Cockapoo

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Cockapoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-20 10:49

Beste bokkers,

Na het overlijden van mijn 13-jarige cavaliermeisje Gina, en het stilaan ouder worden van de rest van mijn roedel (Cavje van 12 met cushing, cavje van 10 en chowchow van 9) zijn we stilaan opzoek naar een nieuw vriendje erbij. Nu mijn andere hondjes nog relatief goed zijn, want ik wil ze echt niet met een pup opzadelen in hun laatste levensfase.
Mijn eerste keuze was (uiteraard!) terug een cavje, maar na een jaar op verschillende wachtlijsten en nog steeds geen uitzicht op een pupje begint de moed mij in de schoenen te zakken. Bovendien, zoals jullie wel weten, kampt de cavalier king charles spaniel met nogal wat aangeboren afwijkingen : syringomyelia, cataract, hartruis, patella luxatie, chronische middenoorontsteking. Ondanks dat mijn cavjes geboren zijn uit geteste ouders, hebben ze toch allemaal cataract ontwikkeld, zijn ze allen doof en twee van de drie hebben mitralisklep degeneratie, waardoor ze al jaren op de Cardisur staan. Daarom ben ik toch even over het muurtje aan het kijken, en in overleg met de rest van het gezin vonden we dat een cockapoo wel heel goed bij ons zou passen.

AUB mensen, ik heb jaren zelf stamboekcavaliers gefokt, ik hoef geen preek over "waarom ik een kruising zou willen", dat kunnen jullie je besparen, ik ben niet iemand die impulsief een dier koopt, we hebben hier wel degelijk over nagedacht.
Voor mij is dit enorm uit mijn comfortzone, want ik heb al jaaaaren cavaliers, ben echt een cavaliermens, maar het doet mij pijn ze te zien lijden onder hun hartproblemen, dat ze blijkbaar zonder uitzondering allemaal ontwikkelen op een bepaalde leeftijd. ;(

Nu mijn vraag : zijn er bokkers met een cockapoo? Hoe bevallen deze hondjes? Hoe zijn ze qua gezondheid?

sporten

Berichten: 1153
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 10:57

Op marktplaats wil iedereen nu een cockerpoo en ik schrik enorm wat voor deze kruisingen wordt gevraagd €2500,- voor een pup en jullie drijven bij elkaar de prijs omhoog en binnen 2 jaar zit de meeste in het asiel

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Cockapoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 11:00

Wat een vreselijke naam voor een kruising zeg :=
Maar jeetje, 2500 euro voor een kruising en dan weet je nog steeds niet of ze gezond zijn. Want wie zegt dat ze die problemen niet alsnog via de ouders meekrijgen?

Momo94
Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 11:04

Ik hoor alleen wel van trimsters en mensen die een cockerpoo hebben dat de vacht onderhouden echt rampzalig is, omdat je 2 totaal verschillende vachttype kruist.

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 11:08

Geen ervaring met de cockapoo, wel met een een andere poedelkruising. Zelf hebben we twee koningspoedels (de oudste reu is overleden) en 7 jaar geleden een labradoodle teefje uit het asiel gehaald.

Al de honden zijn schatten, maar je merkt wel dat de labradoodle 'anders' is. Ik kan het niet goed uitleggen, maar de koningspoedels (waarvan eentje ook uit het asiel met een heftig verleden) lijken stabieler (mentaal dan) en zitten ook beter in elkaar (fysiek).

Zelf zou ik dus eerder een 'volbloed poedel' aanraden dan een poedelkruising :)

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-20 11:10

sporten schreef:
Op marktplaats wil iedereen nu een cockerpoo en ik schrik enorm wat voor deze kruisingen wordt gevraagd €2500,- voor een pup en jullie drijven bij elkaar de prijs omhoog en binnen 2 jaar zit de meeste in het asiel


De prijs is voor mij van ondergeschikt belang. Ik haal mijn honden niet van marktplaats en er is nog nooit een hond van mij in het asiel geraakt (en ik word bijna 50 en heb al tientallen honden gehad), dus ik weet niet zo goed waar deze opmerking op slaat... :O

Britta31

Berichten: 13128
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Cockapoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 11:19

Wij hebben een Shihleeuwtje.Super leuk.Vacht laat ik 2 keer per jaar scheren en ze is inmiddels 16 en nog gezond.
Afbeelding

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 11:23

Als je bereid bent te reizen: in Engeland fokken ze al jaren cockapoos. Functionele, stabiele cockapoos. Als je fijne werklijn cocker spaniels gebruikt, en sportieve poedels, zie je ze zelfs soms in field trials wel eens (een dame in de gundog groep jaagt met 3 stuks).
Qua karakter zul je inderdaad niet echt het spaniel karakter gaan krijgen, maar ook niet echt het poedelkarakter. Daar moet je dus wel rekening mee houden. En na jaren cavaliers is cocker-bloed wel wat actiever denk ik. Ook iets om rekening mee te houden.
De vacht... Tjah, veel trimmers en poedeleigenaren vallen over de slechte vachtkwaliteit van dit soort mixen. Heel eerlijk? Wij hebben een australian labradoodle (poedel, labrador, ierse waterspaniel, curly coated retriever, engelse cocker spaniel, amerikaanse cocker spaniel) en die is voldoende teruggefokt op de poedel om echt wel een makkelijke vacht te hebben. De eerste generatie daarentegen heeft vaak best een moeilijke vacht. Maar die van ons gaat 4x per jaar naar de trimmer, loopt elke dag in het bos en heeft nooit klitten of ellende gehad met zijn vacht. Hij heeft een curly vacht. Zijn volle zus woont bij vrienden, heeft een fleece vacht en geeft ook geen problemen met de vacht. Maar dat zijn dus wel kruisingen die steeds teruggefokt zijn op poedel. Bij eerste generatie is het altijd afwachten wat de vacht doet.

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 11:27

Solleke_Noah schreef:
Geen ervaring met de cockapoo, wel met een een andere poedelkruising. Zelf hebben we twee koningspoedels (de oudste reu is overleden) en 7 jaar geleden een labradoodle teefje uit het asiel gehaald.

Al de honden zijn schatten, maar je merkt wel dat de labradoodle 'anders' is. Ik kan het niet goed uitleggen, maar de koningspoedels (waarvan eentje ook uit het asiel met een heftig verleden) lijken stabieler (mentaal dan) en zitten ook beter in elkaar (fysiek).

Zelf zou ik dus eerder een 'volbloed poedel' aanraden dan een poedelkruising :)


ik herken dit inderdaad wel een beetje. Ik ken meerdere labradoodles en ken echt maar 1 stabiele, fijne. Rest zijn ook wel echt lieverds hoor, maar mentaal gewoon niet zo heel erg stabiel.
TS, ik denk dat je je heel goed moet realiseren dat een cockapoo ( :') ) een hele andere hond kan gaan zijn dan de cocker spaniels die je gewend bent. Dat lijkt me best pittig in deze...

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-20 11:27

16 :wow:
Dat is dus één van de redenen om voor een kruising te gaan. Ze lijken echt wel gezonder dan een zuivere rashond...
Onze chowchow (zuiver) lijdt als sinds zijn tweede aan enorme degeneratie van zijn spronggewrichten. Te wijten aan de gewenste zogenaamde 'steltloperpoten' van de chow. Hij is al jaren aan de metacam. Al mijn cavjes zijn doof sinds ze 5-6 jaar waren, twee waren blind. Alle drie hebben ze hartruis ontwikkeld. Met mijn vorige cavaliers net hetzelfde.

@skippy : dank je, hier heb ik iets aan :) Een iets actievere hond is welkom. Onze cavjes zijn echte couch potatoes en nog moeilijk in beweging te krijgen. Wandelen doen we met de wandelwagen. 2 km gaat nog wel, verder wordt moeilijk.

@secricible : geen ervaring met cockers, wel met cavaliers. Iets helemaal anders. Cavaliers zijn echte schoothonden, niks geen jachtdrift of energie als een cocker.

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 11:30

Ik ken 2 poedel cocker kruisingen. Beide echt leuke honden ( wel beide van werklijn cockers). Vrolijk, heel actief, wel wat gevoelig maar dat vind ik niet zo raar met deze mix.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 11:35

Sjong schreef:
Ik ken 2 poedel cocker kruisingen. Beide echt leuke honden ( wel beide van werklijn cockers). Vrolijk, heel actief, wel wat gevoelig maar dat vind ik niet zo raar met deze mix.


Ja precies, zo ken ik ze ook. Actief, lief en echt niet bestand tegen een harde opvoeding.

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 11:35

sevke schreef:
16 :wow:
Dat is dus één van de redenen om voor een kruising te gaan. Ze lijken echt wel gezonder dan een zuivere rashond...

Onze chowchow (zuiver) lijdt als sinds zijn tweede aan enorme degeneratie van zijn spronggewrichten. Te wijten aan de gewenste zogenaamde 'steltloperpoten' van de chow. Hij is al jaren aan de metacam. Al mijn cavjes zijn doof sinds ze 5-6 jaar waren, twee waren blind. Alle drie hebben ze hartruis ontwikkeld.

@skippy : dank je, hier heb ik iets aan :) Een iets actievere hond is welkom. Onze cavjes zijn echte couch potatoes en nog moeilijk in beweging te krijgen. Wandelen doen we met de wandelwagen. 2 km gaat nog wel, verder wordt moeilijk.

@secricible : geen ervaring met cockers, wel met cavaliers. Iets helemaal anders. Cavaliers zijn echte schoothonden, niks geen jachtdrift of energie als een cocker.


Die worden rashonden net zo goed. :Y) In mijn omgeving ken ik alleen al +/- 15 border collies die 13+ zijn, de oudste is met haar 17 jaar nog kerngezond en actief. Gaat nog dagelijks mee op haar seniorenwandeling. De jongste is 13 en nog steeds actief in de sport.

Als ik dat hondje hierboven zie dan gaan al mijn nekharen rechtovereind staan. Het hondjes kan superleuk en superlief zijn maar kruising of niet, ik kan er zo minimaal vijf dingen aan opnoemen die je niet moet willen in een gezonde hond. Raszuiver of kruising.

TS, als je perse een kruising wilt om wat voor reden dan ook zoek dan wel een gezonde kruising die doordacht is en niet zo'n designermix.

Edit: Een echte cocker is ook hartstikke leuk, niks mis mee. In 'onze' sport zie je heel veel wockers. Vaak hebben die mensen een wocker en een cocker en het verschil is duidelijk zichtbaar. Cockers zijn best leuke huishonden.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-20 11:39

Afbeelding
Ons jongste Cavje. Joy is 10. Is doof, heeft wat oogproblemen en een licht hartruisje. Voor de rest helemaal gezond.
Afbeelding
Nr2 Honey. Is 12 en heeft cushing disease in terminale fase. Ze is doof en blind en heeft ook een hartruis.
Nr3
Afbeelding
Chowchow Toby. ED en HD graad E. Zware degeneratie van de spronggewrichten. 9 jaar.

Afbeelding
Gina. Overleden in mei op een week voor haar 13de verjaardag. Haar hartje heeft het uiteindelijk begeven. Ze was doof en blind.

Jullie zullen begrijpen dat ik nu vooral een GEZOND hondje wil :)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 11:39

@KimD bij jullie gebruiken ze Wocker als naam voor de WCS denk ik? Dat is inderdaad wel echt een verschil met de Cocker showlijnen ja! WCS zou ik echt zó willen. Heerlijke honden, veelal ook stukken gezonder dan de showlijnen. Op alle vlakken minder overdreven om te zien en ontzettend gaaf van karakter <3

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Cockapoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 11:44

Ik vind de werklijnen bijna áltijd leuker ( mooier) dan de showlijnen. Toevallig kom ik tijdens mijn ochtendronde in het bos regelmatig 2 werklijn cockers tegen. Ik vind ze echt fantastisch. Maar wat een energie.

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 11:45

Je hebt nóóit de garantie op een gezonde hond. Mijn ouders hadden gezonde honden totdat ze allemaal iets 'overkwam', de ziekte van lyme, een tumor in het hoofd, een hartritmestoornis en een vergiftigd. Vrienden van ons hadden een kerngezonde sheltie. In September naar het WK in januari doodziek. Uitgezaaide kanker in de lymfe. Heeft nog chemo en een levensverlengende operatie ondergaan, heeft nog een jaar geleefd is afgelopen januari ingeslapen.

Allemaal dingen die zowel in rashonden als in kruisingen voor kunnen komen, dingen die niet te testen zijn maar gewoon stomme pech. Of het komt door voeding, of trauma, noem maar op.

Doof & blind vind ik overigens gewoon bij ouderdom horen, net zoals bij mensen. Het wordt gewoon slechter. En 13 is echt een mooie respectievelijke leeftijd.


Skippy01 schreef:
@KimD bij jullie gebruiken ze Wocker als naam voor de WCS denk ik? Dat is inderdaad wel echt een verschil met de Cocker showlijnen ja! WCS zou ik echt zó willen. Heerlijke honden, veelal ook stukken gezonder dan de showlijnen. Op alle vlakken minder overdreven om te zien en ontzettend gaaf van karakter <3


Ja, erg leuke honden. Doen absoluut niet onder voor een SS of een BC. Zijn ook altijd in voor een feestje, erg open karakter en meegaande honden. Ik vind ze leuk, op afstand dat wel, maar ze zijn leuk.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 11:53

KimD schreef:
Skippy01 schreef:
@KimD bij jullie gebruiken ze Wocker als naam voor de WCS denk ik? Dat is inderdaad wel echt een verschil met de Cocker showlijnen ja! WCS zou ik echt zó willen. Heerlijke honden, veelal ook stukken gezonder dan de showlijnen. Op alle vlakken minder overdreven om te zien en ontzettend gaaf van karakter <3


Ja, erg leuke honden. Doen absoluut niet onder voor een SS of een BC. Zijn ook altijd in voor een feestje, erg open karakter en meegaande honden. Ik vind ze leuk, op afstand dat wel, maar ze zijn leuk.


Ja precies, ik vond ze op Crufts afgelopen jaar ook ge-wel-dig in de agility :j Zo ontzettend vrolijk en all-in. (Stukje minder beheerst dan de andere rassen die meededen, dat wel, spaniels gaan gewoon, hoppa :D )
Haha, ja, op afstand een ander ras kunnen waarderen is soms wel handig - je kunt moeilijk alle rassen bezitten denk ik dan :') Sommige waardeer ik ook graag op afstand :)

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 11:59

sevke schreef:
[ [url=m/FHrta3.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ons jongste Cavje. Joy is 10. Is doof, heeft wat oogproblemen en een licht hartruisje. Voor de rest helemaal gezond.
[ [url=m/CP87pK.jpg]Afbeelding[/url] ]
Nr2 Honey. Is 12 en heeft cushing disease in terminale fase. Ze is doof en blind en heeft ook een hartruis.
Nr3
[ [url=m/ep0nbz.jpg]Afbeelding[/url] ]
Chowchow Toby. ED en HD graad E. Zware degeneratie van de spronggewrichten. 9 jaar.

[ [url=m/acGXfz.jpg]Afbeelding[/url] ]
Gina. Overleden in mei op een week voor haar 13de verjaardag. Haar hartje heeft het uiteindelijk begeven. Ze was doof en blind.

Jullie zullen begrijpen dat ik nu vooral een GEZOND hondje wil :)


Heel begrijpelijk, zoiets hakt er in :knuffel:

Je hebt er helaas geen garantie op. Onze eerste koningspoedel (met verleden van zeer zware verwaarlozing) is 12 jaar geworden. Onze golden retriever dame net geen 15 jaar oud. Beide voor grote honden wel mooie leeftijden..

Onze tweede koningspoedel gaan we binnen enkele weken moeten laten inslapen op 8 jarige leeftijd, uitgezaaide nierkanker |( hij komt van dezelfde fokker als onze eerste poedel en heeft juist altijd de juiste zorg gehad, en toch... soms heb je gewoon dikke pech.

Maar snap volledig dat je zoveel mogelijk erfelijke ziekten wilt uitsluiten dmv je raskeuze :j

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-20 12:07

Nu vind ik 12 en 13 best een leuke leeftijd voor een cav, maar ze zijn wel alledrie al op jonge leeftijd doof geworden. Hartruis is op 6-7 jaar naar boven gekomen, wat ik best jong vind. Alledrie komen ze uit geteste ouderdieren, Joyke heb ik zelf gefokt, maar zelf waren ze ook 'clean' tot hun 5-6 jaar,...
Ginatje heeft op latere leeftijd ook syringo ontwikkeld.

Happinez

Berichten: 8365
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 12:41

Mijn moeder heeft een cockapoo van bijna 2 jaar.
Het zijn actieve, eigenwijze hondjes, die ook best pittig van karakter kunnen zijn. ( dat vergeten mensen vaak gezien hun fluffy uiterlijk )
Kwa vacht vergt het wel wat onderhoud als je ze mooi wil houden.
Verder zijn het wel vrolijke en vriendelijke maatjes :D

de prijzen zijn inderdaad bizar hard gestegen de laatste tijd, mede door corona en populariteit.

Lukasje
Berichten: 11220
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 12:59

Ik vind dit soort kruising eerlijk gezegd absoluut geen garantie op een gezonde hond. Ik begrijp je insteek hoor, echt wel, maar je gaat nu voor een mix van 2 rassen die ook wel populair zijn en beide ook hun eigen gezondheidsproblemen hebben. Bovendien worden deze erg populair wordende kruisingen vaak gefokt door fokkers die hier munt willen uitslaan, eerder dan door fokkers die bewust met “hun” ras bezig zijn.
Vanuit de optiek een gezonde te willen, zou ik me eerder richten op een oud en niet populair ras dan op deze mix.

Esplendido
Berichten: 3134
Geregistreerd: 09-08-11

Re: Cockapoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 13:03

Toen ik de OP las moest ik eigenlijk meteen denken aan een poedel, Lagotto of Barbet. Rassen die niet heel populair zijn maar waar je wel meer zekerheid hebt over de vacht en het karakter dan bij een Cockapoo.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 13:27

Esplendido schreef:
Toen ik de OP las moest ik eigenlijk meteen denken aan een poedel, Lagotto of Barbet. Rassen die niet heel populair zijn maar waar je wel meer zekerheid hebt over de vacht en het karakter dan bij een Cockapoo.


Als je van spaniels af komt en dát karakter spreekt je echt enorm aan (aanname van mijn kant), zou ik niet direct naar een poedel gaan zelf. Leuke honden, maar van karakter wel heel iets anders. Maar een lagotto is zéker heel leuk, en een barbet ook (wel iets groter weer).

Happinez

Berichten: 8365
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 13:38

Lukasje schreef:
Ik vind dit soort kruising eerlijk gezegd absoluut geen garantie op een gezonde hond. Ik begrijp je insteek hoor, echt wel, maar je gaat nu voor een mix van 2 rassen die ook wel populair zijn en beide ook hun eigen gezondheidsproblemen hebben. Bovendien worden deze erg populair wordende kruisingen vaak gefokt door fokkers die hier munt willen uitslaan, eerder dan door fokkers die bewust met “hun” ras bezig zijn.
Vanuit de optiek een gezonde te willen, zou ik me eerder richten op een oud en niet populair ras dan op deze mix.



Dat is natuurlijk onzin, ook in een oud ras kunnen genoeg gezondheidsklachten voorkomen.
Er zijn ook in deze mix zeker wel fokkers die serieuze keuzes maken en hun dieren volledig hebben laten testen voor ze er mee fokken.

Je hebt nooit een garantie op gezondheid, het zijn namelijk dieren die altijd wat kunnen gaan mankeren helaas.