Hoe wandelen/buitenrijden met dressuurpaard in training

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
koend
Berichten: 1240
Geregistreerd: 10-11-03

Hoe wandelen/buitenrijden met dressuurpaard in training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-20 09:03

Dat een buitenrit doen heel goed is voor een dressuurpaard, daar zijn we het over eens.

Maar ik ben benieuwd hoe jullie die buitenrit dan opvatten.

Ikzelf doe bijna elke week een buitenrit en we genieten ervan. Ik let er op dat onze rit niet te lang duurt, meestal een klein uurtje. We rijden best wel veel draf en galop.
Het enige nadeel dat ik ondervind is dat hij de volgende dag altijd wat slordiger is en wat meer uit elkaar wil lopen. Ik rijd daarom onderweg best veel overgangen, tempowisselingen en zijgangen.

Hoe pakken jullie het aan en wat is het effect in de eerstvolgende dressuurtraining?


nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Hoe wandelen/buitenrijden met dressuurpaard in training

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 09:34

Ik rij eigenlijk voornamelijk in het bos, dressuur is voor mij meer een bijkomstigheid, ondanks de dressuurstartkaart. Ik stap echt 20 minuten voordat ik aandraaf, en dan is het eerste drafje ook echt rustig. Verder rij ik in heuvelachtig gebied, dus heuvelop in draf (wat ook een geweldige billentraining is), heuvelaf in stap en bij matige glooiing en vlakke paden galop. Ik ben vooral afhankelijk van het terrein, dus niet zo heel veel keuze hoe hard ik waar ga, maar probeer toch meestal wel stevig door te rijden (max 2 uur), om het ook wel een training te laten zijn. Daarbij let ik erop dat ik vooral in stap ook aan aanleuning werk, wat voor mij en mijn paarden toch makkelijker is als ze niet ook constant de bocht door moeten. Mijn dressuurpony heeft dat ook echt nodig, dus extra motivatie om het goed bij te houden.
Nadeel is dat als ik dan dressuur rij, ze niet zo heel soepel is in het buigen. Stelling, buiging en zijgangen schieten er in het bos een beetje in, we gaan zien hoe dat zich deze winter ontwikkelt als ik wat meer bakwerk (moet) gaan doen.
Ik heb geen last van uit elkaar lopen, integendeel zelfs, mijn pony heeft de neiging tot opkrullen wat door heel secuur en met pinkhulpjes te rijden er langzaam uit aan het gaan is, ook dat werkt beter in het bos waar ze niet de bocht door hoeft.

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Hoe wandelen/buitenrijden met dressuurpaard in training

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 09:45

Ik ervaar een beetje hetzelfde. Behalve dat ik in het bos echt alleen maar voor de lol rij, dus geen extra overgangen of zijgangen. Gewoon lekker aan een lang teugeltje rond sjauwen.

De training erna is ze dan inderdaad wat slordiger, dus die training gebruik altijd om haar lekker los te werken en aan de basis te werken.

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Hoe wandelen/buitenrijden met dressuurpaard in training

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 09:52

Als ik 1x in de week naar buiten ga, ter afwisseling en ontspanning, rij ik eigenlijk continu met een lange teugel. De eerste 10 min stap, eerste stukje draf voorwaards neerwaards met links en recht een paar keer inbuigen. Vervolgens mag ze het helemaal zelf bepalen. Merk in de training de volgende dag geen verschil, maar mijn paard is ook heel gemakkelijk aan elkaar te rijden.

Soms rij ik 2 of 3x in de week buiten, Ranzijn de andere buitenritten wel meer toegespitst op afwisselend 5 a 10 minuten oefeningen. Dit kan zijn; schouder binnenwaarts en travers, stap-galop-stap e.d.

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 10:17

Als ik het bos in ga, dan is dat ter ontspanning. Hij mag lopen waar hij wil, als hij maar gewoon door blijft gaan. Dan werk ik de dag erna er maar wat meer aan. Al heb ik dat gelukkig nooit zo ervaren. Als je thuis kunt trainen, waarom mag het bos dan geen ontspanning zijn?

Nibbit

Berichten: 10412
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 10:44

Met mijn huidige paard maakt het geen verschil, ik zou bij wijze van spreken zo de volgende dag op wedstrijd kunnen.

Mijn vorige paard maakte er ook een potje van de dag na een buitenrit. Ik ging dan juist vanaf het begin écht opletten op juiste tempo, en uiteraard nageeflijk en met stelling. Veel wenden en weer rechtstellen. De 'afspraken' even opnieuw bevestigen

Edit; buitenrit is hier ook ontspannen, eigen houding, relaxed
Laatst bijgewerkt door Nibbit op 13-09-20 11:23, in het totaal 2 keer bewerkt

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Hoe wandelen/buitenrijden met dressuurpaard in training

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 10:50

Buitenritten moeten ook plezierig zijn voor 't paard, dus lekker lang teugeltje in stap, en af en toe 'n lekker stukje crossen en waar mogelijk 'n paar boomstammetjes springen.

MyWishMax

Berichten: 25251
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 10:56

Ik merk helemaal niet dat ze slordiger of meer uit elkaar is daarna. Het wisselt ook wat we op buitenrit doen, maar de volgende training is ze niet negatief anders. Sterker nog, voor de hippiade een aantal jaar geleden was ze al een week op vakantie met mijn moeder, ik had haar dus al een week niet gereden en ze had alleen maar in het bos gelopen. Lang teugeltje en eigen tempo. Op de wedstrijd er weer voor het eerst op en toen was ze juist heerlijk los en rechter.

Maar goed, als ik gewoon 1 keer naar buiten ga is het geen training. Behalve dat ik mij teugels niet volledig lang heb in draf en galop en ze dan zelf gewoon netjes nageeft. Alleen wissel ik dan niet af in hoofd halshouding en als ze niet zelf na zou geven doe ik er ook niks aan. Als we op vakantie zijn en dus echt meerdere keren (2 weken) alleen maar buiten rijden wissel ik tijdens een buitenrit af met een wat extra overgangen, wat wisselen in halshouding, keer een zijgang of wat verruimen en verzamelen. Dat vind ik juist heerlijk op buitenrit, lekker rechtuit zonder bakrand en wat speels verzamelen en daarna juist weer lekker flink naar voren in verlichte zit.

Beide 'vormen' van buitenritten merk ik geen negatieve dingen van de keer daarna in de bak. Maar misschien komt dat ook wel, omdat ik nooit de enige ben die haar rijd en dus altijd wel een keer moet vertellen dat ze op mijn been en zit moet reageren. Als ik dagen achter elkaar rijd, buiten of in de bak, is dat minder nodig. Het enige waar wij op moeten letten is dat we beide kanten galop meenemen, paard wil graag haar goede galop in het bos en als je dan 2 weken maar 1 galop meeneemt merk je het wel als je weer in de bak traint.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hoe wandelen/buitenrijden met dressuurpaard in training

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 11:07

Mijn focus ligt nu niet meer op dressuur, maar toen dat nog wel zo was merkte ik nooit verschil. Ik kon lekker met vriendinnen het bos ingaan, soms om te crossen en soms lekker relax aan een lange teugel. En ik kon in mijn eentje dressuur trainen in het bos. We hebben mooie vlakke, brede paden die heel fijn zijn voor galop training en ook vele veldjes en vlaktes als je toch nog wat voltes wil maken. Als ik de dag erna weer in de bak ging rijden merkte ik geen negatieve verandering.

Met mijn huidige paarden ook niet, maar daar ben ik niet mee aan het trainen om een bepaald niveau met te behalen in de dressuur.

FriesWytske
Berichten: 9897
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Hoe wandelen/buitenrijden met dressuurpaard in training

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 11:19

Op een buitenrit ligt 9 van de 10 mijn focus niet op het netjes rijden, maar op lekker ontspannen na een zware training. Ga dan voor een wedstrijd, als het een beetje kan ook gewoon op buitenrit. Merk dan geen verschil. Meestal durft ze zich dan ook net wat beter te ontspannen op wedstrijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 11:30

ligt aan de graad van africhting van het paard wat we doen

soms allen maar stappen aan een lang teugeltje - wel onder appél- en actief voorwaarts, veel recht uit en als het kan heuveltje op heuveltje af , greppeltje in greppeltje uit

soms tempowisselingen op rechte paden met veel overgangen, afwisselen met lange stukken alleen ontspanning

soms dwars door bos - mag niet overal - zodat de benen wat beter opgetild gaan worden (balans oefening, in het kader spelend leren)

soms oefenen we op een recht stuk een oefening die in de bak lastig gaat of werken aan de buiging om een boom - slalommen tussen bomen door b.v. dan merken we dat de omgeving inspireert

soms alleen maar voor ons zelf om te ontspannen en te voelen hoe recht we zelf zijn, hoe we "durchlässig" we beide zijn

altijd na een dag training in de bak, dan een dag vrij en weer de bak training, merken meestal wel een losser en ontspannender paard, wat zich makkelijke kan concentreren
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-09-20 11:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 11:35

Mijn paard vindt het nog steeds fantastisch om iets te gaan doen en het voordeel van dressuurmatig trainen in de bossen vind ik dat ze van nature iets voorwaartser is dan in de bak. Oortjes er op en een blij ei onder me :D

Ik rijd mijn buitenritten afwisselend; de ene keer de hele rit lekker relaxed lang teugeltje en de andere keer wissel ik af tussen ontspanning en stukken waar ik iets van haar vraag. Zo zie je me wel eens in travers, schouderbinnenwaarts en wijkend door de bossen gaan :') Of als we door het hek moeten daarna een keertwending vragen etc. Ook heuvels op en af (Limburg, je zal er maar wonen :') ) rijden pak ik regelmatig mee, daar moeten ze echt wel opletten waar ze hun benen neer zetten en juist het achterbeen moet bergop natuurlijk aan het werk.

Nu moet ik wel zeggen dat ik 9/10 ritten wel bezig ben met dat ze recht onder me is. Dat vind ik wel een belangrijke constante voorwaarde als je er op zit.

Dit boekje staat ook nog op de verlanglijst: https://brightmare.horse/product/creati ... in-nature/

We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Hoe wandelen/buitenrijden met dressuurpaard in training

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 11:39

Als je de buitenrit doet ter ontspanning en afwisseling op de trainingen, moet het uiteraard ook voor het paard ontspanning zijn. Eventuele problemen/terugvallen los je dan maar de dag erna op.
Als je naar buiten gaat ter vervanging van een dressuurtraining in de bak, kun je uiteraard het paard wel aan het werk zetten.

Voor mij is een buitenrit altijd ter ontspanning.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 11:57

koend schreef:
Dat een buitenrit doen heel goed is voor een dressuurpaard, daar zijn we het over eens.

Maar ik ben benieuwd hoe jullie die buitenrit dan opvatten.

Ikzelf doe bijna elke week een buitenrit en we genieten ervan. Ik let er op dat onze rit niet te lang duurt, meestal een klein uurtje. We rijden best wel veel draf en galop.
Het enige nadeel dat ik ondervind is dat hij de volgende dag altijd wat slordiger is en wat meer uit elkaar wil lopen. Ik rijd daarom onderweg best veel overgangen, tempowisselingen en zijgangen.

Hoe pakken jullie het aan en wat is het effect in de eerstvolgende dressuurtraining?

Wat is er mis met een ontspannen buitenritje zonder alweer bezig te zijn met de dag erna? :)


koend
Berichten: 1240
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Hoe wandelen/buitenrijden met dressuurpaard in training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-20 19:59

Helemaal niets mis mee.
Daarom vraag ik net hoe jullie het opvatten en hoe jullie paard de dag erop is.

Ikzelf ga bijna altijd alleen op buitenrit. " just my horse and me".
Een kilometer lange teugel stappen of rechtuit draven wordt dan al snel saai.
Ik kan net zo genieten als de motor aanslaat en als mijn paard helemaal bij mij is. Ik kan dikwijls het gewoon niet laten. Ik rijd meer zoals Dioxine.

Bovendien zit ik zelf met de vraag wat het eerlijkst is tegenover mijn paard: altijd consequent hetzelfde vragen of invoeren dat er naast werk in de bak ook nog zoiets als vakantiemodus op wandeling is.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Re: Hoe wandelen/buitenrijden met dressuurpaard in training

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 14:21

Ik heb eigenlijk nog nooit gehad dat een van mijn (7 en met totaal andere afkomsten) paarden de dag na een buitenrit 'anders' in het werk staat, en ik doe zowel lanterfantritjes aan een lange teugel, als eigenlijk gewoon normale dressuurtraining maar dan op zand- en/of bospaden.
Maar ik rij in de bak ook niet altijd 'hetzelfde' zeg maar. De intensiteit van het rijden varieert in het bakwerk immers ook?

Rendiertje
Berichten: 81
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: Nieuwe Pekela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 14:50

Ik rij momenteel ZZ licht met mijn paard en ga binnenkort ZZ zwaar starten. Nu de dagen nog redelijk Lang zijn rij is meestal 2 keer per week in het bos. In de winter is dat 1 keer.

Voor mijn paard is de afwisseling heel belangrijk.
Ik rij vooral heel consequent. Dat wil zeggen, de helft van de buitenrit is met lang teugeltje. Maar ik verwacht wel reactie als ik been geef. Hetzelfde als ik de teugel op pak. Ik rij in het bos altijd langer en lager. De oprichting is bij mijn paard geen probleem. Maar als ik de teugels wat op pak verwacht ik wel verbinding. Gaat eigenlijk altijd goed.
Het stukje dat ik hem wat oppak rij ik hem met lengte over de rug en richting middenstap.
In de draf en galop rij ik ook stukken met langere teugel, maar ook stukken waarbij ik de teugels wat meer oppak en lengte vraag in zijn rug. Hij heeft de neiging om buiten als een tuiger door het bos te stampen.

Overigens zit hier in het bos ook een fijn meer. Tijdens de buitenrit stap ik zeker 15 minuten door het water. Volte links, volte rechts, lang stuk rechtuit. Ook met lengte in zijn lijf.

Ik zou niet anders meer willen *\o/*

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Re: Hoe wandelen/buitenrijden met dressuurpaard in training

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 18:01

Toen ze hier nog fanatiek in de wedstrijden liepen, gingen ze vaan 1x per week mee bet bos in of het strand op. Lekker lang en laag ontspannen, maar wel direct naar voren gaan als ik dat vroeg. Dan blijft het voor beiden leuk

Noukie
Berichten: 10939
Geregistreerd: 27-12-01

Re: Hoe wandelen/buitenrijden met dressuurpaard in training

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 18:50

Bos is bij ons (1x per week) speeltijd. Lange teugel, kop waar ie m laten wil en tempo eigenlijk gewoon wat hij wil, ténzij ie te gek wil. Enige eis is dat hij altijd luistert naar ho en op een been naar voren reageert. Meestal een minuut of 10 stap, wat draf en vrij veel galop. Niet idioot hard, maar wel lekker naar voren denken. Soms ook merk ik dat ie liever rondkijkt en dan stappen we meer.
Dag erna is hij eerder beter dan minder, dus ik pak bos graag de dag voor wedstrijd! En zo combineren we bos met Z2 starten, werkt voor ons heerlijk


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 bezoekers