Speakers voor (goedkope) thuisbioscoop

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Leeuwarden

Speakers voor (goedkope) thuisbioscoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-20 00:07

Ik ben op zoek naar betaalbare speakers die een beetje een 'bioscoopeffect' geven. Het gaat om een ruimte van ongeveer 24 m2 (mijn studentenkamer :D ).

Eisen:
- goed, liefst bioscoopachtig geluid
- mooi design
- AUX-ingang (noodzakelijk i.v.m. laptop-beamer combinatie)
- tot 300,-

Wie kan mij helpen bij deze keuze? :) Ik hoor heel graag jullie ervaringen en eventuele tips!


Wat ik zelf al heb gevonden:

1. Laagsegment soundbar
Aangeraden door de winkel: zou het beste 'bioscoop'-geluid geven. Ik heb de goedkoopste Samsung soundbar (150 euro) (https://www.samsung.com/nl/audio-video/ ... r-hw-t420/) getest, daarbij miste ik de bas. Online zag ik een Bose soundbar (280 euro) (https://www.coolblue.nl/product/862221/ ... gLmjfD_BwE). Dit lijkt een goede optie, maar kan ik niet testen... Een soundbar zou mijn eerste keuze zijn, ware het niet dat ik er geen mooie plek voor heb. Het wordt op ooghoogte in een hoek van de kamer, of onder tafel in het midden van de kamer.

2. Middensegment surround sound system
Aangeraden door bevriende amateur-DJ. Ik vind dit qua design de minst mooie optie (subwoofer onder tafel en veel draden). Ik heb de Logitech z625 2.1 set (155 euro) (https://www.amazon.nl/Logitech-Z625-Pow ... 6683&psc=1) getest, dat klonk beter dan de soundbar van Samsung maar het klonk wat 'kil'. Alternatief zou een 5.1 set van Logitech of een ander merk zijn, maar dan heb ik nóg meer boxen en draden.

3. Hoogsegment portable speaker
Geen 'bioscoop'-effect, maar dit vind ik gek genoeg mooier klinken dan het geteste surround sound system. Staat ook ver bovenaan qua design voor mij. Ik kijk nu naar Tivoli (https://www.amazon.nl/Tivoli-Audio-Coll ... gostdde-21), Bose (https://www.bose.nl/nl_nl/products/spea ... e_black_eu) en Harman Kardon (https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_h ... 91952.html). Voor mijn gevoel zou dit een goede investering zijn, maar ik ben bang het bioscoop effect te missen.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 07:01

Is het geen beter idee om een home theater systeem met mediaspeler erin te nemen?
Ik heb zelf ook een beamer, maar via de laptop streamen is echt niet fijn vind ik.
Met een media speler kun je veel meer, van netflix en youtube tot dvd/blu ray, usb sticks, draadloos streamen met laptop/tablet.

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-20 09:12

8nnemiek schreef:
Is het geen beter idee om een home theater systeem met mediaspeler erin te nemen?
Ik heb zelf ook een beamer, maar via de laptop streamen is echt niet fijn vind ik.
Met een media speler kun je veel meer, van netflix en youtube tot dvd/blu ray, usb sticks, draadloos streamen met laptop/tablet.

Goh, nooit over nagedacht. Ga ik me in verdiepen.

Hoe heb jij je beamer en speakers (en welke speakers?) hierop aangesloten? :)

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: Speakers voor (goedkope) thuisbioscoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 09:27

Wij hebben 2 Sonos One speakers en de Sonos Beam soundbar en die Sonos soundbar is al echt mega goed! Je kunt zelf in stellen hoe je het geluid wil (wilde experience zegmaar) en hoeveel bas maar echt zeker een aanrader.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 09:38

Zo ziet het er bij ons uit:
Afbeelding
Afbeelding
De blu-ray speler staat onder in de kast. Die heeft dus een dvd lade, een aux aansluiting, SD kaart ingang, USB ingang, telefoon standaard en zit op het draadloos netwerk met toegang tot oa de draadloze harde schijf, computer, netflix, youtube enz. En daar zitten ook direct de speakers op aangesloten. We hebben een bas rechts, een center speaker, twee front speakers, en dan nog twee back speakers.
Daar naast hebben we er nog een Apple tv bij staan.
Het is een Panasonic home cinema set, maar ik kom zo snel niet bij het typenummer want dat staat achterop en dan moet ik de speakers los halen, die zitten net allemaal met tyrapjes aan elkaar :+
Maar het is al een oudje, en nu waarschijnlijk niet meer verkrijgbaar. Lag wel rond jouw budget.

En dit is de andere kant:
Afbeelding
De beamer hangt aan het plafond, en er naast heb ik de achterste speakers in en naast de kast gemonteerd.

Nanu

Berichten: 93
Geregistreerd: 27-06-15

Re: Speakers voor (goedkope) thuisbioscoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 09:40

Ik heb van Teufel de Cinebar 11 2.1 set met subwoofer, super geluid en top bas door de subwoofer. Met aux aansluiting en 2 hdmi aansluitingen.

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-20 09:46

Lotte_Wessel schreef:
Wij hebben 2 Sonos One speakers en de Sonos Beam soundbar en die Sonos soundbar is al echt mega goed! Je kunt zelf in stellen hoe je het geluid wil (wilde experience zegmaar) en hoeveel bas maar echt zeker een aanrader.

Sonos zou ik ook het liefste willen. Zoveel geluid uit zo’n relatief klein ding! Maar dan kom ik weer bij de aansluiting: die moet vanaf mijn laptop bedraad zijn, omdat de beamer via HDMI gaat en anders het beeld en geluid mogelijk niet synchroon lopen.

Nou leek HDMI als speakeraansluiting af te vallen, maar ik bedenk me nu dat er natuurlijk ook HDMI splitters zijn. Als dat zou werken komt sonos weer terug als optie. Is zo’n soundbar dan de hoofdaansluiting? Of moet je ook een apart ‘sonos aansturingskastje’ kopen?

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-20 09:53

8nnemiek schreef:
Zo ziet het er bij ons uit:
[ [url=m/73zJdj.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/c5x1YI.jpg]Afbeelding[/url] ]
De blu-ray speler staat onder in de kast. Die heeft dus een dvd lade, een aux aansluiting, SD kaart ingang, USB ingang, telefoon standaard en zit op het draadloos netwerk met toegang tot oa de draadloze harde schijf, computer, netflix, youtube enz. En daar zitten ook direct de speakers op aangesloten. We hebben een bas rechts, een center speaker, twee front speakers, en dan nog twee back speakers.
Daar naast hebben we er nog een Apple tv bij staan.
Het is een Panasonic home cinema set, maar ik kom zo snel niet bij het typenummer want dat staat achterop en dan moet ik de speakers los halen, die zitten net allemaal met tyrapjes aan elkaar :+
Maar het is al een oudje, en nu waarschijnlijk niet meer verkrijgbaar. Lag wel rond jouw budget.

En dit is de andere kant:
[ [url=m/AIX6rS.jpg]Afbeelding[/url] ]
De beamer hangt aan het plafond, en er naast heb ik de achterste speakers in en naast de kast gemonteerd.

Wat mooi! Bedankt voor de uitgebreide reactie. Dit wil ik dus ook :D

Praktische vraag: als de speakers aan de mediabox zijn bevestigd, heb je dan een lange HDMI kabel vanaf de mediabox naar de beamer lopen? En hebben jullie de draden van de Panasonic home set Speakers achter het plankje weggewerkt, of gaat dat digitaal?


De Teufel Cinebar 11 2.1 ga ik bekijken. Bedankt voor de tip Nanu!

Cilli96

Berichten: 544
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Knus Huisje

Re: Speakers voor (goedkope) thuisbioscoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 09:57

Ik heb echt mega goede boxen kunnen kopen via marktplaats (voor maar 60 euro :D nog steeds een van mijn beste vondsten!), aangesloten op versterker en die dan weer op de laptop. Misschien niet wat je zoekt maar ga zeker even rond snuffelen op marktplaats want soms vind je echt pareltjes!

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 10:00

Ik heb inderdaad een lange HDMI kabel, die loopt samen met de twee kabeltjes van de back speakers langs de plint achter de kast door.
Alles is verder bedraad, op internet na, en de draden hebben we bij elkaar gebonden en achter de kastjes weggewerkt.
Ik vind de kwaliteit vaak wat achteruit gaan als ze draadloos zijn, en je moet dan regelmatig batterijen wisselen of opladen, en dat was ons ook te veel gedoe.

Boheme

Berichten: 2104
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Dordrecht

Re: Speakers voor (goedkope) thuisbioscoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 10:18

Wij hebben de samsung, en ik moet zeggen er zit fantastisch geluid in en genoeg bas. Onze woonkamer is 45m2 . We hebben ook een samsung tv, wie weet maakt dat verschil..

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-20 10:27

Cilli96 schreef:
Ik heb echt mega goede boxen kunnen kopen via marktplaats (voor maar 60 euro :D nog steeds een van mijn beste vondsten!), aangesloten op versterker en die dan weer op de laptop. Misschien niet wat je zoekt maar ga zeker even rond snuffelen op marktplaats want soms vind je echt pareltjes!

Geweldig! Ik vind het spannend om zoiets te doen, omdat ik precies nul verstand heb van dit soort dingen en bang ben daardoor opgelicht te worden :') Maar ik zal toch een keer gaan rondneuzen.


8nnemiek schreef:
Ik heb inderdaad een lange HDMI kabel, die loopt samen met de twee kabeltjes van de back speakers langs de plint achter de kast door.
Alles is verder bedraad, op internet na, en de draden hebben we bij elkaar gebonden en achter de kastjes weggewerkt.
Ik vind de kwaliteit vaak wat achteruit gaan als ze draadloos zijn, en je moet dan regelmatig batterijen wisselen of opladen, en dat was ons ook te veel gedoe.

Helder! Las op internet ook dat via bluetooth speakers verbinden niet altijd goed werkt. Dus mijn voorkeur gaat ook uit naar bedraad.


Boheme schreef:
Wij hebben de samsung, en ik moet zeggen er zit fantastisch geluid in en genoeg bas. Onze woonkamer is 45m2 . We hebben ook een samsung tv, wie weet maakt dat verschil..

Weet je toevallig welk type soundbar dit is? En met welke kabel hij is aangesloten?

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 13:47

xIrlijn schreef:
Lotte_Wessel schreef:
Wij hebben 2 Sonos One speakers en de Sonos Beam soundbar en die Sonos soundbar is al echt mega goed! Je kunt zelf in stellen hoe je het geluid wil (wilde experience zegmaar) en hoeveel bas maar echt zeker een aanrader.

Sonos zou ik ook het liefste willen. Zoveel geluid uit zo’n relatief klein ding! Maar dan kom ik weer bij de aansluiting: die moet vanaf mijn laptop bedraad zijn, omdat de beamer via HDMI gaat en anders het beeld en geluid mogelijk niet synchroon lopen.

Nou leek HDMI als speakeraansluiting af te vallen, maar ik bedenk me nu dat er natuurlijk ook HDMI splitters zijn. Als dat zou werken komt sonos weer terug als optie. Is zo’n soundbar dan de hoofdaansluiting? Of moet je ook een apart ‘sonos aansturingskastje’ kopen?


Wij hebben inderdaad de Sonos ook voor bij de beamer. De soundbar is aangesloten aan de beamer via de koptelefoon gaatje in de soundbar en dan volgens mij HDMI in de beamer (weet niet precies meer maar je hebt allerlei kabeltjes en splitters/adapters inderdaad om het aan te sluiten). De Sonos One zijn beide draadloos aangesloten aan de soundbar. Je kunt via de Sonos app dan makkelijk je geluid veranderen bijvoorbeeld meer links, meer rechts, meer bas en dat soort dingen en het werkt tevens nog steeds als Alexa (mocht je dit willen) en ook om muziek te spelen via Spotify.

Maar zodat je het weet, je kunt de soundbar dus wel zo aansluiten aan de beamer. Deze is als enige dus aangesloten ook via een kabel en alle andere speakers van Sonos kunnen dan draadloos worden aangesloten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 17:57

Voor zo'n kleine ruimte zou ik de Sonos speaker van de IKEA opperen. Ik had er niet hele hoge verwachtingen van (ik ben best een audiofiel) maar ik vind hem voor zijn prijsklasse echt een zwaargewicht. Komt echt fijn warm geluid uit.

Edit: ik zie nu de eis voor aux, daarmee valt hij (volgens mij? ik ben nu niet thuis om het te checken) af. Ik laat mijn opmerking wel staan want hij is echt het overwegen waard :D

Nielojram

Berichten: 7798
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 18:52

Cilli96 schreef:
Ik heb echt mega goede boxen kunnen kopen via marktplaats (voor maar 60 euro :D nog steeds een van mijn beste vondsten!), aangesloten op versterker en die dan weer op de laptop. Misschien niet wat je zoekt maar ga zeker even rond snuffelen op marktplaats want soms vind je echt pareltjes!


Dit!

Oke, mijn emp heb ik wel nieuw gekocht, een onkyo, al zijn geld waard, maar, daarnaast op marktplaats 2 boxen van B&W, 2 boxen van Wharfedale en een frontspeaker van Dali voor totaal nog geen €150 aangeschaft. Speakerdraad ook niet te goedkoop aanschaffen, overigens.

Ik zou echt serieus op marktplaats gaan neuzen, staat zoveel goed spul op met de kop-er-al-af, zoals dat wordt genoemd.

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-20 12:02

Bedankt allemaal voor het meedenken!

Lotte_Wessel schreef:
xIrlijn schreef:
Sonos zou ik ook het liefste willen. Zoveel geluid uit zo’n relatief klein ding! Maar dan kom ik weer bij de aansluiting: die moet vanaf mijn laptop bedraad zijn, omdat de beamer via HDMI gaat en anders het beeld en geluid mogelijk niet synchroon lopen.

Nou leek HDMI als speakeraansluiting af te vallen, maar ik bedenk me nu dat er natuurlijk ook HDMI splitters zijn. Als dat zou werken komt sonos weer terug als optie. Is zo’n soundbar dan de hoofdaansluiting? Of moet je ook een apart ‘sonos aansturingskastje’ kopen?


Wij hebben inderdaad de Sonos ook voor bij de beamer. De soundbar is aangesloten aan de beamer via de koptelefoon gaatje in de soundbar en dan volgens mij HDMI in de beamer (weet niet precies meer maar je hebt allerlei kabeltjes en splitters/adapters inderdaad om het aan te sluiten). De Sonos One zijn beide draadloos aangesloten aan de soundbar. Je kunt via de Sonos app dan makkelijk je geluid veranderen bijvoorbeeld meer links, meer rechts, meer bas en dat soort dingen en het werkt tevens nog steeds als Alexa (mocht je dit willen) en ook om muziek te spelen via Spotify.

Maar zodat je het weet, je kunt de soundbar dus wel zo aansluiten aan de beamer. Deze is als enige dus aangesloten ook via een kabel en alle andere speakers van Sonos kunnen dan draadloos worden aangesloten.

Goed om te weten! Sonos, hoewel iets boven budget, wordt nu een serieuze kandidaat. Laatste vraag, denk je dat het raar klinkt als de soundbar niet perfect in het midden van het scherm hangt? (maar bijvoorbeeld rechts of links van het scherm)


Emmaa_ schreef:
Voor zo'n kleine ruimte zou ik de Sonos speaker van de IKEA opperen. Ik had er niet hele hoge verwachtingen van (ik ben best een audiofiel) maar ik vind hem voor zijn prijsklasse echt een zwaargewicht. Komt echt fijn warm geluid uit.

Edit: ik zie nu de eis voor aux, daarmee valt hij (volgens mij? ik ben nu niet thuis om het te checken) af. Ik laat mijn opmerking wel staan want hij is echt het overwegen waard :D

Ik hoorde al dat IKEA mooie speakers had staan, maar wist niet dat zij samenwerkten met Sonos. Ik ga uitzoeken of dit een optie is! :)


Nielojram schreef:
Cilli96 schreef:
Ik heb echt mega goede boxen kunnen kopen via marktplaats (voor maar 60 euro :D nog steeds een van mijn beste vondsten!), aangesloten op versterker en die dan weer op de laptop. Misschien niet wat je zoekt maar ga zeker even rond snuffelen op marktplaats want soms vind je echt pareltjes!


Dit!

Oke, mijn emp heb ik wel nieuw gekocht, een onkyo, al zijn geld waard, maar, daarnaast op marktplaats 2 boxen van B&W, 2 boxen van Wharfedale en een frontspeaker van Dali voor totaal nog geen €150 aangeschaft. Speakerdraad ook niet te goedkoop aanschaffen, overigens.

Ik zou echt serieus op marktplaats gaan neuzen, staat zoveel goed spul op met de kop-er-al-af, zoals dat wordt genoemd.

Dat is geen geld zeg. Bedankt voor de tip, ik ga marktplaats afstruinen zodra ik weet wat ik wil :)