Ik moet bloed laten prikken...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xSCWx
Berichten: 7057
Geregistreerd: 21-02-07

Ik moet bloed laten prikken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-20 00:33

Na mijn vorige topic [MWS] Ik moet naar de kaakchirurg... heb ik weer wat hoor.
Ik moet bloed laten prikken (donderdag), maar ik ben dus mega fobisch voor naalden. Ik heb zelfs een periode gehad dat ik zei: ,,Ik ga liever dood dan dat ze een naald in me steken.” Het is dus best wel heftig. Ik heb alle bloedonderzoeken altijd ontweken maar nu ontkom ik er niet meer aan. Het is tijd. Help me door mijn paniek heen met jullie geruststellende verhalen aub. :knuffel:

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 00:40

Komt goed :). Ik moet voor mijn werk verplicht 2x per jaar laten prikken en had er eerst ook Wat schrik voor. Maar uiteindelijk valt het reuze mee!

Tip: neem een snoepje mee waar je op moet zuigen: een lolly, Mokkatine, napoleon bal, muntje, ... als je je concentreert op dat snoepje is het al voorbij voordat je het weet.

Tip 2: als je echt heel panisch bent, kan je de arts misschien vragen om ‘babynaalden’, de hele dunne die voor de jonge kinderen worden gebruikt. Werkt ook :)

Hutcherson

Berichten: 7346
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Ik moet bloed laten prikken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 01:13

Ik kan je niet door je paniek heen helpen, ben zelf ook heel bang voor naalden.
Ooit voor de keuze gestaan dat mn verstandskiezen eruit moesten. De tandarts adviseerde de kaakchirurg(dat betekend minimaal 2x naalden in je mond voor verdoving) maar ik ben naar de angsttandarts gegaan onder narcose (1 infuusnaald in je hand). Viel me 100% mee maar als ik eens moet bloedprikken hebben we een probleem. Zal ook alles doen om te overleggen met de arts of we onderzoeken met naalden kunnen skippen.

Terwijl, als je er reeel over nadenkt... Doet het nu echt zeer? Ja.. Even... Ga je er dood aan? Nee niet echt.
Ik heb een tattoo (ja, ja) en dat deed me zeerder dan een infuus laten zetten.

Heb ook al eens overwogen om zo'n kastje te laten inplanteren in de hals/nek gedeelte waar ze direct een naald op kunnen zetten zonder door je weefsels te moeten maar dat schijnt niet heel prettig en uiterste gevoelig qua hygiene te zijn. Dus dat doen we maar niet.

Niobe

Berichten: 7983
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 01:34

xSCWx schreef:
Na mijn vorige topic [MWS] Ik moet naar de kaakchirurg... heb ik weer wat hoor.
Ik moet bloed laten prikken (donderdag), maar ik ben dus mega fobisch voor naalden. Ik heb zelfs een periode gehad dat ik zei: ,,Ik ga liever dood dan dat ze een naald in me steken.” Het is dus best wel heftig. Ik heb alle bloedonderzoeken altijd ontweken maar nu ontkom ik er niet meer aan. Het is tijd. Help me door mijn paniek heen met jullie geruststellende verhalen aub. :knuffel:


Zo beroerd dat je er zo bang voor bent! Maar wel super van je dat je ervoor gaat. Ook al heb je weinig keuze misschien, ik kan me voorstellen dat als je zo fobisch bent, je er alles aan wilt doen om er onderuit te komen.

Het heeft weinig zin om je te vertellen dat het wel meevalt allemaal, want zo werkt een fobie nou eenmaal. Maar je kunt dit!!!

Geef het vooral aan dat je zo angstig bent, de medewerkers bloedafname doen dit dag in dag uit en komen ook heel veel angstige mensen tegen. Dus zij zullen heel handig zijn in te zorgen dat je er doorheen komt en zo min mogelijk voelt.
Ik heb zelf een favoriete bloedafnemer bijvoorbeeld, bij haar voel ik echt 0,0 van de naald. Terwijl ik bij anderen ook echt maar een muggenbeetje voel, dus ook praktisch niks.

Als je het aangeeft, zorgen zij er (normaal gesproken) ook voor dat je niet heel toevallig iemand aan je zijde krijgt die nog in de leer is zeg maar. Dat zou je niet helpen :=

Succes en ik ben benieuwd hoe het gaat donderdag!

f4bjheu
Berichten: 987
Geregistreerd: 09-03-13
Woonplaats: op de aarde

Re: Ik moet bloed laten prikken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 03:45

1. Kijk naar Emdr om de scherpe randen er af te halen
2. Ga bij voorbaat liggen, mega contra-intuïtief maar met flauwvallen etc wel beter
3. Geef het bij de afspraak maken aan + op de dag zelf zodat extra tijd & geen verassingen
4. Beetje snelle suikers er na, zou zelf geen lolly oid tijden prikken doen ivm angst
5. Geef aan dat ze het zsm moeten doen
6. Accepteer de angst en hoe je er bij gaat liggen en dat zolang je je arm maar blijft ontspannen de rest er even niet toe doet
7. Je kan evt vragen of ze leuke woorden willen zeggen terwijl je binnenkomt tot het over is die jij dan achterstevoren moet spellen. Als je op 1 woord oid blijft hangen prima maar activeert ook werk hoofd
8. Wees lief voor jezelf en neem rest van de dag vrij, gaat wss meer energie kosten dan je denkt

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 06:14

Ik kan ook niet tegen naalden maar moet regelmatig bloedprikken. Tja, als je het vaker moet doen dan wordt de angst wel minder. Vind het nog steeds echt niet prettig maar tis lang niet zo erg als eerst.

Neem iemand mee (voor zover dat nu kan, ook al blijft diegene even buiten wachten) en geef daar aan dat je er niet tegen kan. Dan kunnen ze er rekening mee houden en mag je liggen voor het geval dat je flauw valt. Kijk ook de andere kant op en blijf over iets anders praten tegen de verpleegkundige. Dat werkt om je gedachten ergens anders te houden. Ik maak mezelf altijd helemaal gek namelijk :+ daarom vind ik het ook fijn om iemand mee te nemen.

Ook neem ik altijd wat mee waar veel suiker in zit voor als je wel licht wordt in je hoofd. Ben zelf fan van dat sportdrinken ipv eten. Dat krijg ik makkelijker weg als ik misselijk ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 06:24

Oh, je bent zeker niet de enige. Moet je naar zo'n bloedafnamepunt? Het voordeel daaraan is dat ze dat het echt lopendebandwerk voor ze is en dat ze dus erg goed en snel kunnen prikken. Echt waar, voor je het weet sta je alweer buiten!

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Ik moet bloed laten prikken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 06:49

De andere kant op kijken. Ik moest laatst bloed prikken en die mevrouw was zo goed dat ik niets gevoeld heb.

Amber_anneJarig

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Ik moet bloed laten prikken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 06:58

Zelf ook heel bang maar ik neem mijn vriend altijd mee. Kon nu met corona ook, heb er speciaal voor gebeld. Ik geef het ook altijd van tevoren aan zodat ik iemand krijg die er goed mee om kan gaan.

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 07:19

Ik ben zelf helemaal niet bang voor naalden, maar kan me aan de andere kant goed indenken waarom je het spannend zou kunnen vinden.
Hoewel ik niet bang ben, kijk ik met prikken nooit naar de naald, altijd de andere kant op. Ook zorg ik dat ik rond het moment van prikken heel bewust ademhaal en ‘zucht’. Dat zorgt voor wat meer ontspanning.

En over ‘pijn gesproken’
Heb je ooit een paardenhoef op je teen gehad?
Ben je ooit gebeten door een daas?.
Ooit geknepen door een broertje/zusje?
Ooit je haar geborsteld waarbij je een flinke klit tegenkwam die je niet had verwacht?
Heb je wel eens perongeluk op je tong of wang gebeten?

Dat zijn allemaal dingen die meer pijn doen dan de naald met bloedprikken :j

Suzanne F.

Berichten: 49205
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 07:31

Caira schreef:
De andere kant op kijken. Ik moest laatst bloed prikken en die mevrouw was zo goed dat ik niets gevoeld heb.


Precies. Niet kijken. Dan voel je het echt amper. Meer dan een speldenprikje is het zeker niet en het kan ook zijn dat je het inderdaad niet eens voelt.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Ik moet bloed laten prikken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 07:43

Ik was eerst ook bang voor bloedprikken, en toen werd ik zwanger en daarna kreeg ik schildklierproblemen en moest ik heel vaak prikken.
Nu is de angst zo goed als weg.
Mijn tactiek;
- Ten allen tijde door iemand van het lab geprikt worden. Dus bij zo’n prikpunt, en als je in het zkh ligt door een speciaal prik iemand. Laat je nooit erin luizen en je prikken door een coassistent, been there, done that; die kunnen het niet.
- ga rustig zitten, geef je beste arm en ontspan
- niet kijken
- ontspan nog meer en je voelt er niks van

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Ik moet bloed laten prikken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 07:45

Probeer op je ademhaling te letten en zucht diep op het moment dat ze prikken. Dan voel je het niet.

Pikkepor

Berichten: 3704
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 07:46

Geef het aan!

Verstand op 0 en gaan. Neem iemand mee die rustig is en je kan steunen. Bij mij helpt het altijd als diegene ook niet te veel eieren onder mijn kant legt :+ gewoon no-nonsense.
En ik wiebel altijd met mijn tenen. Probeer teen voor teen je zool aan te tikken ofzo.

En ga daarna lekker lunchen of een stukje taart eten. Dat heb je verdiend.

Ik heb ook dezelfde angst gehad (en nog andere) en voor mijn naalden angst is veel veel beter geworden na EMDR therapie. Voor mijn andere angst heb ik jaren later exposeren therapie gevolgd, heel heftig, maar wel effectief.
Inmiddels werk ik in de zorg en prik ik bloed bij mensen :+ (zelf ondergaan vind ik nog steeds niet zo leuk, maar het doen wel!)

Het loont de moeite om eens na te denken over angst therapie. Je zult vast nog eens in je leven moeten laten bloedprikken.

Mando

Berichten: 15691
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 07:48

Vraag een dunnere naald.
Ik moet regelmatig laten prikken en ik laat bv links prikken omdat die kant makkelijker is te vinden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34618
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 07:50

Ben je bang voor de pijn? Dan kan emla creme helpen, dat werkt verdovend. En idd de andere kant op kijken. Geef aan dat je het eng vindt, dan kan degene die je prikt je afleiden met een praatje.

dunja_11

Berichten: 693
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Ik moet bloed laten prikken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 08:00

Ik ben toevallig gisteren voor het eerst geweest. Ook ik vond het best spannend, maar toen ik dat aangaf was de prikvrouw heel aardig. Ik heb er uiteindelijk amper iets van gevoeld! En ze was denk ik binnen een minuut klaar.
Voor je het weet is het dus voorbij! Succes!

Loeky01
Berichten: 7315
Geregistreerd: 25-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 08:02

SusanH schreef:
Ben je bang voor de pijn? Dan kan emla creme helpen, dat werkt verdovend. En idd de andere kant op kijken. Geef aan dat je het eng vindt, dan kan degene die je prikt je afleiden met een praatje.

Dit wilde ik ook al voorstellen idd. Als de angst voor het aanprikken is, vraag een beetje Emla zalf bij de huisarts of vraag een toverpleister bij het bloed prik punt. Even een half uur voor je afspraak komen of even bellen over hoe en wat.

Leuk is het niet, maar je lijf kan dit hebben. Probeer je vooral op je ademhaling te focussen. Leg je vrije hand op je buik en ga diepe buikademhalingen doen. Hopelijk helpt je dat er een beetje doorheen :(:)

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 08:03

Of het pijn doet of niet hangt af van de persoon en kan ook een genetisch aspect hebben. Ik heb een bepaald gen waardoor pijn, maar ook verdovingen, anders werken dan doorsnee.

Mijn advies is dus ook Emla. En dan zeker lang genoeg laten inwerken, dus drie kwartier van te voren smeren. Niet wachten tot je er bent dus.

Myfairytale
Berichten: 5384
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 08:04

Ik ben ook doodsbang voor naalden en ben daarom bij de man van prikangst geweest. https://Www.prikangst.nl
Hij werkt met lachgas, waardoor je d.m.v. een paar sessies van je angst afgeholpen wordt.

Ik zeg heel eerlijk dat het mij niet voldoende geholpen heeft en ik nog steeds niet geprikt ben. :o Maar heel veel mensen hebben er wel baat bij gehad.

Ik overweeg nog wel weer om het alsnog een keer te proberen.

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Re: Ik moet bloed laten prikken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 08:08

Ik weet niet in welke mate je angst is, maar de meeste tips die ik hier lees zouden absoluut bij mij niet helpen. Hier ook enorme angst.
Vooral het ontspannen van je arm. Dat wil je wel, maar dat mag niet gezien je een vuist moet maken.
Enige wat bij mij echt hielp was emla zalf. (Bij infuus, dus zelfs een dikkere naald)
Succes :=

JoyceLa

Berichten: 2123
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Alphen aan de Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 08:10

Hier ook een bange poeperd! Ondanks de tattoos die ik heb..

Ik ben in een korte tijd een aantal keer opgenomen geweest in verband met uitdroging (lang leve de complicaties tijdens zwangerschap) en moest aan het infuus.

De eerste keer was ik zo uitgedroogd dat het de derde persoon pas lukte om het infuus te zetten. Ik was echt een spelden kussen. En het was alles behalve fijn, van het weekend weer. Ook moest er die keren bloed geprikt worden nu ging het dit weekend stuk makkelijker en vroeg ik mij af waar ik mij nou druk om maakte. Voelde er niet zo veel van als het infuus prikken.

Lekker de andere kant op kijken, en op je ademhaling letten, bij inademen je buik groot maken en bij uitademen door je mond. Als je hier op let zijn je hersenen afgeleid.

Veel succes!

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 08:12

Je bent niet de enige met prikangst!

Geef vooral aan dat je bang bent bij de prikkers, dit vinden ze niet raar!
Kijk de andere kant op en vraag om wat verdovende stof vooraf op de prikplek.

En jij kan dit!!

Een opbeurend verhaal: vriendinnetje van mij moest chemo, ook panisch voor naalden. Ze houdt er na 13 kuren uiteraard nog steeds niet van, maar het is haar ook gelukt!!

Succes!!

Edit: mag ik nog even zeggen dat ik dit de geweldige kant van bokt vind? Iemand een hart onder de riem steken. Top!

cursebreaker

Berichten: 11429
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 08:21

O wat herkenbaar dit en ik kan echt plaatsvervangend ziek worden nu hiervan, wetende dat je dit moet doen.

Ik zou ook bij de prikker aangeven dat je echt panisch bent en dat kan toch helpen als zij daar rekening mee kunnen houden. Vaak gaan ze dan bv. wat meer met je praten om je af te leiden etc. en dat kan bij mij ook nog wel eens helpen.

Verder doe ik altijd m'n hoofd wegdraaien en vooral niet kijken, probeer ik bewust heel hard aan andere dingen te denken en vooral goed op m'n ademhaling te letten. Proberen zo rustig mogelijk te ademhalen; diep in en uitademen... Ik heb het idee dat me dat wel wat helpt om me er sneller doorheen te krijgen omdat je daar dan op aan't focussen bent. Uiteindelijk denk ik erna telkens: 'ok, dat viel Best mee en is het gelukkig snel achter de rug', maar toch ben ik elke keer zo panisch en zit ik telkens op de rand van 'van m'n stokje gaan'. Het zweet staat me altijd 3cm dik op de handen en voorhoofd, kotsmisselijk en duizelig en ga zo maar door. Je bent dan zo in je hoofd bezig ermee dat je er lichamelijk gewoon ziek van wordt. Ik heb ook al menig afspraak afgezegd of ben gewoon niet gegaan als ik moest prikken, maar dat uitstellen werkt eigenlijk alleen maar nog erger omdat je dan nog langer er tegenaan zit te hikken - want uiteindelijk Moet je dan toch gaan.

De laatste keer in het ziekenhuis wilden ze iemand in opleiding laten prikken, maar toen heb ik dus wel meteen vriendelijk aangegeven of ik niet iemand anders kon krijgen omdat ik idd echt een fobie heb - is meestal ook wel snel duidelijk als ze zien hoe ziek ik ben en op het punt van huilen sta :'). En meestal is het bij een echt ervaren persoon gelukkig snel voorbij weer. Het helpt mij ook wel een beetje door te denken: ok; over een minuut ben ik buiten en is het achter de rug. Maar het blijft gewoon moeilijk. Elke stap er naartoe, waarin je tijd hebt ook om het in je hoofd allemaal te verergeren... het is gewoon k*t :(

Nogmaals heel veel sterkte en succes en hopelijk gaat het je meevallen Y;(
'Know you're not alone' :knuffel:
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 16-09-20 08:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Kookaburra

Berichten: 5386
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 08:27

Familielid van mij werkt op het laboratorium en prikt bijna elke werkdag. Zowel patiënten die ín het ziekenhuis liggen als personen die langskomen om bloed te laten afnemen.

Ze krijgt behoorlijk vaak mensen die het spannend vinden. Soms vinden mensen het een beetje spannend en soms erg spannend.

Dus geef dat ook gewoon aan voordat je je laat prikken. Het is iets wat ze vaak horen en wat ze ook absoluut niet gek vinden. Het zijn net mensen :D

Doe de dagen ervoor ook even (leuke) dingen om je gedachten te verzetten. Paarden, werken, bakje thee met een vriend(in)..