Flegmatiek paard, hoe pakken jullie het aan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Flegmatiek paard, hoe pakken jullie het aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-20 17:02

Hoi Bokkers,

Een flegmatiek paard, hoe zouden jullie dit rijtechnisch aanpakken? Ik ben nieuwsgierig naar hoe menig bokt hierover denkt.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3


mika11

Berichten: 11091
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Flegmatiek paard, hoe pakken jullie het aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 17:09

Voorwaarts rijden, veel afwisselen, sprongetje tussen door, veel buiten rijden.

Voorkomen dat je te veel gaat drijven of aantikken.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: Flegmatiek paard, hoe pakken jullie het aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 17:14

Niet te lang rijden, veel overgangen en dan juist ook terug in tempo, actief rijden maar niet willen ‘jagen’ en inderdaad lekker buiten kilometers maken rechtuit flink tempo erin. Dat gaat buiten vaak makkelijker dan in de bak.

heb vertrouwen, houd moed

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 17:19

Heel erg scherp aan het been maken:

Been heel stil kunnen houden!
1x zacht been
Geen reactie? Gelijk en bij voorkeur flink vooruit rijden, galop mag best!

Herhalen tot dezelfde reactie ook komt op 1x zacht been.

Bij goede reactie belonen!
Bij goede reactie gelijk been weer stil houden.

En verder:
Veel afwisseling aanbieden zowel in je dressuur training als af en toe springen/buitenrijden/longeren etc.
Veel (goede) overgangen rijden
Niet altijd hard rijden, maar tempo afwisselen
Goede conditie opbouwen
Passend voerschema/voer zoeken

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

xmarliez

Berichten: 4088
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 17:20

Ik zie vaak dat dit opgelost wordt door het paard een beenhulp te geven en bij geen reactie weer een beenhulp maar dan scherper en dan dit blijven herhalen totdat je krijgt wat je wil. Dan je been er af en wachten totdat het paard veranderd (als het paard niet veranderd in tempo is dit positief) en dan weer been totdat hij reageert.

Mijn ervaring is dat dit niet werk voor flegmatieke paarden aangezien deze iedere keer terug vallen in tempo als ze van het achterbeen af gejaagd worden (vaak krijgen ze na de 2e beenhulp echt even een schopje/tikje zweep waardoor ze natuurlijk ineens echt wel naar voren gaan) maar dan schrikken ze vaak zo van de beenhulp dat ze niet precies weten waar deze hulp voor bedoeld was.
Ik los dit altijd op door tikje tikje met mijn been dus 2x een tikje direct achter elkaar, dit niet te hard en niet te zacht. En dit blijf ik herhalen tot dat ik krijg wat ik wil -> een reactie naar voren. Dit tikje blijft dezelfde 'druk' hebben en soms moet ik dit wel 15x doen in eerste instantie voordat het paard gewenst reageert. Reageert het paard zoals ik wil dan beloon ik met mijn stem en evt een kriebeltje op de hals.
En dit blijf ik de hele rit doen ook al krijg ik voor mijn gevoel nog niet een paard die heel veel voorwaartser is, zolang ik maar het idee heb dat het van 15 keer een tikje naar bijv 10 keer gaat of beter nog minder natuurlijk.

Wat ik hiermee wil bereiken is dat het paard de link gaat leggen tussen mijn been en voorwaarts lopen. Dus niet bang wordt van mijn been of een angstige reactie geeft of van het achterbeen af gaat lopen maar echt alleen maar voorwaarts gaat reageren op mijn been.
Daarnaast focus ik mezelf niet alleen maar op voorwaarts maar ook het ritme in de gang, dus pak een ritme waarin het paard loopt en let dan goed op of het paard daarin niet langzamer of sneller gaat maar echt in hetzelfde ritme blijft lopen. Dit kun je zelf goed testen door 1 2 1 2 mee te tellen met de passen die het paard maakt (in de draf alleen). En focus je er op dat het ritme gelijk blijft en dit doe je dan door tikje tikje been te geven als je paard trager wordt in het ritme.

Iets anders wat ook belangrijk is is om de energie die je op wekt niet weg te laten vloeien. Dus door met je been het paard naar voren te rijden moet je hand een weerstand kunnen bieden, dat wil zeggen je vangt op wat je op wekt door je hand te sluiten en op het moment dat het paard nageeflijk wordt -> nageeft op de hand, ontstaat er aanleuning en ontspan je je hand. Je geeft je hand niet mee naar voren maar laat deze gewoon staan zodat er ook aanleuning kan ontstaan. Ga je namelijk constant met je hand naar voren of naar achter kan je paard niet nageven op je hand en kan er geen verbinding ontstaan. Je onderbreekt deze dan steeds (denk aan dat je hand een bijzet teugel is, deze staat ook altijd op dezelfde plaats en hier geeft het paard ook op na en 'neemt deze aan' waardoor er aanleuning ontstaat).

Dit proces heeft bij een flegmatiek paard veel tijd en vooral consequentie nodig. Dus denk ik kleine stapjes en beloon ieder stapje de goede richting op. Zodra je dat niet doet zal je paard ook niet weten wat jij graag wil.

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

Nado
Berichten: 3343
Geregistreerd: 23-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 17:22

Ik zou me eerst afvragen of dit het karakter is of dat het aangeleerd is. In alle gevallen zou ik bedenken hoe ik het rijden leuk kan maken voor het paard. Heel kort gaan rijden, beginnen met 5 minuten, zorgen dat het paard plezier heeft in voorwaarts gaan en weer afstappen voor het paard zelf het plezier verliest. Dit heel langzaam opbouwen als het goed gaat naar 10 minuten. Je paard moet altijd het gevoel hebben dat hij nog wel meer had gewild/ kunnen doen. Zo van: hè? Nu al klaar? Zo creeër je looplust/plezier want de volgende keer heeft hij er weer zin in.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-20 17:55

Kelly_ann schreef:
Heel erg scherp aan het been maken:

Been heel stil kunnen houden!
1x zacht been
Geen reactie? Gelijk en bij voorkeur flink vooruit rijden, galop mag best!

Herhalen tot dezelfde reactie ook komt op 1x zacht been.

Bij goede reactie belonen!
Bij goede reactie gelijk been weer stil houden.

En verder:
Veel afwisseling aanbieden zowel in je dressuur training als af en toe springen/buitenrijden/longeren etc.
Veel (goede) overgangen rijden
Niet altijd hard rijden, maar tempo afwisselen
Goede conditie opbouwen
Passend voerschema/voer zoeken


Wat bedoel je precies met passend voerschema?

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

VogeltjeM

Berichten: 3726
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Flegmatiek paard, hoe pakken jullie het aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 18:16

Ik gebruik positieve bekrachtiging bij mijn flegmatieke paard. Ik beloon steeds de meest actieve passen. Ben nog maar net bezig op deze manier maar het werkt erg goed, hij is in 3 sessies al veel looplustiger geworden.

Maar ik probeer ook veel af te wisselen en niet te lang te rijden. Stoppen op zijn actiefste moment zodat hij dat onthoudt.

Instagram: lusitano_roux

DreamGuide

Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 18:27

Nado schreef:
Ik zou me eerst afvragen of dit het karakter is of dat het aangeleerd is. In alle gevallen zou ik bedenken hoe ik het rijden leuk kan maken voor het paard. Heel kort gaan rijden, beginnen met 5 minuten, zorgen dat het paard plezier heeft in voorwaarts gaan en weer afstappen voor het paard zelf het plezier verliest. Dit heel langzaam opbouwen als het goed gaat naar 10 minuten. Je paard moet altijd het gevoel hebben dat hij nog wel meer had gewild/ kunnen doen. Zo van: hè? Nu al klaar? Zo creeër je looplust/plezier want de volgende keer heeft hij er weer zin in.


Je moet niet de verkeerde opvatting hebben dat een flegmatiek paard geen plezier heeft in het werk, want dat hoeft zeker niet zo te zijn.

Die van mij loopt heerlijk met grote blije oren, sjokkend door de bak.

@TS, de gouden tip heb ik helaas niet, heb al heel veel geprobeerd. Consequent zijn helpt het beste maar ook daarmee is het niet zo één, twee , drie opgelost.

Blijft toch een beetje in de aard van het beestje zitten. Je moet in ieder geval vermijden om er gefrustreerd van te raken want dat werkt averechts. :)

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Flegmatiek paard, hoe pakken jullie het aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 18:36

Veel afwisseling, zowel binnen de training zelf, als het soort trainingen. In de bak rijden afwisselen met buitenrijden (daar was die van mij niet flegmatiek) en met springen en met longeren, al dan niet bijgezet of juist los zonder longeerljjn.

Maar ook tijdens een training veel afwisselen, veel figuren rijden, veel overgangen, niet eindeloos dezelfde oefening herhalen.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 18:53

Gizeppie schreef:
Hoi Bokkers,

Een flegmatiek paard, hoe zouden jullie dit rijtechnisch aanpakken? Ik ben nieuwsgierig naar hoe menig bokt hierover denkt.


Nou persoonlijk liever helemaal niet. Want als ik ergens een hekel aan heb als ruiter is het een flegmatiek paard. Ik ben een hele luie ruiter, ik wil niet vermoeider worden van het rijden dan het paard. Ik wil stilzitten en het paard loopt.
Maar goed, als ik dan toch een flegmatieke kreeg dan is consequent zijn heel belangrijk. Leren dat er op een kleine hulp een reactie moet komen. Geen reactie op been is duidelijkere beenhulp, nog geen reactie is spoor erin, nog geen reactie is de zweep erbij. Als je dit consequent doet en steeds herhaalt, dan gaat hij uiteindelijk snel reageren op een kleine beenhulp.
En je hulpen doseren. Dus niet de hele tijd blijven drijven om hem aan de gang te houden maar been eraf. En been geven als het nodig is. En dan dus reactie eisen.
Ook in de omgang scherp houden op stem en aan de longe ook. Zodat je met 1 X klikken een reactie krijgt.
Voor mijzelf erg vermoeiend, ik roep liever 30 X hoooo.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 18:59

Gewoon geen flegmatiek paard rijden.
Ik vind ze vreselijk :D

Maar inderdaad, het juiste woord is consequent. Geen tussenweg, voorwaarts is voorwaarts.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 19:35

Gizeppie schreef:
Wat bedoel je precies met passend voerschema?


Dat verschilt per paard en per situatie...

Een paard met overgewicht zal er baat bij hebben als hij wat af valt. Een paard dat wat snel invalt heeft meer kwalitatief voer nodig.
Sommige paarden hebben meer olierijk voer nodig, anderen kunnen het beter doen op een voer met wat granen.

Paarden die altijd buiten staan hebben een ander voerschema nodig dan paarden die in de avond op stal gaan. Kwaliteit van het ruwvoer speelt bij beiden mee.

Paarden die 6x per week 1,5 uur werken hebben meer nodig dan paarden die 3x per week 20 minuten werken....

Etc.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 20:33

Bij een paard dat flegmatiek is, is het ontzettend belangrijk heel consequent te zijn, en je hulpen ALTIJD opbouwend te geven, beginnend met een hele lichte hulp. Het is namelijk ontzettend makkelijk om erin verstrikt te raken dat je telkens je hulpen moet gaat escaleren, wat tot schoppen of veel tikken met de zweep leidt. Daarnaast is het ook belangrijk om te blijven belonen voor de kleine dingetjes, des te gemotiveerder zal het paard namelijk worden.

Recent heb ik nog veel een flegmatiek paard gereden (het paard waar ik over schrijf in dit blog: [VN] [BLOG] Het "Left Brain Introverte" paard ). Dit was een paard dat echt tégen het been kwam, en daar heb ik het als volgt aangepakt.

Ik rijd overigens in dit geval met stick in plaats van met zweep. Dit omdat een zweep erg zwiept en het daardoor snel meppen wordt en meer zeer doet, plus dat het minder goed te faseren is. Ik wil niet dat het zeer doet maar ik wil wel dat het duidelijk is. De stick gebruik ik op de schouder, omdat dit een paard is dat nog wel eens een bok wil geven als ik het op de kont doe. De boodschap komt op de schouder ook over, ik wil namelijk dat de boodschap is: "Hee, hallo, tijd om op te letten, ik ben namelijk been aan het geven."

Eerst geef ik heel licht been. Die fase houd ik lang aan, dus ik houd mijn benen licht aan het paard, ik geef mijn paard echt de tijd om te reageren. Volgt daar vijf seconden lang geen reactie op, dan laat ik de stick heel zachtjes op de schouder komen. Het is iets meer dan een kriebeltje, maar nog niet veel zwaarder. Mijn been ligt trouwens nog steeds aan. Elke drie seconden herhaal ik deze stick-hulp, maar telkens verdubbel ik de kracht waarmee ik de stick op de schouder laat komen. Zodra mijn paard reageert, stop ik per direct, haal ik de stick weg en de druk van mijn benen af. Ik laat mijn paard dan gewoon lopen en vraag verder niks. Zolang ik bezig ben met het tempo fixen ga ik namelijk ook nog niet pielen aan stelling/buiging/etc want ik vind tempo de basis van alles, zonder tempo heb je niks. Er komt een moment dat mijn paard terug valt. Dat laat ik gebeuren, maar zodra het gebeurd is, begin ik de cyclus opnieuw van been aanleggen.

Op het moment dat het paard niet tegen het been is, maar gewoon traag reageert, wil ik na de eerste fase van lichte beenhulp ook wel eens eerst een grotere beenhulp toevoegen voor ik naar stick ga. Dat doe ik liever niet als mijn paard tégen het been is, dan voeg ik liever een alternatieve hulp toe naast het been.

Ik ben dus vrij veeleisend in dat als ik iets vraag, ik wel echt een reactie wil, maar minstens zo belangrijk was het, dat zodra ze dan een paar echt goede passen gaf als reactie op een hulp, dat ik haar heel vaak ontzettend beloonde zodra het goed ging. Terug naar halt, naar stap of naar een rustiger tempo was voor haar een super beloning, en daarnaast regelmatig echt de hemel in prijzen. Als ze meteen voorwaarts ging op mijn hulp zei ik dan: "Dat was een super reactie, laten we even naar stap terug." Daardoor werd ze veel gemotiveerder om te zoeken naar het juiste antwoord, want door iets meer energie erin te stoppen, hoefde ze uiteindelijk minder energie te verbruiken.

Oja, en het derde super belangrijke stukje is om NIET NIET NIET gefrustreerd te raken. Maak er voor jezelf een spelletje van. Draai het om. "Hee, wat fijn dat hij niet meteen reageerde, nu kunnen we namelijk oefenen aan hoe hij beter aan het been kan worden!" is een betere houding dan "Verdorie hij doet het weer niet!". Flegmatieke paarden zijn vaak enórm gevoelig voor jouw negatieve houding. Daar worden ze zelf ook negatief van.

Dit bovenstaande paard was een paard wat echt staakte (icm steigeren bij de ingang en achteruit lopen enzo), maar na een paar weken was ze écht aan het been, in zo'n mate dat ik mijn stick bijna niet meer nodig had. Ze werd toen echt fijn te rijden en ik kon toen veel meer aan dingen zoals stelling en buiging gaan werken. In alle opzichten had ze veel meer 'try' dan in het begin, ze zei niet meer op alles "nee". Het tempo was ook voorwaarts toen. Nooit té snel, maar wel precies zo snel als ik vroeg. Ze voelde niet eens meer als een flegmatiek paard.

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

VogeltjeM

Berichten: 3726
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 20:39

Toch denk ik wel dat er een verschil zit tussen "traag van nature" en "doof gemaakt door de verkeerde training".

Mijn ene shire (ik zou zeggen een
RBI - bij teveel spanning heeft hij ook een raketmodus) vind ik écht een heel flegmatiek paard, die doet in z'n vrije tijd ook niet anders dan traag rondsjokken (zelfs naar z'n eten komt ie aangesjokt). Alsof ie alles in slow motion doet. En op buitenrit op de terugweg stapt ie op z'n hardst, dan gaat ie 4 km per uur :') ik geloof niet dat ik van hem ooit een snel dressuurpaard ga kunnen maken. Dat vind ik ook niet eerlijk voor hem, hij is zo lief en zen. Maar ik ben wel heel benieuwd waar we gaan komen met de juiste aanpak (in zijn geval dus positieve bekrachtiging).

Instagram: lusitano_roux

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 06:35

denk ik ook, de aanpak zit 'm in het verschil "traag van nature" of "doof gemaakt door verkeerde training" paarden die afgestompt zijn en alle spirit/eigenwaarde verloren hebben,

en omdat ik uw paard niet ken is het lastig tips te geven want:

traag van nature is bijna niet te veranderen, zal altijd makkelijker terug vallen in traag zijn

doof gemaakt door foute training ligt er aan hoe erg het paard er mentaal door heen zit
dat vraagt veel inzicht kennis en kunde, met juiste instructie ter plaatse

op papier niet te geven omdat het paard niet in beeld is

Sharel
Berichten: 246
Geregistreerd: 30-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 22:08

Consequent voor je been laten vertrekken, zo niet hup zweepje erbij. Jij vraagt of je paard reageert, zo niet dan strenger aanpakken, heel veel korte tempowisselingen en overgangen rijden. In het begin veel binnenhoefslag rijden en voor jou gevoel wat over tempo heen rijden, consequent aan de gang houden zodat je paard het van nature wat meer aan gaat nemen.

midgie

Berichten: 7243
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Flegmatiek paard, hoe pakken jullie het aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 15:02

Ik heb een hele flegmatiek paard gehad,
Ik ben daar mee aan het werk gegaan met zijn eigen idee, hij loopt langzaam , dus we gaan nog langzamer en dan weer naar zijn eigen tempo, als je steeds blijft aan sporen zet je dit soort paarden alleen maar meer op de rem,
Je paard kan echt wel bewegen , maar vind het erg moeilijk, vaak begrijpen ze de hulpen ook niet erg goed en sluiten zich af, ook lenigheid is erg belangrijk, stijvere paarden zijn wat flegmatieker dan een paard met hoger temperament, maar ook die kun je op de rem leren lopen,
Het is vaak een kwestie van verkeerde training, hij is lui dus moet been , maar draai het eens om, laat hem nog trager stappen een paar passen en dan weer terug naar het tempo wat hij fijn vind, in combi met gymnastiek zul je merken dat je paard op den duur meer energie krijgt,
Dat heeft tijd nodig en vooral veel geduld, als je dit niet kan opbrengen dan moet je je afvragen of dit wel het geschikte paard voor jou is.
Paar kan er niks aan doen en doet het niet om jou te pesten, jij als trainer moet je paard leren trainen zodat hij wel durft en kan gaan bewegen in jou handen ,

Lenexa

Berichten: 598
Geregistreerd: 05-12-18

Re: Flegmatiek paard, hoe pakken jullie het aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 15:20

Ik heb een voorwaarts paard die al het enthousiasme kwijt was voor het rijden in de bak. Ik ook, dus als combi zijn we denk 6 maanden niet vooruit te branden geweest. Terwijl ze het eerste half jaar dat ik haar had altijd lekker vlot was. Hier heeft het vooral geholpen om weer enthousiast te worden. Veel leuke dingen in de bak doen en ook erg overdreven blij doen als ze het goed doet. Zo enthousiast dat mijn stalgenoten zeiden, zo leuk om jou altijd zo enthousiast te horen tegen je paard.
Omdat ik alles wat ze goed deed prees, werd ik er zelf ook weer enthousiast van omdat ik ineens hoorde dat ze zoveel goed deed.
En nu heb ik weer het blije voorwaartse paard terug, die ook weer keurig aan het been is.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 16:20

midgie schreef:
Ik heb een hele flegmatiek paard gehad,
Ik ben daar mee aan het werk gegaan met zijn eigen idee, hij loopt langzaam , dus we gaan nog langzamer en dan weer naar zijn eigen tempo....


Dit stukje is wel relevant, veel mensen gaan jagen en blijven dat doen.

Je kan prima even in een hoger tempo rijden. Maar:

Het is vooral belangrijk dat je niet de hele tijd in een hoog tempo rijdt. Dat houdt het paard niet vol, motiveert hem niet etc.

Als je gas geeft vooral veel reactie proberen te krijgen! Maar zorg dat je zelf als ruiter terug schakelt naar een rustig tempo. Zelfs rustiger dat het paard zelf aanbied.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-20 16:41

midgie schreef:
Ik heb een hele flegmatiek paard gehad,
Ik ben daar mee aan het werk gegaan met zijn eigen idee, hij loopt langzaam , dus we gaan nog langzamer en dan weer naar zijn eigen tempo, als je steeds blijft aan sporen zet je dit soort paarden alleen maar meer op de rem,
Je paard kan echt wel bewegen , maar vind het erg moeilijk, vaak begrijpen ze de hulpen ook niet erg goed en sluiten zich af, ook lenigheid is erg belangrijk, stijvere paarden zijn wat flegmatieker dan een paard met hoger temperament, maar ook die kun je op de rem leren lopen,
Het is vaak een kwestie van verkeerde training, hij is lui dus moet been , maar draai het eens om, laat hem nog trager stappen een paar passen en dan weer terug naar het tempo wat hij fijn vind, in combi met gymnastiek zul je merken dat je paard op den duur meer energie krijgt,
Dat heeft tijd nodig en vooral veel geduld, als je dit niet kan opbrengen dan moet je je afvragen of dit wel het geschikte paard voor jou is.
Paar kan er niks aan doen en doet het niet om jou te pesten, jij als trainer moet je paard leren trainen zodat hij wel durft en kan gaan bewegen in jou handen ,


Ahaah! Zoals jij t formuleert zo werkt het ook bij het trailer laden.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

midgie

Berichten: 7243
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Flegmatiek paard, hoe pakken jullie het aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 16:54

Ja eigenlijk ook als met rijden , als je paard op de binnenschouder valt probeer hem dan niet eraf te krijgen, maar draai mee met hem en open je buiten teugel , zal hij naar die opening lopen

Hennos

Berichten: 490
Geregistreerd: 07-06-20

Re: Flegmatiek paard, hoe pakken jullie het aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:27

Waarom is je paard flegmatiek? Is hij/zei stijf, laat er eerst een goede masseur bij komen om zeker van te zijn dat de spieren goed los zitten.
Verder voor training, hoe geef je been met twee benen tegelijk? Ga om en om been geven, als het linker achterbeen naar achter is, dan met je linker been, been geven en bij rechts achter andersom. Laat het paard niet gelijk een hele ronde lopen in een sneller tempo maar bij twee letters aan beide lange zijdes, daarna mag hij/zei weer terug vallen in tempo en bij de volgende letter op de lange zijde weer een paar pasjes harder en weer terug. Als het paard dit door heeft kun je dit gaan uitbreiden. Maar de beloning is elke keer weer terug in tempo, want dat houdt het paard goed vol.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Re: Flegmatiek paard, hoe pakken jullie het aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 16:20

Ik bepaal eerst of het paard flegmatiek is, of lijkt. Vaak zit er wel wat achter. Aangeleerd gedrag, een blessure, gewoon kort in de spieren, te dik, te stijf, en heel vaak kom ik ook tegen dat het dier stomweg niet de voeding krijgt die het nodig heeft waardoor de spieren snel verzuren en zeer gaan doen, wat weer tot gevolg heeft dat werken ook echt niet leuk is.
Is het 'alleen maar' een kwestie van een ubercool en niet in de fik te krijgen karakter, dan is het ook heel simpel 'alleen maar' kwestie van consequent zijn en zoeken naar een ingang bij het paard waar het vrolijker en vlotter van wordt (zoals bv balken gebruiken in je training, of vaker naar buiten). Maar in de praktijk zie ik toch vaak een onderliggend probleem.

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 17:14

Sadira schreef:
Bij een paard dat flegmatiek is, is het ontzettend belangrijk heel consequent te zijn, en je hulpen ALTIJD opbouwend te geven, beginnend met een hele lichte hulp. Het is namelijk ontzettend makkelijk om erin verstrikt te raken dat je telkens je hulpen moet gaat escaleren, wat tot schoppen of veel tikken met de zweep leidt. Daarnaast is het ook belangrijk om te blijven belonen voor de kleine dingetjes, des te gemotiveerder zal het paard namelijk worden.

ik denk dat dit heel belangrijk is. mijn paard kan ook heel flegmatiek zijn, gewoon omdat zijn koppie er niet bij is. steeds strenger worden met zweep of spoor word hij alleen maar dwarser van. als hij er met zn koppie maar half bij is, en hij mist de eerste kleine hulp is hij heel boos als ik 2e keer harder in komt

ik ben echt uit mn confordzone gegaan met mijn paard. een keertje bitloos en zonder zadel rijden, en voelen hoe veel ik hem eigenlijk help om overeind te blijven, laat staat nog scherper maken. en hoewel ik echt super super super ben van het van been naar mn hand rijden, heb ik mijn paard echt gemotiveerd met echt even stilstaan en belonen als hij het goede antwoord geeft op mijn vraag. hij hielt een hele diagonaal middendraf op het achterbeen niet vol, en wilde het dan niet eens proberen. nu moet ik hem soms om op te starten met een halve lange zeide, of sommige moeilijkere dingen na 2 passen al even een pauzetje gunnen. het idee dat hij iedere keer op de rem zou mogen, zorgde er voor dat hij altijd zn achterhand in gedachte bleef houden. ook moet ik daarna iedere keer bij stap beginnen en zo weer opbouwen.
ik hoef wel echt mijn bekken te kantellen en paard staat stil, het is wel fijn als die rem niet gelijk een snok in zn mond is, maar dattie soms beetje uit elkaar valt vind ik dat mag kunnen.

bij jezelf nagaan dus of je er niet stiekem ergens een handrem op hebt zitten, en kijken hoe je je paard kunt motiveren om minder flegmatiek te zijn (kan per paard verschillen.) een lekkere buitenrit of balkjes wat breder leggen kunnen ook uitnodigen om beetje meer porrie er in te doen. een keertje zitles nemen kan ook inzichten brengen (als ik mn bekken vast zet vliegt mijn paard op de rem)

uiteindelijk denk ik nu, dat als je je paard op 2 pinken wilt kunnen rijden, je daar zelf mee moet beginnen. jij bent de verstandige van de 2, dus jij zal je moeten aanpassen.

LUCKY-Liberto-24j-gelderse pony-ruin-drL1+9-buitenritjes pensioen<3 lucky en anika gaan los op het strand in oudorp!!
ANIKA-van de zuidzijde-10j-2e premie shetland-merrie-grasmaaier en bak slepen<3
Karel-Cestino Rosa MDM-5j- hannoveraan (brandmerk 86) (cloney(contender)xEsprit)-zadelmak!<3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dieyar, Googlebot en 13 bezoekers