Prijs paard met gebrek

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Prijs paard met gebrek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-20 10:31

Hallo,

Ik ben benieuwd wat jullie als koper danwel verkoper met een verkoopprijs doen wanneer een paard een 'gebrek' heeft. Denk hierbij aan zomereczeem of een stalondeugd zoals luchtzuigen.
En wat als paard twee van deze 'gebreken' heeft?
Stel je paard zou normaal zonder gebreken voor €5000 / €7500 / €10.000 verkocht worden, hoeveel invloed heeft een gebrek op deze prijzen?

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Prijs paard met gebrek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:35

Ik denk dat je daar niet een procentueel verlies op kan plakken. Ik kan me voorstellen dat een goed presterend sportpaard met een goed onder controle te houden zomereczeem nog best wel wat opbrengt. Een doorsnee recreatiepaard waar de zomereczeem zich heel erg manifesteert, zal wat moeilijker worden.

Wat ik zou doen is zo een paard gewoon niet kopen. Ik heb mijn deel van "paard met gebreken" al gehad. Als er ooit nog een paard komt, is die zo gezond en gebrekvrij als een paard op moment van verkoop maar kan zijn. :D

Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:37

Ik zou uberhaupt al niet aan een zomereczeem paard beginnen. Zeker niet gezien je locatie ;)

Luchtzuigen is vaak een uiting van pijn aan de maag, ik zou eerst uitzoeken of dit te verhelpen zou zijn. Zo ja, dan zou ik het dier er niet voor laten staan.

Het punt is dat er niet te zeggen valt hoeveel dit af zou doen aan de prijs omdat de leeftijd en mate van africhting ook meetellen. :)

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:43

Zou voor mij als koper geen invloed op de prijs hebben, ik zou het paard gewoon niet kopen.

Als verkoper moet je je ook denk ik goed afvragen, stel je hebt een paard met deze gebreken, maar kunt ze in jouw huisvesting/management prima onder controle houden, moet je het je paard dan aan willen doen om het te verkopen naar iemand die misschien niet bij machte is het juiste voor dit paard te bieden. bv, je hebt een excemer, dat is aan de kust of een andere plek met veel wind en weinig bomen nog goed onder controle te houden. Verkoop je zo'n paard aan iemand op de veluwe, of een bosrijke omgeving gaat dat paard een hel tegemoet. Moet je maar net willen. Dan zou voor mij de prijs, maar de omstandigheden waarin het dier terecht komt veel meer doorslaggevend zijn.

Brainless

Berichten: 29726
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:48

Het ligt aan het niveau/afstamming van het paard.
Een spring/dressuurpaard die op hoog niveau presteert en bv luchtzuigt zal weinig in prijs dalen.

Bij een "gewoon" rij/recreatie paard zal ZE meer prijsdrukkend zijn dan luchtzuigen.
Mits het luchtzuigen is beperkt tot het op stal staan.

ZE vergt meer onderhoudt.. in die zin, op tijd beginnen met een goede vliegendeken, letten op eiwitten/suikers, insmeren enz.

Ik merk in mijn kennissen/vriendenkring dat men liever een (stal)luchtzuiger heeft die gewoon lekker buiten kan staan dan 1 met ZE waar je meer werk aan hebt.
Ikzelf zou een paard met ZE niet aankopen, ook niet als de prijs een stuk lager is dan wat hij normaal waard zou zijn zonder ZE.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:48

Gebreken hoef je niet te kopen, die komen vanzelf :Y)

Het hangt voor mij heel erg af van het gebrek, de ernst van het gebrek, het gebruiksdoel van het paard (en de belemmering daarin) en de daadwerkelijke (toekomstige) lichamelijke invloed van het gebrek op het paard. Deze factoren bepalen dan ook de aanpassing in de prijs.

Daarnaast gaat het om je ‘eigen’ gebruiksdoel (bijvoorbeeld bij een paard met hanetred, wil je gewoon lekker buitenrijden of de sport in), en wat je als eigenaar het paard kunt bieden.
Een wever, zou ik laten staan als mijn stallingsmogelijkheid ‘regulier’ is. Terwijl, mocht ik het paard op een PP willen stallen, ik dat wel aan zou durven (hoewel, de mate van het weven speelt natuurlijk wel mee. Ik heb een paard gekend wat ook buiten in de paddock met maatjes, weefde).

Zomereczeem hangt af van de locatie. Gaat het paard er daar last van hebben of woon je aan de kust?
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 16-09-20 11:02, in het totaal 5 keer bewerkt

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:48

Hangt heel erg af van het gebrek. Ik ken genoeg mensen die een paard hebben met een goed controleerbare zomereczeem en niet echt iets van de prijs doen omdat het het een goed sportpaard is en verder ook gewoon zijn geld 'waard' is. Ik zou mijn droompaard daarvoor ook niet laten staan.

Andere gebreken zoals een hanentred, luchtzuigen etc. zou ik gewoon niet kopen.

Brainless

Berichten: 29726
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:53

Snorlex schreef:
Zomereczeem hangt af van de locatie. Gaat het paard er daar last van hebben of woon je aan de kust?

Het is al aangetoond dat aan de kust ZE wel iets kan verminderen, maar dat het verschil heel klein is.
Het is niet zo dat het wonderbaarlijk gaat verdwijnen.
Citaat:
Aan zee waait het vaker en direct langs de kust lijken paarden en pony’s nog altijd echt iets minder last van zomereczeem te hebben, al is het verschil klein.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-20 10:54

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe _/-\o_

ZE heb ik zelf heel veel ervaring mee ( heb er al 3 gehad). Valt hier op zich vaak wel goed onder controle te houden.
Ze staan hier heel veel buiten dus ook luchtzuigen is misschien nog te overzien maar wordt uiteraard verder gekeken naar de oorzaak in de hoop het te verbeteren.
Echter wanneer ik het paard ( nu gemiddelde prijs) ooit weer wil verkopen vraag ik mij af wat de invloed van deze'gebreken'dan zal zijn.
Deze waren ten tijde van verkoop niet bekend.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:54

Ik zou zoiets niet kopen, ongeacht wat de prijs is, een luchtzuiger komt er niet in en een paard met bekende eczeem ook niet omdat mensen toch liegen over de ernst daarvan.

Mensen hebben er denk ik wel/niet probleem mee en dat is niet zo zeer prijsafhankelijk.

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:55

Ik heb bewust een luchtzuiger (mild) gekocht toen hij 4 jaar was. Het paard was op een bekende veiling verkocht, teruggebracht wegens het zuigen, en Ik heb er ongeveer 30% van de veilingprijs voor betaald.

Edit: oorspronkelijk prijs was hoge segment.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:57

Brainless schreef:
Snorlex schreef:
Zomereczeem hangt af van de locatie. Gaat het paard er daar last van hebben of woon je aan de kust?

Het is al aangetoond dat aan de kust ZE wel iets kan verminderen, maar dat het verschil heel klein is.
Het is niet zo dat het wonderbaarlijk gaat verdwijnen.
Citaat:
Aan zee waait het vaker en direct langs de kust lijken paarden en pony’s nog altijd echt iets minder last van zomereczeem te hebben, al is het verschil klein.


Interessant! Ik heb verder geen ervaring met ZE (en ik woon niet aan de kust dus ik zou sowieso nooit een paard met ZE kopen), maar ben blijkbaar wat blijven hangen in oude informatie hierover (waarbij ik las dat veel ZE paarden, gebaat zijn bij verhuizing naar de kust).

Brainless

Berichten: 29726
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:02

Ik heb er nu 1 met ZE (hier ontwikkeld) en het is te doen hoor.
Maar het kost toch meer tijd en management.. op tijd van het gras, met de warme dagen op tijd op stal.
Veel controleren, plekjes insmeren, een keertje extra wassen tegen de jeuk, goede eczeem dekens enz.

Ik heb ze thuis staan en ik kan zelf bepalen hoe ik ze hou en wat ik doe/voer enz.
Maar mijn kleintje had nu echt niet op een standaard pensionstal kunnen staan.
Ik moet wel altijd vooruit denken; zijn we op tijd thuis, haal ik hem nu al van het gras, zet ik hem toch maar zo vast op stal want straks zijn we te laat, oh ja ook nog insmeren vandaag.
Terwijl de andere 2 gewoon 24/7 buiten in de wei zouden kunnen lopen de hele zomer.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:11

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:12

Als je denkt het paard zelf ook weer ooit te gaan verkopen dan zou ik een paard met gebreken laten staan,want je komt er moeilijk weer vanaf. Is het echt voor altijd voor jou en zijn het gebreken die voor jou niet erg zijn,dan kun je hem wel kopen maar wel voor aangepaste prijs,dus minder dan hetzelfde paard zonder die gebreken zou kosten.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Prijs paard met gebrek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-20 11:21

Het paard is in principe niet bedoeld voor de verkoop maar voor mijzelf. Echter kan het natuurlijk maar zo zijn dat ik het paard als we onze max hebben bereikt weer verkoop om opnieuw een jong paard te kopen.

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:25

Heb lang geleden een mooie welshpony gekocht. Uiterlijk niks op aan te merken, gedrag aanvankelijk zeer problematisch, is helemaal goed gekomen. Ze had zomereczeem, dat wist ik niet, de verkoper zei dat haar veulen haar staart en manen had afgebeten. Ik was een leek op dat gebied. En aan de vorm van haar hoeven had ik kunnen zien (weet ik achteraf) dat ze hoefbevangen was geweest. Ze was pas 6.
Toen we al die dingen wel wisten (plus een stof/pollenallergie) was ze onverkoopbaar. Het was een mooi dier met goede gangen en fijn in de omgang, maar die kwalen maakten dat niemand haar wilde hebben. We wilden haar ook niet verkopen, maar door omstandigheden gedwongen elders plaatsen. Zelfs dat was moeilijk. Uiteindelijk wel gelukt samen met mijn probleemloze mooie paard, op contract en voor niets. Toen het paard stierf heb ik haar nog net kunnen redden van de slacht.

INmiddels had ze ook cushing en IR. Eigenlijk zijn paarden met aandoeningen tamelijk waardeloos, tenzij ze heel bijzonder zijn in een of ander gewenst opzicht. Er zijn zoveel paarden zonder problemen en die zijn dan een betere keus.

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Re: Prijs paard met gebrek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:58

Zoals je leest zijn er maar weinig mensen die bewust een paard kopen met een gebrek. Hierdoor zal je prijs automatisch een flink stuk dalen. Het aantal mensen dat wel zo'n paard willen kopen is beperkt, en het aanbod van paarden met een gebrek is behoorlijk groot ;)

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Prijs paard met gebrek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-20 12:04

Klopt, de zoektocht is moeilijk inderdaad. Lastige is dat ZE een tijdje nodig heeft om te kunnen vaststellen en luchtzuigen erger dan wel minder erg kan worden afhankelijk van de mate en management enz.
Paard in kwestie is erg leuk en houd ik liever wel, maar wel lastig om dan een nieuwe prijs vast te stellen.
Als verkoper het paard opnieuw zou aanbieden met de nu bekende gebreken dan wordt dat vast een lastig iets.

Hennos

Berichten: 497
Geregistreerd: 07-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:10

Brainless schreef:
Snorlex schreef:
Zomereczeem hangt af van de locatie. Gaat het paard er daar last van hebben of woon je aan de kust?

Het is al aangetoond dat aan de kust ZE wel iets kan verminderen, maar dat het verschil heel klein is.
Het is niet zo dat het wonderbaarlijk gaat verdwijnen.
Citaat:
Aan zee waait het vaker en direct langs de kust lijken paarden en pony’s nog altijd echt iets minder last van zomereczeem te hebben, al is het verschil klein.


Interessant! Ik heb verder geen ervaring met ZE (en ik woon niet aan de kust dus ik zou sowieso nooit een paard met ZE kopen), maar ben blijkbaar wat blijven hangen in oude informatie hierover (waarbij ik las dat veel ZE paarden, gebaat zijn bij verhuizing naar de kust).



Grappig dit, mijn moeder heeft een Fjordenpaard met heel erge ZE. Nu is ze recent verhuisd van de Veluwe naar Ederveen (Veenendaal/ Ede). Waar ze nu woont waait het veel meer, paard staat nu zelfs zonder exceem deken en alleen onder een simpele vliegendeken. Wondjes zijn al goed aan het genezen en manen groeien weer terug. Ik heb dus weer wel een goede ervaring met paard verhuizen naar een andere streek en meer wind.
Ik heb het idee dat hoe meer berkenbomen hoe heftiger het ZE is.

Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:16

Zomereczeem is voor mij persoonlijk een no-go. Al kan ik me voorstellen dat een heel of segment sportpaard dat ouderwets gehouden wordt er wellicht amper problemen aan ondervind en om die reden weinig in prijs zakt.

Van luchtzuigers (en paarden met andere stalondeugden) is bekend dat het vaak goede lespaarden zijn omdat ze hun eigen coping meganisme hebben gevonden. Bovendien is er met goed management meestal wel wat aan te doen. Die zou ik dus minder snel laten staan. Het zou echt afhankelijk zijn van de ernst. Hoe is het gebit er bijvoorbeeld aan toe?

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Prijs paard met gebrek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:37

Ik zou een paard met zulke gebreken laten staan. Sowieso wil ik beginnen met een gezond paard. Ze gaan vanzelf wel wat mankeren, als zijn het ouderdomsklachten als ze bejaard zijn. Je portie dierenarts en zorg krijg je sowieso wel. :)

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Prijs paard met gebrek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-20 12:57

Gebit in algemene staat achterstallig onderhoud. Vrijdag wordt het gebit bijwerkt.

Slieke

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:00

Ik heb zelf bijna twee jaar geleden een paard gekocht dat zowel luchtzuigt als zomerexzeem heeft. Paard had toen tweesterren eventing gelopen en was 16 jaar oud. Ik kende het paard al en door hem heb ik het rijden na 9 jaar weer opgepakt. Nu alleen nog als recreatieruiter, geen wedstrijdambities meer.
Ik snap dat men een paard voor deze twee gebreken zou laten staan, maar ikzelf heb er nooit een seconde spijt van gehad. Ik heb er een gouden paard aan en hij mag bij ons tot het eind blijven. <3

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Prijs paard met gebrek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:12

Moeilijke vraag en uitgerekend deze ochtend stelde een kennis me deze vraag ook. Ze wil haar D-pony verkopen en die heeft ZE.

Zelf koop ik geen paard met ZE of een luchtzuiger. Ik denk dat meerderen zo denken en diegenen die er niet om geven zullen dit gebrek toch aangrijpen om de prijs te drukken, maar hoeveel, dat zou ik niet kunnen zeggen.