Halster voor gevoelig paard.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Halster voor gevoelig paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-20 14:53

Ik heb laatst een soortgelijk topic aangemaakt voor een vliegenmasker, (en met de tips een masker gevonden!) en met de winter in aantocht begin ik na te denken over welk halster fijn kan zijn voor mijn paard.

Nu staan ze tot het nat weer wordt nog 24/7 buiten zonder halster. Erna komen ze s'avonds naar binnen. Mijn paard is nogal moeilijk met zich te laten vangen en dan heeft de stalhouder graag dat hij een halster omheeft in de wei. Maaar hier krijgt hij steeds achter zijn oren en op zijn neus schuurplekken, maar ook aan de sluiting van het halster. Ik zou dus sowieso geen standaard sluiting willen maar een sluiting waarbij niks uitsteekt etc..

Vorig jaar heb ik met bontjes gewerkt. Vond ik niet ideaal met de modder/regen en mijn paard vind het maar eng :+ .. Zou een lederen halster de oplossing kunnen zijn of wat doen de mensen met soortgelijke paarden?

Alvast bedankt!!!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34631
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 14:56

Wij hebben leer. Dat gaat heel goed. Bontje werkte idd ook maar wordt heel snel vies.

Anoniem

Re: Halster voor gevoelig paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 15:01

Leer of leer onderlegd kan zeker dan een uitkomst zijn. Zou dan denk ik wel voor anatomisch gevormd kopstuk gaan als ze zo gevoelig zijn.

Die van mij krijgt van neopreen onderlegd in de winter plekjes. Maar van een simpel goedkoop halster weer niet.

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: Halster voor gevoelig paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 15:48

Equ-all halsters, zijn met fleece onderlegd. Kunnen ook op maat gemaakt worden of als je speciale wensen hebt.

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Re: Halster voor gevoelig paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 16:02

volg, mocht Spike weer lastig te vangen zijn is dit handig!
(hij krijgt vaak wondjes omdat hij schuurt(is geen mijt ofzo))
bont word zo snel nat en duurt weer lang voor het droog is en hij krijgt regelmatig irritaties aan de sluitingen :)

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 16:04

Laatst bijgewerkt door Blackberry28 op 13-09-20 16:06, in het totaal 3 keer bewerkt

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 16:04

Ik ben fan van halsters die met fleece zijn onderlegd. Alles wat mijn stalhouder voor die van mij kan pakken voor het weiland of de paddock is met fleece onderlegd.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 16:06

Shae schreef:
Ik ben fan van halsters die met fleece zijn onderlegd. Alles wat mijn stalhouder voor die van mij kan pakken voor het weiland of de paddock is met fleece onderlegd.


Inderdaad,dat is echt het fijnste en zachtste naar mijn idee.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 16:25

Leer zou ik niet doen . Dat moet je wel heel goed onderhouden wil je dat een beetje goed houden .
Als het iedere keer nat regent en weer opdroogt wordt leer zonder onderhoud snel hard en droog . Met als gevolg dat het snel breektbij trekken bv
Laatst bijgewerkt door genja op 13-09-20 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 16:36

Laatst bijgewerkt door DreamB op 13-09-20 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 16:36

genja schreef:
Keer zou ik niet doen . Dat moet je wel heel goed onderhouden wil je dat een beetje goed houden .
Als het iedere keer nat regent en weer opdroogt wordt leer zonder onderhoud snel hard en droog . Met als gevolg dat het snel breektbij trekken bv


Dat is nou juist wel de bedoeling als je paard met halster op de wei staat.

Wat je ook kiest TS denk aan een breakfree clip aan het halster te maken. Better safe then sorry!
Ik heb zelf een chetaime halster voor op de wei. Die is wel onderlegd maar denk dat jou paard met gevoelige huid daar wel plekjes van zou krijgen.

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Re: Halster voor gevoelig paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-20 20:48

Bedankt al voor de reacties! Ik ga straks eventjes op mijn gemakje lezen en de linkjes etc bekijken <3

Marieke1495

Berichten: 5218
Geregistreerd: 19-01-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 21:01

Spikeandjax schreef:
Zit op de ej te kijken maar misschien kan een bucas halster iets zijn? Heb er geen ervaringen mee maar ziet er zacht uit. Hoor wel vaak dat die dingen niet kapot te krijgen zijn, handig voor slopers.
https://www.ej.nl/paard/halsters-touwen ... orId=10041

hier staan ze met nu een onderlegde van Harry's Horse op de wei wat best goed gaat, ze hebben vrij veel keuze van dit soort onderlegde halsters: https://www.agradi.nl/harrys-horse-hals ... n-blue.htm

De bucas uit het linkje is heeeel zacht! Zelfs voor mijn hele gevoelige merrie is deze helemaal top. Leer was voor haar ook te hard.

CastellonJarig

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Re: Halster voor gevoelig paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 21:06

Zou een band om de hals niet wat zijn?

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Re: Halster voor gevoelig paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-20 21:48

Oke de Rambo en Bucas lijken me interessant! Ook omwille van de sluiting. Mijn stalhouder is niet zoals ik en draait de sluiting niet om waardoor het klipje zeg maar de hele dag in zijn wang prikt tot ik het omdraai... Hierdoor heeft hij dus witte haren gekregen helaas..

AaronYve, heb je toevallig een linkje van die clips? Ik heb net zitten zoeken maar kan er niets over vinden.

Ik twijfel nog over een lederen halster of toch ene met fleece. Hij doet het wel heel goed op zijn vliegenmasker van Lemieux, die is ook als ik het goed herinner met bamboo fleece onderlegt. Het is geen sloper gelukkig en zijn vriend om de wei ook niet dus dat is fijn! Nadeel van leer is inderdaad dat hij heeeul graag in modder en plassen water gaat liggen en het liefst zijn hele hoofd onder plamuurt dus dat ding schoon houden is echt onbegonnen werk.. _O-

En een riem rond de hals zou kunnen maar gaat dat niet ook irriteren? Moet ik me dan zo een koeien riem voorstellen?

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Re: Halster voor gevoelig paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 21:51

ja gewoon zon leren riem om de nek, van leer, goed in vet zetten, ze krijgen op de plek waar die zit, minder snel plekjes dan op het hoofd. die riemen zijn bij welkoop ed wel te koop, ook online te bestellen.

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-20 22:30

amen schreef:
ja gewoon zon leren riem om de nek, van leer, goed in vet zetten, ze krijgen op de plek waar die zit, minder snel plekjes dan op het hoofd. die riemen zijn bij welkoop ed wel te koop, ook online te bestellen.



Hmm interessant! Morgen eens kijken wat stalhouder daarvan vindt aangezien hij degene is die het aan en uit moet doen etc.. Het lijkt mij sneller en makkelijker persoonlijk maaar bij mij is mijn paard braaf bij hem iets minder :')

celticpony

Berichten: 1771
Geregistreerd: 06-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 22:39

https://hypostore.nl/busse-weidehalster.html

voorbeeld van wat wij de paarden soms aandoen; ideaal om langere dagen aan te houden en kunnen nergens aan blijven hangen, superlicht en voor die prijs..., koop je gewoon een paar reserve :D

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: Halster voor gevoelig paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 23:12

Ik ben al heel lang heel blij met mijn Barefoot veiligheidshalster! Die heeft een platte haak om hem vast te maken en de ringen op de neus zijn ook plat. Verder heeft ie twee bontjes, een op de neus en een achter de oren.

Het is ook nog een veiligheidshalster die af gaat als je paard vast blijft zitten.

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-20 13:46

celticpony schreef:
https://hypostore.nl/busse-weidehalster.html

voorbeeld van wat wij de paarden soms aandoen; ideaal om langere dagen aan te houden en kunnen nergens aan blijven hangen, superlicht en voor die prijs..., koop je gewoon een paar reserve :D


Ziet er inderdaad heel fijn uit! Ga deze straks ook eens laten zien. Maar als het paard trekt aan het touw springt die dan ook niet kapot? Want dan gaat die elke dag kapot zijn als mijn paard dat heeft uitgevonden :+ .. ( Mijn paard komt echt over als een monster maar dat valt heel goed mee :') )
Maar voor de andere paarden in de wei lijkt me dit super ook omdat andere paarden wel veel spelen met elkaar!

De barefoot ga ik nog eens bekijken! Daar was ik nog niet aan toe gekomen.

maitestar23

Berichten: 659
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Re: Halster voor gevoelig paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 16:10

Het nadeel van bont/fleece of neopreen is wel dat als er zand in zit het juist erger gaat schuren.
Mijn merrie heeft in het begin ook kale plekken gehad, dit werd uiteindelijk wel minder dus misschien moest haar huid er aan wennen?
Ik haal nog steeds zachte halsters maar was ze dus wel zeer regelmatig.