nieuw paard

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Julie
Berichten: 47
Geregistreerd: 08-07-20

nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-20 22:35

hey!
Ik ben begonnen met paardrijden en wil heel graag een paard ik ben zelf bijna 13 en had een goed plan:
zelf kom ik natuurlijk moeilijk aan het geld voor een paard en ik ben ook een meisje dat onzettend veel van shoppen houdt. Maar als ik mijn kerst en verjaardag geld spaar en mijn zakgeld niet uitgeef komen we al best ver. Mijn droom is om voor mijn 14e verjaardag een paard te krijgen en ik denk ook wel dat als ik een soort filmpje maak over voordelen en als ik geen geld uitgeef en bewijs dat ik verantwoordelijk ben krijg ik er waarschijnlijk wel een. Maar alsnog wil ik graag nog manieren om geld te verdienen om zoveel mogelijk te kunnen betalen van het paard zelf en misschien een deel van de stalling, voer, hoefsmid, etc.

Hebben jullie misschien ideeën voor een baantje voor een 13 jarige of andere manieren om (leuk) geld te verdienen en hebben jullie tips om mijn ouders over te halen en om mijn moeder over haar paarden angst heen te krijgen?

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 22:41

Een dertien jarige mag nog niet werken, dus een baantje zal niet lukken. En een dertien jarige hoort nu al lang te slapen. Welterusten..

Anoniem

Re: nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 22:47

Wacht tot je een full time baan hebt en betaal alles zelf. Niet alleen de aanschaf kost. Ook onderhoud en dierenarts

Selina

Berichten: 14271
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 22:50

En met alleen geld kom je er niet. Het vraagt ook heel veel kennis en met een jaartje manege ervaring wordt dat lastig. Hebben je ouders ervaring met paarden? Waar je ook veel van leert is een verzorgpaard.

Liekemo
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 22:54

Hey jpawillems!

Een eigen paard is ook zeker mijn grootste droom en ik denk dat we die nog met heel veel andere mensen delen!

Ik denk dat veel mensen zullen zeggen dat je wel echt goed moet weten wat je doet op meerdere vlakken, geld en tijd besef. En zoals je zelf al goed zegt wat lever je er voor in. Bijvoorbeeld minder schoppen.

Je zegt dat je al best ver bent, mag ik vragen hoe ver?

Ik ben hier zeker niet om je droom te verdrijven en heb een aantal tips! Ik zal niet offtopic gaan door uitgebrijd te vertellen wat je voor een paard allemaal nodig hebt ;)

Om geld te verdienen raad ik een goeie vasten oppas aderes aan, een kranten wijk levert vaak voor een paard (te) weinig op. Als je een vast oppas aderes kan vinden waar je 2x per week kan oppassen levert dat vaak best goeie centjes op!

Je ouders “over halen”, als je al het andere in orden hebt (al is dat nu of over 20 jaar) gaat dat uiteindelijk wel goed komen. Als je echt gedreven bent en erg je best doet zonder te zeuren “mag ik alsjeblieft een paard” dan komt het wel op je pat.

Je moeder over haar angst heen helpen, helaas is dit iets wat ze echt zelf moet doen en willen. Als iemand een angst ergens voor heeft, en (nog) geen behoeften om er over heen te komen is dit iets wat je met rust moet laten. Natuurlijk kan je haar mee nemen en laten zien dat ze mier zoet zijn, uit eindelijk moet ze het als ze er echt angst voor heeft zelf doen!


Ik hoop dat je je droom ooit in je leven zult berijken. En ik denk dat als je het maar graag genoeg wil dat het er ooit gaat komen. Ikzelf ben nu 16, ik verdien rond de 300 euro per maand, en nu (ik ben dol gelukkig) zijn ik en mijn moeder het samen serieus aan het overwegen.

Shimar
Berichten: 45
Geregistreerd: 07-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 23:00

Ik denk dat je 14 moet zijn om te werken als afwashulp. Misschien heb je ook nog een oudere broer waarmee je bijvoorbeeld kranten of folders kan rondbrengen?

Het is trouwens wel een hele grote verantwoordelijkheid hoor, het hebben van een eigen paard. Kijk ook maar eens hier Emperor @ [VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?.

PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 23:07

Houd er rekening mee dat een paard gemiddeld zo'n 300-600 euro in de maand kost. Als hij ziek wordt en een operatie nodig heeft heb je het over duizenden euro's. Een goedkopere optie is een bijrijdpaard zoeken. Vriendinnen van mij hadden voor een paar tientjes per maand bijna alle voordelen van een eigen paard, zonder alle kosten en verantwoordelijkheden. Ik wou zelf ook graag een eigen paard op m'n 13e, maar tenzij je ouders het geld hebben en bereid zijn mee te betalen is het niet te doen. Als je ouders zelf niet in de paarden zitten zou ik het sowieso niet doen onder de 16, je mist vaak toch een stukje "volwassenheid". Als je een bijrijd paard neemt leer je ook super veel en die kennis kan je gebruiken voor als je zelf later een paard koopt.

edit:
ik zie dat je ook pas net begonnen bent met rijden? Ga alsjeblieft nog een paar jaar gewoon lessen nemen ipv een eigen paard kopen, je mist waarschijnlijk nog zoveel ervaring die je echt nodig hebt voor een eigen paard.
Laatst bijgewerkt door PowerPoef op 15-09-20 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 23:08

Volg je lessen op een manege?
Het zal lastig worden om een eigen paard te kopen, het is niet alleen de aanschaf.
Je moet elke maand wel zo'n 200 a 500 euro hebben om het paard te onderhouden.

Wat je wel kan vragen aan je ouders, of je een paard mag leasen voor enkele dagen per week.
Misschien kan dit wel bij de manege waar je rijdt?
Dan heb je toch een paar dagen in de week een paard voor jezelf.
Maar je hebt er dan verder niet de verantwoording voor.

Anastasia24

Berichten: 2704
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 00:01

Als 13 jarige ga je helaas niet genoeg bij elkaar krijgen. Wel kan je natuurlijk je verantwoording aan je ouders laten zien, daar begin je al goed! Als jij alles op een rijtje zet, je kunt laten zien dat je het kan combineren met school en latere studie, en het geld er thuis is, zou ik daar toch serieus over praten. Mocht de droom erg groot zijn.

Natuurlijk zijn er meedere wegen naar Rome zoals al genoemd word. Een leuke verzorg pony zoeken? Leasen? Meedere dagen per week rijden? Een eigen paard kost véel tijd en niet te vergeten veel geld, daar kun je je goed in vergissen.
Succes! :)

wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 03:22

Ik lees heel veel het advies hier om te blijven lessen en geen eigen paard nog te nemen voor de ervaring.

Mijn dochter was 4 toen ze haar pony kreeg en heeft nog nooit een manege van dichtbij gezien. Als ts behalve het geld ook de juiste begeleiding krijgt zie ik geen probleem ze gaat dan juist veel ervaring op doen.

Edit on topic. Een oppas adres lijkt me inderdaad een goede manier van geld verdienen. Of als dit je niks lijkt misschien kun je bij buren de tuin helpen onderhouden?

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 07:20

wortel115 schreef:
Ik lees heel veel het advies hier om te blijven lessen en geen eigen paard nog te nemen voor de ervaring.

Mijn dochter was 4 toen ze haar pony kreeg en heeft nog nooit een manege van dichtbij gezien. Als ts behalve het geld ook de juiste begeleiding krijgt zie ik geen probleem ze gaat dan juist veel ervaring op doen.

Edit on topic. Een oppas adres lijkt me inderdaad een goede manier van geld verdienen. Of als dit je niks lijkt misschien kun je bij buren de tuin helpen onderhouden?


Ik ga er vanuit dat ze die pony van jullie heeft gekregen en jullie als ouders er ook veel tijd in steken?

Mijn dochter kreeg op haar 13e ook haar eigen pony. En nu op haar 14e heeft ze samen met mij een paard.
Maar wij als ouders dragen toch echt de kosten.
Ze heeft een bijbaantje en dingen zoals dat ene dekje wat ze mooi vind, of dat halster wat ze graag wil, dat betaald ze zelf.
Maar voor de rest is het als 13 jarige toch niet reëel om een paard aan te schaffen en alle kosten zelf te dragen?

@TS, ik mis in je verhaal de rol van je ouders. En ga anders eens rondkijken voor een lease paard.
Dit scheelt al dierenarts kosten en aanschaf van een paard. En je doet dan al veel ervaring op.

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 07:21

Tuurlijk kan dat wortel115, maar vergeet niet dat jij een paardenouder bent en je kind daarin begeleid hebt. Als dat voor jou niet zo is ts dat je ouders niets of weinig van paarden weet, dan zou ik ook eerst gaan leasen of meer ervaring op doen. Ik zie het zo vaak mis gaan. Op de manege worden alle pony's veel uren in de week gereden, wanneer ze niet braaf zijn, gaat er een grotere of betere ruiter op, zodat de beginner er daarna weer mee weg kan. Die lijken altijd braaf. Thuis alleen met je eigen pony moet je alles zelf doen en dan blijkt de gemiddelde pony/paard voor iemand met maar een jaar manege ervaring, veel te veel. De manegepony die altijd braaf is, is geen eerlijk beeld over paardrijden. Thuis zijn ze bang voor nieuwe dingen, zijn ze nog wel eens fris, staan ze vaak beter aan de hulpen en die moet de manegeruiter dan goed geven, anders is er snel miscommunicatie. Geeft niet, maar punt is, daar leer je op de manege vaak niet mee om gaan en daar zie ik het zo vaak mis gaan. Paard/pony wordt dan als stout af gedaan en de ruiter weet zich dan geen raad met een vlugge, angstige of stoute pony/paard. Daar heb je echt ervaring voor nodig en dan is er natuurlijk niemand die er even voor je op gaat als het mis is gegaan. Heb je geen paardenouders en wil je nog ontzettend graag een eigen en je ouders gaan er ook voor, zorg dan absoluut dat je iemand anders hebt die je begeleid en je veel lessen met je pony/paard gaat volgen. Niets is onmogelijk, maar een eigen paard/pony is echt duur, niet alleen aanschaf, maar dus ook onderhoud en begeleiding is super belangrijk als je 13 bent. Persoonlijk heb ik wel eens kijkers gehad voor een pony waar onze dochters uitgroeien, met ouders die geen paardenervaring hebben en dan verkoop ik de pony niet aan hen. Hier kwam bijv een meisje van dezelfde leeftijd voor een vlugge, kijkerige D. Had al een paard staan aan huis, die superbraaf zou zijn bij de vorige eigenaar, maar kon ze met een maand of 4 niets mee mee. Moeder vond het sneu en zocht een nieuwe, lieve pony. Meisje reed bar slecht met wat manege ervaring en moest alles zelf doen aan huis, incl longeren etc, want moeder had nergens ervaring mee en was er zelfs bang voor. Daar was onze pony helemaal niet geschikt voor, die longeerde ik bij voor mijn dochter, omdat hij best een handvol kon zijn. Als ouder zijnde moet je er best veel tijd in steken wanneer je kind nog niet super ervaren is. Daar zit wat mij betreft echt het recept voor succes in, ik ben er ook wel eens opgeklommen voor mijn dochter als de pony te heftig werd. Dexe pony zocht hij echt bevestiging en leiding, en dat gaf dit meisje wat kwam kijken absoluut niet, was zelfs angstig, dat werkt dan gewoon niet samen. Niet dat de pony stout was, maar gewoon een wat nerveus dier en daar moet je mee om kunnen gaan anders versterk je elkaar. Ze wilden hem wat graag kopen, want onder onze dochter leek hij zo leuk. Wij hebben haar rondje rijden met angst afgekeken, wij zagen de pony steeds meer in de stress raken, voor ik haar er af gehaald heb. Mensen voor zichzelf en de pony in bescherming genomen, dat kan alleen maar weer opnieuw mis gaan, net zoals het paard dat ze al hadden staan en dan kost het veel geld en is het een enorme teleurstelling.

Donja1996
Berichten: 95
Geregistreerd: 18-12-16

Re: nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 08:13

Denk er goed over na! Een goed paard kost veel geld. Daarnaast moet je gaan kijken waar je het paard wilt gaan zetten? Op de manege waar ze vaak alles voor je doen (binnen en buiten zetten, voeren uitmesten enz,) gaat veel geld kosten. Willen en kunnen je ouders dat betalen? Of kies je er voor om op een pensionstal te gaan staan waar je alles zelf moet doen? Is een stuk goedkoper maar dan zal je echt iedere dag naar je paard moeten gaan. Je kan dan niet zomaar een dag overslaan. Zouden je ouders het goed vinden dat je in de winter als het vroeg donker is op de fiets naar je paard gaat? Of moeten ze dan jou iedere dag gaan brengen?
En hoe ga je het combineren met school?
Afspreken met vriendinnen? hoe ga je dat doen als je iedere dag naar de paarden moet? Niet alle vriendinnen willen altijd mee.
Dit zijn ook zeker dingen die je jezelf af moet vragen!

Ik ben 18 en heb al sinds mijn 7e een eigen pony. Mijn ouders hebben mijn pony's altijd op een stal gezet waar alles voor je word gedaan. Dan kan een dagje overslaan wel. Ze kwamen zelf met het idee om mij een pony te geven. Ze hebben dus zelf die keuze gemaakt. Nu heb ik een 2e paard erbij en ik moet zelf alles betalen. Ik werk dan wel fulltime en houd zeker wel wat over. Maar denk eraan dat je paard ook iedere 6 tot 8 weken naar de smid moet, 1x in het jaar naar de tandarts enz.
Willen je ouders het betalen als jij het niet kan betalen?

Daar moet je het goed over hebben voor dat jullie de keuze maken om een paard te gaan kopen.

wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 08:30

Daarom zei ik ook mits TS goede begeleiding krijgt!

19wendy80 ja inderdaad. Wij als ouders zijn er altijd bij voor begeleiding thuis en rijden haar met de trailer naar lessen. Het is een grote pony dus ik kan haar zelf ook rijden als het nodig is.

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 08:34

een paard kan een 13 jarige niet voldoende bijhouden met ouders die weinig verstand van paarden hebben.
zoek eens een verzorgpaard en een jaar later weet je veel meer, dan spreken we niet eens over rijden.

krantenwijk is het enige wat in me op komt maar in mijn ogen geen aanrader. veel werk voor weinig geld.
daarbij wil ik zeggen: ga nog een aantal jaar door met lessen en kijk dan eens.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 08:36

Iedereen hier had op die leeftijd dezelfde droom en dat is toch een mooie droom. Maar een paard kost een hoop geld elke maand.

Mijn advies:

Begin met een spaarpotje. Stop daar elke keer als je zakgeld krijgt de helft erin. En als je 14 bent doe je dat hetzelfde met het geld wat je verdient met bv een krantenwijk.

In de tussentijd kun je les nemen op de manege of ergens een verzorgpony zoeken.

En als je 14 word kun je het er altijd eens met je ouders over hebben.
Ik kreeg vroeger altijd nee maar toen ik 18 was en zelf mijn centjes verdiende heb ik mijn eerste paard gekocht. En...die is 28 jaar geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 08:38

jpawillems schreef:
hey!
Ik ben begonnen met paardrijden en wil heel graag een paard ik ben zelf bijna 13 en had een goed plan:
zelf kom ik natuurlijk moeilijk aan het geld voor een paard en ik ben ook een meisje dat onzettend veel van shoppen houdt. Maar als ik mijn kerst en verjaardag geld spaar en mijn zakgeld niet uitgeef komen we al best ver. Mijn droom is om voor mijn 14e verjaardag een paard te krijgen en ik denk ook wel dat als ik een soort filmpje maak over voordelen en als ik geen geld uitgeef en bewijs dat ik verantwoordelijk ben krijg ik er waarschijnlijk wel een. Maar alsnog wil ik graag nog manieren om geld te verdienen om zoveel mogelijk te kunnen betalen van het paard zelf en misschien een deel van de stalling, voer, hoefsmid, etc.

Hebben jullie misschien ideeën voor een baantje voor een 13 jarige of andere manieren om (leuk) geld te verdienen en hebben jullie tips om mijn ouders over te halen en om mijn moeder over haar paarden angst heen te krijgen?


heerlijke dromen, leuk geld...... hoe zie je dat,


zoek een verzorgpaard en ga eerst ontdekken hoeveel het aan tijd/geld en energie kost, maar dan wel een verzorg paard waar je 7 dagen in de week voor moet zorgen, een eigen paard heb je nl. niet alleen voor de leuke momenten

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:12

Ik verplaats dit topic naar Young rider talk.

_Julie
Berichten: 47
Geregistreerd: 08-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-20 14:11

bedankt iedereen voor de antwoorden!
Laatst bijgewerkt door _Julie op 16-09-20 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

_Julie
Berichten: 47
Geregistreerd: 08-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-20 14:11

Liekemo schreef:
Hey jpawillems!

Een eigen paard is ook zeker mijn grootste droom en ik denk dat we die nog met heel veel andere mensen delen!

Ik denk dat veel mensen zullen zeggen dat je wel echt goed moet weten wat je doet op meerdere vlakken, geld en tijd besef. En zoals je zelf al goed zegt wat lever je er voor in. Bijvoorbeeld minder schoppen.

Je zegt dat je al best ver bent, mag ik vragen hoe ver?

Ik ben hier zeker niet om je droom te verdrijven en heb een aantal tips! Ik zal niet offtopic gaan door uitgebrijd te vertellen wat je voor een paard allemaal nodig hebt ;)

Om geld te verdienen raad ik een goeie vasten oppas aderes aan, een kranten wijk levert vaak voor een paard (te) weinig op. Als je een vast oppas aderes kan vinden waar je 2x per week kan oppassen levert dat vaak best goeie centjes op!

Je ouders “over halen”, als je al het andere in orden hebt (al is dat nu of over 20 jaar) gaat dat uiteindelijk wel goed komen. Als je echt gedreven bent en erg je best doet zonder te zeuren “mag ik alsjeblieft een paard” dan komt het wel op je pat.

Je moeder over haar angst heen helpen, helaas is dit iets wat ze echt zelf moet doen en willen. Als iemand een angst ergens voor heeft, en (nog) geen behoeften om er over heen te komen is dit iets wat je met rust moet laten. Natuurlijk kan je haar mee nemen en laten zien dat ze mier zoet zijn, uit eindelijk moet ze het als ze er echt angst voor heeft zelf doen!


Ik hoop dat je je droom ooit in je leven zult berijken. En ik denk dat als je het maar graag genoeg wil dat het er ooit gaat komen. Ikzelf ben nu 16, ik verdien rond de 300 euro per maand, en nu (ik ben dol gelukkig) zijn ik en mijn moeder het samen serieus aan het overwegen.

hey! als ik goed spaar heb ik over een jaar ongeveer 1500 euro zonder baantje. Ik ga natuurlijk opzoek wat ik kan doen als 13 jarige voor een extra zak centje en ik zou het niet heel erg vinden als ik nog wat meer jaartjes door moet sparen. Dankjewel voor de tips!

Over het angst heen komen zal ze inderdaad zelf moeten doen en haar angst begon op haar 14e toen ze op vakantie een ezel tocht ging maken maar toen op een groot paard werd gezeten, de paarden gingen bijten en uiteindelijk hebben de 2 begeleiders die erbij waren dat door in galop te gaan te paarden 'rustig' te krijgen mijn moeder moest in volle galop zonder instructies en sinds dien maakt ze een grote bocht om paarden heen.
Wat ik wil proberen is om als zij dit oké vind haar vaker naar de paardjes mee te nemen en haar laten zijn dat ze ook schatjes zijn. Maar dit laat ik ook aan haar over.

Verder zou mijn moeder de maandelijkse kosten uiteindelijk wel willen betalen en als ik bijvoorbeeld 16 ben en goed verdien in ook zelf een stukje moet mee betalen.

Nogmaals bedankt voor je antwoord

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 14:17

Hoe kom je als 13 jarige in vredesnaam aan zoveel geld per jaar? Dat is dan al je zakgeld, verjaardagsgeld en kerstgeld? Fijn dat je zoveel krijgt, dat zal voor velen niet gelden denk ik (of ik ben ouderwets haha).

Houd er rekening mee dat je vast ook leuke dingen wilt doen met je zakgeld, een mooi streven is het wel maar begin anders met de helft zodat het ook werkbaar is?
En zoek in de tussentijd een verzorgpaard, daar leer je veel van en je kunt ook aan je ouders laten zien dat je serieus bent.

_Julie
Berichten: 47
Geregistreerd: 08-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-20 14:29

hallo iedereen bedankt voor de antwoorden!
Natuurlijk ben ik er al van op de hoogte dat een paard heel veel kost niet alleen in geld maar ook in tijd.
Zelf kan ik natuurlijk niet alles betalen maar waar het kan zal ik het proberen.
Ook weet ik dat na een jaar rijden je kennis niet groot genoeg is. Ik heb tegenover mijn huis een gezin met meerdere paarden waar ze over een paar maanden misschien een verzorger zoeken anders moet ik natuurlijk verder kijken. Ik was daarom ook van plan om een verzorg paard te zoeken voor ervaring en voordat de keuze word gemaakt een paar keer een paard te leasen. Verder zoek ik als ik een eigen paard zou krijgen natuurlijk eerst goed nadenken of ik hier klaar voor ben. Hoe graag ik het ook wil als ik er niet klaar voor ben gaat het niet. Als ik er dan goed over heb nagedacht en het zeker weet (samen met mijn ouders natuurlijk) zou ik iemand zoeken die mij kan begeleiden voor de eerste maanden.

_Julie
Berichten: 47
Geregistreerd: 08-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-20 14:35

opisop_shop schreef:
Hoe kom je als 13 jarige in vredesnaam aan zoveel geld per jaar? Dat is dan al je zakgeld, verjaardagsgeld en kerstgeld? Fijn dat je zoveel krijgt, dat zal voor velen niet gelden denk ik (of ik ben ouderwets haha).

Houd er rekening mee dat je vast ook leuke dingen wilt doen met je zakgeld, een mooi streven is het wel maar begin anders met de helft zodat het ook werkbaar is?
En zoek in de tussentijd een verzorgpaard, daar leer je veel van en je kunt ook aan je ouders laten zien dat je serieus bent.


Hallo! ik krijg inderdaad veel per jaar.
Ik krijg nu nog 3,50 zakgeld en over 2 maandjes krijg ik 4,00. Dit is natuurlijk heel veel en heb hier ook geluk mee dat ik dit krijg.
Verder krijg ik voor mijn verjaardag nog centjes en met kerst leuke cadeautjes en dan geven mijn opa en oma mij en mijn broer ons veel te veel geld.
Natuurlijk heb ik hen al vaker gezegd dat dit echt niet nodig is alleen het echt van die mensen die als ze al 40 jaar met de zelfde theepot doen en ze hem ik weet niet hou in elkaar moeten houden nog geen nieuwe willen kopen. Dan zeggen ze ja dat is niet nodig en we willen jullie liever nu centjes geven dan dat jullie opeens heel veel krijgen als we sterven.
Verder is het natuurlijk altijd nog leuk om dingetjes te kopen van je zakgeld en heb daarom express mijn baantje niet mee geteld. Zo kan ik als ik een baantje heb sparen en ook soms wat leuks doen.

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 21:55

Dat zakgeld is per dag?

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 22:03

Per week leek mij maar moet inderdaad wel per dag zijn. Jeetje