Scheur en gat diepe buiger.... ervaringen gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jjsd
Berichten: 57
Geregistreerd: 11-07-20
Woonplaats: Limburg

Scheur en gat diepe buiger.... ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-20 00:36

Zoals de titel al vermeld, zitten we hier helaas met een jong paard die een gat en scheur in de diepe buiger heeft aan voorbeen.

Ik ontdekte een soort raar bultje/ vochtplek lv boven kogel,( niet warm) ik vertrouwde het niet en ben naar de da gegaan.
Die wilde een buigproef doen, zo gezegd zo gedaan, conclusie van da geen pas onregelmatig, de echo wilde hij wel maken maar voor hem buiten het bultje geen aanleiding om te denken aan een Zware blessure.
Toch echo laten maken, en zijn gezicht vertrekt direct bij het beeld wat zichtbaar werd... sorry mevrouw dit had niemand verwacht na die buigproef, er zit een gat en scheur in de diepe buiger... “ik vrees dat behandelen niet veel zin gaat hebben”
Het is in iedergeval vrij zeker dat ze zichzelf aangetikt heeft van achter naar voor, het betreft ook een zeer energieke en pittige dame met veel temperament en combi met jonge leeftijd....
Ik ben met haar terug naar huis gegaan en heb de ogen uit m’n kop gejankt...daar sta je dan met een vier jarige, je toekomst maar nog belangrijker met de vragen” heeft ze veel pijn, waar doe ik goed aan” met dit nieuws en het gesprek galmend in je hoofd, bang dat dit wel eens eindstation zou zijn qua werken dan.
Uiteraard direct begonnen met koelen en stappen.
Enkele weken later toch gebeld omdat ik toch wilde overleggen of er echt niks mogelijk was, zo gezegd Zo gedaan begonnen met smeren van gel, enkele weken later in laten spuiten met ontstekingsremmers, nogsteeds al die tijd (3 maanden) geen pas onregelmatig bij het naar de weide of paddock lopen of heen en weer draven op het harde( om te checken qua onregelmatigheid).
Nu zit ik in twijfel of ik de prp ga doen of niet....
Dit omdat dierenarts 1 het afraadt omdat ze zichzelf best wel kan verwonden, en gewoon ook een beetje ‘lomp’ is, boxrust geen optie, de klimt letterlijk de stal uit en slaat de Schotten aan diggelen, dus beperkte weidegang apart maar wel naast andere.

Iemand die hier ervaring mee heeft met diepe buiger, resultaten , behandelingen?

Alvast erg bedankt


Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 02:09

Mijn merrie heb ik 6 maanden op de wei gezet bij mijn paarden.
Inspuiten en stalrust was geen optie voor mijn merrie.

Vaak zijn paarden alleen, als het net gebeurd is, even kreupel.
Er zit nl weinig gevoel in die pees.
Niet kreupel is heel fijn maar zegt niks over de schade (zoals je al gemerkt hebt).
Bij de mijne was de pees na 6 maanden weer helemaal dicht.
Daarna kon haar gewoon weer opbouwen en normaal gebruiken.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Puppetje
Berichten: 1010
Geregistreerd: 24-11-05

Re: Scheur en gat diepe buiger.... ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 02:40

Mijn paard had een gat in de diepe buiger. Ik heb wel een prp behandeling laten doen.
Hij heeft bijna 4 maanden boxrust gehad en daarna gecontroleerd bewegen. In totaal zijn we ruim een jaar aan het revalideren geweest, maar hij is helemaal hersteld.
Hij liep toen Z2 in de sport en dat niveau heeft hij ook weer gehaald.
Ik weet niet of ik hem nu weer boxrust zou geven mocht hij weer een blessure krijgen. Ik vond het wel heftig eigenlijk. Hij totaal niet, hij bleef ontzettend rustig en kalm.

Ook hij was niet zichtbaar kreupel, maar ik voelde een soort "slag in het wiel" tijdens het rijden.
Hij bleek dus ook een behoorlijk gat te hebben.

Katisa
Berichten: 160
Geregistreerd: 06-03-13

Re: Scheur en gat diepe buiger.... ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 07:16

Ik kan je aanraden naar een echt goede kliniek te gaan voor een 2nd opinion,bijv Emmeloord waar een radioloog zit of de Raaphorst. Kijk maar onder mijn berichten, buigpees zou "gatenkaas" zijn en paard was afgeschreven. Jaar later bij 2nd opinion bleek de pees prima! Een paard dat zo goed door een buigproef komt zou ik zeker een kans geven. Reken alleen wel op minstens een jaar voor herstel. Boxrust zou ik zeker niet aan beginnen, gewoon rustige beweging in paddock/wei en ik zou wel stappen (adh of onder zadel gezien niet kreupel). PRP hoorde ik wel goede verhalen over, maar vond ik te duur gezien beide achterbenen gatenkaas zouden zijn geweest (wat dus niet klopte achteraf).

De bult insmeren met ekyflogyl (DMSO) helpt ook goed.

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 07:38

Jup... 7 jarige die straalbeen heeft gebroken en als gevolg daarvan fikse schade aan de diepe buiger. Gewoon in de wei gebeurd...

Er was eigenlijk geen hoop meer, omdat werd gedacht aan volledig los scheuren van de pees en paard ook al maandenlang en ondanks diverse behandelingen fiks kreupel bleef.

Eigenaren zijn naar Utrecht gegaan en die hebben het paard op speciaal beslag gezet voor het dempen van het straalbeen, en ingespoten. Paard mocht week later naar huis en stapte zuiver. Dat was even raar kijken.

Wel heel strikt advies; boxrust (had hij nog niet gehad, wel lange tijd alleen op paddock van 20x20) en 2 keer per dag aan de hand stappen rechtuit over het harde, opbouwend van 5 min en telkens na 2 weken 5 min erbij.

Inmiddels een aantal maanden verder nog steeds stappen, maar nu iets meer dan een half uur per keer, mag ook onder het zadel. Nog steeds rechtuit op het harde en hij mag naar buiten op een stukje van 2 keer zijn box (stiekem iets groter en dat gaat ook goed).

Paard loopt nog steeds zuiver, ook in draf lijkt hij oké, en van een keer gek doen wordt hij niet anders. Na het weekend voor de derde keer nieuwe ijzers en controle in Utrecht, ben benieuwd...

Met geduld en tijd en voornamelijk dus een héél erg gedisciplineerd schema kan het beter worden. Bij dit paard maakte paddock rust of box rust dus absoluut verschil. Iets wat ik niet had verwacht.

Jjsd
Berichten: 57
Geregistreerd: 11-07-20
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-20 09:57

Wat fijn alle reacties te lezen, Naja niet fijn voor jullie en je paard dat dit aan de hand is/was maar voor mij een fijn gevoel niet alleen te staan.

Zoals aangegeven kan ze niet op boxrust want die trapt alles kapot gaat galopperen in de box en steigert continue probeert uit de box te klimmen.

Ik zit te twijfelen een Vlaamse arts te laten komen hoor er veel goeds over, ivm de prp. zal de komende periode Op een paddock gaan staan ( geen mul en zwaar zand).

Paard was net zadelmak toen het gebeurde, maar niet zonder de nodige capriolen ( eruit naaien en voor in het zand duiken, 180• draaien etc. dat risico ga ik niet nemen met opnieuw opbouwen en weer zadelmak maken tot we groen licht krijgen).

Voor diegene waar hun paard herstelt is super fijn en bedankt voor de uitgebreide reacties
Voor diegene die nog in het proces zitten, ik duim voor jullie mee

Suzanne F.

Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Scheur en gat diepe buiger.... ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 14:52

Maar ze is er niet onregelmatig aan? Ook niet na de buigproef? Dan zou ik de gok wel durven nemen om haar een jaar de wei op te gooien en volgend jaar weer een scan te laten maken.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Jjsd
Berichten: 57
Geregistreerd: 11-07-20
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-20 20:58

Suzanne F. schreef:
Maar ze is er niet onregelmatig aan? Ook niet na de buigproef? Dan zou ik de gok wel durven nemen om haar een jaar de wei op te gooien en volgend jaar weer een scan te laten maken.



Nee klopt niet onregelmatig geweest ook niet bij buigproef, helaas kwam ik van t weekend aan en liep ze toch gevoelig op het been, dus toch maar de arts laten komen voor een scan en eventueel in overleg de prp... super balen

Shanna7836
Berichten: 451
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: Drenthe

Re: Scheur en gat diepe buiger.... ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 21:21

Mijn paard op 3,5 jarige leeftijd ook een kapotte diepe buigpees, helaas zo ernstig dat er weinig aan te redden viel, hem heb in laten slapen, hopelijk komt je paardje er bovenop... Sterkte :(:)

HorsePassion
Berichten: 971
Geregistreerd: 21-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 21:26

Katisa schreef:
Ik kan je aanraden naar een echt goede kliniek te gaan voor een 2nd opinion,bijv Emmeloord waar een radioloog zit of de Raaphorst. Kijk maar onder mijn berichten, buigpees zou "gatenkaas" zijn en paard was afgeschreven. Jaar later bij 2nd opinion bleek de pees prima! Een paard dat zo goed door een buigproef komt zou ik zeker een kans geven. Reken alleen wel op minstens een jaar voor herstel. Boxrust zou ik zeker niet aan beginnen, gewoon rustige beweging in paddock/wei en ik zou wel stappen (adh of onder zadel gezien niet kreupel). PRP hoorde ik wel goede verhalen over, maar vond ik te duur gezien beide achterbenen gatenkaas zouden zijn geweest (wat dus niet klopte achteraf).

De bult insmeren met ekyflogyl (DMSO) helpt ook goed.

Ik zou ook zeker een second opinion laten doen.
Een echo wordt door dierenartsen vaak niet goed beoordeeld.
Ik heb zelf ook een paard die gediagnosteerd werd met een peesontsteking. Bleek dus helemaal niet zo te zijn.

Jjsd
Berichten: 57
Geregistreerd: 11-07-20
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-20 22:37

Shanna7836 schreef:
Mijn paard op 3,5 jarige leeftijd ook een kapotte diepe buigpees, helaas zo ernstig dat er weinig aan te redden viel, hem heb in laten slapen, hopelijk komt je paardje er bovenop... Sterkte :(:)



Jeetje wat heftig! Ook een gat en scheur of?
Dat hopen wij ook maar de scan zal uitsluitsel gaan geven

Jjsd
Berichten: 57
Geregistreerd: 11-07-20
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-20 22:39

tjiftjaf schreef:
Katisa schreef:
Ik kan je aanraden naar een echt goede kliniek te gaan voor een 2nd opinion,bijv Emmeloord waar een radioloog zit of de Raaphorst. Kijk maar onder mijn berichten, buigpees zou "gatenkaas" zijn en paard was afgeschreven. Jaar later bij 2nd opinion bleek de pees prima! Een paard dat zo goed door een buigproef komt zou ik zeker een kans geven. Reken alleen wel op minstens een jaar voor herstel. Boxrust zou ik zeker niet aan beginnen, gewoon rustige beweging in paddock/wei en ik zou wel stappen (adh of onder zadel gezien niet kreupel). PRP hoorde ik wel goede verhalen over, maar vond ik te duur gezien beide achterbenen gatenkaas zouden zijn geweest (wat dus niet klopte achteraf).

De bult insmeren met ekyflogyl (DMSO) helpt ook goed.

Ik zou ook zeker een second opinion laten doen.
Een echo wordt door dierenartsen vaak niet goed beoordeeld.
Ik heb zelf ook een paard die gediagnosteerd werd met een peesontsteking. Bleek dus helemaal niet zo te zijn.



Ja die word as week gedaan door de Vlaamse arts die ook in nl komt.
Hopelijk komt daar enigszins hoopvol nieuws uit... :=

rink

Berichten: 1846
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Buinen

Re: Scheur en gat diepe buiger.... ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 22:53

Hier de ervaring dat de high laser therapie een goede optie is. Een van onze paarden een lelijke blessure aan de tussenpees in het achterbeen. Eerst klassiek rust en stappen, kwam terug, daarna prp nog steeds onvoldoende geheeld en na de laser therapie is hij voldoende hersteld als rijpaard. Hij was destijds al 18 dus een sportcarrière hield op. Mijn eigen dressuurpaard eind vorig 2018 laten laseren aan een gat in de tussenpees. Hij liep vandaag 63% in de psg. Mijn ervaring is dus heel goed met laseren!

Als paardrijden makkelijk was, had het wel voetbal geheten..

HarmanyL

Berichten: 2662
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 22:55

Edouard Adriaensen? Die komt in elk geval bij ons. En helaas momenteel 5x peesblessure gevallen bij ons op stal. Verschillende pezen, maar ook verschillende behandelingen. Ik heb dan ook het idee dat hij weet wat hij doet en wat voor welke blessure het beste is. Uiteraard heb ik geen vergelijk, maar kan voldoende vragen stellen en mee kijken met de echo's

Jurylid brons en zilver
Als iemand weet waar Harmany is hoor ik dat heel graag!

Jjsd
Berichten: 57
Geregistreerd: 11-07-20
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-20 23:11

rink schreef:
Hier de ervaring dat de high laser therapie een goede optie is. Een van onze paarden een lelijke blessure aan de tussenpees in het achterbeen. Eerst klassiek rust en stappen, kwam terug, daarna prp nog steeds onvoldoende geheeld en na de laser therapie is hij voldoende hersteld als rijpaard. Hij was destijds al 18 dus een sportcarrière hield op. Mijn eigen dressuurpaard eind vorig 2018 laten laseren aan een gat in de tussenpees. Hij liep vandaag 63% in de psg. Mijn ervaring is dus heel goed met laseren!


Jaa daar heb ik ook al veel over gehoord, mits de echo as week goed uitvalt ga ik dat ook zeker overwegen

Oh wauw! Wat goed en fijn dat dat zo goed gegaan is *\o/*


Jjsd
Berichten: 57
Geregistreerd: 11-07-20
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-20 23:15

HarmanyL schreef:
Edouard Adriaensen? Die komt in elk geval bij ons. En helaas momenteel 5x peesblessure gevallen bij ons op stal. Verschillende pezen, maar ook verschillende behandelingen. Ik heb dan ook het idee dat hij weet wat hij doet en wat voor welke blessure het beste is. Uiteraard heb ik geen vergelijk, maar kan voldoende vragen stellen en mee kijken met de echo's


Nee parmentier komt, ja het is en blijft maatwerk
Ik moet eerlijk zeggen dat ik die naam nog nooit voorbij heb horen komen.

Peesblessures zijn gewoon vaak ingewikkeld en moeilijk te genezen of herstellen, zeker wanneer je een jong paard hebt die graag eens een keer of 3 per dag uit dr stekkertje gaan, en op stal de kiet verbouwen bij boxrust, dat brengt enkel maar meer schade... dan nog niet eens gesproken wanneer behandeling positief verloopt en je groen licht zou krijgen je opnieuw zadelmak mag gaan maken met de nodige risico’s zeker ivm die pezen als ze een keer goed in het zand duiken... het blijft gewoon onwijs lastig, in dit geval had een koele kikker ietsjes gemakkelijker geweest :')

HarmanyL

Berichten: 2662
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Re: Scheur en gat diepe buiger.... ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 23:42

Yup, bij het rechterbeen heeft ze box rust gehad en dat leverde 2x per dag als dr vriendjes naar binnen en buiten gingen de nodige bok en steiger partijen op in de stal.. gelukkig bleef ze aan de hand en later onder het zadel wel behoorlijk braaf. Maar nu haar linker been aan de beurt is gaat ze gewoon mee de wei op. Dat is dan in een drafje of galopje soms. Maar Dat lijkt me beter als weer die box rust. Ze werd er ook depressief van had ik het idee. Slecht in de vacht enzo. En na de box rust de eerste keer op de wei leverde natuurlijk wél een gigantische explosie op..

Jurylid brons en zilver
Als iemand weet waar Harmany is hoor ik dat heel graag!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 bezoekers