voeradvies voor 6 jarige met moeilijke spieropbouw

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
deborah_D

Berichten: 170
Geregistreerd: 26-02-14
Woonplaats: België

voeradvies voor 6 jarige met moeilijke spieropbouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-20 12:36

Een tijdje geleden is mijn paard behandeld door een osteopaat en daaruit kwam dat hij bespiering mist in zijn hals, rug en achterhand. Mijn paard is 6 jaar en is een kwpn (Namelus R x concorde x contender). Toen ik hem kocht was het een schrale kip, eens bij mij op de weide kwam hij wel wat bij.

Hij heeft het dus moeilijk om spieren op te bouwen en dikker te worden, ik train hem met de nodige begeleiding. Maar de spieropbouw blijft wat achter. Hij is wel een laatbloeier.


Hoe zijn ransoen er nu uit ziet is het volgende:
overdag staat hij heel de dag op de wei waar voldoende gras staat
's avonds krijgt hij een grote plak voordroog hooi

Hij krijgt verdeeld over 2 voerbeurten
- 3kg basis sportbrok van havens
- 2 scheppen maisvlokken
- M power van Naf
- omega olie van Naf

Van het voer wat hij nu krijgt wordt hij niet heet, maar loopt hij wel goed door tot het einde van de training. Ik twijfel over de keuze van het krachtvoer zelf, of hier een betere oplossing voor is.

Hopelijk kan iemand me helpen :)


Anoniem

Re: voeradvies voor 6 jarige met moeilijke spieropbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 12:41

Lucerne al eens geprobeert? Vaak kan dit wel helpen in het dikker worden en spieropbouw vanwege de eiwitten.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 12:48

Marije_1997 schreef:
Lucerne al eens geprobeert? Vaak kan dit wel helpen in het dikker worden en spieropbouw vanwege de eiwitten.


Inderdaad, de Havens Mix heeft bij mij heel veel goed gedaan voor spieropbouw.

heb vertrouwen, houd moed

Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 13:00

Hij krijgt sowieso te veel zetmeel in zijn maaltijden. 1g zetmeel+suiker per kg lichaamsgewicht, dus in zijn geval is dat zo'n 600g, is de veilige bovengrens. Met je brok zit je al op 450g, maïs bestaat voor 80% uit zetmeel en vlokken zijn zo'n 800-900g/schep, dus 640-720g zetmeel. Je verdubbeld het dus bijna, nog los van het feit dat maisvlokken, behalve als ze ontsloten zijn (dat staat 100% op de verpakking want ontsluiten is duur) voor maximaal 50% dunne-darm-verteerbaar zijn en waarschijnlijk eerder 35-40%. De rest komt in de blinde darm waar ze zorgen voor slechtere vertering van ruwvoer en een sterk verhoogde kans geven op koliek.

Ik zou 1 schep maïs vervangen door 2 scheppen luzernebrok en overstappen op 3x per dag voeren als dat gaat, deze voerbeurten hoeven niet per se gelijk verdeeld te zijn, maar wel minimaal 3 uur tussen de voerbeurten.

Als je 2.3kg (2 scheppen) luzerne bijvoert, kan je zo beginnen. Maar vaak voegt 100g sojaschroot of 150g Gemicroniseerd lijnzaad nog net wat extra toe.

Je kan ook volledig overstappen op pavo ease&excel. Met 4kg e&e voer je voldoende eiwit en energie, zover te veel zetmeel en suiker te voeren per maaltijd.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

deborah_D

Berichten: 170
Geregistreerd: 26-02-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-20 13:45

Mizora schreef:
Hij krijgt sowieso te veel zetmeel in zijn maaltijden. 1g zetmeel+suiker per kg lichaamsgewicht, dus in zijn geval is dat zo'n 600g, is de veilige bovengrens. Met je brok zit je al op 450g, maïs bestaat voor 80% uit zetmeel en vlokken zijn zo'n 800-900g/schep, dus 640-720g zetmeel. Je verdubbeld het dus bijna, nog los van het feit dat maisvlokken, behalve als ze ontsloten zijn (dat staat 100% op de verpakking want ontsluiten is duur) voor maximaal 50% dunne-darm-verteerbaar zijn en waarschijnlijk eerder 35-40%. De rest komt in de blinde darm waar ze zorgen voor slechtere vertering van ruwvoer en een sterk verhoogde kans geven op koliek.

Ik zou 1 schep maïs vervangen door 2 scheppen luzernebrok en overstappen op 3x per dag voeren als dat gaat, deze voerbeurten hoeven niet per se gelijk verdeeld te zijn, maar wel minimaal 3 uur tussen de voerbeurten.

Als je 2.3kg (2 scheppen) luzerne bijvoert, kan je zo beginnen. Maar vaak voegt 100g sojaschroot of 150g Gemicroniseerd lijnzaad nog net wat extra toe.

Je kan ook volledig overstappen op pavo ease&excel. Met 4kg e&e voer je voldoende eiwit en energie, zover te veel zetmeel en suiker te voeren per maaltijd.


Waauw fijn deze informatie! Dan spreekt me dat voer van Pavo erg aan want het lijkt toch dat ik wel wat mis doe in mijn verhoudingen.

deborah_D

Berichten: 170
Geregistreerd: 26-02-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-20 13:50

Marije_1997 schreef:
Lucerne al eens geprobeert? Vaak kan dit wel helpen in het dikker worden en spieropbouw vanwege de eiwitten.


Heb eerst luzernebrok gegeven, dan een jaar lang luzerne. Maar kan hier moeilijk een oordeel over geven of het werkte want ik trainde niet zo intensief als nu en hij kreeg ander krachtvoer.

Anniek22

Berichten: 1782
Geregistreerd: 12-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 13:54

Bel anders even Havens of Pavo bij jou in de buurt. Zij komen echt bij je op bezoek en leggen alles uit, en luisteren naar je verhaal.
Ik zou dat echt adviseren, ipv op Bokt vragen bij mensen met toch altijd andere ervaringen en paarden. :)

HARTniek’s ART is the creative, chill and yogic place to go....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 13:57

Anniek22 schreef:
Bel anders even Havens of Pavo bij jou in de buurt. Zij komen echt bij je op bezoek en leggen alles uit, en luisteren naar je verhaal.
Ik zou dat echt adviseren, ipv op Bokt vragen bij mensen met toch altijd andere ervaringen en paarden. :)


Die adviseren in eigen belang. En er zijn een aantal bokkers die zich heel goed in voer etc hebben verdiept.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: voeradvies voor 6 jarige met moeilijke spieropbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 14:01

Ik zou inderdaad altijd voor een onafhankelijke voedingsadviseur kiezen, niet een van een bepaald merk. Ik zou zelf kijken naar een andere bron van eiwitten die nodig zijn om de spieren op te bouwen, en inderdaad minderen in zetmeel

Paard Optimaal - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden
Bestel mijn e-book 'Ingrediënten in Paardenvoeding' over de 50 meest voorkomende ingrediënten

deborah_D

Berichten: 170
Geregistreerd: 26-02-14
Woonplaats: België

Re: voeradvies voor 6 jarige met moeilijke spieropbouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-20 14:07

Is fiberbeet wat van pavo om te geven in de plaats van de mais?

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 14:07

Ik zou het hele menu onder de loep gaan nemen en voordroog vervangen voor (onbeperkt) goed hooi, evt. aanvullen met luzerne(brokken) voor extra eiwitten, een goede vitaminebrok gaan bijgeven en het paard nog twee jaar laten uitzwaren (incl. goede training). Hij is nog volop aan het groeien, en voor zijn darmflora is mais erg slecht, en de Havens basisbrok ben ik ook niet van gecharmeerd in die hoeveelheid.
Er zijn veel betere voeders op de markt zonder grote hoeveelheid koolhydraten (en melasse). Op bokt is volop info te vinden over wat goede brokken zijn zonder dat.

Over de IJssel

Veulen84

Berichten: 10876
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 14:39

deborah_D schreef:
Is fiberbeet wat van pavo om te geven in de plaats van de mais?


Daar zit al meer eiwitten in. Maar je hele voerrantsoen is wel erg gericht op veel krachtvoer. Veel zetmeel, suikers en koolhydraten. Allemaal snelle energie en het zet kwa lichaamsvetten wel aan. Maar voor spieren heb je eiwitten nodig (nog wel een paar dingen meer, maar vooral eiwitten). En die mist je paard. in de brok die je voert zit maar 8,6% verteerbare eiwitten.
Dat is echt heel weinig als je spieren wil gaan aanzetten. Gras bevat op dit moment minder eiwitten dan andere jaren door de droogte.

Als je bij traditioneel voeren wil blijven. Pak dan inplaats van de sportbrok van havens eens de endurance van havens. In plaats van de olie en de maisvlokken zou ik dan lijnzaadbrokken pakken of een mix van lijnzaad en lucerne in brokvorm.

Zodra je de eiwitten hebt, kun je in je trainingen steeds meer en zwaardere spierbouwende oefeningen gaan pakken.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.



Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 14:40

Voor spieropbouw heb je eiwitten nodig, die kun je in de vorm van lucerne geven.
Dan moet je wel opletten dat je lucerne met blad geeft, want in alleen de stokjes zit nauwelijks eiwit.
Verder kun je extra aminozuren geven of bijv erwteneiwitisolaat, dat is puur eiwitpoeder wat je door het voer kunt mengen.
Gemicroniseerd lijnzaad bevat ook extra eiwitten.
Mais zou ik niet doen, veel te veel suiker en zetmeel.

Anoniem

Re: voeradvies voor 6 jarige met moeilijke spieropbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 15:08


Lolaliza

Berichten: 295
Geregistreerd: 04-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 19:26

Wat echt helpt is rijstolie bijgeven
Als je officiële wedstrijden rijd dan moet je wel enkele dagen vooraf stoppen ivm positief testen .
Maar de paarden veranderen er enorm van


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers