Partner met pensioen, zelf nog fulltime aan het werk

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Earth

Berichten: 7738
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Partner met pensioen, zelf nog fulltime aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:45

Dit zijn van die topics die ik niet begrijp. Ts je vraagt advies, over of je redelijk bent of niet. Er worden allerlei tips gegeven, die naar mijn idee gewoon goed zijn. Maar jij blijft alleen maar verwijten uitspreken naar je man. Gaat het wel goed in jullie relatie denk ik dan? Ik zou je echt een skup onder de kont willen geven en gaan communiceren met je man ipv hier je frustratie uit te spreken.

Earth het reisbureau.


Zonnetje81
Berichten: 18588
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:47

MarlindeRooz schreef:
Zonnetje81 schreef:
Ik denk dat het een mannen ding is, ingeslopen gewoontes....bespreekbaar maken.

Heeft echt niks te maken met zijn geslacht. Maar met cultuur, opvoeding en gewenning. :? Mijn vriend en mijn vader zijn beide veel opgeruimder dan ik. :+


Mannen denken er niet over na van goh ik heb nu vrije tijd ik zal eens gezellig wat huishoudelijke taken op mij nemen als ze dat nooit hebben hoeven doen. En dat is in het algemeen zeker als dit een gewoonte is.


MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33749
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:51

Zonnetje81 schreef:
MarlindeRooz schreef:
Heeft echt niks te maken met zijn geslacht. Maar met cultuur, opvoeding en gewenning. :? Mijn vriend en mijn vader zijn beide veel opgeruimder dan ik. :+


Mannen denken er niet over na van goh ik heb nu vrije tijd ik zal eens gezellig wat huishoudelijke taken op mij nemen als ze dat nooit hebben hoeven doen. En dat is in het algemeen zeker als dit een gewoonte is.

Ja dat is dus pertinent niet waar, dat doen ze niet omdat ze toevallig een piemel hebben. Mijn vader heeft 30 jaar weinig in huis gedaan en doet nu bijna alles. Is het dan geen man? Het is echt niet aan geslacht te linken hoeveel iemand doet. Is meer een kwestie van karakter, cultuur, opvoeding en communicatie. Niet een kwestie van geslacht.

Temeraire

Berichten: 3520
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:52

Ik denk, of hoop, dat het ook een deel gewenning is, en het wel beter wordt als je het inderdaad bespreekbaar maakt, en letterlijk vraagt of hij bepaalde dingen kan doen.
En wellicht inderdaad eerst even een paar weken bijkomen/vakantie, en binnenkort meer dit soort taken oppakken.

Ik had hier zelf ook een simpel voorbeeld van; ik zette altijd de afvalcontainer buiten. Toen ik een keer een dag weg was, werd dus gelijk die container niet aan de weg gezet.
Ik geïrriteerd, want kunnen ze dat nou niet 1 keer zelf doen.
Maar het is ook begrijpelijk, ik doe het altijd dus een ander hoeft er nooit aan te denken. Doe je het dan een keer niet dan wordt het dus niet gedaan.

Zo gaat hij misschien ook om met 'jouw' taken, die doe jij, en denkt hij dus niet aan.

Ik merk inderdaad ook wat meer frustratie bij je, probeer hier goed over te praten!
Met pensioen gaan is best een ingrijpende gebeurtenis, zowel voor jou als je partner. Je denkt misschien, lekker vrij, maar het is toch een belangrijke fase in het leven.
Je kan ook het gevoel hebben er ineens 'minder toe te doen', minder deel uit te maken van de maatschappij.
Dit is algemeen hoor en ik wil totaal niks voor je man invullen, ik wil alleen even aangeven dat het ingrijpender kan zijn dan je denkt.

This is my design

Brainless

Berichten: 29665
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:58

MarlindeRooz schreef:
Ja dat is dus pertinent niet waar, dat doen ze niet omdat ze toevallig een piemel hebben. Mijn vader heeft 30 jaar weinig in huis gedaan en doet nu bijna alles. Is het dan geen man? Het is echt niet aan geslacht te linken hoeveel iemand doet. Is meer een kwestie van karakter, cultuur, opvoeding en communicatie. Niet een kwestie van geslacht.

Dat je vader zich heeft aangepast is super.. maar waarom heeft hij dat de eerste 30 jaar dan niet gedaan?
Toch vaak omdat het zo nu eenmaal gelopen is en het "normaal" was dat hij niets/weinig deed.
Je ziet toch vaak als rolverdeling (vooral de oudere generatie) manlief werkt en vrouwlief doet het huishouden.
En dan zijn er mannen die als ze stoppen vanzelf de vrouw wat gaan helpen, maar bij sommige moet je het gewoon even vragen.
Andersom geldt dat net zo..

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Zonnetje81
Berichten: 18588
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:59

MarlindeRooz schreef:
Zonnetje81 schreef:


Mannen denken er niet over na van goh ik heb nu vrije tijd ik zal eens gezellig wat huishoudelijke taken op mij nemen als ze dat nooit hebben hoeven doen. En dat is in het algemeen zeker als dit een gewoonte is.

Ja dat is dus pertinent niet waar, dat doen ze niet omdat ze toevallig een piemel hebben. Mijn vader heeft 30 jaar weinig in huis gedaan en doet nu bijna alles. Is het dan geen man? Het is echt niet aan geslacht te linken hoeveel iemand doet. Is meer een kwestie van karakter, cultuur, opvoeding en communicatie. Niet een kwestie van geslacht.


Volgens mij kan jij niet lezen.......

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:59

Dat is lastig, maar denk dat jullie beiden ook even moeten wennen aan de nieuwe situatie.

Ik denk ergens dat het ook niet leuk is om naar je werk te gaan waar een ander nu full time vrij heeft. En blijkbaar maak jij je druk om de mindere inkomsten en hij niet.
Je komt thuis van werken en moet dan nog dagelijkse dingen doen, die voorheen normaal leken of je samen kon doen. Nu kijk je anders tegen je vriend/man aan die wat lui lijkt.

Ik heb het dichtbij meegemaakt. Beiden mensen werken en de vrouw verzorgde de kinderen, het huishouden, eten, alles om het gezin heen. De man is ouder, stopt met werken en pakt niks op in huishouden. Hij voelde zich wel wat eenzaam en wilde veel beslag op de vrouw leggen als ze thuis was. Geen moment rust dus, ook al waren dingen leuk en goed bedoeld.
Zij is uiteindelijk ook een beetje eerder gestopt met werken en nu is alles wel oke.

Maar ik weet ook een stel waar de vrouw niet werkte, de man thuis kwam te zitten en zich overal mee begon te bemoeien. Die hebben na zijn pensioen echt op punt van scheiden gestaan.

Mijn man kan in haast slordig zijn en daar spreek ik hem wel op aan. Maar het is meestal incidenteel. Toch vind ik echt dat je er over moet kunnen praten. Alleen wel in alle rust en niet als jij moe thuis komt, je tegen rotzooi of dingen aanloopt en boos wordt.
Em begrijp dat hij met pensioen is en dus vrije tijd heeft. Ik ken de situatie niet, maar doorgaans heb je dat na x aantal jaren hard werken ook wel verdiend. Dan moet het thuis niet worden; je moet dit, dat en zus moet nog.
Geef het tijd en praat erover.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33749
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:00

Brainless schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ja dat is dus pertinent niet waar, dat doen ze niet omdat ze toevallig een piemel hebben. Mijn vader heeft 30 jaar weinig in huis gedaan en doet nu bijna alles. Is het dan geen man? Het is echt niet aan geslacht te linken hoeveel iemand doet. Is meer een kwestie van karakter, cultuur, opvoeding en communicatie. Niet een kwestie van geslacht.

Dat je vader zich heeft aangepast is super.. maar waarom heeft hij dat de eerste 30 jaar dan niet gedaan?
Toch vaak omdat het zo nu eenmaal gelopen is en het "normaal" was dat hij niets/weinig deed.
Je ziet toch vaak als rolverdeling (vooral de oudere generatie) manlief werkt en vrouwlief doet het huishouden.
En dan zijn er mannen die als ze stoppen vanzelf de vrouw wat gaan helpen, maar bij sommige moet je het gewoon even vragen.
Andersom geldt dat net zo..

Omdat dat afgesproken was tussen mijn ouders. Hij heeft namelijk al die tijd zo'n 60uur per week gewerkt. Als je elke dag van 7 tot 21 weg bent en je kinderen nog wil spreken wordt dat een krappe planning. Hij deed trouwens wel de tuin (grote tuin). Mijn moeder werkte niet of weinig al die tijd. Toen mijn moeder wel ging werken ging hij ook wel meer doen. Hij deed trouwens op zaterdag vaak de grote klussen zoals alles dweilen / de badkamer als hij tijd had. Maar vaak werkte / studeerde hij ook in de weekenden.

Zonnetje81 schreef:
MarlindeRooz schreef:

Ja dat is dus pertinent niet waar, dat doen ze niet omdat ze toevallig een piemel hebben. Mijn vader heeft 30 jaar weinig in huis gedaan en doet nu bijna alles. Is het dan geen man? Het is echt niet aan geslacht te linken hoeveel iemand doet. Is meer een kwestie van karakter, cultuur, opvoeding en communicatie. Niet een kwestie van geslacht.


Volgens mij kan jij niet lezen.......

Zeker wel. Jij linkt bepaalt gedrag aan geslacht. Klopt gewoon niet.

Himyar

Berichten: 4526
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Partner met pensioen, zelf nog fulltime aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-20 11:09

Natuurlijk ga ik verder praten, maar ik wilde eerst eens wat gezichtspunten/ervaringen horen.

Brainless

Berichten: 29665
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Partner met pensioen, zelf nog fulltime aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:13

TS
Het is jouw relatie en jullie bepalen samen wat jullie binnen de relatie wel/niet doen.
Als iedereen had gezegd.. joh het is normaal hoor dat hij niets doet, het huishouden is nu eenmaal de tak van de vrouw..
Dat veranderd niets aan jouw gevoel dat je vindt dat hij wel meer mag doen.
Het is aan jouw om samen de regels te bepalen waar je allebei tevreden mee bent.

Je kan toch niet zomaar zeggen:
Schat ik heb eens rondgevraagd en iedereen is er mee eens dat jij meer in het huishouden moet doen.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:16

vanuit een andere hoek: ik ben ook net een week of 4 met pensioen, mijn man is al jaren met pensioen.
Wat ik heel sterk heb is: ik hoef het niet perse NU te doen, het kan ook later, ik heb nu alle tijd.

Vroeger was er altijd de druk dat alles in het weekend moest, want door de week was er geen tijd voor, dat is nu weggevallen en dat vind ik heel relaxed. Er gebeurt alleen tot nu toe vrij weinig in het huishouden.
Het is volgens mij wennen aan de nieuwe situatie.
Is je man op een Pensioen In Zicht (piz) cursus geweest? Daar word je voorbereid op je pensioen.
Ik kreeg wegens corona de cursus niet, dus ik flierefluit ook maar een beetje rond.
Van oud-collega's die al eerder met pensioen zijn gegaan en de cursus wel gedaan hebben, weet ik dat ze al weken voor DE datum een vastomlijnd plan hadden wat ze allemaal gingen doen en wanneer.

zonnebloem18

Berichten: 24819
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:17

Degene die het meeste tijd heeft doet het meeste, lijkt me niet meer dan logisch tenzij er iets van ziekte speelt.

Toen mijn man zonder werk een tijdje thuis zat verwachtte ik ook dat hij er voor zorgen dat thuis alles gedaan werd, dat lijkt me zeker niet onredelijk. Ondanks dat laat mijn man ook gewoon een leeg rolletje hangen terwijl de rollen op het plankje boven de WC liggen.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:58

Himyar schreef:
Natuurlijk ga ik verder praten, maar ik wilde eerst eens wat gezichtspunten/ervaringen horen.


Hoe lang zijn jullie al samen? En speelden er al dingen hiervoor? Dat is prive en hoef je niet op te antwoorden, maar wel even zelf over nadenken misschien.

Natuurlijk kan je vragen; ben ik nou onredelijk? Dat kan je jezelf echt wel afvragen.

Ik denk dat vaak vergeten wordt dat het leven voor iemand die met pensioen gaat anders wordt, maar voor de andere helft ook. De focus lag op hem; hij gaat stoppen, kan een hobby doen etc. Maar voor jou is het ook anders.

Wees gewoon eerlijk. Zeg gewoon dat je er moeite mee hebt dat je thuis komt na werken en hij niks extra heeft gedaan. Misschien dus vanuit je eigen gevoel ipv hem iets te verwijten. Dus dat jij eraan moet wennen dat hij die vrije tijd heeft en dat anders invult dan aan jouw deel van de taken.

En wat andere mensen vinden van een taakverdeling moet je lak aan hebben. Ik ben soms best traditioneel. Mijn man kan best helpen en bied het ook aan. Maar ik heb liever dat hij sommige dingen niet doet. De was, koken etc.
Maar ik ga ook niet huishouden als we allebei thuis zijn. Of we zijn beiden bezig of we doen samen niks/iets anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:10

Tijd voor een goed gesprek. Niet alleen de klussen in huis maar ook over hoe jullie je relatie, evt nieuw (vrijwilligers)werk, hobby’s etc voor je zien nu hij met pensioen is.
Nu het nog zo kort is voelt het waarschijnlijk als vakantie voor hem, maar dit is wel het moment om nieuwe patronen/gewoonten vorm te geven. Wakker worden dus, allebei! Hoe ziet hij het zelf voor zich de komende jaren? En hoe heb jij het in gedachten? Wat verwacht hij van jou en jij van hem?

Volgens mij zijn die klusjes (en irritatie daarover) een symptoom van dat jullie beiden moeten wennen aan een nieuwe situatie. Zeker omdat hij voorheen wel gewoon de helft van het huishouden deed lijkt het me niet logisch dat hij dingen nu ineens niet meer samen wil doen.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:20

Blijheid schreef:
Tijd voor een goed gesprek. Niet alleen de klussen in huis maar ook over hoe jullie je relatie, evt nieuw (vrijwilligers)werk, hobby’s etc voor je zien nu hij met pensioen is.
Nu het nog zo kort is voelt het waarschijnlijk als vakantie voor hem, maar dit is wel het moment om nieuwe patronen/gewoonten vorm te geven. Wakker worden dus, allebei! Hoe ziet hij het zelf voor zich de komende jaren? En hoe heb jij het in gedachten? Wat verwacht hij van jou en jij van hem?

Volgens mij zijn die klusjes (en irritatie daarover) een symptoom van dat jullie beiden moeten wennen aan een nieuwe situatie. Zeker omdat hij voorheen wel gewoon de helft van het huishouden deed lijkt het me niet logisch dat hij dingen nu ineens niet meer samen wil doen.


Hier sluit ik me helemaal bij aan! Voor veel koppels is het wennen, een nieuwe fase waarin pensioen zich aandient. Communicatie dus!

cinniz123

Berichten: 4386
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:31

Mijn man draait een eigen zaak en ik ben toen de oudste 1 jaar was gestopt met werken(was toen ivm zijn zaak aantrekkelijker) en ik draai het hele gezin en dat vind ik normaal omdat ik zo goed als niet werk.

Maar even serieus een wc rol die leeg is vervangen voor een nieuwe moeten mn kinderen zelfs :')
Dus nee ik zou je zeker niet onredelijk vinden als je dit verwacht van hem.

*Tschif* voor altijd in mijn hart *7-7-'97 /23-7-'14*
hunter mn nieuwe liefde
zo bijzonder!happy geboren 7-7-'15

Nico12
Berichten: 811
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 14:34

Foaly schreef:
Nico12 schreef:
Mijn jongere vrouw werkt fulltime en ik heb pensioen/ aow ivm 70 jr. Sinds kort solliciteer ik weer. Mijn eis is parttime werk en hoog salaris. Werkgevers tonen veel belangstelling echter bieden ze aan fulltime. Mijn diploma’s en ervaringen zijn zeer divers.
Dus werk zit er niet in maar bijvoorbeeld koken daar begin ik niet aan, dan pak ik wel een sneetje brood. Dus ik vermaak mij met kleine klusjes thuis en heb een paard in bruikleen.


En dit is relevant voor TS omdat? :+

TS, zoals al meerdere keren gezegd is: praten met die handel. Er klinkt redelijk wat frustratie door in je berichten, en zolang je het hier spuit maar niet tegen hem zegt, verandert er natuurlijk niets.


Tussen de regels lezen.
Als dat niet duidelijk is: als TS het anders wil prima maar dat mag ze zelf doen en regelen.

Anoniem

Re: Partner met pensioen, zelf nog fulltime aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 14:44

Moest ik nog aan het werk zijn en mijn partner is op pensioen verwacht ik zeker dat die het huis onderhoud. Zaken zoals 's avonds koken bv kun je nog altijd gezamenlijk doen. Maar ik zou zeker niet blij zijn moest ik thuis komen en hij zou niet eens gestofzuigd of gedweild hebben of de was komt mij tegemoet.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16191
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Partner met pensioen, zelf nog fulltime aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 14:50

Maak eens een lijstje met wat er allemaal nog gedaan moet worden en schotel hem dat voor. Misschien ziet hij dan ook in dat er nog wel wat werk gedaan moet worden. Ik zou zeker verwachten dat je partner meer gaat doen in huis omdat jij nog fulltime werkt.

Nico12
Berichten: 811
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 15:13

Maureen95 schreef:
Maak eens een lijstje met wat er allemaal nog gedaan moet worden en schotel hem dat voor. Misschien ziet hij dan ook in dat er nog wel wat werk gedaan moet worden. Ik zou zeker verwachten dat je partner meer gaat doen in huis omdat jij nog fulltime werkt.


Ik hoop niet dat mijn vrouw dit leest. Mijn antwoordt zou zijn: regel huishoudelijke hulp.

Echwel

Berichten: 12439
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 15:14

Nico12 schreef:
Maureen95 schreef:
Maak eens een lijstje met wat er allemaal nog gedaan moet worden en schotel hem dat voor. Misschien ziet hij dan ook in dat er nog wel wat werk gedaan moet worden. Ik zou zeker verwachten dat je partner meer gaat doen in huis omdat jij nog fulltime werkt.


Ik hoop niet dat mijn vrouw dit leest. Mijn antwoordt zou zijn: regel huishoudelijke hulp.

Tuurlijk als jij betaalt..

Man wat antiek

De wereld verandert door jouw voorbeeld, niet door jouw mening Paulo Coelho

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 15:21

Nico12 schreef:
Maureen95 schreef:
Maak eens een lijstje met wat er allemaal nog gedaan moet worden en schotel hem dat voor. Misschien ziet hij dan ook in dat er nog wel wat werk gedaan moet worden. Ik zou zeker verwachten dat je partner meer gaat doen in huis omdat jij nog fulltime werkt.


Ik hoop niet dat mijn vrouw dit leest. Mijn antwoordt zou zijn: regel huishoudelijke hulp.


Kom van jou luie kont af en neem jou deel in het huishouden op/regel huishoudelijke hulp. Wat kleine klusjes en een paard... En dan nog verwachten dat zij alles doet. Pfieuw.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-09-20 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Berichten: 11925
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 15:22

Het gaat er toch helemaal niet om wat anderen vinden? Het gaat erom wat jij vindt TS. En jij zou het prettig vinden als hij jou wat taken uit handen zou nemen nu hij meer tijd heeft. Ik zou zeggen, bespreek het met elkaar.

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

SoofO
Berichten: 368
Geregistreerd: 17-09-19

Re: Partner met pensioen, zelf nog fulltime aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 15:27

Dit lijkt gewoon bijna een grapje allemaal... jeetje.. Zo´n vent zou een fikse trap onder zijn kont krijgen van mij. Ik zou zelf helemaal niks meer voor hem doen, zolang hij zelf niets doet in het huis.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16191
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 15:29

Nico12 schreef:
Maureen95 schreef:
Maak eens een lijstje met wat er allemaal nog gedaan moet worden en schotel hem dat voor. Misschien ziet hij dan ook in dat er nog wel wat werk gedaan moet worden. Ik zou zeker verwachten dat je partner meer gaat doen in huis omdat jij nog fulltime werkt.


Ik hoop niet dat mijn vrouw dit leest. Mijn antwoordt zou zijn: regel huishoudelijke hulp.

Ik bedoel niet schoonmaak in huis Nico. TS schrijft dat er achterstallig onderhoud is. Daar kan haar man dan toch prima bij helpen als hij vrije tijd heeft?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, GrapeshotBot en 12 bezoekers