Mijn paarden aan de diarree, rest kudde normale mest

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Mijn paarden aan de diarree, rest kudde normale mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-20 23:17

Ik denk dat de titel mijn probleem aardig omschrijft; mijn 2 paarden staan al enige tijd te klooien met diarree terwijl de rest van de kudde eigenlijk nergens last van heeft. De ruin is bijna constant aan de spetter en de merrie de ene keer wel en de andere keer niet. Aan de hand van onderstaande hoop ik dat jullie eens met mij mee willen denken, want ik weet even niet goed wat nu eigenlijk de aanleiding zou kunnen zijn.

De gelijke basisvoorwaarden:

De paarden staan in een gemengde kudde van nu in totaal 6 paarden (4 merries, 1 ruin en een hengstveulen). Zij staan 24/7 buiten op een paddock paradise in ontwikkeling; dat wil zeggen dat ze onbeperkt ruwvoer tot hun beschikking hebben inclusief een mineralenbar (op dit moment met emmers met veendrenk, MSM en zeezout) en een "likstation" met Himalayazout en een normaal wit zoutblok. Uiteraard hebben ze ook onbeperkt vers water en krijgen ze weidegang. De weidegang is op dit moment iets beperkt i.v.m. het uitgeputte gras maar er is dus altijd ruwvoer voorhanden. Het ruwvoer is verpakt hooi van 2e snede, relatief droog en niet getest op voedingswaarde. Het wordt graag gegeten in tegenstelling tot stengelig biologisch hooi wat we tussendoor gehad hebben. Paarden staan op zandgrond welke van het voorjaar geinjecteerd en doorgezaaid is. Eten geen van allen happen zand.

Mijn paarden en hun individuele extra's:

Merrie van 21 jaar: 1.75m hoog en is zo fit als een hoentje maar wel te rond :o . Loopt op dit moment gemiddeld 2 keer per week bosritten (incl. dressuurmatige oefeningen in het bos) van ongeveer 2 uur. Soms gaan we er wat langer op uit, tussen de 3 á 4 uur in alle gangen is geen enkel probleem voor haar.

Krijgt naast bovenstaande basisvoorwaarden:
- 1x daags een klein handje Masters Kern-fok
- Onderhoudsdosering Pharmahorse Glucosamine i.v.m. leeftijd
- Onderhoudsdosering Pharmahorse Biotine
- scheut lijnzaadolie

Heeft een poosje met een graasmasker gestaan maar was geen succes i.v.m. schuurplekken.

Ruin van 1,5 jaar: verwachtte eindmaat 1.55m en formaat tractor. Gaat regelmatig mee op wandelingen en wat basis grondwerk. Doet verder niks behalve naarling zijn.

Krijgt naast bovenstaande basisvoorwaarden:
- 1x daags 1kg Masters Kern-fok, voorheen 1x daags 1kg Pavo Podo Grow 3
- Onderhoudsdosering Pharmahorse Glucosamine op aanraden van de DA i.v.m. artrose door trauma -O-
- Onderhoudsdosering Pharmahorse Biotine
- Scheut lijnzaadolie

Heeft een zeer slechte start gehad na het afspenen; wormbesmetting en longontsteking. Is hier voor behandeld door de DA. Is vooral heel erg op zoek naar zouten? Drinkt met gemak bijna de hele emmer "zout" van de mineralenbar leeg, maakt graag gebruik van de Himalaya liksteen en eet soms mest.

Wat is er veranderd de laatste tijd?
Ruin is omgezet van Pavo Podo Start met daarnaast Marstall Force naar Masters Kern-fok, had ook op de Podo Start problemen met zijn mest. Beide paarden zijn van de Marstall Force af omdat ik het weinig meerwaarde vond hebben voor hun uiterlijke conditie en mest.

Wat hebben we tot nu toe geprobeerd?
- Wormeitelling door de DA: ruin moest ontwormd, merrie niet. Dit is ongeveer een 1.5 maand geleden. Ruin was toen al aan de diarree en is ontwormd met Equest (moxidectine) op advies DA.
- Beide paarden een kuur zandweg gegeven
- Ruin ondersteunend nog Phytonics Darm Compositum gegeven
- Beide paarden krijgen nu sinds 2 weken ook 1x daags een halve schep lucerne op hun "extra's" voor meer structuur
- Beide paarden hebben 2 weken geleden een vitamine injectie (intramusculair) gehad

Bij de ruin is de mest inmiddels wisselend maar slap en vaak loopt er gewoon vocht langs zijn benen naar beneden. Merrie laat natte scheten en heeft nu weer zwarte benen van de diarree.

En nu?
Komende week moeten beide paarden geent worden en laat ik in ieder geval bij de ruin bloedonderzoek doen. Ik heb met mijn stalgenoten afgesproken dat beide paarden per vandaag geen supplementen of krachtvoer krijgen, alleen ruwvoer en lucerne om te kijken of het in de loop van deze week verbetert.

Ik heb goede dingen gelezen over EcoStyle Oerbalans en Darmbalans i.c.m. de Detox voorafgaand en deze staan eventueel op de lijst om bij te gaan voeren i.c.m. lucerne. De Kern-fok ga ik waarschijnlijk weg laten, glucosamine en lijnzaadolie wil ik ze het liefste wel blijven geven.

Hebben jullie nog ideeen omtrent het opstellen van het rantsoen? Het lijkt mij haast logisch dat iets in de individuele factoren zitten waardoor mijn paarden wel last hebben van diarree en de rest niet? De andere paarden krijgen alleen een balancer van jepaardgezondenfit, zou dit dan toch "het gouden ei" zijn?

Alvast heel erg bedankt voor jullie input! :)

We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been


belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Mijn paarden aan de diarree, rest kudde normale mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 05:46

Klinkt alsof ze niet geven het voordroog kunnen.

Lunamoon
Berichten: 82
Geregistreerd: 12-01-15

Re: Mijn paarden aan de diarree, rest kudde normale mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 05:59

Ik zou eens in overleg met de Da overwegen om met de lijnzaadolie te stoppen. Zijn ze al eens getest op ppid? Mijn oudere merrie met ppid heeft dit ook regelmatig. Bij haar hangt het echt af van het hooi. Als het wat rijker hooi is, heeft ze last. Bij gewoon droog strengeling hooi niet. Ze krijgen wel geen olie.

Svadilfari1

Berichten: 697
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 06:57

Pony hier reageerd en kan dan blijven hangen in mestwater bij kuil/ voordroog.
Met droger hooi , en een kuur vh merk Puur Probiotica kreeg ik hem eruit.
Ik gaf luzerne v de structuur tot hij het niet meer at.


Hij staat nu op zeer arm hooi. Andere stal overigens . Hij had het alleen met weer omslag nog en wisseling van de baal.
Hij kreeg agrobs mash melase eieit graan vrij ; was tevreden.

Maar dacht ach probeer nog iets;
En echt helemaal schoon!!!
( Marstall mash bergwiesen is niet compleet maar hij krijgt ook mineraal korrel )

Sinds de bergwiesen mash van marstall v paarden geschikt met darmproblemen.
En heeft hij echt schone billen.

Mbt de wisseling vd baal en kwaliteit in de nieuwe kudde 1 die precies zo reageerde.
Dat was het moment dat ik echt wist na 1 jaar toch twijfels ; het is voer en weersomslag want op vorige stal was ik de enige met vieze billen sok pony.

Ik weet nietof je er wat aan hebt; maar dacht ik deel het toch. Toen hij erin bleef hangen fase mestwater etc werd ik er soms wanhopig van.

Edit; hij krijgt gewoon iedere dag lijnzaadolie smorgens bij zijn vitamine brok

Das Glück der Erde, liegt auf dem Rücken der Pferde!

RSDICBS

Berichten: 1003
Geregistreerd: 08-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 07:35

Mijn miniatuurmerrie is ook door de hele molen geweest toen ze 3 jaar geleden continu dunne mest had.
Ze stond toen in een kudde van 6 en hadden onbeperkt ruwvoer naast overdag ook de weides open te hebben.

Bij haar was het in een dag of 2 over toen ze 24/7 op de weide ging.

Ze moesten toen na 1 jaar weer op ruwvoer en weidegang over en we hebben toen door omstandigheden van hooileverancier gewisseld en met het nieuwe hooi heeft ze nergens last van.
Wij hebben nu voordroog (hebben geen opslag dus uit folie moet helaas wel) uit natuurgebied zonder bemesting dus.

Alleen foto's in topic bekijken: &if=1

ellepel

Berichten: 47258
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 08:18

mijn merrie gaat aan de dunne mest van voordroog, maakt niet uit hoe droog er zit toch iets in kwa fermentatie waar haar darmflora van aan de hobbel gaat.
supplementen hebben geen zin, bij haar helpt alleen droog hooi

even helemaal niks anders geven dan mooi droog hooi.
en geen grof hooi, maar gewoon mooi spul.
kijk dat even een week aan, als het echt in de darmflora zit verbeterd het dan wel en dan kun je van daaruit bekijken wat nodig is?

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 08:42

Ik zou het ook in het verpakte hooi zoeken. De ene damflora is de andere niet, dus het kan goed zijn dat jouw paarden om wat voor reden dan ook een gevoeligere darmflora hebben dan weidemaatjes waardoor zij er geen last van hebben

Paard Optimaal - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden
Bestel mijn e-book 'Ingrediënten in Paardenvoeding' over de 50 meest voorkomende ingrediënten

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Mijn paarden aan de diarree, rest kudde normale mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 09:12

Mijn ruin heeft door een verleden met wormbesmettingen helaas ook last van gevoelige darmen. Elke voerwisseling zorgt bij hem voor slappe mest, en bij een langere periode voordroog (ivm het hoesten van het hooi) blijft de slappe mest.

Bij hem werkt droog hooi ook het beste, daarnaast ondersteun ik hem met een kuur esparcette als hij wormen heeft (naast de kuur natuurlijk) en geef ik hem de darmbalans bij voer overgangen. En hoewel zijn darmen nog steeds niet fantastisch werken is het al wel mega erg verbeterd.

hwn
Berichten: 4658
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 09:13

Ik vermoed ook dat het aan het voordroog ligt (onbeperkt voordroog vind ik sowieso nooit een goed plan, zeker niet met te dikke paarden. Dit jaar nog eentje bevangen gehad van nochtans beperkt voordroog), al kan je ook proberen om de lijnzaadolie weg te laten. Of mss likken ze extreem aan de likstenen/mineralen waardoor ze erg veel gaan drinken en alles dus dunner/wateriger wordt?

Kan je niet wat stro aanbieden? Als ze meer structuur in het rantsoen nodig hebben, gaan ze hier dan vaak aan knabbelen.

speurneusc

Berichten: 5348
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 09:21

dit schreef ts:

Heeft een zeer slechte start gehad na het afspenen; wormbesmetting en longontsteking. Is hier voor behandeld door de DA. Is vooral heel erg op zoek naar zouten? Drinkt met gemak bijna de hele emmer "zout" van de mineralenbar leeg, maakt graag gebruik van de Himalaya liksteen en eet soms mest.

zout als aanvulling in beperkte mate is goed, maar te veel kan zelfs leiden tot zoutvergiftiging, overkomt honden wel eens als ze veel water happen/drinken in de zee.

https://horseconnect.nl/de-geheimen-van-zout/

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

ellepel

Berichten: 47258
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 09:46

ach daar heb ik overheen gelezen, teveel zout geeft ook diarree toch?
dat mest eten duid ook weer op darmflora die niet klopt.

Popstra
Berichten: 13612
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 11:54

Ik vind dat er nogal veel ,,zout,, word aangeboden om eerlijk te zijn. Neem aan ze niet dagelijks helemaal zeiknat in het zweet staan door zware training!? Ik zou dat dus eens weg laten want te veel is ook voor een paard beslist niet gezond.
De olie zou ik bij de 1.5 jarige ook weg laten.
Want jemig wat krijgt dat jonge ding veel zeg!! In de opfok krijgen ze alleen hooi, gras en brok.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Mijn paarden aan de diarree, rest kudde normale mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 12:09

Ondanks dat ze geen zand eten zou ik toch eens zandkuur geven. Zeker als ze af en toe wel op de weide staan ivm kort gras. Sommige paarden hebben door de bouw eerder last van zand dan anderen. Daarbij zijn wormen en zand ook een bekende combi. Baat het niet dan schaadt het niet.


Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-20 12:27

Bedankt voor jullie reacties en enkele tips. Nog even wat aanvullende info en beperkingen:

- Zand-weg kuur is gegeven aan beide paarden.

- De grond waar ze staan wordt 2x daags volledig uitgemest.

- Stro is continue beschikbaar om aan te knabbelen maar is ook niet interessant.

- Wij hebben zelf ook liever gewoon onverpakt/normaal hooi (liefste van 2e snede) maar helaas kunnen we deze niet krijgen van de boer en is er geen opslagcapaciteit om normale, onverpakte baaltjes groot in te kopen en droog te bewaren. We hebben een poosje een kleine lading biologisch onverpakt hooi gehad maar dat werd echt niet gegeten door de paarden. Het huidige hooi is relatief droog, lange stengels en ruikt goed. Op hun vorige stal kregen mijn paarden ook verpakt hooi en nooit problemen gehad. De andere paarden op de huidige stal hebben ook 0 problemen op exact het zelfde ruwvoer. Gevoelige darmflora van mijn paarden is inderdaad aannemelijk.

- De verhouding zout in de mineralenbar is ongeveer 2 eetlepels op 10 liter water, geen zout zeewater dus! Sterker nog, wij proeven het nauwelijks als zout. Het is iedereen wel bekend dat te veel zout schadelijk is, dus wat dat betreft hoeven jullie hier geen zorgen over te maken alsjeblieft.

Ik schrijf dat ik het opvallend vind dat alleen de jaarling zo graag zo extreem veel zout op zoekt ten opzichte van de rest. De rest kijkt nauwelijks naar de "zout"bar en de liksteen. Extreem veel zout opzoeken is niet direct zeewater aanbieden noch een electrolyten preparaat toedienen.

- Merrie is niet getest op PPID want buiten diarree heeft ze geen enkele symptomen? Ze valt rustig af als ik meer met haar werk, komt prima in en uit haar vacht en is qua energie net een 3 jarige. Ik zal dit wel mee overleggen bij de DA, maar zie er op dit moment nog weinig relevants in eigenlijk.

- Lijnzaadolie krijgen ze nu ook niet in de hoop dat er iets verbetert.

Ik ga weer eens rustig verder met pluizen in ieder geval.

Popstra schreef:
[Knip]
De olie zou ik bij de 1.5 jarige ook weg laten.
Want jemig wat krijgt dat jonge ding veel zeg!! In de opfok krijgen ze alleen hooi, gras en brok.

Veel? Wat zie jij als veel? De olie? De supplementen? Ik ken genoeg stallen waar de opfokpaarden 2* daags 1,5kg basis- of fokkerijbrok krijgen, dus ik snap even niet goed wat voor punt je wil maken?

Ik voer de Kern-fok namelijk al ruim 1kg onder het voeradvies van de fabrikant (want, marketing) en verder krijgt hij niks behalve wat reguliere opfokpaarden uit jouw voorbeeld ook krijgen. Die biotine en glucosamine supplementen zijn in namelijk in overleg met de DA en suikervrij :) de DA heeft er ook geen baat bij dat ik ze koop, want dat gaat niet via haar.
Laatst bijgewerkt door Dioxide op 15-09-20 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Mijn paarden aan de diarree, rest kudde normale mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 12:34

Ik vermoed dat ze ook nog last hebben van bloedwormen..die krijg je niet met 1 wormkuur weg

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

Popstra
Berichten: 13612
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 13:32

Rustig maar hoor, ik bedoel het goed! Net als iedereen hier :roll:

Punt die ik maak is dat paardjes op die leeftijd in een kudde op de wei moeten lopen en enkel brok bijgevoerd krijgen. Verder niks.
Daar worden het samen met de beweging die ze krijgen ijzersterke paarden van met goed ontwikkelde botten en pezen.
Die Biotine, olie en glucosamine en mineralen zouten hebben geen enkele meerwaarde.
Maar goed, ieder zijn ding.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-20 14:29

Ik snap dat je het goed bedoelt Popstra, alleen is het wezenlijke verschil tussen reguliere onderhoudsbrok (of dat nu een opfok brok is of basisbrok) of wat ik nu voer (opfok mix) is niet zo groot :) Daarom snapte ik je niet goed, excuses als mijn bericht lomper over komt dan bedoelt - ik ben blij met input en meedenkers.

Ik ben het niet helemaal eens op het vlak dat mineralen/vitaminen geen waardevolle toevoeging zouden zijn, op arme zandgrond en dor gras is het i.m.o. niet slecht om dat aan te bieden. Ze pakken normaal wel wat ze nodig hebben is mijn idee, dat is anders dan dagelijks nog een balancer/mineralenbrok of zelfs bij de minste inspanning een electrolytensupplement (zoals heel veel mensen deze zomer zomaar deden vanwege de warmte...) bijvoeren. Omdat ik juist daar geen positief verschil bij merkte ben ik met de Marstall Force gestopt. De dames waarmee ik de stal deel (en mijn paarden dagelijks verzorgen) hebben de bar opgehangen vanuit hun eigen ideeën over paarden houden. Mijn paarden maken daar gebruik van; het oudje nauwelijks en de conclusie is dat mijn jonkie dus een bepaalde behoefte lijkt te hebben die hij normaal gezien dus niet zo extreem zou hebben. Met andere woorden; waar komt zijn behoefte vandaan?

De glucosamine is dus wel met een doel; jonkie heeft een waarschijnlijk een klap gehad en was stokkreupel. Hoefzweer was uiteraard de eerste verdenking alleen bleef hij negatief op visitatie. Uiteindelijk bleek uit een kreupelheidsonderzoek met foto's dat hij artrose vertoonde op het kroonbeen. Precies onder de plek waar eerder duidelijk een extern trauma zat. Het gewricht is ingespoten, jonkie is weer rad en nu krijgt hij dus op advies van de DA die glucosamine bij om alles soepeltjes te laten verlopen.

Ik ben eigenlijk echt iemand die het liefste zo min mogelijk poedertjes en rommeltjes in z'n paard duwt :')

We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been

kiki1976

Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Mijn paarden aan de diarree, rest kudde normale mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 14:35

Paard van oud stal genootje plaste veel en had slappe mest.
Oorzaak was de liksteen.
Likte wat meer eraan dan andere, gevolg veel drinken, gevolg meer plassen en diarree. Door de diarree verloor ze meer zouten, gevolg ze ging nog meer likken aan de liksteen. Zat eigenlijk daardoor in een cirkeltje.
Oplossing was toch wel, liksteen weghalen, en alleen af en toe beperkt aanbieden. Daarna ging het al snel beter.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Lindsey_99
Berichten: 2452
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 14:50

Omdat er nogal wat vragen zijn, en eigenlijk best veel factoren die een rol 'zouden kunnen spelen' is het elimineren wellicht een goede optie.
Een week of wat alleen hooi, water en gras. En verder niets. Ook geen liksteen. Gaan ze niet van dood. Kijken wat de mest doet. Blijft ie dun, dan weet je dat het aan 2 factoren kan liggen; gras of het hooi.
Wordt de mest steviger dan kun je stuk voor stuk de brokvoeding etc. toevoegen en minimaal een week aanzien wat er gebeurt.
Als het goed is moet er iets uitkomen waar ze op reageren.

Over de IJssel


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Facebook, Jonnekee en 9 bezoekers