Partner met pensioen, zelf nog fulltime aan het werk

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Himyar

Berichten: 4526
Geregistreerd: 14-08-01

Partner met pensioen, zelf nog fulltime aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-20 09:53

Deze week is de vierde week dat mijn partner met pensioen is. Zelf werk ik nog fulltime.
Mijn partner doet hetzelfde in en om het huis als toen hij nog fulltime werkte.
Zojuist had hij het laatste velletje toiletpapier gebruikt en het lege rolletje laten hangen.
Het voelt voor mij alsof hij nu alles laat liggen, zodat ik het op kan ruimen, schoon kan maken of kan regelen in mijn avonduren of in het weekend.
Er ligt redelijk wat achterstallig onderhoud ook.
Kan ik verlangen dat hij wat meer gaat doen?
Laatst bijgewerkt door Himyar op 16-09-20 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt


Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Partner met pensioen, zelf nog fulltime aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 09:56

Waarom stel je deze vraag op bokt? Trek hem aan zijn oren en geef aan dat je meer van hem verwacht. Klaar, hartstikke snel opgelost.

belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Partner met pensioen, zelf nog fulltime aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 09:57

Je kan het verlangen maar je zal het hem ook moeten zeggen.

MarliesV

Berichten: 15148
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 09:57

Uhm, ik neem toch aan dat jullie communiceren? Dan kan je dit toch bespreken onder het mom van: schat, ik had verwacht nu jij thuis bent en ik nog fulltime werk, dat je mij zou ontzien en meer in het huishouden gaat doen.

Hij ziet het blijkbaar totaal niet liggen en is het zo te lezen ook niet gewend. Ff aanslingeren lijkt mij de simpelste oplossing.

Ik vind het trouwens niet meer dan redelijk dat je het huishouden naar ratio verdeeld, dus werk je beide fulltime, doe je ongeveer de helft.
(uitzonderingen door geestelijke of lichamelijke klachten natuurlijk uitgesloten)

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Himyar

Berichten: 4526
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-20 09:57

Omdat ik twijfel of ik onredelijk ben.
Ik heb wel al dingen aangegeven, maar hij lacht het weg.
Laatst bijgewerkt door Himyar op 16-09-20 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

eenitraM
Berichten: 10947
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 09:58

Mannen... Dit heeft niets met pensioen gaan te maken, maar met gebrek aan opvoeding of omdat hij daarvoor daar ook niet op gewezen werd. (Iets met sokken in de wasmand, glazen in de vaatwasser ipv er op, handdoeken ophangen ipv om de grond, bril omhoog ipv naar beneden laten. )

Edit op jouw aanvulling: maak het bespreekbaar.
Laatst bijgewerkt door eenitraM op 16-09-20 09:59, in het totaal 2 keer bewerkt

CalipsoLover

Berichten: 5530
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 09:58

Moet hier wel een beetje mee lachen :') Je bent toch oud en wijs genoeg om dit tegen hem te zeggen ipv het op bokt te vragen?

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

Echwel

Berichten: 12439
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Partner met pensioen, zelf nog fulltime aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 09:59

Had je jaren eerder moeten doen

De wereld verandert door jouw voorbeeld, niet door jouw mening Paulo Coelho

capopjekop

Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 09:59

Je bent niet onredelijk als je vraagt of hij wat meer in huis kan doen. Je moet uiteraard nu niet alles op hem schuiven omdat hij toch thuis is, maar hij kan best wat klusjes overnemen nu hij meer thuis is.

Dus hup, zet je schroom opzij en ga het gesprek aan!

Himyar

Berichten: 4526
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Partner met pensioen, zelf nog fulltime aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-20 10:01

Hij doet ook dingen, hij heeft altijd ongeveer de helft van de dingen op zich genomen.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:01

Hij doet nu waarschijnlijk precies hetzelfde als wat hij al deed. Of deden jullie voorheen samen het huishouden?

Je zal echt duidelijker moeten zijn en misschien zelfs een lijstje ophangen in het begin.

Himyar

Berichten: 4526
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-20 10:02

We deden de dingen samen. Maar nu hij 40 uur meer vrije tijd heeft dan ik, voelt het als oneerlijk.
Toen we elkaar leerden kennen 18 jaar geleden, woonde hij op zichzelf al een aantal jaren. Hij heeft het dus ook alleen gedaan allemaal.
Daarbij heeft hij nu ca 500 euro inkomsten per maand minder. Hij zou af en toe nog wat bij gaan verdienen om zo zijn auto te kunnen houden, maar volgens mij vind hij het zo voorlopig wel best.
Laatst bijgewerkt door Himyar op 16-09-20 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33749
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:04

Mijn vader is dan niet met pensioen maar zit wel werkeloos thuis. Mijn moeder werkt ongeveer 20-30 uur. Hij doet bijna alles in het huishouden. Behalve koken, dat doet mijn moeder meestal. Nou is mijn vader van zichzelf enorm schoon en opgeruimd. Het huis is dus schoner en opgeruimder dan ooit. Idem dito voor de tuin. _O-

Dus het is heel normaal dat hij nu wat meer gaat doen. Tenzij hij zijn dagen natuurlijk al enorm vult met andere activiteiten?

Himyar

Berichten: 4526
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Partner met pensioen, zelf nog fulltime aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-20 10:09

Hij vist, fiets soms eens een stuk en kijkt op zijn telefoon.

Foaly

Berichten: 4765
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Partner met pensioen, zelf nog fulltime aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:11

Dingen als dat laatste velletje toiletpapier, dat heeft niet eens met taken verdelen te maken maar gewoon met normaal fatsoen :+ Trek je man aan z'n oren, want het klinkt idd alsof hij het zo wel best vindt.

People like that…corporations like that, they have all the money, they have all the power, and they use it to make people like you go away. Right now, you're suffering under an enormous weight. We provide…Leverage

Brainless

Berichten: 29662
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:14

Hoezo "kan ik verlangen dat hij meer gaat doen"?
Gewoon met z'n 2-en om de tafel en gaan overleggen.

Schat nu jij thuis bent zou ik fijn vinden dat jij wat dingen van mij over kan nemen.
Wat zou jij willen/kunnen doen?

Als hij niets weet zeg dan: goh zou jij dan elke/om de dag kunnen stofzuigen enz.
Schat ik heb een boodschappenbriefje klaar zou jij dat vandaag kunnen halen?
Is niets moeilijks aan.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Zonnetje81
Berichten: 18588
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Partner met pensioen, zelf nog fulltime aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:16

Ik denk dat het een mannen ding is, ingeslopen gewoontes....bespreekbaar maken.

Many
Berichten: 8275
Geregistreerd: 30-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:18

Gaat het jou om het feit dat hij nu meer tijd heeft, of dat hij (tot nu toe) weinig met die tijd doet? En dat je je dus ergert aan het feit dat hij niet zoveel onderneemt? Ik kan me namelijk voorstellen dat als hij zijn tijd vult met allerlei leuke en/of nuttige activiteiten, jij het minder erg vindt dat er eens een huishoudelijke klus blijft liggen. Nu denk je al gauw 'Je hebt toch niks te doen, dan kun je X en Y ook wel doen.'

Hoe dan ook, in beide gevallen geldt: praat erover. Vraag hoe hij z'n tijd zou willen invullen, vertel wat jouw gevoel is en kijk of jullie een middenweg kunnen vinden.


belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:19

Himyar schreef:
We deden de dingen samen. Maar nu hij 40 uur meer vrije tijd heeft dan ik, voelt het als oneerlijk.
Toen we elkaar leerden kennen 18 jaar geleden, woonde hij op zichzelf al een aantal jaren. Hij heeft het dus ook alleen gedaan allemaal.
Daarbij heeft hij nu ca 500 euro inkomsten per maand minder. Hij zou af en toe nog wat bij gaan verdienen om zo zijn auto te kunnen houden, maar volgens mij vind hij het zo voorlopig wel best.


Na jaren werken kan ik me ook voorstellen dat je de eerste paar weken van je pensioen ook nog ziet als lekker vakantie en doen waar je zin in hebt.

Ga het gesprek aan.

Himyar

Berichten: 4526
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-20 10:27

Voorheen was het al vaak zo dat hij een groot deel van de zaterdag de deur uit ging en een groot deel van de zondag. Dan was hij de namiddag en de avond thuis, maar had hij in weinig meer zin. Beetje alleen op de wereld.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33749
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:29

Zonnetje81 schreef:
Ik denk dat het een mannen ding is, ingeslopen gewoontes....bespreekbaar maken.

Heeft echt niks te maken met zijn geslacht. Maar met cultuur, opvoeding en gewenning. :? Mijn vriend en mijn vader zijn beide veel opgeruimder dan ik. :+

Nico12
Berichten: 811
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:33

Mijn jongere vrouw werkt fulltime en ik heb pensioen/ aow ivm 70 jr. Sinds kort solliciteer ik weer. Mijn eis is parttime werk en hoog salaris. Werkgevers tonen veel belangstelling echter bieden ze aan fulltime. Mijn diploma’s en ervaringen zijn zeer divers.
Dus werk zit er niet in maar bijvoorbeeld koken daar begin ik niet aan, dan pak ik wel een sneetje brood. Dus ik vermaak mij met kleine klusjes thuis en heb een paard in bruikleen.

Himyar

Berichten: 4526
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-20 10:36

Als hij zegt dat een bepaalde klus veel werk is en ik zeg dan besteden we het uit, dan begint hij over het geld.
Mijn partner kan redelijk makkelijk wat bijverdienen.

Echwel

Berichten: 12439
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Partner met pensioen, zelf nog fulltime aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:37

Dit klinkt toch meer gefrustreerd dan de openingspost..

Samen praten en thuis oplossen
Hier 100 verschillende meningen.

De wereld verandert door jouw voorbeeld, niet door jouw mening Paulo Coelho

Foaly

Berichten: 4765
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:40

Nico12 schreef:
Mijn jongere vrouw werkt fulltime en ik heb pensioen/ aow ivm 70 jr. Sinds kort solliciteer ik weer. Mijn eis is parttime werk en hoog salaris. Werkgevers tonen veel belangstelling echter bieden ze aan fulltime. Mijn diploma’s en ervaringen zijn zeer divers.
Dus werk zit er niet in maar bijvoorbeeld koken daar begin ik niet aan, dan pak ik wel een sneetje brood. Dus ik vermaak mij met kleine klusjes thuis en heb een paard in bruikleen.


En dit is relevant voor TS omdat? :+

TS, zoals al meerdere keren gezegd is: praten met die handel. Er klinkt redelijk wat frustratie door in je berichten, en zolang je het hier spuit maar niet tegen hem zegt, verandert er natuurlijk niets.

People like that…corporations like that, they have all the money, they have all the power, and they use it to make people like you go away. Right now, you're suffering under an enormous weight. We provide…Leverage


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: __danielle__, AhrefsBot, capriz, Corelli, Dagmar80, Esther, Forbiddenpie, Froukje, Jasia, Lanoca, MiVita, MyrtheJ, NoorW, plutolover, YandexBot en 67 bezoekers