Goede doel

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Goede doel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-20 10:42

Hiii,

Ik heb geen flauw idee of ik op het goede forum ben maar lets hope so haha.
Momenteel studeer ik zang en hier ben ik nog 2 jaar mee bezig, maar ik ben al vrij zeker van wat ik daarna wil gaan doen. Ik wil graag naar een ander land afreizen om kinderen/dieren in nood te helpen.

Ik weet niet wat het is, maar afgelopen maanden in quarantaine heb ik niets anders gedaan dan mijn geld naar goede doelen storten en onderzoek doen naar deze doelen.
Een maand geleden schoot het me te binnen dat dit is wat ik wil gaan doen na mijn opleiding.

Wat precies weet ik niet. Ik heb ondertussen een kleine obsessie voor oerangoetangs, en het liefst zou ik zoiets doen, maar vrouwen in nood helpen (vrouwen die seksueel misbruikt zijn, of jonge meisjes met een trauma) spreekt me ook ontzettend aan (Ik ben een groot feminist).

Nu is het best wel moeilijk om bij een goed doel terecht te komen. Heb al gehoord van Raleigh international maar daar betaal je niet normaal veel voor, en ik heb een beetje het idee dat dat meer is voor rijke kinderen die een nieuwe ervaring willen.
Natuurlijk wil ik ook graag een nieuwe ervaring, maar ik wil dat het gaat om de mensen die ik help en ik ben ook bereid echt hard te werken.

Nu is mijn vraag dus of iemand een ervaring heeft bij een goed doel/een goed doel weet dat mensen zoekt om te helpen.
Ik heb nog 2 jaar om voor dingen te sparen/dingen uit te zoeken dus het process mag lang duren.

Ik hoor graag over jullie ervaringen/wat jullie aanraden.

Dankje dat je de tijd nam dit te lezen!

So what if im crazy? The best people are.


Palmera

Berichten: 9444
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Goede doel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 10:45

Het moment waarop ik grof moet betalen om mijn tijd en/of kennis te mogen doneren haak ik af. ;)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Goede doel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 10:47

Lees je heel goed in. Veel goede doelen zijn gewoon bedrijven en jouw komst is lang niet altijd een meerwaarde (behalve voor jezelf dan). Werken met getraumatiseerde mensen bvb is eigenlijk werk voor professionals die zich voor een lange tijd kunnen binden aan die plek/project.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Foaly

Berichten: 4760
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 10:51

Oef....

TS, begrijp me niet verkeerd. Ik vind het absoluut heel erg nobel van je dat je mensen en dieren in nood wilt helpen. Maar met alleen een opleiding zang gaat je dat niet lukken, en om mensen in nood te helpen hoef je echt niet per se naar het buitenland. Als dit je droom is, dan zou ik zeggen: doe na je zangopleiding eerst een andere opleiding in de goede richting en solliciteer dan voor een vaste baan bij een organisatie die jou aanspreekt. Want nogmaals, het is heel nobel van je. Maar er zijn al veel te veel westerse wereldverbeteraars die met een totaal ongeschikte achtergrond 'wel even' arme mensen gaan helpen, en die maken meer kapot dan je lief is. Google maar eens op voluntourism. Ik zeg niet dat dat is wat jij wilt gaan doen, maar omdat je het hebt over betalen om vrijwilligerswerk te gaan doen, dan gaan bij mij de alarmbellen af.

People like that…corporations like that, they have all the money, they have all the power, and they use it to make people like you go away. Right now, you're suffering under an enormous weight. We provide…Leverage

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-20 13:02

Foaly schreef:
Oef....

TS, begrijp me niet verkeerd. Ik vind het absoluut heel erg nobel van je dat je mensen en dieren in nood wilt helpen. Maar met alleen een opleiding zang gaat je dat niet lukken, en om mensen in nood te helpen hoef je echt niet per se naar het buitenland. Als dit je droom is, dan zou ik zeggen: doe na je zangopleiding eerst een andere opleiding in de goede richting en solliciteer dan voor een vaste baan bij een organisatie die jou aanspreekt. Want nogmaals, het is heel nobel van je. Maar er zijn al veel te veel westerse wereldverbeteraars die met een totaal ongeschikte achtergrond 'wel even' arme mensen gaan helpen, en die maken meer kapot dan je lief is. Google maar eens op voluntourism. Ik zeg niet dat dat is wat jij wilt gaan doen, maar omdat je het hebt over betalen om vrijwilligerswerk te gaan doen, dan gaan bij mij de alarmbellen af.



Lief dat je dit even zegt! Fijn dat je helpt.
Ik ken wel genoeg mensen naast mij die dit hebben gedaan, mijn nicht kim heeft bijv 2 jaar geholpen bij een opvangcentrum in Africa voor orang-oetangs. Zij was toen 18 en had alleen haar Havo diploma.
Wil dus niet zeggen dat het makkelijk is zoiets te gaan, maar het is wel mogelijk (Zij heeft er vanzelfsprekend erg hard voor moeten werken in haar tussenjaar).

Wil inderdaad niet naar iets waar ik voor moet betalen, dan is het meer voor het toerisme dat in de studenten/jongeren zit dan voor echt het goede doel.

Ik heb geen interesse in een opleiding ervoor doen, omdat ik het niet voor de rest van mijn leven wil doen. Ik wil het voor bijv een jaar doen.
Hebben vrienden van mij dus gedaan bij Raleigh international voor 15 weken, waar ze wc putten gebouwd hebben voor kinderen in Tanzania (daar gaan gemiddeld 3000 kinderen per dag dood aan infecties die ze opdoen in het toilet), maar zelf zit die 6000 euro die je daarvoor moet betalen niet in mijn budget.

Alle tips die mensen hebben mogen binnen blijven komen! Want het staat sowieso vast dat ik het ga doen, daar heb ik vertrouwen in, het is alleen nog hoe/wat.

So what if im crazy? The best people are.

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-20 13:05

poes schreef:
Lees je heel goed in. Veel goede doelen zijn gewoon bedrijven en jouw komst is lang niet altijd een meerwaarde (behalve voor jezelf dan). Werken met getraumatiseerde mensen bvb is eigenlijk werk voor professionals die zich voor een lange tijd kunnen binden aan die plek/project.



Ah wat goed dat je t zegt, was ik niet over ingelicht maar nu je het zegt klinkt het inderdaad erg logisch dat dat soort werk weggelegd is voor professionals.
natuurlijk zijn er daarnaast nog erg veel andere doelen waar ik me op kan richten, zoals het bouwen van bepaalde projecten (duurzame waterputten of reservaten bijv, heeft mijn moeder toen ze jong was gedaan). Dat heeft minder met mensen te maken. Ik wil natuurlijk alles behalve mensen nog veder de diepte in helpen.

So what if im crazy? The best people are.


LoveBodin

Berichten: 4340
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Goede doel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 13:13

Bij de meeste van dit soort projecten moet je je afvragen: waarom moet jij dit als buitenlander doen, waarom kunnen ze het niet zelf?
Waarom haalt zo'n NGO/ putten bouwbedrijf per se mensen uit het buitenland en niet lokale mensen?
Want als je lokale mensen in dienst neemt, geef je meteen de lokale economie een puls en kunnen ze het zelf. Ik zeg niet dat je het niet moet doen, maar denk er heel goed overna of je de mensen daar niet door dit soort projecten juist zo arm en "hulpeloos" (ik kan even geen beter woord bedenken) houdt, of dat je ze juist "empowered". Geef een man geen vis, maar een hengel om mee te vissen.
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel, het staat er misschien een beetje raar :).

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Goede doel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 13:23

Orang-oetang opvang in Afrika? Bedoel je niet Azië?

Wat hierboven gezegd wordt: een goed doel zou op lange termijn de situatie moeten verbeteren. Dus idd waarom ga jij er gratis werk doen en betalen ze geen local om het te doen?

Er is volgens mij maar weinig echt verantwoord vrijwilligerswerk te vinden in het buitenland.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-20 13:49

LoveBodin schreef:
Bij de meeste van dit soort projecten moet je je afvragen: waarom moet jij dit als buitenlander doen, waarom kunnen ze het niet zelf?
Waarom haalt zo'n NGO/ putten bouwbedrijf per se mensen uit het buitenland en niet lokale mensen?
Want als je lokale mensen in dienst neemt, geef je meteen de lokale economie een puls en kunnen ze het zelf. Ik zeg niet dat je het niet moet doen, maar denk er heel goed overna of je de mensen daar niet door dit soort projecten juist zo arm en "hulpeloos" (ik kan even geen beter woord bedenken) houdt, of dat je ze juist "empowered". Geef een man geen vis, maar een hengel om mee te vissen.
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel, het staat er misschien een beetje raar :).



Wow! Ja heel goed punt

So what if im crazy? The best people are.

__Sannne
Berichten: 5684
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Goede doel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 14:05

Misschien is het een idee je bij lokale goede doelen aan te sluiten? Bijvoorbeeld dagjes weg met eenzame ouderen, ik roep maar wat.

Suzanne F.

Berichten: 48946
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 14:33

LoveBodin schreef:
Bij de meeste van dit soort projecten moet je je afvragen: waarom moet jij dit als buitenlander doen, waarom kunnen ze het niet zelf?
Waarom haalt zo'n NGO/ putten bouwbedrijf per se mensen uit het buitenland en niet lokale mensen?
Want als je lokale mensen in dienst neemt, geef je meteen de lokale economie een puls en kunnen ze het zelf. Ik zeg niet dat je het niet moet doen, maar denk er heel goed overna of je de mensen daar niet door dit soort projecten juist zo arm en "hulpeloos" (ik kan even geen beter woord bedenken) houdt, of dat je ze juist "empowered". Geef een man geen vis, maar een hengel om mee te vissen.
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel, het staat er misschien een beetje raar :).


Eens. Zo werkt de stichting Water for Life via VEI (organisatie van Nederlandse drinkwaterbedrijven) ook veel met lokale werknemers. Daarbij wordt er veel gedaan aan capaciteitsopbouw en kennisdeling en trainingen zodat de investeringen duurzaam zijn en de mensen zelf de installaties en leidingen en toiletten op scholen kunnen onderhouden en werkend kunnen houden.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 15:07

De meeste goede doelen projecten en vrijwilligerswerk wat je kan doen in ontwikkelingslanden zijn niet zo goed als er gedacht wordt en zijn vaak enkel goed voor het ‘goede gevoel’ van de westerse mensen die denken te helpen.

Vrijwilligerswerk in kindertehuizen echt nooit doen. Getraumatiseerde en onthechte kinderen help je echt niet door ze elke paar maanden iemand te geven waar ze na een tijd weer afscheid van moeten nemen. Het trauma wordt enkel groter.

Het bouwen van waterputten/scholen; het lijkt geweldig leuk, maar de locals neem je werk af, en hebben daardoor nog steeds geen inkomen. En wat heb je aan het bouwen van een school die toch niet in gebruik genomen gaat worden. (Dit gebeurt meestal met de gebouwde scholen door westerlingen, er heeft vaak namelijk niemand ze geleerd wat ze moeten doen met die gebouwen, of het hele systeem is niet opgezet, enkel de gebouwen. Huur dan ook mensen in om de boel te onderhouden en er een school van te maken.)

Als je echt iets wil betekenen kan je het beste daar gaan wonen, een bedrijf starten en mensen van daar in dienst nemen. Zodat ze ze voorziet van werk en dus een inkomen. Daar help je hele families mee.
Ga daar naar toe en huur mensen van daar in om een waterput te bouwen, of een school, of om wat dan ook op te richten. Maar doe het niet zelf. Je wordt er zelf arm van (want vaak moet je ook nog van alles zelf betalen) en de verkeerde mensen worden er rijk van.

[o]

daantjuhhh

Berichten: 26789
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Goede doel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 15:14

Neem even een kijkje op wanicare.com
Dit is een Nederlandse stichting in Indonesië.
Zij houden zich bezig met de opvang van apen ( ook orang-oetan)
De eigenaresse is een vriendin van mij.
Zij besteed echt alle centen en werk in het wildlife center daar.

Ben er zelf ook een keer op bezoek geweest. Ze hebben er onwijs veel verschillende soorten dieren. En mensen vanuit de hele wereld. Maar ook de plaatselijke bevolking.
Die werken er ook en krijgen educatie hoe om te gaan met natuur. Maar ook met je loon.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Sem_
Berichten: 7754
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 15:31

Je zou er ook over na kunnen denken om wat vrijwilligerswerk in de buurt te gaan doen. Bijvoorbeeld bij de dierenambulance of een manege voor mensen met een beperking (ik noem maar iets). Misschien niet zo spannend als in het buitenland, maar je helpt er wel mensen/dieren mee. :j

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-20 17:39

daantjuhhh schreef:
Neem even een kijkje op wanicare.com
Dit is een Nederlandse stichting in Indonesië.
Zij houden zich bezig met de opvang van apen ( ook orang-oetan)
De eigenaresse is een vriendin van mij.
Zij besteed echt alle centen en werk in het wildlife center daar.

Ben er zelf ook een keer op bezoek geweest. Ze hebben er onwijs veel verschillende soorten dieren. En mensen vanuit de hele wereld. Maar ook de plaatselijke bevolking.
Die werken er ook en krijgen educatie hoe om te gaan met natuur. Maar ook met je loon.



Dit is echt een hele fijne tip!
Ga ik zeker gebruik van maken, heel erg bedankt.
Wat gaaf dat je er zelf ook bent geweest trouwens, moet een geweldige ervaring zijn geweest.

So what if im crazy? The best people are.

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 17:47

Heel nobel dat je wat wil doen.

Mijn nichtje heeft ook al een aantal keren een bouwproject in het buitenland gedaan. De kosten die daaraan verbonden zijn waren rond de 3000 euro. Ik krijg haar maar niet aan haar verstand gepraat dat het niet klopt. Waarom jonge blanke meisjes laten komen om een schuur te bouwen die bijwijze van spreken thuis nog nooit een hamer hebben vast gehad, ipv het met locals te doen.

Ik zat net even te zoeken, maar kan het artikel niet meer vinden. Maar iemand had vergelijkingen gemaakt. En daar kwamen dingen uit dat 2 weken schilpadden redden op het strand en dan daar bij de organisatie in een slechte accomodatie zitten duurder was dan 2 weken lang aan hetzelfde strand 500 meter verderop in een 5 sterren all inclusief hogtel te gaan zitten.
In afrika hebben een aantal landen een campagne gestart met #nowhitesaviors

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 18:11

Het lijkt mij verstandig als je afstudeerd, daar waar jij goed in bent. Uiteindelijk kun je een baan vinden in de goede doelen sector die bij jouw wensen aansluit.

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Goede doel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 08:29

Pas op met wildlife-opvangcentra. Niet alles is even goed als het lijkt.

Wees altijd skeptisch bij het horen van het standaardverhaal van de moeders die zijn overleden en de welpjes/veulens/kalfjes die door mensen grootgebracht worden. Dat is goeie business. De moeders stop je in de canned hunting (jagen in een omheind gebied, dieren kunnen geen kant op), de welpjes/kalfjes leer je vervolgens niet bang te zijn van mensen, die laat je ook weer doorfokken en die ouderdieren stop je dan ook weer in het afgeschermde stuk gebied waar ze bejaagd worden, of je laat ze als ''knuffeldieren'' werken (al dan niet verdoofd).

Ik heb weinig problemen met jagen als het gaat om overschot en dieren uit hun lijden verlossen in de droge tijd, maar dit vind ik idioterie.

Olifant voor de lens [BB-ITP] Up close and personal: olifantenonderzoek!

Say 'neigh!' to nonsense! FedUpFred.com

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Goede doel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 10:25

Idd heel erg opletten met opvangcentra. In Afrika durf ik er haast geen bezoeken. Vaak kijk ik wel welke openlijk gesteund worden door wwf, natgeo etc. Maar overal waar je fysiek contact mag hebben met katachtigen, of andere roofdieren of apen is foute boel.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Goede doel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 10:38

:j Goede toevoeging ja, alles met fysiek contact met dieren is niet oké, hoe goed bedoeld ook. Je maakt het de dieren zoveel moeilijker. Je creëert ook extra risico voor mensen, trouwens. Je komt ooit wel eens filmpjes tegen van katachtigen die autodeuren opentrekken, dat zijn bijna altijd katachtigen die mensen van te dichtbij hebben meegemaakt.

Olifant voor de lens [BB-ITP] Up close and personal: olifantenonderzoek!

Say 'neigh!' to nonsense! FedUpFred.com

daantjuhhh

Berichten: 26789
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 10:41

poes schreef:
Idd heel erg opletten met opvangcentra. In Afrika durf ik er haast geen bezoeken. Vaak kijk ik wel welke openlijk gesteund worden door wwf, natgeo etc. Maar overal waar je fysiek contact mag hebben met katachtigen, of andere roofdieren of apen is foute boel.

Absoluut.
Het wildlifecenter waar ik het in mijn eerdere bericht over heb zijn alleen dieren die in beslag genomen zijn.
Uitgangspunt is altijd terug het wild in als dat kan en daardoor zo min mogelijk menselijk contact. Het is ook niet commercieel open voor bezoekers.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Marije112

Berichten: 3383
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 15:52

En áls je dan besluit toch te gaan (na alle negatieve punten op een rijtje gezet te hebben) moet je ook goed kijken naar het politieke klimaat. Als de boel zo corrupt is als het maar zijn kan heeft het weinig nut om die kant op te gaan en mensen of dieren te helpen. Het is altijd een negatieve spiraal.

Succes met je keuze!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: agesus, Arlette1991, Birgit__, Duhelo, fjordwijk, GrapeshotBot, hagelslag, Laura_1986, ManonGrr, MDWStables, MyChoice, nienmoon, Pien63, Rupser, s1993, Selina, sorayamagic2, Summerfly, Thrive, tinker_sally, wiifke en 52 bezoekers