[BLOG] Het “Left Brain Extraverte” paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

[BLOG] Het “Left Brain Extraverte” paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-20 21:40

*Bokt.nl
Blog


Een paar jaar terug was het voor mij een enorme eye opener toen ik ontdekte dat Linda Parelli onderzoek gedaan heeft naar verschillende persoonlijkheden van paarden. Zij noemde die persoonlijkheden "Horsenalities". Zij heeft de persoonlijkheden van paarden gecategoriseerd in vier verschillende quadranten, met twee assen: van Left Brain (dominant/zelfverzekerd) tot Right Brain (onzeker/angstig), en van Introvert (trager/zit meer in het hoofd) tot Extravert (voorwaarts/uitbundig). Deze blogserie wil ik opdragen aan de vier mogelijke "Horsenalities": één blog voor elk, waarin ik er wat meer over vertel en wat van mijn eigen ervaringen deel.
Afbeelding
Een Left Brain Extravert is nieuwsgierig en niet snel bang!

Deel 1: Het “Left Brain Introverte” paard vind je hier.

Dit blog gaat over de Left Brain Extravert, de uitbundigere tegenhanger van het persoonlijkheidstype uit mijn vorige blog. Voor mij is dit een makkelijke horsenality om over te schrijven, want ik ken massa’s Left Brain Extraverte paarden, waaronder onze twee eigen paarden Skye (7-jarige arabierenkruising) en Sadira (jaarling arabier). Left Brain Extraverte paarden, dat zijn die paarden die een feestje maken van elke dag. De grapjassen die uit hun stal weten te ontsnappen en die dan de hele stal op zijn kop zetten. Die paarden die denken dat een schriktraining gewoon een leuke speeltuin is (“Zeiltjes, leuk! Kun je een paraplu eten?”), en die paarden die al bij het poetsen zelf 100 andere ideetjes komen aandragen die veel leuker zijn om te doen dan stilstaan.

De Left Brain Extravert is van nature zelfverzekerd en wat dominanter, maar ook actief en speels. Het is een snelle denker die uitdaging nodig heeft en die het goed doet op veel afwisseling. Elke dag hetzelfde ritme, daar is hij snel zat van! De Left Brain Extravert houdt vaak van buitenrijden, springen (of een combi daarvan) en is een minder grote fan van elke dag het zelfde rondje in de bak.

De Left Brain Extravert
Bij het werken met een Left Brain Extravert zijn er een hoop tips die ik je kan geven om er goed mee door een deur te kunnen.
  • Hou in gedachten dat het over het algemeen vooral echt enthousiastelingen zijn die het goed bedoelen. Als hij stout is, is hij over het algemeen eigenlijk alleen maar lol aan het trappen, dus benader hem als de grappenmaker die hij is, lach erom maar draai de situatie wel weer subtiel naar jouw hand zonder hem te straffen, want...
  • Als je hem straft voor zijn gedrag kan hij agressief worden, of zich juist voor je afsluiten. Dat is niet wat je wil, want als je zijn enthousiasme juist in goede banen kunt leiden heb je een fantastisch meewerkend paard aan hem.
  • Daarentegen doet hij het heel goed op positiviteit. Ik aai en kriebel veel, en onderdruk mijn (glim)lach niet, want die positieve energie voelt hij haarfijn aan. Ook voerbeloning/clickertraining doet het goed bij ons, zolang ik er maar op let dat het paard niet te opdringerig wordt, want die neiging hebben ze vaak wel.
  • Blijf interessant! Een Left Brain Extravert paard is snel afgeleid, leert snel en doet het goed op veel afwisseling. Ik streef er naar om bijna elke keer dat ik met ze werk, iets nieuws met ze te doen wat ze nog niet eerder gedaan hebben en veel af te wisselen tussen oefeningen. Ik leg dan iets nieuws uit (of ga dieper in op iets wat hij al kent), en zodra hij het snapt ga ik iets anders doen. Niet te lang op één ding blijven hangen; morgen is er weer een dag.
  • Ze zijn vaak ook gek op obstakels. Balkjes, zeiltjes, tonnen, pionnen, etc. Zodra je het visueel voor ze kunt maken worden ze fanatieker dan wanneer ze voor hun gevoel “doelloos” rondjes moeten lopen. Soms zet ik bijvoorbeeld een pion in het midden van een cirkel, of ga ik zijwaarts oefenen over een balk heen.
  • Vaak komen ze ook graag aanzetten met hun eigen ideeën, ga daar gerust (tot op zekere hoogte) in mee, ze vinden het fijn soms ook een stem te hebben en niet alleen maar te hoeven luisteren. Wil mijn paard rechtsaf op buitenrit, en kan dat eigenlijk ook wel? Waarom dan niet?
  • Een Left Brain Extravert gaat graag met je in discussie als hij het ergens niet mee eens is. Laat je niet verleiden om die discussie terug aan te gaan, want zo’n discussie kan gerust escaleren. Wees slim en zoek een andere weg om je doel te bereiken. Liefst eentje waardoor hij zelf denkt dat hij het wiel uitgevonden heeft!

Zoals gezegd heb ik zelf twee van dit soort blije enthousiastelingen: Skye en Sadira. Ze zijn allebei Left Brain Extravert, maar wel beide hele andere persoonlijkheden, en daarom wil ik ze allebei noemen in dit blog.

Case Study: Skye
Skye is ons blije ei. Altijd vrolijk, zij houdt wel van een lolletje. Wij hebben haar meestal los staan tijdens het poetsen. Het is dan echt een grapje van haar om als we even niet opletten, met een hele ondeugende blik in haar ogen zomaar weg te draven (maar wel pas als we omkijken en dan net te laat zijn om er iets aan te doen). Dan gaat ze ergens staan gras eten, en pas als wij er bijna zijn om haar weer te pakken draaft ze weer vrolijk weg. Daarna is het lolletje weer geweest en laat ze zich weer braaf pakken en loopt ze heel tevreden weer briesend met ons mee. Meestal moet ik er vooral heel hard om lachen, want ze vindt zichzelf dan ook ontzettend grappig.

Afbeelding
Skye houdt van actieve spelletjes!
Skye houdt van spelen, van lekker hard gaan, springen, buitenrijden… met grondwerk vindt ze het leukste als we met haar spelen door snel af te wisselen tussen halt en galop. Dan springt ze regelmatig met een blije sprong of bok in galop aan, en doet ze haar best om zo snel mogelijk weer stil te staan. Verder is ze een betrouwbaar, lief en zachtaardig paard dat altijd naar het hek zal komen om lekker met ons mee te gaan.

Ze is een paard dat haar negatieve emoties vaak niet op een Left Brain Extraverte manier uit. Ze slaat dan juist om naar (Right Brain) Introvert. Toen we haar net kregen, drie jaar geleden, was ze van iemand geweest die haar niet zo goed begrepen had. Ze had daardoor toen veel spanning, maar bouwde dat vooral intern op en liet haar emoties niet zien. Dan kwam er een punt waarop ze het niet langer binnen kon houden en ineens ontplofte ze dan en zo heeft ze zichzelf meermaals in paniek onder het zadel gewoon achterover gegooid met ruiter en al. Het is dus best wel een weg geweest om haar de kans te geven zich te ontwikkelen tot het zelfverzekerde vrolijke paard dat we nu bijna altijd zien. Het is maar zelden dat ze tegenwoordig nog zo’n terugval heeft.

Skye is tegenwoordig verder voor de duvel niet bang. Afgelopen weekend was er een schriktrainingdag op stal, waarbij ik zonder zadel op neckrope heb rondgereden, waarin ik een “pas de deux” met een opblaaseenhoorn heb gedaan die ik meenam in mijn hand, een zeiltje meetrok en rondreed met een vlag in mijn hand. Ook de rookmachine trotseerde ze zonder al te veel problemen. Als ze iets moeilijk vindt is het meestal ofwel dat ze even schrikt van iets onverwachts, of dat ze het lichamelijk lastig vindt. Echt bang, dat is ze bijna nooit. Haar enige schrikmoment dit weekend was toen er ineens een hond van achteren uit het niets bijna tegen haar aan sprong. Toen zette ze één stapje harder naar voren.

Case Study: Sadira
Sadira, onze jaarling arabier, is ook een Left Brain Extravert, maar zij is nog een tikkeltje uitgesprokener dan Skye hierin. Het is een eigenwijs tantetje met een flinke eigen mening, en ze zal het zeker niet laten om die mening te uiten als ze dat nodig vindt. Daarnaast is zij absoluut het slimste paard dat ik ooit gekend heb, dusdanig dat het echt oppassen is dat we de tijd nemen om niet te snel te gaan in haar opleiding, want als je haar één keer iets uitlegt, heeft ze het al onthouden.
Afbeelding
Sadira laat haar mening goed blijken... :Y)

Sadira ken ik sinds haar geboorte, maar ze is niet altijd al van mij geweest, dus in de beginfase heb ik niet veel met haar gedaan. Toch viel ze me toen al op als een parmantig dametje met een behoorlijke eigen wil. Zo was ik een keer de paddock aan het uitmesten toen zij vond dat ze jeuk had aan haar kont, en dus kwam ze zo haar kont in mijn gezicht duwen voor kriebels. Ik vroeg haar vriendelijk of ze toch niet iets meer afstand wilde nemen, en als reactie kreeg ik zo een tweetal achterbeentjes naar mijn hoofd, want daar was mevrouw niet van gediend. Ze was toen twee maanden oud geloof ik. Uiteraard heb ik haar laten weten dat dát toch niet de bedoeling was (ze heeft het ook nooit meer gedaan), maar het is tekenend voor het feit dat ze wel durft op te komen voor haar eigen mening en gevoelens.

Haar leren een halster om te krijgen, dat heeft ook drie maanden lang dagelijkse oefening gekost. Niet omdat ze het niet snapte, maar omdat ze het gewoon helemaal niet leuk vond dat ik aan haar hoofd kwam, en ze dus drie maanden lang me probeerde te blijven vertellen dat ze daar toch echt geen zin in had. Als ik de paddock in kwam, kwam ze altijd hoi zeggen en knuffelen… maar had ik een halster in mijn hand, dan ging ze er al in volle draf vandoor zodra ze hem zag. (Had ik al gezegd dat ze slim was?) We doen veel met positiviteit, rust en geduld, en we hebben haar het halster eigenlijk nooit om gedwongen. Altijd gewacht tot ze klaar was om hem om te krijgen en zelf te accepteren, en zo is het uiteindelijk toch oké en normaal geworden. Ik denk echter dat Sadira zo’n paard is, dat ook tot haar dood zou kunnen doorvechten als je het gevecht met haar aan zou gaan. Ze laat zich niet dwingen.

Afbeelding
Ze is wel een heel mensgericht zacht paard
Zij is een paard dat mensen ontzettend interessant vindt. Ze komt altijd vriendelijk aandacht vragen, een knuffeltje halen, heel zacht haar neus tegen je aan leggen. Ook vindt ze het heel leuk als we haar uitdagen tot iets wat ze moeilijk vindt en ze zoekt dan ook heel graag mee naar het goede antwoord. De bekapper staat iedere keer versteld van hoe goed ze het doet, want ze werkt en denkt echt mee om zich te laten bekappen, zet haar hoef op een steun, houdt haar balans en doet echt haar best. We helpen haar hierbij met clickertraining. Dat maakt dat ze op een enorm positieve manier gaat nadenken en zoeken naar de juiste oplossingen.

Sadira is pas écht in balans gekomen qua karakter vanaf het moment dat ze 24/7 buiten staat op een paddock paradise midden in het bos waardoor ze continu iets te doen heeft. Als ze zich gaat vervelen heb je er een veel minder fijn paard aan. Op haar vorige stal lag ze veel te slapen en was ze ongein aan het uithalen en aan het klieren. Nu gaat ze vaak zelfstandig op ontdekkingstocht over het terrein en is ze in het algemeen een veel vrolijker en positiever paard geworden. Ze staat niet meteen aan het hek als we komen, maar gaat wel graag met ons mee en vindt alles leuk om te doen.

Een sessie waarin ik met haar werk duurt soms maar 5 of 10 minuten, maar daarin kan ik wel minstens 3 verschillende dingen doen, waaronder 1 nieuwe. Ik probeer vaak iets nieuws te verzinnen om het interessant te houden, maar niet iets wat te belastend voor haar is, en dat vergt soms best wat van mijn creativiteit. Van targettraining met de clicker en het onderzoeken van de nieuwe poel op ons paddock paradise, tot een pasje zijwaarts of een klein wandelingetje buiten het terrein.

Ook zij is van de duvel niet bang, net als Skye. Zeiltjes, die zijn om aan te trekken en mee te schudden. Een parasol daar loop je gewoon onderdoor. Een dekje op je rug, kun je die vastpakken? En verkeersmak maken, dat hebben we eigenlijk nooit hoeven doen want dat was ze al. Dat is iets wat ik heel erg waardeer aan dit persoonlijkheidstype. Tuurlijk hebben ze allemaal ook echt wel dingen die ze moeilijk vinden… maar over het algemeen genomen zijn het hele dappere paardjes die zichzelf wel weten te redden en heel zelfstandig zijn.

Afbeelding
Pas de deux met Horny de eenhoorn. Zonder zadel en hoofdstel, het kan allemaal met Skye!


Tot slot
Herken jij je paard ook hierin? Denk jij ook een Left Brain Extravert te hebben? Ik ben erg benieuwd naar jullie verhalen!

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 00:17

Ben heel benieuwd welk type een van mijn shet is. Ben er met hem nog niet uit. Left brain extrovert in ieder geval niet volgens mij.
Mijn eerste pony, een haflinger was dat in ieder geval wel. Altijd in voor een lolletje. Wist alles open te krijgen, verkeers en zadelmak geboren en zo intelligent.

Jessix

Berichten: 16428
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [BLOG] Het “Left Brain Extraverte” paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 08:07

LBE dat zijn de leukste! Ik heb er 4. Ik houd van hun energie en spel. En ik ben er zelf heel creatief door geworden.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [BLOG] Het “Left Brain Extraverte” paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 08:39

Wat een leuke blog weer! Heel informatief en leuk geschreven.

DuploJarig

Berichten: 1652
Geregistreerd: 11-12-04

Re: [BLOG] Het “Left Brain Extraverte” paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 09:21

Hier ook een LBE, vind het soms wel lastig idd om snel door te schakelen,
Eureka is zoveel sneller dan ik :')

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 10:29

Ik zit helaas met een LBI/LBE (hij wisselt per activiteit, moet wel overal zijn neus insteken, maar als ie ergens echt niet te porren voor is, dan kun je een zweep op zijn kont kapot slaan en meneer reageert nog niet, dat laatste even bij wijze van) en een RBE (die vindt alles heel leuk, maar ook vooral heel spannend, ik ben hem nu wat richting LBE aan het porren, zolang hij maar leiding heeft dan is het leuk en rent hij niet weg). Maar beide zijn niet echt in een specifiek hokje te stoppen, vooral de eerste is het gewoon per dag kijken wat hij wil doen.

Berdien

Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 14:03

Oh wat leuk en ZO herkenbaar! Mijn jonge merrie is ook echt LBE. Altijd blij, altijd in om iets te doen, voor NIETS bang en ook echt wel heel slim. Ze vindt iedereen lief, iedereen gezellig. Echter.. waar de rest achter het draad blijft heeft zij bedacht dat de beloning (gras) toffer is dan het ongemak (de tik van het draad) dus dat was best even een dingetje :=

Ze is heel zelfverzekerd, heel open. Maar ook ongeduldig, en dat laat ze gerust blijken :=

We zijn nu bezig met inrijden, en dat was letterlijk opstappen en er mee weg stappen. Zo heerlijk! Na vier rondjes stappen was ze gisteren wel echt moe, want ook blije eitjes zijn nog jong en hebben nog veel te verwerken :(:)

Afbeelding

Afbeelding

Altijd in om je even te 'helpen'
Afbeelding

Draad is slechts een suggestie om erachter te blijven :+ :+
Afbeelding

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [BLOG] Het “Left Brain Extraverte” paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 14:12

Dank je wel weer voor deze blog. Je schrijft heel prettig en door de vele voorbeelden is het ook herkenbaar.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-20 09:29

Toffe reacties, dankjewel! Ook erg leuk om ervaringen van anderen te lezen!


Jorex schreef:
Ik zit helaas met een LBI/LBE (hij wisselt per activiteit, moet wel overal zijn neus insteken, maar als ie ergens echt niet te porren voor is, dan kun je een zweep op zijn kont kapot slaan en meneer reageert nog niet, dat laatste even bij wijze van) en een RBE (die vindt alles heel leuk, maar ook vooral heel spannend, ik ben hem nu wat richting LBE aan het porren, zolang hij maar leiding heeft dan is het leuk en rent hij niet weg). Maar beide zijn niet echt in een specifiek hokje te stoppen, vooral de eerste is het gewoon per dag kijken wat hij wil doen.

Dat is natuurlijk ook heel goed mogelijk! Er zijn vier types, maar niet elk paard is standaard altijd en in elke situatie 1 type. Sommige paarden zitten tussen types in, of reageren naar gelang de situatie anders. Per situatie opnieuw inschatten hoe je erop moet reageren is het beste wat je maar kunt doen inderdaad!
Waarom noem je het 'helaas'?

@Berdien: Wat een ontzettend leuk paard!


Gisteravond laat (het was al donker) waren we bij Sadira en hadden we het plan om eens een zeiltje uit te vouwen in de paddock om te zien wat Sadira ermee zou doen. Ik stond op dat moment met Sadira aan de lijn een stukje verderop toen Desiree begon te wapperen met het zeil. Sadira kreeg ogen op stokjes! ...en liep, nee, rende bijna, zo snel als ze kon voor me uit naar het zeil om dat eens te gaan inspecteren. Snuffelen, twee voorbeentjes erop, lekker er overheen schrapen, en vervolgens er ook gewoon chill bovenop gaan staan.

En dat is dan een jaarling die voor het eerst een zeil in haar paddock ziet :') Ik vind dit dus echt geweldig.

Op een gegeven moment was het zeil niet interessant meer, dus we gingen hem opvouwen. Toen het weer kraakte en bewoog was het meteen weer opnieuw boeiend en kwam ze gelijk weer kijken *D

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 10:02

Omdat ik het bij mijn ene wel zeer ontspannend vind om met hem te werken, totdat hij ineens de kop verkeerd heeft staan en ik hem met geen mogelijkheid meer kan laten meewerken. En dat vind ik jammer, want ik werk graag met hem. Maar ik kan hem op zo'n moment niet motiveren om toch te gaan samenwerken.
En de RBE levert meer stress op dan ontspanning voor mij. Maar dat gaat gewoon mettertijd beter al. Zo is hij ook totaal niet van een vreemd terrein en krijg hem daar dan maar eens een vaardigheidparcours uitgezet in een wei in. Dat lukt me niet zonder hulp. En eenmaal erin even beide kanten om een rondje galop en dan kan ik weer wat met hem. Gelukkig weet ik dat nu van hem, dat hij het beste even voorwaarts kan eerst om de spanning eraf te lopen en daarna kunnen we alles rustig in draf doet. Het is wel een geweldig braaf en luisterende pony, maar hij schrikt echt van de meest random dingen en daar moet je als mens mee om kunnen gaan. Ik probeer hem vooral te leren om niet weg te vluchten, maar om te blijven staan en aan te geven dat hij het spannend vindt. Dan kan ik hem er langs praten. Dus ja een LBE lijkt me leuker om te hebben qua karakter. Maar mijn lbi neigt vooral als hij lekker in zijn vel zit steeds meer naar de E kant alleen het is meestal van korte duur.

Leuk als ze zo een zeil ontdekken. Jorie kan dat ook zo leuk, maar dat moet dan wel eerst door een ander paard of mij gecontroleerd worden op of het echt niet bijt. Anders blijft hij er mijlenver vandaan. Alex gaat 1 keer erop staan, denkt dan "boeiend" en gaat weer verder met zijn dagelijkse bezigheden. _O-

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 10:10

Mijn merrie is ook lbe, al kan ze soms right brain trekjes hebben. Dat nieuwsgierige, slimme meewerkende karakter vind ik geweldig!

Overigens, het doel van parelli is dat een paard zich steeds meer gedraagd als een gabalanceerd paard (met de goede eigenschappen uit alle 4). Dus heel kort samengevat kalm maar des gevraagd voorwaarts, veel zelfvertrouwen maar luistert goed. Ongeacht de horsinality erachter

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: [BLOG] Het “Left Brain Extraverte” paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-20 11:21

Klopt als een bus, Sintara! :-)