Verlatingsangst paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sharon2003
Berichten: 3
Geregistreerd: 15-09-20

Verlatingsangst paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-20 21:18

Hoi allemaal,

Ik heb een 19 jarige ruin die, naar mijn idee, symptomen van verlatingsangst vertoont. Hij staat op een pensionstal op stal. Hij kan alleen in de paddock/alleen in de bak rijden/alleen buiten rijden/molen/alleen op de poetsplaats, maar als ik aan de hand (met halster of hoofdstel) buiten het terrein van de stal wil wandelen, raakt hij helemaal in paniek (terug naar stal willen/gillen). Zodra ik weer op stal aangekomen ben, is hij rustig. Als ik buiten erop zit als ik alleen ben, blijft hij wel rustig.

Ik probeer nu al kleine stukjes van het terrein af te gaan en na een minuutje o.i.d. terug gegaan. Maar vandaag raakte hij na 3 minuten al in 'paniek'

Hebben jullie tips hoe ik hem van zijn verlatingsangst kan afhelpen of kennen jullie een gedragstherapeut o.i.d. die mij hierbij kan helpen.

Daniellniewo

Berichten: 63
Geregistreerd: 15-11-12
Woonplaats: Zeeland

Re: Verlatingsangst paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 08:43

Aangezien je paard dit gedrag alleen vertoont tijdens het aan de hand wandelen, verwacht ik dat er daar van jouw kant misschien iets mis gaat. Wat doet je paard als hij in 'paniek' slaat? En wat is jouw reactie daarop?

Sharon2003
Berichten: 3
Geregistreerd: 15-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-20 09:00

Hoi,
Ik probeer zo rustig mogelijk te blijven en probeer hem te corrigeren als hij mij voorbij probeert te lopen (hij wil het liefst galopperend naar huis). Maar eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe ik hier mee om moet gaan. Ik wil hier wel graag mee aan de slag gaan, omdat ik nu altijd afhankelijk ben van een ander als ik wil wandelen. Met een ander paard blijft hij wel rustiger.
Als ik op het terrein wandel, luistert hij wel. Ook met stilstaan als ik stilsta/harder en zachter lopen enz.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Verlatingsangst paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 09:12

Aan de hand moet mijn paard gewoon luisteren. Als hij stil wil staan om iets dat hij eng vindt mag dat even en heb ik daar begrip voor. Maar omdraaien, wegrennen, voorbij me heen gaan echt niet. Waar mogelijk stil zetten en achteruit laten gaan naar waar zijn ‘plek’ naast je hoort te zijn. Als hij te opgefokt is of echt wil wegspringen, dan longeerlijn eraan en zweep mee en rondjes laten lopen als hij zich niet gedraagt. Stoppen, belonen met een snoepje en omdraaien op een moment dat hij rustiger is.
Maar zeker niet aan dat soort gedrag toegeven, is hij een uur zo nerveus, dan zal hij een uur en 5 minuten wandelen of lopen.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:25

Ik zou het moment dat ik moet corrigeren voor zijn. De methode van Poekkie is de laatste die ik zou toepassen (sorry Y;( ). Je paard vindt het buiten niet leuk en wilt liever bij zijn vriendjes zijn. Als jij dan gaat corrigeren en het dier met de zweep aan het werk zet en hem een uur nerveus laat zijn, dan versterkt dat de gedachte dat "het buiten écht niet leuk is" alleen maar. Als die dan na dat uur, dolgedraaid en moegewerkt terug in de wei bij zijn vriendjes komt en rustig kan grazen, denkt die "pfjoe, hier is het leuk, hier vind ik mijn rust. Zie je wel dat ik gelijk had. Ik ga op mezelf vertrouwen en niet op dat gekke mens dat mij een uur lang ongemakkelijk laat zijn."

Zorg dat ook naar buiten gaan leuk is. Neem hele kleine stapjes, letterlijk. De eerste keer loop je naar de poort of het einde van het erf en net voordat je het terrein verlaat draai je terug om. Zorg dat je paard zich op zijn gemak bij jou voelt en dat hij beseft dat je hem niet over grenzen jaagt waar hij niet over wil. Bekijk ook eens tot in detail hoe hij aan de hand is op het terrein zelf. Loopt hij je daar soms ook voorbij, bv. als hij iets eng vindt of er iets anders gebeurt in zijn dagelijkse routine?

Britta31

Berichten: 13136
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Verlatingsangst paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:40

Als je naar buiten gaat kan hij dan ook een ander paard zien vlakbij?

kwii
Berichten: 1746
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:41

Hoi herkenbaar probleem. Mijn pony had ook last van angst buiten ik heb het op deze manier aangepakt:
Eerst heb ik haar geleerd om haar hoofd naar beneden te doen voor druk op de neus.
Als ze de hals laten vallen maken ze endorfines aan (als ik het goed zeg) wat het effect om te ontspannen versterkt. Vervolgens heb ik dus als ze nerveus werd haar gevraagd haar hals te laten vallen en te ontspannen, wel direct doen bij de kleine signalen dus niet wachten tot die al helemaal ontploft.
Van daar uit heb ik het opgebouwd naar het rijden, als ik voel dat haar lichaam gaat spannen zet ik haar even stil en geef haar de kans om te ontspannen. Ik werk zelf met voerbeloning omdat ze bijvoorbeeld ook bang is/was voor trekkers en een voertje geeft haar de extra motivatie om gewoon te blijven staan en niet op de vlucht te slaan.
Ik denk dat het allerbelangrijkste nog wel is om alles buiten het hek leuk te maken, je zou bijvoorbeeld ook je paard mee kunnen nemen om te grazen de eerste keren. Langzaam opbouwen en positieve ervaringen er aan koppelen. Succes!

Sharon2003
Berichten: 3
Geregistreerd: 15-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-20 11:34

Dank jullie wel!
Ik wil ook inderdaad dat het leuk is voor hem buiten. Met andere paarden wandelen gaat goed en dat vindt hij ook leuk, want dan mag hij ook altijd grazen.
Ik ga aan de slag met grondwerk en de methode van kwii gecombineerd met de methode van Gini het langzaam opbouwen. Hij heeft nu helaas een blessure waardoor hij 2x per dag moet stappen. Het lijkt mij zo saai voor hem om alleen maar rondjes op het erf te stappen, vandaar dat ik na zijn blessure het echt wil opbouwen zodat we voortaan lekker in het bos kunnen wandelen

Britta 31: nee, niet altijd. Er is een stuk bos waar weleens andere ruiters zijn, maar er staan verder geen paarden.