Na 10 jr dezelfde bijrijdster gaat het ineens stroef..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:28

Femke_Tweety schreef:
En TS, inmiddels de telefoon gepakt voor een gesprek?

Telefonisch dan wel face to face?

Want dit topic kan nog pagina's lang doorgaan, het enige dat echt fatsoenlijk is én het enige dat echt helderheid geeft is toch echt gewoon dat gesprek...

Boomerang schreef:
Ik heb een afspraak gemaakt voor aankomend weekend. Heb het open en vriendelijk gehouden om gewoon te bespreken hoe het allemaal gaat.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:31

Femke_Tweety schreef:
En TS, inmiddels de telefoon gepakt voor een gesprek?

Telefonisch dan wel face to face?

Want dit topic kan nog pagina's lang doorgaan, het enige dat echt fatsoenlijk is én het enige dat echt helderheid geeft is toch echt gewoon dat gesprek...

Ja ze gaan in het weekend praten.

anjali
Berichten: 15079
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Na 10 jr dezelfde bijrijdster gaat het ineens stroef..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:40

Ik ben heel benieuwd hoe dit af gaat lopen.

Femke_Tweety

Berichten: 11981
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Na 10 jr dezelfde bijrijdster gaat het ineens stroef..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:45

Check.

Vind ik ver weg, weekend pas, maar in ieder geval even echt contact.
En dat is het enige zinnige.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:56

Zonnetje81 schreef:
Misschien moet ze er allemaal over nadenken en bezinken wat ze er van vindt. Ik zou ook niet blij zijn als ik alles bij elkaar hoor: verhuizen wat ze niet wil, klusjes doen die je moet doen omdat jij daar geen zin in hebt in ruil voor al die jaren gratis rijden. Zoiets werkt niet met terugwerkende kracht.......ik snap je maar het werkt zo niet. Misschien valt het haar wel tegen, 2x per week en dan 40 minuten klusjes is best wel veel. Poepscheppen zou ik ook niet blij van worden. Zeker niet als het meerdere paarden zijn, is echt een K klus.

Dus het gesprek aan gaan en misschien tot de conclusie komen dat je niet meer op 1 lijn ligt of dat ze zichzelf bedacht heeft. Als ik jou was zou ik zeggen: dealen of leaven..... Niet te moeilijk over doen als jij het ziet zoals je het ziet. Andersom begrijp ik haar ook wel.


Poepscheppen/ stal mesten, daar voelt men zich tegenwoordig te goed voor of zo? Is het leuk, nee, maar het hoort er bij. Het gehalte luxe paarden boven op een paard is tegenwoordig enorm. Poeh, maar goed dat sommigen niet jaar geleden in de paardenwereld liepen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:56

oji schreef:
Boomerang schreef:
En dat we opnieuw in gesprek moeten gaan helemaal eens.

We hebben het 2 maanden geleden voor de verhuizing besproken face to face en nog een 2x via app.

Maar wat zei ze dan over de klus op het moment dat je het voor de verhuizing face2face besprak? Ja ga ik doen/Moet ik over nadenken/nee doe ik niet. Veel meer mogelijkheden zijn er niet. Als je het face2face besproken hebt, waarom hebben jullie toen dan geen knopen doorgehakt.

Of is het toeschuiven van de klus pas via de app naar voren gekomen? Ja over de app communiceren kan hip zijn, maar dan loop je het risico dat iemand niet antwoord en jij met de vraag blijft zitten, wat nu.

Het gaat er ook niet om wat andere bijrijders hier roepen wat ze allemaal wel niet voor de eigenaar/paard doen, het gaat er niet om of zij wel of niet betaalt. Jij wil een bijrijder, zij levert die dienst en 10 jaar lang is dat onder gelijke voorwaarden gedaan. Na 10 jaar verander jij als eigenaar de voorwaarden eenzijdig op een manier die niet gunstiger zijn voor haar. Ik vind het niet zomaar reëel dat zij voor 2 dagen rijden voor 8 paarden stront kan gaan lopen ruimen op haar vrije zaterdag. Daar hoeft zij niet mee akkoord te gaan, vind ik nl een heel andere vraag als op de dagen dat zij rijdt, de mest van het eigen paard opruimen.

Aan jou hoe graag jij haar wilt behouden of denkt, voor jou een ander, of ik doe het zelf wel.

Als je haar wel graag wilt behouden en je hebt zelf geen bezwaar tegen het mesten van alle paarden (en ik neem aan dat je dat niet hebt anders had je die stal niet uitgezocht) kun je haar voor de keuze zetten, als je op de zaterdag wilt blijven rijden, dan hoort het mesten erbij, want ik heb geen tijd om een extra keer te gaan. Wil je niet mesten, dan ruilen we van dag. Persoonlijk zou ik een paard dat vanwege zijn leeftijd nog maar 4 keer in de week is te berijden, helemaal niet willen delen maar gewoon lekker zelf doen.


Even terug zoeken in TS haar berichten. Op die vragen heeft ze al gereageerd :)

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:57

Mindim schreef:
Zonnetje81 schreef:
Misschien moet ze er allemaal over nadenken en bezinken wat ze er van vindt. Ik zou ook niet blij zijn als ik alles bij elkaar hoor: verhuizen wat ze niet wil, klusjes doen die je moet doen omdat jij daar geen zin in hebt in ruil voor al die jaren gratis rijden. Zoiets werkt niet met terugwerkende kracht.......ik snap je maar het werkt zo niet. Misschien valt het haar wel tegen, 2x per week en dan 40 minuten klusjes is best wel veel. Poepscheppen zou ik ook niet blij van worden. Zeker niet als het meerdere paarden zijn, is echt een K klus.

Dus het gesprek aan gaan en misschien tot de conclusie komen dat je niet meer op 1 lijn ligt of dat ze zichzelf bedacht heeft. Als ik jou was zou ik zeggen: dealen of leaven..... Niet te moeilijk over doen als jij het ziet zoals je het ziet. Andersom begrijp ik haar ook wel.


Poepscheppen/ stal mesten, daar voelt men zich tegenwoordig te goed voor of zo? Is het leuk, nee, maar het hoort er bij. Het gehalte luxe paarden boven op een paard is tegenwoordig enorm. Poeh, maar goed dat sommigen niet jaar geleden in de paardenwereld liepen :')



1 stal dagelijks mesten is wel even wat minder werk dan op een stal waar meerdere paarden in de wei lopen daar de stront op te ruimen in weer in wind, donker, natte mest, vertrapte mest etc.

Ik heb mijn paarden aan huis staan dus weet heel goed hoeveel werk dat is. Geef mij maar 3 stallen dan de stront uit de wei lopen scheppen.

Biebz

Berichten: 5503
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Na 10 jr dezelfde bijrijdster gaat het ineens stroef..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:02

Ik vind dit wel een lastige situatie. Snap dat de bijrijder zelf voor deze dag had gekozen?
Dan moet ze een andere dag kiezen.


Mensen roepen wel dat dat half uurtje/3kwartier best moet kunnen.
Maar ik ben door zo’n situatie toen gestopt.
Ik betaalde toen wel voor het rijden. Maar ik redden het niet in de tijd. (Mocht er een keer iets gebeuren kan het altijd, naar wekelijks langer was niet te doen voor mij).

Wat betekende dat ik betaalde om 1 dag in de week poep te scheppen :+ en daarnaast nog een dag lessen (die ik ook nog betaalde).
En nee, ik ben echt niet te lui om iets te doen. Maar het moet wel haalbaar zijn.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Na 10 jr dezelfde bijrijdster gaat het ineens stroef..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:06

En als dat niet haalbaar is kan en mag dat.
Maar dan appjes gaan negeren is niet erg netjes.
Dan komt het wel over als daar heb ik geen zin in omdat ik dat eerder ook niet hoefde.

Mellow

Berichten: 6470
Geregistreerd: 22-06-02

Re: Na 10 jr dezelfde bijrijdster gaat het ineens stroef..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:13

Wel de lusten, niet de lasten... zo komt het op mij over. TS is gewoon eigenaar en bepaald zelf dat zij wil verhuizen en als bijrijder het niet eens is met bijkomende werkzaamheden dan kan ze zo de keuze maken om te stoppen. En de afgelopen 10 jaar had bijrijder gewoon het geluk dat ze daar alleen maar kwam en kon rijden. Ts is al schappelijk in de dagen verdelen, niks qua geld te vragen en zoals ik het lees heeft TS er soms ook nog "werk" van ook omdat zij initiatief moet nemen qua contact e.d.. Sinds wanneer is dat zo veranderd dat je een heel kostbaar bezit beschikbaar "stelt" en dat je als eigenaar in je handjes moet klappen. Ik ken de tijd eigenlijk alleen andersom dat ik dankbaar was dat ik op iemands paard mocht rijden. Dat is blijkbaar tegenwoordig niet meer zo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:19

Zonnetje81 schreef:
1 stal dagelijks mesten is wel even wat minder werk dan op een stal waar meerdere paarden in de wei lopen daar de stront op te ruimen in weer in wind, donker, natte mest, vertrapte mest etc.

Ik heb mijn paarden aan huis staan dus weet heel goed hoeveel werk dat is. Geef mij maar 3 stallen dan de stront uit de wei lopen scheppen.


Nou dat ligt er maar aan in wat voor wei je paarden lopen en hoeveel paarden er lopen,hoe groot die wei is en hoe lang het gras en hoe vaak wordt gemest. Ik deed alles voor 5 paarden. Voor mij hoort dat er bij, ook als ik een paard bij zou rijden.
Ik zou nooit accepteren dat ik als bijrijder een eisenlijst zou hebben als ik voor mijn bosritjes niets zou bijdragen qua hulp of financieel.
Tja en in weer in wind hoort er ook bij, alles draait om het rijden tegenwoordig, zo jammer.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:24

Mindim schreef:
Tja en in weer in wind hoort er ook bij, alles draait om het rijden tegenwoordig, zo jammer.


Ik vind dat niet jammer als eigenaar en bijrijder dat overeenkomen.
Alles zit hem in communicatie, op voorhand wensen en eisen van beide kanten duidelijk hebben en niet dingen gaan verwachten omdat jij dat zo zou doen. Expectations are the mother of disappointment.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:27

bigone schreef:
Dit paard staat 24/7 buiten, er zijn maar een paar paarden , elke eigenaar schept één dag poep en die doet dat ook van de andere dieren. Bij Vijf of zes paarden dat is hooguit 18 drollen of te wel een kruiwagen vol. Hoe moeilijk kan het zijn om dit klusje twee keer per maand te doen , vooral wanneer je dit van te voren weet. Wanneer je als ruiter een gratis betrouwbaar paard al tien jaar mag rijden zonder enige verantwoording of kosten dan ben je een dikke egoïst wanneer je dit uurtje per maand er niet bij wil doen . En paarden poepen vaak op dezelfde plek dus je hoeft geen kilometers weiland af te lopen.


Dat zijn dan paarden die niet veel poepen! De mijne staat alleen, en poept op 2 dagen tijd een grote kruiwagen volledig vol, die perst er makkelijk +10 drollen per dag uit hoor :+ En ze gebruikt ook rustig héél de wei haha.

Ik zou het egoïstisch vinden als het enkel om de poep van het bijrijdpaard gaat, maar dat is hier niet het geval. Ik ruim dagelijks mest van mijn paard, en daar ben ik toch een kleine 20min mee bezig. Vind ik niet erg hoor, het is mijn paard, maar doe dit maal 6 paarden en je zit aan een klein anderhalf uur. Omdat je dus ook mest van andere paarden moet ruimen, mest van paarden waar de bijrijder in kwestie niks mee te maken heeft. Dat TS als stalklant hiermee akkoord gaat, betekent niet automatisch dat haar bijrijder dit ook ziet zitten/hier tijd voor heeft.

Nu is het nog mooi weer. Oké, je hebt wat last van de vliegen, maar de grond is makkelijk begaanbaar als het droog is. In de winter loop je te ploeteren in de modder, door weer en wind. En dat dan voor andere paarden? Mwah, ik snap dat die bijrijder daar niet om staat te springen.

Natuurlijk mag het niet enkel om het rijden draaien - verzorging hoort er imo ook gewoon bij. Maar.. dat is dan de verzorging van het bijrijdpaard, niet die van andere paarden.

Again: je kan het vragen. Er zullen bijrijders zijn die hier tijd en zin voor/in hebben. Maar ik snap best dat dat niet voor alle bijrijders geldt. In dat geval zal TS moeten beslissen of ze verder gaat met deze bijrijder, of ook niet :)

Marocje
Berichten: 5606
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:29

Of dat ze van dag ruilen.

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:31

De andere 6 dagen van de week scheppen anderen de mest - die doen dat ook voor jou en scheppen dus ook de drollen van jouw (bijrijd)paard. En dan moet je als bijrijder zeggen: ik heb niets met de rest te maken?

7 dagen van de week 1/7 van de mest scheppen (alleen eigen paard) is net zoveel als op 1 dag alle mest te doen.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Na 10 jr dezelfde bijrijdster gaat het ineens stroef..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:33

Dan had de bijrijdster op de vorige stal moeten blijven of een andere dag om te gaan rijden moeten kiezen.

Maw niet zeiken dus, ze was op de hoogte en kiest bewust voor deze dag.

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:36

Alleen het "eigen" paard verzorgen, ik snap het ergens wel, maar het is niet logisch. Paarden leven in hun kudde, je hebt dus ook te maken met hun vriendjes die hopelijk een goede invloed op "jouw" paard hebben. Zeker als ze samen buiten lopen. Hoe zou je dan alleen de mest van je eigen paard kunnen opruimen?? En dan zou dat iedere dag moeten. Paarden een kudde, mensen een kudde en de taken verdelen, sociale omgang, handig.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:36

Marocje schreef:
Of dat ze van dag ruilen.


Bijvoorbeeld!

Ibbel ik begrijp je punt hoor, als je het op die manier uitrekent kom je inderdaad uit op iets dat logisch klinkt, maar misschien heeft die bijrijder gewoon geen tijd om 1 dag mest van al de paarden op de ruimen, in plaats van elke dag mest van 1 paard te scheppen. Dat scheelt wel degelijk in tijd.

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:47

Ja zeggen en nee doen en verder gewoon stommetje spelen kan gewoon niet.
En de stront laten liggen (dus niet eens probéren hoeveel tijd het kost) is wel heel erg.
Als je na 14 dagen of een maand terug komt bij de eigenaar en zegt: goh, ik had beloofd mest te ruimen, maar het valt me vies tegen qua tijd, ik heb het gedaan maar ik red het gewoon niet, prima. Maar gewoon het vertikken en níets zeggen, en het uberhaupt niet doen, maar gewoon laten liggen (dus in principe voor de andere eigenaren). Ik vind dat bijzonder onbeschoft.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:50

josien_m_ schreef:
Alleen het "eigen" paard verzorgen, ik snap het ergens wel, maar het is niet logisch. Paarden leven in hun kudde, je hebt dus ook te maken met hun vriendjes die hopelijk een goede invloed op "jouw" paard hebben. Zeker als ze samen buiten lopen. Hoe zou je dan alleen de mest van je eigen paard kunnen opruimen?? En dan zou dat iedere dag moeten. Paarden een kudde, mensen een kudde en de taken verdelen, sociale omgang, handig.


Ik vind ook dat iedereen zijn steentje moet bijdragen hoor.

Ik probeer me in te beelden hoe ik dat zou aanpakken, wat moeilijk is want ik heb een vrij asociaal paard die op een eigen wei staat, tussen andere weien met andere paarden in :) Ik heb in het verleden weien gedeeld, en daar kwam het er op neer dat ik elke dag al de mest van de wei plukte (en alle andere klusjes deed) terwijl mijn weigenoot thuis in zijn neus zat te peuteren.

Het is idd het eerlijkste om ieder een andere dag te kiezen, op die manier doet iedereen even veel.

Ik weet alleen echt niet of je dat op de schouders van een bijrijder mag plaatsen. Ik als bijrijder zou zonder moeite mest van mijn bijrijdpaard opruimen, geen enkel probleem mee hoor. Idem voor andere klusjes. Maar mest van een hele kudde opruimen, daar kruipt tijd in, dan is die bijrijder algauw anderhalf uur bezig zonder het paard nog maar aangeraakt te hebben, en ik kan wel begrijpen dat ze daar geen zin in heeft - net omdat het de mest van andere paarden is. Niet iedereen heeft daar tijd voor. Of zin in.

Zou bij mij van de reden afhangen, denk ik, waarom ze het niet wilt/kan doen. En over hoe blij ik verder ben met die bijrijder.

Sociale omgang met mensen is ook niet altijd zo handig. Ik heb leuke weigenoten gehad, en ik heb er gehad van wie ik hoopte dat ze asap zouden verhuizen. Volgens mij ben ik gewoon even aso als mijn eigen paard, dat is wel handig zo haha.

Ik ben anderzijds wel de eerste om bij te springen als een stalgenoot eens niet kan komen, ook voor langere periodes (vakantie, ziekte, ..). Maar dat doe ik dan omdat ik het kan, en niet omdat ik het moet. Ik ben ook geneigder om liever in de zomer bij te springen dan in de winter, want eerlijk, het is een rottig seizoen haha, en dan is alles wat bovenop je eigen paard erbij komt niet leuk meer.

Sansevieria
Berichten: 4198
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:14

Ibbel schreef:
Ja zeggen en nee doen en verder gewoon stommetje spelen kan gewoon niet.
En de stront laten liggen (dus niet eens probéren hoeveel tijd het kost) is wel heel erg.
Als je na 14 dagen of een maand terug komt bij de eigenaar en zegt: goh, ik had beloofd mest te ruimen, maar het valt me vies tegen qua tijd, ik heb het gedaan maar ik red het gewoon niet, prima. Maar gewoon het vertikken en níets zeggen, en het uberhaupt niet doen, maar gewoon laten liggen (dus in principe voor de andere eigenaren). Ik vind dat bijzonder onbeschoft.

_/-\o_
Precies dat!

Afspraken maken, en dan net doen alsof je gek bent. Ja daag...

boyca
Berichten: 1078
Geregistreerd: 14-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:19

Ik verbaas me over hoe stalgenoten/weidegenoten zich kunnen gedragen zeg, door een ander het maar te laten doen. Ik ben een bij rijder maar doe met liefde alle klusjes die erbij horen.
We hebben op een stal gestaan waar de paddock een zooitje was, echt blub en daar was poepscheppen echt een rotklus maar het werd door iedereen wel gedaan incl. bijrijders. Ook haalde ik de paarden binnen op een dag dat ik niet reed (zij woonde 10 km van stal en ik 1). Klusjes horen bij een paard en ik vind dat je dat niet op deze manier mag negeren en je zou toch aannemen dat als je al 10 jaar samen een paard doet dat men een beetje kan communiceren met elkaar.

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:24

Eens maar dan moet er wel een afspraak zijn gemaakt. En zoals ik het nu lees heeft de TS een voorstel gedaan maar is daar nooit op gereageerd en is er dus nooit een afspraak gemaakt.

TS weet dit ook want ze komt op de dag dat het mesten moet gebeuren, en ze wil dat de bijrijdster het doet, zelf dit doen.

Ik vind het bijzonder onbeschoft van de bijrijdster dat ze stommetje speelt. Maar de TS kan ook na geen reactie zo slim zijn om live de bijrijdster aan te spreken als ze elkaar die dag treffen of eventueel te bellen, ipv nog een keer te appen.
Communicatie lijkt van beide kanten niet heel soepel te lopen.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Na 10 jr dezelfde bijrijdster gaat het ineens stroef..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:26

Ik denk eerder dat ts te lief is.
Ze heeft de bijrijder aan willen spreken, maar dan was er iemand bij en deed ze dat niet.
Dan mag ze inderdaad assertiever zijn en doorpakken en zeggen, ik wil je even apart spreken.

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:27

MarliesV schreef:
Eens maar dan moet er wel een afspraak zijn gemaakt. En zoals ik het nu lees heeft de TS een voorstel gedaan maar is daar nooit op gereageerd en is er dus nooit een afspraak gemaakt.


Hmmm ik lees dat er wel degelijk ja is gezegd, TS heeft nog een app gestuurd met: "is het gelukt, heb je alle spullen kunnen vinden" waar niet op is gereageerd. TS heeft vervolgens van stalgenoten te horen gekregen dat de mest nog lag en is de volgende dag zelf gaan mestruimen.

Daarna volgde radiostilte op alle verzoeken en is TS het zelf gaan doen op de rijdag van bijrijder, waarbij bijrijder TS ziet mestscheppen en de andere kant op kijkt. Zélfs als er geen afspraak is gemaakt, er zijn wel apps gestuurd daarover, dan reageer je toch als bijrijder met: huh? hadden we dat afgesproken dan?