien waar ik mij aan stoor, maar als je zulke berichten voorbij ziet komen kun je toch gewoon TEMmen?
Dat kan ja. Maar als je vervolgens keer op keer op keer op keer op keer steeds weer diezelfde mensen voorbij ziet komen, met telkens weer diezelfde berichten, dan zakt de moed je in de schoenen en het vertrouwen in team groen zakt beneden peil.

En als je dan wel eens een sneer terug geeft, dan krijg je wel een reactie vanuit team groen :+

Ik vind oprecht dat Bokt hier énorm veel steken laat vallen.

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:39

Je zou maar mod zijn.... :D dat binnen de lijntjes kleuren maar keihard vuile sneren maken maar dan verpakt in mooie woorden zie ik veel.
Maar dan denk ik weer niet bij wie jij bedoeld Ailill vermoed ik.

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:40

Hiraeth schreef:
Nee, ik bied alleen mijn perspectief. Ik merk op dat mijn reactie een knip heeft gehad, maar dat veel comments die ik ook niet lekker vind gewoon blijven staan. Het is aan die posters om aan te geven of ze daar een hulk voor hebben gehad, dat boeit me verder niet zo erg. Het is niet aan mij om hoor en wederhoor toe te passen - daar is dit topic voor als geheel. Ik vind het alleen bijzonder typisch.

@ Mindim: Ik ga niet via PB spelen. Als ik iemands gedrag poedersuiker of racistisch vind zeg ik dat wel gewoon in een topic. :j

Ach ja, misschien hebben wel meer mensen dan jij denkt een hulk gehad hoor. En als jouw reactie een knip heeft gehad, misschien was die dan echt niet oke en zijn de andere reacties wel ok bevonden. Dat geeft alleen aan dat niet iedereen er het zelfde tegen aan kijkt als jij, niet meer en niet minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:41

_Penotti schreef:
Je zou maar mod zijn.... :D dat binnen de lijntjes kleuren maar keihard vuile sneren maken maar dan verpakt in mooie woorden zie ik veel.
Maar dan denk ik weer niet bij wie jij bedoeld Ailill vermoed ik.


Nee, ik ook niet :')


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, Kimmie25501 en 5 bezoekers