Paard bokt naar het been, alleen in de bak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AngelaKoek
Berichten: 23
Geregistreerd: 22-09-18

Paard bokt naar het been, alleen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-20 06:34

Hoi,
Ik heb sinds twee jaar een super leuke haflinger.
Hij is 15 jaar, heeft een flink verleden, maar is nu op z’n plekje. Hij is in het verleden altijd buiten gereden, nooit in de bak. Dit vindt hij niet leuk.
De galop vindt hij moeilijk. Buiten gaat het goed, zonder bokken. Maar in de bak is het een drama.
Na een kwartier gaat hij bokken, het lijkt op pijn, maar alles is nagekeken. Osteopaat, zadelmaker Ik heb er ook al een holist bij gehad. Hij is Oke.
Stappen is geen probleem, nu begint hij in draf al kwaad te doen en gaat dus bokken. Longeren is geen probleem, wel de galop nog steeds.
Mijn instructrice heeft ook al gereden, weet ook niet wat het is.
Iemand ervaring? En hoe op te lossen?

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 06:56

Duidelijk dat hij dit niks vind. Zijn vorige baasjes hebben dit al begrepen. Nu jij nog.

AngelaKoek
Berichten: 23
Geregistreerd: 22-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-20 07:00

Jennyj01 schreef:
Duidelijk dat hij dit niks vind. Zijn vorige baasjes hebben dit al begrepen. Nu jij nog.


Ik vind het zelf ook niet veel aan, maar denk dat het voor hem beter is dat hij wat soepeler in zijn lijf wordt door de ‘ dressuur’ training.

Mijn vraag idd, is het op te lossen? Elk paard zou ten slotte een relaxed rondje in de bak moeten kunnen? Zo niet , ik rij ook liever buiten

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Paard bokt naar het been, alleen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 07:08

Alles is nagekeken zeg je, heb je er ook al een dierenarts bij gehad voor een kreupelheidsonderzoek incl evt foto’s/echo van hals, rug en SI?

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Paard bokt naar het been, alleen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 07:13

Wat gebeurt er als je buiten hetzelfde vraagt als in de bak (buiging, zijgangen, tempowisselingen)?

AngelaKoek
Berichten: 23
Geregistreerd: 22-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-20 07:23

JorineV schreef:
Wat gebeurt er als je buiten hetzelfde vraagt als in de bak (buiging, zijgangen, tempowisselingen)?


Super braaf. Heeft er lol in.
Vreemd hè.

Mijn bedoeling is om hem soepel te houden,
Geen wedstrijd ambities ofzo. Dan had ik geen groffe Haf genomen

AngelaKoek
Berichten: 23
Geregistreerd: 22-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-20 07:26

Hannanas schreef:
Alles is nagekeken zeg je, heb je er ook al een dierenarts bij gehad voor een kreupelheidsonderzoek incl evt foto’s/echo van hals, rug en SI?


Foto’s zijn niet gemaakt. Wel alles nagekeken door regulier dierenarts en holist heeft hem doorgemeten. Kwam uit dat zijn darmflora niet geheel op orde was, nu wel goed, darmgeluiden normaal en mest super

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 07:32

Dan zou ik ook zeggen dat het meer de omgeving is dan het werk. Of wellicht is er toch fysiek iets net niet helemaal in de haak, waar hij toch doorheen loopt als het maar leuk genoeg is.

Als je (bijna) zeker bent dat hij in orde is, kun je het werk in de bak misschien wat opleuken met pionnetjes, balkjes etc. (a la working equitation). Dat geeft een doel waardoor het interessanter en leuker kan zijn voor jullie beiden :)

En anders pak je je dressuurwerk gewoon buiten mee toch.

maitestar23

Berichten: 657
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Re: Paard bokt naar het been, alleen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 07:54

Hij weet natuurlijk allang dat werken in de bak frustrerend en moeilijk is. Dat moet je zien te doorbreken.
Dus verras hem eens door alleen een stapsessie te doen, gewoon even niet draven en galopperen.
De volgende keer doe je wat balkjes werk of wat andere leuke dingen.
En dan kijk je na een tijdje hoe het draven gaat en het dan ook daar weer bij laten.

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 08:13

Tijdens een buiten rit daar kan je ook dressuur werk oefenen, zoals het al hier boven staat. Ik weet niet waar je buiten rijdt?

Meer leuke uitdagingen in de bak , vind hij springen leuk?

Mijn paarden(2 tinkers) vinden dressuur werk in de bak echt geen reet aan,daar maak ik ze echt niet blij mee. Dus rijd ik ook niet veel dressuurmatig in de bak, maar als ik het wel doe dan beloon ik ze met een sprongetje te nemen. Daar maak ik ze echt blij mee want springen vinden ze beide erg leuk.

AngelaKoek
Berichten: 23
Geregistreerd: 22-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-20 08:19

JorineV schreef:
Dan zou ik ook zeggen dat het meer de omgeving is dan het werk. Of wellicht is er toch fysiek iets net niet helemaal in de haak, waar hij toch doorheen loopt als het maar leuk genoeg is.

Als je (bijna) zeker bent dat hij in orde is, kun je het werk in de bak misschien wat opleuken met pionnetjes, balkjes etc. (a la working equitation). Dat geeft een doel waardoor het interessanter en leuker kan zijn voor jullie beiden :)

En anders pak je je dressuurwerk gewoon buiten mee toch.



Dank voor je positieve berichtje! Ja je weet het nooit echt zeker of hij helemaal in orde is. Ik probeer er wel met alle macht achter te komen. Ook zo raar dat het buiten wel goed gaat.
Ik ga het idd meer spelenderwijs doen.
Goede tip

AngelaKoek
Berichten: 23
Geregistreerd: 22-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-20 08:19

jansje73 schreef:
Tijdens een buiten rit daar kan je ook dressuur werk oefenen, zoals het al hier boven staat. Ik weet niet waar je buiten rijdt?

Meer leuke uitdagingen in de bak , vind hij springen leuk?

Mijn paarden(2 tinkers) vinden dressuur werk in de bak echt geen reet aan,daar maak ik ze echt niet blij mee. Dus rijd ik ook niet veel dressuurmatig in de bak, maar als ik het wel doe dan beloon ik ze met een sprongetje te nemen. Daar maak ik ze echt blij mee want springen vinden ze beide erg leuk.



Danku!
Ik ga ermee aan de slag

AngelaKoek
Berichten: 23
Geregistreerd: 22-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-20 08:21

maitestar23 schreef:
Hij weet natuurlijk allang dat werken in de bak frustrerend en moeilijk is. Dat moet je zien te doorbreken.
Dus verras hem eens door alleen een stapsessie te doen, gewoon even niet draven en galopperen.
De volgende keer doe je wat balkjes werk of wat andere leuke dingen.
En dan kijk je na een tijdje hoe het draven gaat en het dan ook daar weer bij laten.



Dit probeer ik dan ook. Ook nog een ding, ik wordt angstig door zijn gedrag. Ben bezig met het leiderschap, maar laat me toch overrompelen door z’n gedrag.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard bokt naar het been, alleen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 08:40

De meeste mensen die zeggen dat hun paard het in de bak niet leuk vind rijden daar zelf anders/ niet leuk.

Het grote verschil tussen bak en buiten is vaak dat het paard buiten meer impuls heeft van nature en de ruiter er minder aan hoeft te rijden.

Het feit dat hij nu in de draf al begint wijst daar ook op, hij verlegd z'n grenzen en heeft de mogelijkheden. Een paard die voorwaarts genoeg is heeft geen kans om te bokken.

Ik denk dat het belangrijk is om te beginnen met hem aan het been te maken, hoofd omhoog houden zodat hij geen kans heeft om te bokken. En gewoon in stap en draf paard aan het been maken en zorgen dat hij jou iet te slim/ snel af is. Want dat is hij nu...andere instructie zoeken kan denk ik ook geen kwaad.

Laat die galop maar even voor wat het is, als je dit basis stukje voor elkaar hebt en paard loopt met genoeg impuls dan zal dat niet zo moeilijk meer zijn tzt.

YellowLemon
Berichten: 73
Geregistreerd: 27-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 08:54

Hey @AngelaKoek! Dit doet me wat denken aan het gedrag van mijn ene paard :o Verschil was hier dat hij stokvast zat en hij ondertussen nu wel wat meer plezier aan dit werk begint te hebben.

Als advies voor zowel jou als je paard: hou het lekker laagdrempelig. Ga 's in de piste wat vrijheidsdressuur doen, kijk of ie los met je mee wilt stappen en misschien wel draven... Niks moet, alles mag. Zo leer je hem de bak als iets "leuks" ervaren en kan jij hem ook opnieuw leren vertrouwen in de bak. Dit geeft enorm veel positieve energie.
Als dat lukt: zadeltje er op, eens enkele toeren stappen (met een figuurtje rijden, aanleuning vragen, ontspanning vragen,...) en er weer af.

Dit is wat er voor mij en mijn paard gewerkt heeft. Hopelijk kan dit voor jou ook wat zijn.
Veel succes!

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 09:07

AngelaKoek schreef:
Jennyj01 schreef:
Duidelijk dat hij dit niks vind. Zijn vorige baasjes hebben dit al begrepen. Nu jij nog.


Ik vind het zelf ook niet veel aan, maar denk dat het voor hem beter is dat hij wat soepeler in zijn lijf wordt door de ‘ dressuur’ training.

Mijn vraag idd, is het op te lossen? Elk paard zou ten slotte een relaxed rondje in de bak moeten kunnen? Zo niet , ik rij ook liever buiten


Hier een merens gehad die altijd tot zeer hoge leeftijd het zelfde deed. Wij zijn op een gegeven ogenblik gestopt met hem in de bak rijden. Dan was het zo'n echte klier. Buiten vond hij wel leuk, dus het dressuren, deden wij voortaan buiten, en dat was helemaal OK. Dus het soepeler in zijn lijf worden kun je ook buiten beoefenen want ik denk zomaar dat jijzelf en je paard ongelukkig blijven van in de bak werken en je dat beter op kunt geven.

Mocht je wel in de bak willen werken, dan laat die galop. MErens, Haflingers hebben vaak wat meer moeite met die gang en wat extra ruimte nodig zodat ze net iets meer sjas kunnen geven. Buiten kun je dan oefenen om rustiger en rustiger te gaan galopperen.
Als je in de bak gaat rijden, maak het leuk voor je Haflinger→ bv rijd met muziek, ga in een groep waar de carousel wordt beoefend, ga springen met hem , zet allerlei paaltjes in de bak en maak er een soort parcour van waar je hoedjes op paaltjes moet leggen en afhalen, waar je een hek moet openen en sluiten, doe eens tikkertje in een groep. Daar zijn onze paardjes juist voor in.
Al dat sjieke friemel de piep dressuur, geven ze totaal niets om. Door bv te slalomen, worden ze wel soepel want ze moeten buigen, dus doe je wel degelijk de dressuur. Hek openen moeten ze op je been reageren en zijwaarts gaan, of stapje terug, vooruit etc. Is allemaal dressuur.

Waar deze paarden ook een (gezonde) hekel aan hebben als ze niet correct over de rug gereden worden. Dat correct rijden is nog niet zo gemakkelijk, van achteren naar voren hoor je ze te rijden, en als ze eenmaal door hebben dat dit ook voor hen tof is, dan hoef je er buiten maar op te gaan zitten en gelijk gaat hij lekker. De meeste van ons rijden de paarden niet correct, ze gaan dan achter de loodlijn en drukken de rug weg en onze paarden staan nog zo dicht bij de natuur die worden daar gewoon heel erg boos over. Pikken dat niet. Dus ga klassiek (en dan echt klassiek) rijden of western is ook op die uitgangspunten gebaseerd. Dan krijg je waarschijnlijk een veel fijner paard.

Wat ze ook leuk vinden is overgangen rijden en verras hem eens. Bv Hercule bokte niet, als we aan het stappen waren en van daaruit gelijk de galop en terug, en dan zei ik, let op ventje→ en dan wist hij het al, en dan vanuit stap gelijk in galop, en terug gingen in stap. Wouw dat vond hij moeilijk maar zo gaaf, dan werd het gelijk een hoge school paard en zetten hij die kont er echt goed onder. Want dit soort paarden vervelen zich gewoon gauw, en in die bak is te weinig avontuur.
Daarnaast hou het kort. Kort maar krachtig. Of wat wij ook wel eens deden, buiten lekker los rijden, stap, draf en galop en dan dressuur doen of nog beter, als hij goed zijn best had gedaan dan mocht hij na de les buiten lekker knallen in stap, draf en galop. Even alle frustratie eruit rijden.

maitestar23

Berichten: 657
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 11:25

AngelaKoek schreef:
maitestar23 schreef:
Hij weet natuurlijk allang dat werken in de bak frustrerend en moeilijk is. Dat moet je zien te doorbreken.
Dus verras hem eens door alleen een stapsessie te doen, gewoon even niet draven en galopperen.
De volgende keer doe je wat balkjes werk of wat andere leuke dingen.
En dan kijk je na een tijdje hoe het draven gaat en het dan ook daar weer bij laten.



Dit probeer ik dan ook. Ook nog een ding, ik wordt angstig door zijn gedrag. Ben bezig met het leiderschap, maar laat me toch overrompelen door z’n gedrag.


Ah ja dat geeft natuurlijk nog een extra moeilijkheidsgraad. Komt mij bekend voor, mijn Haflinger heeft ook moeite met galop en ik zelf vind het ook nog behoorlijk spannend.
Zij heeft er moeite mee doordat ze haar lijf nog niet helemaal goed gebruikt, zo wil ze haar achterbeen er niet lekker onderbrengen. Maar door mijn angst kan ik dat haar ook niet leren en/of oefenen en dus laten wij de galop maar even wezen.
Ik blijf het met longeren wel af en toe oefenen en probeer ik vanaf de grond haar achterhand te activeren.

Gebruikt die van jou zijn lijf wel helemaal goed? Met andere woorden kan hij wel wat je van hem vraagt? Misschien eens qua instructie een second opinion? Wat de 1 niet ziet, ziet misschien een andere wel?

dioni

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Paard bokt naar het been, alleen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 11:49

Kijk eens naar een andere richting dan dressuur, bijvoorbeeld western trail.
Kun je allemaal in stap beginnen, is dus ook goed voor jouw zelfvertrouwen. Leer hem die sidepass, die wending om de voor en achterhand, ga eens een L vorm achteruit tussen balkjes. Dat houdt hem net zo goed soepel, en houdt hem mentaal ook bezig.

AngelaKoek
Berichten: 23
Geregistreerd: 22-09-18

Re: Paard bokt naar het been, alleen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-20 12:55

Super bedankt voor jullie reacties!
Er zitten goede tips tussen
Hier ga ik weer aan werken.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 13:25

Ik heb ook een ik-vind-de-bak-niet-leuk-paard gehad. Daar was echt niets mis mee maar die vond de bak gewoon dom en had een ijzersterk karakter. Ze heeft nooit gestaakt of gebokt en was gewoon aan het been aangezien ik haar zelf ingereden heb en de kans op leren staken nooit gegeven heb. Wel zag je meteen die zure blik zodra je richting de bak ging. Ik hielt het altijd zo kort mogenlijk, afwisseld en hooguit 1x per 14 dagen. Met inrijden ben ik ook meteen na 3x zitten gelijk richting het bos gegaan. Ze was werkelijk een top braaf en dapper paard op buitenrit dat overal voor in was.
Ik heb deze verkocht aan iemand zonder bak. Jaren later scheen de eigenaresse toch wat meer te willen en die heeft hem toen in de staak gereden naar wat ik gehoord heb. Heel zonde, ze had het dier beter gewoon kunnen omruilen voor een „bakpaard“.

cobiieJarig

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 14:25

AngelaKoek schreef:
maitestar23 schreef:
Hij weet natuurlijk allang dat werken in de bak frustrerend en moeilijk is. Dat moet je zien te doorbreken.
Dus verras hem eens door alleen een stapsessie te doen, gewoon even niet draven en galopperen.
De volgende keer doe je wat balkjes werk of wat andere leuke dingen.
En dan kijk je na een tijdje hoe het draven gaat en het dan ook daar weer bij laten.



Dit probeer ik dan ook. Ook nog een ding, ik wordt angstig door zijn gedrag. Ben bezig met het leiderschap, maar laat me toch overrompelen door z’n gedrag.

Door jou gedrag versterk je weer zijn gedrag, zo zit je samen in een visuele cirkel.

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Paard bokt naar het been, alleen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 14:41

Als ik mijn paard eens flink aan spoor Bokt hij ook puur omdat hij te lui is harder te lopen. Ik spoor dan nog eens harder want ben er niet van gediend. ( paard mankeerd overigens niks) dan loopt hij wel!

En of ze het leuk vinden of niet, het moet maar even. Verder kunnen ze 23 uur Vd dag lekker niks doen.

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 14:45

Zo eentje heb ik ook en na van alles geprobeerd te hebben bleek dat meneer gewoon lekker stront eigenwijs was. Hij past zich aan aan de ruiter maar dan in de negatieve zin haha. Bij een lieve zachte ruiter gaat hij bokken naar het been en de zweep, bij iemand die stevig in z'n schoenen staat (echt heel streng hoef je niet eens te zijn) loopt hij super en geen gebok. Ook op buitenrit als meneer het zelf leuk vindt doet hij het prima. Iets met verwend.

Ps. je moet natuurlijk wel heel zeker weten dat je paard niets mankeert voordat je het als eigenwijs wegzet en het dier mogelijk wat strenger aan gaat pakken. Maar bij die van mij is het overduidelijk dat hij gewoon lekker gaat treiteren bij mensen waarvan hij weet dat ze niks terugdoen en bij de andere weet hij dat hij beter gewoon netjes kan luisteren _/-\o_

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Paard bokt naar het been, alleen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 15:48

Klinkt als dat jij het niet weet op te lossen en je de verkeerde instructrice hebt
Je paard kan niet bedenken het in de bak niet leuk te vinden alleen de gene die er mee traint kan dat bedenken, het paard geeft wel aan dat hij het moeilijk vind en dat laat hij zien door te bokken .
Ik zou zeggen ga eens een tijdje in stap aan de slag , waarom draven als jij het niet kan uit leggen aan je paard in de bak en galopperen is helemaal te ver gezocht dan, het paard is duidelijk uit balans,
zoek een goeie instructrice die jou stap voor stap en met geduld uit kan leggen hoe jij een betere trainer voor jou paard kan worden,
Zelf heb ik veel aan de academische rijkunst gehad toen ik ooit bedacht had dat mijn paard de bak niet leuk vond, nu rijden we samen heel fijn in de bak en zlefs buiten is alle veel makkelijker voor mijn paard geworden, buiten moet hij je tenslotte ook dragen toch?

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 15:56

Popstra schreef:
Als ik mijn paard eens flink aan spoor Bokt hij ook puur omdat hij te lui is harder te lopen. Ik spoor dan nog eens harder want ben er niet van gediend. ( paard mankeerd overigens niks) dan loopt hij wel!

En of ze het leuk vinden of niet, het moet maar even. Verder kunnen ze 23 uur Vd dag lekker niks doen.


Dus dat ene uur dat hij met jou bezig is moet hij maar doen wat jij leuk vind?
Dat is wel erg dier onvriendelijk, je paard geeft duidelijk aan dat hij ergens moeten mee heeft,
Je paard is ook niet lui , je paard zal stijf zijn en uit balans, dan gaan veel paarden langzamer, wees daar blij mee want er zijn er ook die ervan door gaan,
Dus ja wat leert jou paard van harder aan sporen, volgens mij niks, ja dat hij zich nog meer moet afsluiten en volgende keer nog langzamer gaat ,ik zou zeggen ga werken aan jezelf en leer naar je paard te luisteren , leer je paard te trainen zodat hij zijn lichaam op de juiste manier mag en kan gebruiken , door grover te worden bereik je niks mee, ja jij hebt lol en voelt je geweldig om je paard zo hard te behandelen maar heeft je paard ook plezier,

Ik werk graag met mijn paarden samen , zodat ze trotser worden en beter in hun beweging met de ruiter op de rug en ook dat willen laten zien en voor je willen werken.

Als jij van je baas elke dag op je kop krijgt vind je dat ook niet leuk om daar naar toe te gaan en voor hem te werken toch?