wijken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-02 08:58

hallo.

het wijken gaat tegenwoordig super te goed.
alleen nu merk ik een probleempje en dat zij mijn lesgeefster laatst ook al.
ik heb denk ik deze week geen les, ze ligt in het ziekenhuis, dus dan kan ik et haar ook niet vragen.
het gaat om het volgende.


ik wend een beetje dicht bij de hoefslag, zit dus op de rechterhand, dan rij ik haar op 2 teugels, en dan zij mijn lesgeefster, dat ik mijn buitenhand moest inknipen en buitenbeen wat is het nut ervan? loopt ze dan over het schouder weg ofzo?
of loopt ze scheef?

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 15:37

Neemt ze misschien de achterhand niet mee?
Heb je het gevoel dat je op een recht paard zit? Of dat die achterhand er zo maar wat achter hobbelt?
Ik snap je uitleg eigenlijk niet zo goed, kan je misschien iets duidelijker zijn?

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 16:56

Ik snap je uitleg ook niet super.
Ga je nou naar de hoefslag toe wijken of van de hoefslag af?

Want met je buitenhand begrens je de schouder en ook met je buitenbeen. Je zorgt dat ze dan niet over de schouder wegloopt.
Met je binnenbeen duw je haar opzij en met je binnenhand hou je stelling.

Overigens zorgt je binnenbeen ook voor de stelling en buitenbeen en teugel vangen het tempo op!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-02 20:38

ik ga juist naar de hoefslag toe wijken kleintje

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 21:11

Als ik het goed begrijp bedoelt je lesgeefster dat je je paardje langs de buitenzijde moet begrenzen, dus ik veronderstel dat je paardje wegloopt over de schouder bij het wijken ? Om dit te vermijden moet je inderdaad de voorhand terug voor de achterhand plaatsen, dus vooraan een beetje begrenzen met teugelhulp tegen de hals en buitenbeen tot het paard weer rechtgericht is, dan opnieuw het wijken vragen (geen contact verliezen met de buitenhand, dus beide handen openen - binnenhand voor de stelling, (niet echt noodzakelijk voor het wijken, maar geeft de oefening wel meer gymnastische waarde)- buitenhand om te vermijden dat het paard over de schouder wegloopt. Binnenbeen goed naar voor (naar de oksel) om het wijken aan te geven, buitenbeen wakend aan de singel en ingrijpen als het paard te schuin wijkt , om het dan meer voorwaarts te rijden

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-02 14:53

bedankt, maar de buitenteugel.
Moet die op zei, of over de nek of......

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 15:02

NOOIT over de hals brengen. Gewoon laten staan op de normale plaats (= klein stukje naast de hals, iets hoger dan de schoft); zodra je voelt dat hij over de schouder valt, leg je je buitenbeen er extra aan en rijd je rechtuit. Pas als hij helemaal recht is, geef je met je binnenbeen weer aan dat hij zijwaarts moet. Liever drie passen goed dan 10 half!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-02 15:12

okeej erg bedankt voor de uitleg.
Kan ik igg weer een stukje verder Haha!